handdator

Visa fullständig version : Mattetrådar

Zakath
2007-02-16, 19:36
Detta är en diskussionstråd ang. mattetrådar, så nu behöver inte denna tråden raderas.

Jag anser att trådar om matematik, mattetal, mattehjälp och liknande bör få finnas på Kolozzeum.

Varför?
För att:
* trådar som behandlar matematik kan vara givande för många personer, de kan t.ex. fungera som repetition av saker man glömt, för att lära sig nya saker, eller bara för att diskutera hur ett problem bäst kan lösas.

* medlemmarna på Kolozzeum bör själva få välja om de vill hjälpa någon med ett mattetal eller inte.

* trådar om matematik stör ingen, förutom de som är allergiska mot matte - men de behöver inte heller läsa tråden.

* trådarna är meningsfulla - till skillnad från många andra trådar i allmänt.

* en tråd innehållandes en mattefråga kan liknas vid en tråd innehållandes en tränings/kostfråga - vilka är tillåtna på forumet.

* det kan vara trevligt att få hjälpa andra

Varför inte?
För att:
* metal_boy anser att alla mattetrådar utmynnar i "snoppmäteri".

* användarna säkert kan hitta lösningen någon annanstans - t.ex. i lite grundläggande högskolelitteratur för matematik (billig och lättläst)

* folk råkar trycka på tråden när de egentligen inte alls är intresserade av matte

Frågan till Kolozzeums ledning är, kan mattetrådar fr.o.m. snart börja tillåtas på Kolozzeum? Om inte, varför?

Vad tycker ni, forumiter?

Allan
2007-02-16, 19:40
Tyck vad du vill. Moderatorerna kommer även fortsättningsvis radera uppenbara läxhjälpstrådar. Matematiktrådar är OK om de har ett mått av allmänintresse, vilket vi har exempel på.

MasterChief
2007-02-16, 19:41
Ja i princip ser jag inget fel med mattetrådar alls. Men om trådskaparen uttrycker sig så här:

"Tjena! Hjälp, kan någon lösa: x+y(x-y)=z*x*y "

Utan något intresse att vilja diskutera frågan utan vill bara komma så enkelt undan som möjligt tycker jag skiten kan raderas.

Zakath
2007-02-16, 19:42
Tyck vad du vill. Moderatorerna kommer även fortsättningsvis radera uppenbara läxhjälpstrådar. Matematiktrådar är OK om de har ett mått av allmänintresse, vilket vi har exempel på.

Jag tyckte att tråden igår var intressant, och de som deltog i den tyckte säkert också det. Jag lärde mig bl.a. hur man gick tillväga för att lösa en sådan uppgift när jag löste den, då jag hade glömt bort det.

Att lära sig hur man ska lösa ett tal görs ofta genom att studera andras lösningar.

jakke
2007-02-16, 19:58
Jag tyckte att tråden igår var intressant, och de som deltog i den tyckte säkert också det. Jag lärde mig bl.a. hur man gick tillväga för att lösa en sådan uppgift när jag löste den, då jag hade glömt bort det.

Att lära sig hur man ska lösa ett tal görs ofta genom att studera andras lösningar.

Mjo. Det handlar mkt om att lära sig alla små tips och trix..

Zakath
2007-02-16, 20:09
En till fråga:

Varför skulle det ställas högre krav på mattetrådar än övriga trådar?

Trådar som endast innehåller en länk brukar ju tillåtas att finnas kvar, visst är det riktigt kasst, men folk läser och engageras ändå av trådarna. Precis som en mattetråd med endast ett tal att lösa.

Ur mitt perspektiv känns det väldigt kunskapsfientligt att radera trådar bara för att de handlar om matte, och inte anses ha tillräckligt stort allmänintresse.

MasterChief
2007-02-16, 20:14
En till fråga:

Trådar som endast innehåller en länk brukar ju tillåtas att finnas kvar, visst är det riktigt kasst, men folk läser och engageras ändå av trådarna. Precis som en mattetråd med endast ett tal att lösa.

Ur mitt perspektiv känns det väldigt kunskapsfientligt att radera trådar bara för att de handlar om matte, och inte anses ha tillräckligt stort allmänintresse.

