Visa fullständig version : Varför gjorde man om viktklasserna i OL?
Ja, varför gjorde man om viktklasserna i tyngdlyftning och sedan slopade alla de gamla rekorden?
stahlberg
2007-02-16, 14:16
Jag har inte följt med OL så noga. Men jag har för mig att dopingproblematiken lär ha påverkat en del. Man trodde de dåvarande rekorden var omöjliga att slå, och för att få bukt med dopingproblemet ändrade man viktklasser. Och snart var resultaten lika höga igen (vad det nu kan bero på...).
Det är MÖJLIGT att jag har fel här.
Tricklev
2007-02-16, 14:17
Rätta mig gärna om rätt, men detta är den uppfattning jag har fått:
Har att göra med doping, dagens idrottsmän kunde inte tävla emot dom glada dopingåren och sporten hamnade i ett dödläge.
Har jag förstått det hyffsat?:MrT:
Det låter som en trolig förklaring. Nu är ju de nuvarande rekorden somsagt ändå i samma liga. Tråkigt ifall det faktiskt fanns någon ren rekordhållare från den tiden som blev av med sitt pga av dopingens utsträckning.
Tråkigt ifall det faktiskt fanns någon ren rekordhållare från den tiden som blev av med sitt pga av dopingens utsträckning.
Det gör det garanterat inte.
Det gör det garanterat inte.
I de lättare viktklasserna skulle det ju kunna funnits? Men nej, jag tror inte helle det. På den tiden så ansågs ju aas vara bra grejer för kropp och käl. Läkare ska tydligen ha skrivit ut det på löpande band i vissa länder.
Jag har också alltid hört att det var p.g.a doping. Samtidigt måste jag påpeka att viktklasserna är rätt kass i OL nu, att inte ha någon klass högre än "+105" är uselt imho.
bigtraps
2007-02-16, 17:22
Viktklasserna har gjorts om tom 2 gg
De är numera även färre bara för att de skulle platsa i det tighta OS programmet
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.