Visa fullständig version : Bäst fullkorn?
Ska skicka in svar till en tävling, men fastnade på en fråga....
Då jag inte vet exakt vad fullkorn är, så blev jag lite fundersam...
Frågan:
Vilket sädesslag ger det nyttigaste fullkornet?
1. Råg
2. Vete
3. Alla fyra sädesslagen
Eddie Vedder
2007-02-20, 06:35
Ska skicka in svar till en tävling, men fastnade på en fråga....
Då jag inte vet exakt vad fullkorn är, så blev jag lite fundersam...
Frågan:
Vilket sädesslag ger det nyttigaste fullkornet?
1. Råg
2. Vete
3. Alla fyra sädesslagen
Vilka anordnar tävlingen? Om det är ett livsmedelsföretag typ AXA skulle jag gissa på att svaret e #2.
Personligen håller jag havre som det mest bästa av dom fyra sädesslagen så i mitt fall hade jag nog svarat #2 oxå.
Det är polarbröd som anordnar...
Man var tvungen att svara på två frågor, och skriva om ett nyårslöfte man gjort.
Och självklart köpa två förpackningar av detta bröd... =)
http://www.polarbrod.se/req.aspx?pageid=122
Eddie Vedder
2007-02-20, 06:46
Ah jag skulle tippa på #2 då, hade det varit nånting "seriösare" där man verkligen tagit hänsyn till antioxidantinehåll, aminosyror å grejer hade det kanske vart svårare men när Polarbröd anordnar en liten tävling så äre ju skillnad.
Dom gör ju för övrigt bröd av alla sädesslag så det säger ju sej självt egentligen.
Ja... Vete står ju först när man kollar vad som är i brödet, så då borde de ju tycka att det är det som är nyttigast, men de har ju även råg i siiiiiten...
Men det får nog bli #2 och komma på någe fint nyårslöfte.. =)
Jag passar:D
Motfrågan blir ju vad nyttigt är, precis som Eddie Vedder är inne på.
Även om det är Polarbröd som anordnat tävlingen, så tvivlar jag på att de anser vete vara det nyttigaste fullkornet. Jag skulle chansat på 1an eller 3an.
Å jag som trodde ni kunde sånt här på det här stället.. *skämtar*:naughty:
Tycker själv att det var en lite skum fråga....
Med skummmmma alternativ...
hade nog satsat på 3'an, att de alla är det
vete tror jag främst de anv för att det är billigt...
Råg om det är ett brödföretag som frågar. De brukar ofta slänga i rågmjöl och prata om "råg i ryggen" och liknande.
Eddie Vedder
2007-02-20, 13:53
Råg om det är ett brödföretag som frågar. De brukar ofta slänga i rågmjöl och prata om "råg i ryggen" och liknande.
Jo de e sant, men allvarligt talat tror jag vi härinne överanalyserar utifrån vårat kostintresse. Asså jag menar de enda Polarbröd vill är ju att folk ska köpa dras bröd, dom är ju inte särskilt intresserade av att hitta den mest kunnige inom området. Jag tror mest det är ett sätt att påpeka hur nyttigt det är med fullkornsbröd oavsett sort "å hos oss på Polarbröd bakar vi med alla sorterna" typ.
Har svårt å tro att dom skulle gå ut å säga att råg är nyttigare än vete när dom flesta av deras egna produkter är vetemjölsbaserade, känns som man skjuter sej själv i foten i ett sånt läge.
Jag tolkar den där frågan som ett allmänt budskap från Polarbröd om hur "ooootroligt nyttigt det är med bröd".
Det nyttigaste av sädesslagen är det man äter, äter man det inte får man inte i sig det - och då kan det heller inte agera nyttigt.
Eddie Vedder
2007-02-20, 15:32
Det nyttigaste av sädesslagen är det man äter, äter man det inte får man inte i sig det - och då kan det heller inte agera nyttigt.