Jo, men skillnaden är väl syftet. Modsen på brädan gillar helt enkelt inte att vissa individer bara vill ha ett svar. Ett sätt att undvika att anstränga sig själv. Man måste ju skilja på att vilja ha ett rakt svar på en fråga alternativt att man vill diskutera huruvida Steinhaus–Mosers notation är en lämplig väg att gå för att räkna antalet hjärnceller i MasterChiefs hjärna.

Eftersom jag själv är pappa hade jag blivit gravt irriterad om mitt barn letar upp svar på ekvationer istället för anstränga sig själv.

Allan
2007-02-16, 20:16
En till fråga:

Och? Folk SKA göra sina jävla läxor själva. Period punkt finito.

Zakath
2007-02-16, 20:41
Jo, men skillnaden är väl syftet. Modsen på brädan gillar helt enkelt inte att vissa individer bara vill ha ett svar. Ett sätt att undvika att anstränga sig själv. Man måste ju skilja på att vilja ha ett rakt svar på en fråga alternativt att man vill diskutera huruvida Steinhaus–Mosers notation är en lämplig väg att gå för att räkna antalet hjärnceller i MasterChiefs hjärna.

Eftersom jag själv är pappa hade jag blivit gravt irriterad om mitt barn letar upp svar på ekvationer istället för anstränga sig själv.

Du menar som 95% av alla tränings/kostrelaterade frågor på kolo?

Jag och många andra blir inte irriterade för att någon behöver hjälp, man behöver fortfarande anstränga sig för att förstå - vilket är det viktiga.

Allan, du har visst inte förstått någonting. Mattetal handlar inte om läxor, det handlar om att lära sig hur man ska lösa problem. Ett vanligt sätt att göra detta är att studera andras lösningar.

Att du inte är intresserad av att hjälpa till med matte, vilket är förståeligt, ger inte dig anledning att ta bort de trådarna som andra kan finna intressanta. Om en tråd är ointressant för alla läsare så får den inga svar, och försvinner snabbt i trådhavet och behöver därför inte raderas.

tossefar
2007-02-16, 20:43
Vad fan spelar det för roll zakath? Vill modsen inte ha matte- eller läxhjälpstrådar här så är det väl bara att låta bli? Det finns tusen andra ställen på nätet om du vill diskutera matte.

Zakath
2007-02-16, 20:47
Vad fan spelar det för roll zakath? Vill modsen inte ha matte- eller läxhjälpstrådar här så är det väl bara att låta bli? Det finns tusen andra ställen på nätet om du vill diskutera matte.

Jag trivs med att man kan läsa och diskutera om det mesta på Kolo, och vill att det ska förbli så. Det finns helt enkelt ingen konsekvens i att just förbjuda mattetrådar för att modsen bedömer dem som ointressanta.

Metal_boy_
2007-02-16, 21:01
Man får diskutera steroider på kolo också. Men man får inte diskutera hur man kurar. Det är en lite liknande regel, även om det inte är samma sak. Och gissa hur dessa trådar brukar sluta? Precis som skoltrådarna.

Zakath
2007-02-16, 21:05
Man får diskutera steroider på kolo också. Men man får inte diskutera hur man kurar. Det är en lite liknande regel, även om det inte är samma sak. Och gissa hur dessa trådar brukar sluta? Precis som skoltrådarna.
Uselt och orelaterat exempel, det beror på helt andra saker.

Mattetrådarna brukar sluta med en diskussion ang. uppgiften och ett tack. Om inte så får du gärna citera någon mattetråd.

Metal_boy_
2007-02-16, 21:07
Uselt och orelaterat exempel, det beror på helt andra saker.

Mattetrådarna brukar sluta med en diskussion ang. uppgiften och ett tack. Om inte så får du gärna citera någon mattetråd.

Nu slutar det knappast så längre när moderatorerna har tröttnat.

Vadå uselt och orelaterat exempel? Jag sa att det är en liknande regel. Om du läste vad jag skrev så stod det också att grejen inte var samma sak.

