Logga in

Visa fullständig version : Fetter och proteiner i jordnötter

Max
2007-02-18, 16:32
Är fetterna i jordnötter någonting att ha? Jag tycker det har framstått som så i många trådar jag läst. Jordnötssmör används flitigt, inte bara under bulk osv. Hur är förhållande mättade/omättade/fleromättade fettsyror?

Proteinet sägs vara av usel kvalitet, kan man komplettera det? Ger t.ex. jordnötssmör och bröd fullvärdigt protein?

Eddie Vedder
2007-02-18, 16:36
Är fetterna i jordnötter någonting att ha? Jag tycker det har framstått som så i många trådar jag läst. Jordnötssmör används flitigt, inte bara under bulk osv. Hur är förhållande mättade/omättade/fleromättade fettsyror?

Proteinet sägs vara av usel kvalitet, kan man komplettera det? Ger t.ex. jordnötssmör och bröd fullvärdigt protein?

Fettet är mestadels enkelomättat om jag inte minns fel så de är ju definitivt inga fel.

Jordnöten är ju egentligen ingen nöt utan en baljväxt, Peanut (ärtnöt) på engelska, och i regel är ju spannmålsprotein och baljväxtprotein en väldigt bra kombination. Kan däremot inte uttala mej om jordnötter har över-och underskott på samma aminosyror som baljväxter såsom bönor å linser har.

Sverker
2007-02-18, 16:39
Jordnötter är usla som proteinkälla.

Låga halter av EAA rätt över. Jag har inte hittat något livsmedel som kan komplettera jordnötter.

Max
2007-02-18, 16:42

Låga halter av EAA rätt över. Jag har inte hittat något livsmedel som kan komplettera jordnötter.
:( För försöka dricka mjölk till jordnötssmörsmackorna, inte te.

Tack för svaren. Jag tolkar fettfrågan som att det är ett ok eller t.o.m. bra livsmedel ur den synpunkten.

Eddie Vedder
2007-02-18, 16:43

Men visst stämmer de att jordnöten är en baljväxt och inte en nöt?

Sverker
2007-02-18, 17:08
Ja, en ärtväxt. Blomman blir befruktad och därefter stoppar plantan ned ärtan i marken, JORDnöt.

Max
2007-02-18, 20:15
Har dykt upp några följdfrågor. Om valet står mellan mandelsmör och jordnötssmör, vilket tycker ni är "bäst/nyttigast"?

Kompletterar mandel och bröd varandra så man får fullvärdigt protein?

Båda tycker jag är lika goda och jag har gjort båda två själv. Cashewnötssmör också, men det var inte lika gott tycker jag.

Eddie Vedder
2007-02-18, 20:26
Mandelns proteinkvalité har jag ingen som helst aning om men i övrigt är mandlar oerhört nyttiga, nyttigt fett, rikt på järn, rikt på E-vitamin, rikt på zink.

Men jag förstår inte riktigt, varför kan du inte slänga på två kalkonskivor lr ost så e ju proteinproblemet löst sen. Mandelsmör å kalkon låter som en god å nyttig kombination tycker jag, sen lite röd paprika på de*drool*

Max
2007-02-18, 20:30
Men jag förstår inte riktigt, varför kan du inte slänga på två kalkonskivor lr ost så e ju proteinproblemet löst sen. Mandelsmör å kalkon låter som en god å nyttig kombination tycker jag, sen lite röd paprika på de*drool*
Får seriöst ta och prova det där så snart jag har nytt mandelsmör. *drool*