handdator

Visa fullständig version : fråga om proteinpulver

Doddo
2007-02-18, 20:07
Hej, jag har tränat styrka i ca 6 månader och har en fråga...
Det är så att jag undrar hur viktigt det är för muskeltillväxten att dricka proteinshake. Jag har fått för mig att det delvis är p.g.a att jag gjort detta detta som jag blivit lite småfet. Skulle jag kunna undvika detta på något sätt? Förressten hur många av er mer erfarna styrketränare dricker detta?
Mitt pulver håller på att ta slut så jag undrar om ni tycker att det är någon idé att slänga ut ca 500 spänn på en ny 4-kilos påse? Frågan har säkert kommit upp tidigare på forumet men ändå.....

Rååbin
2007-02-18, 20:22
alltså proteinshaken ger ju dig de proteiner du behöver efter träningen relativt lätt , det är enda fördelen jag ser med pulver ! personligen kör jag helt naturellt med ÄKTA mat istället för pulver , vilket jag tycker är vettigt ! din viktökning beror endast på att du har ätit mera kalorier än du förbrukat !!:smash:

aspenridge
2007-02-18, 20:23
om du tycker att du lägger på dig för mycket fett är väl saken enkel att åtgärda, gör av med mer energi eller stoppa i dig mindre

proteinet är ju bra, alla som sysslar med styrketräning regelbundet intar nog någon form av protein, ta det innan träning, och/eller efter(tillsammans med kolhydrater)

olsson15
vad är det för protein du dricker? Viktigt å viktigt, är det väl inte igentligen äter du tillräkligt med mat så går det lika bra.

När man bygger muskler går man upp i vikt. Både i fett och muskler. Äter du för lite bygger du inte så mycket muskler, det är bättre att äta mer mat än man behöver. Att man blir lite tjockare gör inget, fins metoder för att bli av med det också!

überstarken
Om du nu blivit fet så är det för att du stoppat i dig fler kalorier än vad du gjort av med. Skippa proteinpulvret om du känner för det, se till att få i dig tillräckligt med protein endå bara.

Ganymedes
2007-02-18, 20:37
Det är inte proteinet du blivit fläbbig av.

Johannes
2007-02-18, 20:43
är det viktigt att få i sig protein innan och efter träning? eller gäller det bara kolhydrater?

FreCKo
2007-02-18, 23:17
Det är inte proteinet du blivit fläbbig av.

+1, se över din kost så ska du se att det finns något som gör det...

Janitorr
2007-02-19, 14:15
Jag har tränat ett bra tag. Du behöver inte proteinpulver. Det är ju inget mirakelmedel enligt mig.
Förmodligen har du ätit lite för mycket och på så vis blivit "småfet". Dra ner lite på totala mängden mat du tar in, alternativt öka cardio-träning, om sådan utövas alltså.

Raggis
2007-02-19, 14:21
Jag har tränat ett bra tag. Du behöver inte proteinpulver. Det är ju inget mirakelmedel enligt mig.
Förmodligen har du ätit lite för mycket och på så vis blivit "småfet". Dra ner lite på totala mängden mat du tar in, alternativt öka cardio-träning, om sådan utövas alltså.

Proteinpulver är bara protein. Om du får i dig tillräckligt med protein från din normala kost, så behöver du icke dricka shakes.

GymTT
2007-02-19, 14:47
tänk på att det är inget magiskt med protein från shakes.
Lika bra från kyckling.

jedimind
2007-02-19, 15:13
palla trycka i sig kyckling efter passet med allt vatten i magen....

Raggis
2007-02-19, 15:21
palla trycka i sig kyckling efter passet med allt vatten i magen....

Jag skulle lätt kunna trycka i mig en kyckling efter ett pass. Är alltid ashungrig när jag kommer hem.

Ganymedes
2007-02-19, 15:46
Jag skulle lätt kunna trycka i mig en kyckling efter ett pass. Är alltid ashungrig när jag kommer hem.

Samma här! Fan vad sugen jag blev på att tjacka kyckling nu...

jedimind
2007-02-19, 15:49

jo tänkte mest på att det kanske inte är lika smidigt som en drink.

Raggis
2007-02-19, 15:50
jo tänkte mest på att det kanske inte är lika smidigt som en drink.

Jo, det såklart. Hehe. Men, varför hinka i sig shakes, om man ändå får i sig tillräckligt med protein från sin normala kost?

jedimind
2007-02-19, 16:04
Jo, det såklart. Hehe. Men, varför hinka i sig shakes, om man ändå får i sig tillräckligt med protein från sin normala kost?

Just för att det är smidigt. Jag tillhör iaf skaran som dricker en proteindrink högst en halvtimma efter träningen, sen får du inte så mycket bcaa från kyckling som av din post-drink, och bcaa är fint för dig.

jedimind
2007-02-19, 16:08
tillhör också skaran som väger över 100 kg, så skulle jag äta allt mitt protein i matväg hade jag varit tvungen att gå ut i skogen och skjuta mina egna djur för att inte bli luspank. hur kom jag över 100 kg då? Jo, jag drack delvis proteindrinkar.