Yankeee
2007-02-16, 21:11
Sjön renen innehåller 35.000.000 kubikmeter vatten och har en omkrets på 140 meter. Hur många tårar måste du gråta för att vattennivå ska stiga med 0,5 meter om varje tår har volymen 2 ml?

jwzrd
2007-02-16, 21:13
Sjön renen innehåller 35.000.000 kubikmeter vatten och har en omkrets på 140 meter. Hur många tårar måste du gråta för att vattennivå ska stiga med 0,5 meter om varje tår har volymen 2 ml.

Det beror på om Hasse Z gråter dig en flod först eller sist.

Allan
2007-02-16, 21:22
Allan, du har visst inte förstått någonting. Mattetal handlar inte om läxor, det handlar om att lära sig hur man ska lösa problem. Ett vanligt sätt att göra detta är att studera andras lösningar.

Vad är det för jävla dumheter?

Jag hajjar inte den här ekvationen som jag har i läxa. Hur ska den lösas?....

Lägg du upp en mattetråd, men gör det med lite finess, eller välj ett tal som faktiskt har en svårighet och ett diskussionsvärde - såna trådar får leva här. Sen är det faktiskt så att högstadie- eller gymnasiematte eller INTE har ett allmänintresse. Det är skoluppgifter som folk banne mig ska lösa själva.

Hades
2007-02-16, 21:28
Lägg du upp en mattetråd, men gör det med lite finess, eller välj ett tal som faktiskt har en svårighet och ett diskussionsvärde - såna trådar får leva här. Sen är det faktiskt så att högstadie- eller gymnasiematte eller INTE har ett allmänintresse. Det är skoluppgifter som folk banne mig ska lösa själva.

Och om man inte kan lösa dem själv...? Gymnasiematte är för övrigt ett ganska brett område där jag är helt säker på att det finns en hel del av allmänintresse.

Allan
2007-02-16, 21:29
Gymnasiematte är för övrigt ett ganska brett område där jag är helt säker på att det finns en hel del av allmänintresse.

Ja, bland lata gymnasister.

A.Pahkamaa
2007-02-16, 21:49
Hur mycket matte har du läst Allan?

Allan
2007-02-16, 21:52
Hur mycket matte har du läst Allan?
Hurså?

Zakath
2007-02-16, 21:59
Vad är det för jävla dumheter?

Allan, det skulle vara lättare att diskutera med dig om du slutade svära åt mig. Man lär sig ofta att lösa problem genom att studera lösningar till liknande problem, i matematik som i allt annat.

Jag frågar återigen varför kraven på mattetrådar ska vara så mycket högre än för alla andra trådar? Gymnasienivå på en tråd är faktiskt en mångdubbelt många gånger högre nivå än många av "dagistrådarna" vi har här. Inte för att jag har något emot dagistrådarna heller. :D

A.Pahkamaa
2007-02-16, 22:01
Hurså?

I låg och mellanstadiet hade jag matematikläxor, i högstadiet kan det hända att jag hade någon enstaka läxa, minns faktiskt inte. På gymnasiet och universitetet har jag aldrig någonsin haft en matematikläxa. När man ber om hjälp med gymnasie och universitetsmatte så vill man inte ha hjälp med någon läxa, man vill lära sig hur problemen ska lösas. Är det så svårt att förstå? Att du inte själv har läst matte på högre nivå kanske är förklaringen, därför frågar jag.

Allan
2007-02-16, 22:04
Zakath, vad är ditt problem? Ingen läxhjälp. Det är det som gäller. Vi plockar bort andra läxhjälpstrådar också, men det ser du antagligen inte. Själv skulle jag helst slippa Allmänt Forum överhuvudtaget men det är jag det.
Återigen - det finns andra trådar om matematik. För de som är intresserade.

Allan
2007-02-16, 22:06
När man ber om hjälp med gymnasie och universitetsmatte så vill man inte ha hjälp med någon läxa, man vill lära sig hur problemen ska lösas.

Vad kallar du det här?

Nån som kan svaret på den här ekvationen?
Att lära sig nåt eller bara få det rätta svaret?

Läxhjälp eller inte, ni får kalla det vad ni vill. Som tonårsfarsa genomskådar jag sånt på mils avstånd. Lev med det på Kolozzeum. Och jag har av eget intresse läst in treårig teknisk matematik på KomVux.

