Visa fullständig version : laptop problem
Min laptop får fnatt ibland och stänger av sig. Tror det är pga att den blir för varm eller något.
Förr kunde jag ha den i knät utan att den dog.
Nu dör den efter ett tag ibland även om jag bara har den på bordet.
Datorn måste väl för fanken vara gjord för att användas? *screwy*
Kan någonting ha pajat i som gör att den blir varmare än vad den bör och att något värmeskydd stänger av datorn eller vad tror ni ?
Ladda hem MobileMeter http://www.geocities.co.jp/SiliconValley-Oakland/8259/release/0310/mm0310.zip
Det loggar temp på diskar, processorer och gpu.
Pellefant
2007-02-19, 23:03
I all välmening, så bör du inte ha en laptop i knät.
Forskare vid State university i New York menar att för mycket arbetande med bärbar dator i knäet kan sänka fertiliteten hos män.
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&Nyheter=1&artikel=518515
olsson15
2007-02-19, 23:35
Har läst nånstan att om man har sin laptop i knät blire för varmt om pungen så det blir nå fel efter ett tag, och så får man dåliga spermier:Virro
Jarod: Ok, skall kolla tempen.
Man måste väl kunna anta att en laptop skall klara att användas många timmar i sträck och ha i soffan osv ?
Tack för tipset.. skall värna om mina spermier i fortsättningen :)
Litecore
2007-02-20, 01:43
ställ datorn på en bricka, skärbräda eller vad som helst som är hårt..
(nej, du ska inte balansera den på din stånd-schlong. NEJ sa jag!)
en soffa eller ditt knä bidrar inte till speciellt mycket luftcirkulation.
Jag har exakt samma problem! Min satans laptop slocknar minst 5 ggr per dag... brännhet blir den...Nu har jag stabiliserat den med några böcker under så det är en fin "luftficka" mellan datorn och bordet =P jag inbillar mig att det hjälper lite grann iaf...*whistle*
Lätt åtgärdat.
1. Gå till clasolsson eller likna och köp luft (tryckluft) på burk.
http://www.webcorner.nu/images/rengoring/532700_200.jpg
2. Öppna sen schassi, lyft på tangenbord etc så du kommer åt i maskinen.
3. Blås sen den ren ifrån damm, cpu, moderkort, FLÄKT !! etc.
Vissa maskiner behöver man inte ens öppna utan kan trycka ut dammet ur den rätt bra ändå, sen kommer man åt rätt bra med det lilla "sugröret".
MasterChief
2007-02-20, 08:50
Lätt åtgärdat.
1. Gå till clasolsson eller likna och köp luft (tryckluft) på burk.
http://www.webcorner.nu/images/rengoring/532700_200.jpg
2. Öppna sen schassi, lyft på tangenbord etc så du kommer åt i maskinen.
3. Blås sen den ren ifrån damm, cpu, moderkort, FLÄKT !! etc.
Vissa maskiner behöver man inte ens öppna utan kan trycka ut dammet ur den rätt bra ändå, sen kommer man åt rätt bra med det lilla "sugröret".
Kan intyga att det där är ett klockrent förslag. Dammet kan "proppa" igen och den sensor som känner av tempen går varm. Lite tryckluft löser det! Tänk på att göra det utomhus bara...
oh fasiken.. bra tips!
Hur öppnar man chassit lättast då?
Jag har företagsdator så jag vill inte göra något dumt :(
MasterChief
2007-02-20, 21:33
oh fasiken.. bra tips!
Hur öppnar man chassit lättast då?
Jag har företagsdator så jag vill inte göra något dumt :(
Ja då blev det ju ännu enklare. Du lämnar den till ansvarig person på IT-avdelningen så fixar han det.
jag har den inte i jobbet utan jag har köpt den genom jobbet bara.
Skall jag lämna in den blir det på support och då får jag vara utan dator i flera veckor så jag gör det hellre själv.
Är det ovansidan som skall öppnas alså ?
Det här går garanterat åt helvete:D
Hehe, jag har mycket erfarenhet av stationära datorer. Har byggt flera datorer osv, men jag är riktigt okunnig på laptops.
garantin menar du? :D för den ryker garanterat.
myggan - vad fick du för värden i mobmeter?
För er "fegisar", så börja med att blåsa ur fläkten då, du kommer samtidigt antagligen blåsa av cpu flänsen samtidigt.
Fläkten brukar dra in luften undertill och mata ut den på sidan bara köra på tryckluft ifrån båda hållen.
Skall jag komma ner myggan? jag har ju 3 år på it-linjen.. där jag iopfs bara knarkade och sov. men något kankse jag lärde mig.
Jarod: kollade nu:
Första tempen står på 49 C, andra tempen på 71 C, hdd tempen står på 36 C
Antar att första är cpu? står ju inte :(
Inzza: vart pluggade du :) ? Jag gick också IT linje men va fan hjälpte det :P
EDIT: nu gick den upp till 51 C, känns dock inte som den är så varm den är när den brukar dö. Kör i princip inga program nu. :(
För er "fegisar", så börja med att blåsa ur fläkten då, du kommer samtidigt antagligen blåsa av cpu flänsen samtidigt.
Fläkten brukar dra in luften undertill och mata ut den på sidan bara köra på tryckluft ifrån båda hållen.
Ok, jag börjar med att testa det. :) Har ingen tryckluft hemma dock.
Jarod: kollade nu:
Första tempen står på 49 C, andra tempen på 71 C, hdd tempen står på 36 C
Antar att första är cpu? står ju inte :(
Första lär vara moderkort, andra cpu.
71 låter ju stört högt på cpu ? Eller är en laptop så mycket mer stryktålig än en vanligt dator ?
Jag kör ju inte ens några program nu.. vill inte ens veta vad den ligger på om jag kör igång något spel.
Vissa, eller flera modeller av just Dell går ofta varma. Min dell inspiron (3-4 år gammal?) går varm som fasiken. Kan inte kolla på DVDer på den alls, det hackar som fasiken.
Skall nog också köpa lite tryckluft också, den betedde sig inte såhär när jag först köpte den.
EDIT: nu gick den upp till 51 C, känns dock inte som den är så varm den är när den brukar dö. Kör i princip inga program nu. :(
Hulebäck, Mölnlycke. Var bara massa jävla trams rätt igenom :D
Hulebäck, Mölnlycke. Var bara massa jävla trams rätt igenom :D
åh fan, så vi fick samma linje.. det visste jag redan kanske, jag är ganska glömsk :/
Ja fifan vad skit det var, fast det var 3 ganska balla år ändå.
Mycket god kebab i mölnlycke :D Slank ner några tallrikar från Napoli. :thumbup:
Jag har en HP laptop, hoppas det hjälper att blåsa rent den.
Börjar ångra att jag inte köpte en stationär. :(
När jag lirar Ghost Recon Advanced Warfighter på min laptop så brukar processorn toppa strax under 90 grader...och den är ändå undervoltad. :D
När jag lirar Ghost Recon Advanced Warfighter på min laptop så brukar processorn toppa strax under 90 grader...och den är ändå undervoltad. :D
men vad är det som gör att laptopen stänger av sig ?
Är det något skydd man kan ändra på någonstans?
Kanske inte är så smart att göra dock om det är en HP företagsdator? :)
Tror jag har en Pentium XEON processor om det nu spelar någon roll.
menade givetvis en Pentium M processor :smash: 1.86Ghz och 1GB ram...
blåste rent datorn med tryckluften på jobbet och det verkade funka för att få bort mina problem.
Tack för hjälpen!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.