Visa fullständig version : Slutade med havregryn och gaserna upphörde
De senaste 2 månaderna började jag mixa havregryn i en frukostdrink tillsammans med mjölk och proteinpulver varje vardagmorgon. Har haft helt otroligt mkt gaser under denna period, asså kunde i princip släppa en när som helst. Inte haft ont i magen något dock. Det ska väl inte ta mer än 2månader för magen att anpassa sig till havregryn? Som sagt slutade för 2veckor sen och har inga problem alls längre.
Wayfaerer
2007-02-21, 19:40
Pröva koka gröt på grynen istället.
det är inte så att det är laktosen du inte tåler?
skönt för omgivningen
Kanske, men det kunde komma till nytta för min del. Ibland när jag tyckte tuben/bussen var för full var det inga problem att få folk att gå av. Samma sak om jag behövde en bänk på gymmet.
det är inte så att det är laktosen du inte tåler?
Nope dricker lika mycket mjölk i dagsläget. Inte proteinpulvret heller som nästa fråga kommer lyda.
Jag kör också mycket havre o känner igen mig i din situation. För o göra saker ännu värre så kan du ju dra i dig krossade linfrön eller rapsolja till det. Blir en fruktansvärd stank, helt onaturligt illa. *drool*
Eddie Vedder
2007-02-21, 20:14
De senaste 2 månaderna började jag mixa havregryn i en frukostdrink tillsammans med mjölk och proteinpulver varje vardagmorgon. Har haft helt otroligt mkt gaser under denna period, asså kunde i princip släppa en när som helst. Inte haft ont i magen något dock. Det ska väl inte ta mer än 2månader för magen att anpassa sig till havregryn? Som sagt slutade för 2veckor sen och har inga problem alls längre.
Jag tycker fortfarande inte du ska utesluta havregryn, käka det ett par ggr i veckan kanske? Att fiberrik mat orsakar gasbildning är definitivt inget ovanligt men heller inget farligt. Testa en nivå där du kan käka havregryn utan gasproblematiken, lite mindre å lite mer sällan.
...förutsatt att du vill äta havregryn förstås, om det inte är så kan du ju givetvis plocka bort det helt. Jag uppfattade de iaf lite som att du egentligen vill kunna äta havregryn dock.
Jag tycker fortfarande inte du ska utesluta havregryn, käka det ett par ggr i veckan kanske? Att fiberrik mat orsakar gasbildning är definitivt inget ovanligt men heller inget farligt. Testa en nivå där du kan käka havregryn utan gasproblematiken, lite mindre å lite mer sällan.
...förutsatt att du vill äta havregryn förstås, om det inte är så kan du ju givetvis plocka bort det helt. Jag uppfattade de iaf lite som att du egentligen vill kunna äta havregryn dock.
Jo stämmer bra, det har bl a hjälpt mig gå upp i vikt vilket målet har varit och fortfarande är. Men det är verkligen jobbigt att gå och hålla in det hela tiden (vilket jag iofs nästan aldrig gör men då börjar folk gnälla). Kanske ska trappa ner lite på det, tidigare tryckt i mig 3dl mixat (c:a 4dl). Testar att gå ner på 1dl om dagen, funkar inte det får det bli nån gång i veckan.
Sådär var det för mig också väldigt länge, säkert i minst ett år efter att jag började käka havregrynsgröt. Jag vet inte riktigt vad det är som har fått det att minska, jag äter lika mycket gröt som alltid. Kanske är det så att jag äter lite mindre totalt, så det finns mer utrymme för gasen i tarmarna.
Jag kör också mycket havre o känner igen mig i din situation. För o göra saker ännu värre så kan du ju dra i dig krossade linfrön eller rapsolja till det. Blir en fruktansvärd stank, helt onaturligt illa. *drool*
Bra att veta, ska testas nån gång. Men vet inte om det kunde bli så mkt värre, jo möjligtvis stanken. Skulle tippa på att jag pruttade i snitt var femte minut under hela dagarna, utan överdrift.
Eddie Vedder
2007-02-21, 20:28
Jo stämmer bra, det har bl a hjälpt mig gå upp i vikt vilket målet har varit och fortfarande är. Men det är verkligen jobbigt att gå och hålla in det hela tiden (vilket jag iofs nästan aldrig gör men då börjar folk gnälla). Kanske ska trappa ner lite på det, tidigare tryckt i mig 3dl mixat (c:a 4dl). Testar att gå ner på 1dl om dagen, funkar inte det får det bli nån gång i veckan.
Låter som en bra idé, 3dl är en hel del. Jag ligger väl där nånstans plus typ minst 1kg grönsaker om dan, plus en hel del bönor å linser hehe. Men magen min e härdad :hbang:
Hmm, snubblade över den här länken http://deliverye.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,982590,00.html kanske kan fortsätta som vanligt. Dock måste man fortfarande sätta på kranen när man sitter på toa på jobbet om man inte vill att folk hör allt oväsen.
Erkänn att du är stolt över vad du brukar åstakomma :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.