Pudzianovski
2007-02-16, 22:07
Själv skulle jag helst slippa Allmänt Forum överhuvudtaget men det är jag det.

Det är väl bara att sluta vara här då?

Zakath
2007-02-16, 22:12
Zakath, vad är ditt problem? Ingen läxhjälp. Det är det som gäller. Vi plockar bort andra läxhjälpstrådar också, men det ser du antagligen inte. Själv skulle jag helst slippa Allmänt Forum överhuvudtaget men det är jag det.
Återigen - det finns andra trådar om matematik. För de som är intresserade.

Mitt problem är att ni tar bort trådar jag tycker kan vara givande. Men framförallt att det helt saknar konsekvens att ta bort harmlösa mattetrådar som faktiskt har ett syfte. Vanlig "läxhjälp" har jag inte mycket till övers för, men matematik ovanför grundskolan handlar som sagt inte om att "göra läxan". Och framförallt så lär sig ofta läsarna något av talet, även om trådstartaren kanske bara bryr sig om svaret (vilket är tveksamt då man nästan alltid har facit där svaren står).

A.Pahkamaa
2007-02-16, 22:27
Vad kallar du det här?

"Nån som kan svaret på den här ekvationen?"

Att lära sig nåt eller bara få det rätta svaret?

Man kanske vill kolla att ens lösning är korrekt?

Läxhjälp eller inte, ni får kalla det vad ni vill. Som tonårsfarsa genomskådar jag sånt på mils avstånd. Lev med det på Kolozzeum. Och jag har av eget intresse läst in treårig teknisk matematik på KomVux.

Om du nu har läst lite matematik så kanske du skulle ta och läsa det Zakath skriver en gång till, trådarna ni tar bort handlar ju inte alltid om läxhjälp. Att några här på forumet uppskattar liknande trådar verkar ni skita fullständigt i.

polaren
2007-02-16, 22:45
Som A.Pahkamaa säger så får man inga läxor i Matematik på gymnasiet. Jag har iaf aldrig fått det.

Tycker det ska va fritt fram att starta trådar om mattehjälp, det är givande både för den som frågar och den som hjälper.

Själv hatar jag matte, nästan lika mycket som jag hatar besserwissers *host*. Zakath har ju rätt för bööööveleen.

shut teh face
2007-02-16, 22:56
Jag förstår inte varför du fortsätter Zakath. Allan säger ju att lägger du upp tråden med finess så får den vara kvar, helt enkelt acceptera att man inte bara ska skriva en formell följt av HJÄLP!?!?!ELVEN!11

Matematik är på den nivå av intelligens att man säkert kan lägga upp tråden snyggt. Är det sedan gymnasieelever som vill ha hjälp med enklare matte, ja då får de väl lära sig lägga upp det snyggt, och lär sig samtidigt lite grammatik. ;)

Kimpaa
2007-02-16, 23:04
Och? Folk SKA göra sina jävla läxor själva. Period punkt finito.

Men herregud, om man inte klarar av läxorna då? Skall man bara sitta fint, hålla käften och hoppas att allt löser sig? Nu får du ju ge dig.

tossefar
2007-02-16, 23:06
Men herregud, om man inte klarar av läxorna då? Skall man bara sitta fint, hålla käften och hoppas att allt löser sig? Nu får du ju ge dig.

Man får väl göra vad fan man vill, förutom att just posta på kolo?

Kimpaa
2007-02-16, 23:11
Man får väl göra vad fan man vill, förutom att just posta på kolo?

Och vad gör det för skillnad när t ex. det stimulerar en disskussion. Personligen så ser jag inget problem med "läxhjälp" sålänge det är som Zakath har påpekat, att det just handlar om att förstå hur man gör.

Allan
2007-02-16, 23:14
Lägg ner det där nu. Det blir ingen som helst förändring hur mycket ni än tjatar.

Metal_boy_
2007-02-17, 00:16

Är ni lika trögfattade till lärarna som ni är när Allan förklarar vad som gäller, så är det inte konstigt att ni inte fattar skoluppgifter och behöver fråga om och om igen utan att lyssna. För ni har väl lärare som går igenom uppgifterna med er? Sluta larva och leva rövare isf.