Vilket av svarsalternativen ur grundfrågan var det där?
machine gun
2007-02-20, 20:45
Eddie Vedder >> Du skriver #2, men motiverar som om du menar #3 *förvirrad* :confused:
Jo de e sant, men allvarligt talat tror jag vi härinne överanalyserar utifrån vårat kostintresse. Asså jag menar de enda Polarbröd vill är ju att folk ska köpa dras bröd, dom är ju inte särskilt intresserade av att hitta den mest kunnige inom området. Jag tror mest det är ett sätt att påpeka hur nyttigt det är med fullkornsbröd oavsett sort "å hos oss på Polarbröd bakar vi med alla sorterna" typ.
Har svårt å tro att dom skulle gå ut å säga att råg är nyttigare än vete när dom flesta av deras egna produkter är vetemjölsbaserade, känns som man skjuter sej själv i foten i ett sånt läge.
Jag tolkar den där frågan som ett allmänt budskap från Polarbröd om hur "ooootroligt nyttigt det är med bröd".
Men polarbröd kör väl ganska hårt på råg?
Eddie Vedder
2007-02-20, 20:59
Eddie Vedder >> Du skriver #2, men motiverar som om du menar #3 *förvirrad* :confused:
Oj, jag uppfattade frågan som en 1, X, 2! Fan såg nu att det var 1, 2, 3:smash:
Fotbollsspelaren i mej spelar mej ett spratt, alla såna där "3-alternativsfrågor" e "Stryktipset" för mej:D
Eddie Vedder
2007-02-20, 21:00
Men polarbröd kör väl ganska hårt på råg?
Jovisst gör dom de, men fortfarande mycke vetemjöl. "Polarkraft"-sortimentet är nog mestadels råg men dom har ju mycke andra produkter oxå.
Alla fyra sädesslag ger lika nyttiga fullkorn!
Jovisst gör dom de, men fortfarande mycke vetemjöl. "Polarkraft"-sortimentet är nog mestadels råg men dom har ju mycke andra produkter oxå.
Jag börjar alltmer luta åt att det är råg som efterfrågas. Kollade igenom polarbröds sortiment på www.polarbrod.se och nästan alla bröd innehåller råg, och många heter tom. något med råg. Även om vetemjöl är huvudingrediensen i brödet så är råg marknadsföringsingrediensen.
Enligt mig så borde det självklara svaret vara alla fyra mest eftersom anledningen till att man skall välja fullkorn är att få med saker som man inte lätt kan tillsätta eller ersätta. Vi vet ju som sagt rätt lite hur kroppen fungerar egentligen. Förmodligen är ju inte fullkorn samma sak som raffinerat mjöl+fibrer+vitamineralpiller utan något mer genom någon synergi (som antioxidanter).
http://www.brodinstitutet.se/index.asp?page=7&faq_catid=3&faq_id=44#44
Alla fullkornsprodukter, oavsett om de kommer ifrån råg, vete, havre eller korn är lika nyttiga. Råg är den vanligaste fullkornsråvaran i bröd.
Jag passar eftersom Peter troligtvis inte får ge svaret via PM. *whistle*
Det rätta svaret var att alla är lika nyttiga....
Hur vet jag nu det helt plötsligt....
Jo....
JAG VANN!!!! =)
Sitter nu inne med värdecheckar för 5000:- att handla 100% fullkornsbröd
i ett år....
Någon som är sugen på en smörgås????? =)
Det rätta svaret var att alla är lika nyttiga....
Hur vet jag nu det helt plötsligt....
Jo....
JAG VANN!!!! =)
Sitter nu inne med värdecheckar för 5000:- att handla 100% fullkornsbröd
i ett år....
Någon som är sugen på en smörgås????? =)
HAHA! Grattis!
Kan du skicka med bud till västsverige tror du? Är hungrig som satan...
Barbastark
2013-06-18, 16:53
ÅTERUPPLIVNING:
Om man struntar i "hur tänker polar-gänget", och istället kör rätt å slätt "villet är det bästa fullkornet?"
Har börjat baka en del bröd(i bakmaskin), men vill helst inte ha massa "vanligt vetemjöl" i, så därav frågan.
(Gjorde nyss en sats med enbart graham(mjöl på hela vetet,i know), vatten, jäst och kryddor i som blev rätt bra :D)
Jag skulle definitivt säga havre då det är rikt på det vattenlösliga betaglukanet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.