bubbe
2007-02-17, 12:42
Gjorde en gratäng för ett par veckor sen och en liknande idag. Dagens blev inte riktigt lika god men ska försöka komma ihåg hur jag gjorde den förra.
Tips på förbättringar är mer än välkommet, då just gratänggrejen verkligen är ett enkelt sätt att laga till laxen på.
Här är dagens recept,
laxfiler
ost
matgrädde 2dl
halv purjolök
mycket flingsalt
Kör in dom frysta fileerna ca 10 min i ugnen 200 grader i en form tillsammans med saltet ovanpå.
Strimla purjon, strö över laxbitarna.
Täck över med ost och häll grädden över kalaset.
In i ugnen igen, ca 20 min. (är osäker på tiden, men det är bara att lyfta på en laxbit och kolla om den är genomkokt.)
Förra gången hade jag permesanost och riktig grädde, och ingen purjo. Tror det är enda skillnaden. Möjligtvis hade jag någon peppar på också.
Tips på förbättringar är mer än välkommet, då just gratänggrejen verkligen är ett enkelt sätt att laga till laxen på.
Här är dagens recept,
laxfiler
ost
matgrädde 2dl
halv purjolök
mycket flingsalt
Kör in dom frysta fileerna ca 10 min i ugnen 200 grader i en form tillsammans med saltet ovanpå.
Strimla purjon, strö över laxbitarna.
Täck över med ost och häll grädden över kalaset.
In i ugnen igen, ca 20 min. (är osäker på tiden, men det är bara att lyfta på en laxbit och kolla om den är genomkokt.)
Förra gången hade jag permesanost och riktig grädde, och ingen purjo. Tror det är enda skillnaden. Möjligtvis hade jag någon peppar på också.