Kimpaa
2007-02-17, 01:21
Är ni lika trögfattade till lärarna som ni är när Allan förklarar vad som gäller, så är det inte konstigt att ni inte fattar skoluppgifter och behöver fråga om och om igen utan att lyssna. För ni har väl lärare som går igenom uppgifterna med er? Sluta larva och leva rövare isf.

Juste nu förstår jag, och med "vad som gäller" innefattar det påhopp också?

Okej utan att skämta. Jag ser inte problemet med att be om hjälp när man behöver det. Jag ifrågasätter reglerna när det handlar om att hjälpa nån med uppgifter i syfte att få folk att förstå och gå vidare.

Zakath
2007-02-17, 11:16
Jag lämnar nu detta ämnet i protest, då det tyvärr inte finns något mer som jag kan göra. :(

Länge leve matematiken på Kolo!

Stoltz
2007-02-17, 11:21
Som A.Pahkamaa säger så får man inga läxor i Matematik på gymnasiet. Jag har iaf aldrig fått det.

Vad sjutton gick ni i för gymnasie? Vi hade läxor varenda mattelektion, inga undantag, någonsin.

Runda Grodan
2007-03-06, 16:44
Jag lämnar nu detta ämnet i protest, då det tyvärr inte finns något mer som jag kan göra. :(

Länge leve matematiken på Kolo!

Jag kan hjäpa dig med argumenten Zakath! :thumbup:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=90316

Kwon
2007-03-06, 16:45
Hur många minuter är 10 timmar? :)

Runda Grodan
2007-03-06, 16:46
Hur många minuter är 10 timmar? :)

Fan vet. :confused:

Kwon
2007-03-06, 16:47
Fan vet. :confused:

Någon borde starta en tråd angående detta problem!

Toel
2007-10-09, 17:17
Behöver lite stöd i algebra. Ganska grundläggande antar jag. Har tänkt på att försöka "gå baklänges" med olika kvadreringsregler, men siffror verkar inte tillåta detta? Jag kommer till att jag kan bryta ut en 2:a men sedan är det stop. Någon som kan lösa?

Förenkla uttrycket så långt som möjligt.

(2x^2 - 26x + 80) / (8x - x^2 - 15)

Yankeee
2007-10-09, 17:49
Uhm, har du läst tråden? :)

Toel
2007-10-09, 17:51
Uhm, har du läst tråden? :)

Men detta är av allmänintresse :thumbup:

Detta är ingen läxa utan något jag roar mig med varje tisdag. Matematik är min passion och jag hade hoppats det fanns fler eldsjälar här som kan hjälpa mig att bli en bättre människa. Och givetvis disskutera denna intressanta polynom division.

A.Pahkamaa
2007-10-09, 17:56
Men detta är av allmänintresse :thumbup:

Detta är ingen läxa utan något jag roar mig med varje tisdag. Matematik är min passion och jag hade hoppats det fanns fler eldsjälar här som kan hjälpa mig att bli en bättre människa. Och givetvis disskutera denna intressanta polynomdivision.

Vet du hur man genomför polynomdivision?

Metoden är inte särskilt svår när man väl lärt sig. Om du räknar ett par tal så lossnar det nog.

Här har du två exempel.

http://www.math.kth.se/~gunnarj/MATS/M2/polyte.html

Toel
2007-10-09, 18:12
Vet du hur man genomför polynomdivision?

Metoden är inte särskilt svår när man väl lärt sig. Om du räknar ett par tal så lossnar det nog.

Här har du två exempel.

http://www.math.kth.se/~gunnarj/MATS/M2/polyte.html

Om jag följer reglerna i din länk kommer jag fram till:

(-2 + (-42x+50)) / (-x^2 - 8x - 15)

Inte så mycket förenklat?

dla
2007-10-09, 18:26
(2x^2 - 26x + 80) / (8x - x^2 - 15)

omskrivet blir det

2(x^2 -13x +40)/-(x^2 -8x +15)=[2(x-8)(x-5)]/[-(x -3)(x -5)] = 2(x -8)/-(x -3)

rötterna till x^2 -13 +40 och x^ -8 + 15 får du genom kvadratkomplettering eller pq formeln

A.Pahkamaa
2007-10-09, 18:28

Om du bara ska använda dig utav polynomdivision så tar du dig inte längre.

