Visa fullständig version : Intag av omega-3
Räcker det med att man tar 2 omega-3 kapslar per dag eller ska man ta 3 som förpackningen säger? Ska man inta det vid någon speciell tidpunkt/tillfälle eller kan man ta en vid middag sen en på kvällen?
Eddie Vedder
2007-02-19, 21:24
Räcker det med att man tar 2 omega-3 kapslar per dag eller ska man ta 3 som förpackningen säger? Ska man inta det vid någon speciell tidpunkt/tillfälle eller kan man ta en vid middag sen en på kvällen?
Hur ser den procentuella fördelningen ut mellan EPA å DHA å hur mycke innehåller en kapsel? Kan va bra å veta innan man säger nåt om hur många som kan va bra å ta.
Hur ser den procentuella fördelningen ut mellan EPA å DHA å hur mycke innehåller en kapsel? Kan va bra å veta innan man säger nåt om hur många som kan va bra å ta.
Dom är köpta på gymgrossiste n Star Nutrition, Omega-3, 100 kapslar
formula4shape
2007-02-19, 22:00
Beror på hur din kost ser ut för övrigt och vilken effekt du söker från tillskottet. Rekommenderat är att ta vid måltid som t.ex. frukost. Varianten du äter är av standardtyp 18% 12%, käka den mängd som känns lagom för dig. Själv äter jag minst 5+
Eddie Vedder
2007-02-19, 22:06
Dom är köpta på gymgrossiste n Star Nutrition, Omega-3, 100 kapslar
Ah jag läste på hemsidan, dom innehåller 1000mg omega-3 (omega-3 tillskotten brukar variera mellan 1000 å 500mg) dom innehåller E-vitamin vilket e bra då det hindrar oljan från att oxidera plus att kropens E-vitaminbehov är högre ju mer fleromättat fett man äter. Sen står det bara "...med hög halt av omega-3 syror (EPA och DHA)..." å hur mycke de är i själva verket framgår inte.
Men jag skulle ändå tippa på att de e bra grejer å jag skulle nog ta en till varje måltid om jag vore du, käkar du däremot lax, makrill lr strömming så kan du ju skippa tillskottet.
Okej tack så mycket för era svar. Mina måltider under dagen innehåller rätt mycket protein och hyffsat med kolhydrater. Samt styrketränar jag runt 5 gånger i veckan.
lassebrun
2007-04-28, 10:02
Om man äter 6st 1g kapslar med "standardfördelningen" 18% 12% ska /kan man ta alla vid frukost eller är det bättre att fördela dom under dagen?
Och bör/ska jag räkna in fettet i min diet som 6x 1g fett á 9kcal?
Du ska räkna in kalorierna, alla kalorier. Nu faller ju dessa 50 kcal inom felmarginalen, dag till dag, men ändå;)
Du kan tjäna lite grann på att fördela kapslarna lite över dagen och äta dem tillsammans med annat fett. Upptaget av långa, fleromättade fettsyror är mindre än andra fetter så det kan behövas en starkare signal att öka matspjälkningen.
Jag var på ICA och köpte multiplex Omega-3 idag.
Innehåll: Fiskolja 500 mg där 35 % är omega-3 fettsyror
varav: EPA 18% och DHA 12%.
Jag tänkte ta 4 kapsalar varje dag jag inte käkar fet fisk. Låter det rimligt?
Så det är bra att det innehåller E-vitamin? Får kolla efter det nästa gång jag handlar omega-3 då.:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.