Du har gjort några småfel, bland annat har du kastat om tecknet före 8x.

-2 + (-10x+50)/(-x^2+8x-15)

EDIT:

dla's lösning ger dig ett bättre svar :)

iNCREDiBLE
2007-10-09, 18:29

Då har du gjort fel någonstans i polynomdivisionen... Själv skulle jag faktorisera täljaren och nämnaren för att sedan stryka gemensamma faktorer:

2x² - 26x + 80 = 2(x-5)(x-8)

-x² + 8x - 15 = -(x-3)(x-5)

Toel
2007-10-09, 19:07
Uppskattar all hjälp! Tack vare er hjälp förstår jag nu. Mycket vackert.

Toel
2007-11-25, 13:33
Kombinatorik.

Kombinatoriken inom matematik har börjat intressera mig.

Jag har kommit underfull med hur enkla kombinatorik uppgifter löses. Uppgifter av typen; det finns X antal olika element som får förekomma en gång, hur många olika kombinationer finns det? Jag har löst dessa med hjälp av N-fakultet. Som om där t.ex är 5 olika noter; c,d,e,f,g hur många olika kombinationer finns det om varje ton bara får förekomma en gång. 5! = 120. Jag får problem när tonerna får förekomma mer än en gång. Har försökt sätta mig in i texten på wikipedia, http://sv.wikipedia.org/wiki/Kombination_%28matematik%29, men utan någon större framgång.

Hur kan jag tänka när samma ton får förekomma mer än en gång?

Palm
2007-11-25, 13:40
Kombinatorik.

Kombinatoriken inom matematik har börjat intressera mig.

Jag har kommit underfull med hur enkla kombinatorik uppgifter löses. Uppgifter av typen; det finns X antal olika element som får förekomma en gång, hur många olika kombinationer finns det? Jag har löst dessa med hjälp av N-fakultet. Som om där t.ex är 5 olika noter; c,d,e,f,g hur många olika kombinationer finns det om varje ton bara får förekomma en gång. 5! = 120. Jag får problem när tonerna får förekomma mer än en gång. Har försökt sätta mig in i texten på wikipedia, http://sv.wikipedia.org/wiki/Kombination_%28matematik%29, men utan någon större framgång.

Hur kan jag tänka när samma ton får förekomma mer än en gång?

Då har du fem toner att välja mellan varje gång.

Toel
2007-11-25, 13:44
Då har du fem toner att välja mellan varje gång.

5 x 5 x 5 x 5 x 5 = 3125 :Virro ?

Om det är rätt så blir jag lite ledsen på mig själv, haha. Det ser ju mycket svårare ut när man läser om det på Wikipedia.

Säg jag har 4 toner som får förekomma mer än en gång. Skulle jag då lösa det genom att ta 4^4? Eller detta är bara en lyckoträff som råkar sammanfalla med någon snittsig formel som jag inte förstår mig på?

Racso
2007-11-25, 13:48

Om det är rätt så blir jag lite ledsen på mig själv, haha. Det ser ju mycket svårare ut när man läser om det på Wikipedia.

Säg jag har 4 toner som får förekomma mer än en gång. Skulle jag då lösa det genom att ta 4^4?

Det där är inte fakultet, utan du har skrivit n^n.
Fakultet: n! = n*(n-1)*(n-2)*...*3*2*1

annars är det som du skriver...

Racso
2007-11-25, 13:51
Här kan du läsa mer:

http://matmin.kevius.com/kombinat.html

Palm
2007-11-25, 14:09

Säg jag har 4 toner som får förekomma mer än en gång. Skulle jag då lösa det genom att ta 4^4? Eller detta är bara en lyckoträff som råkar sammanfalla med någon snittsig formel som jag inte förstår mig på?

Nejdå, det är helt rätt :D
(Förutsatt, givetvis, att tonerna får förekomma godtyckligt antal gånger.)