handdator

Visa fullständig version : Zma

ligne
2007-02-14, 21:17
jag vet att detta har diskuterats några gånger redan men tyvärr så fick jag inga träffar när jag sökte. hittade inte heller det jag sökte efter på google.

jag vill veta lite om ZMA.

först och främst, fungerar det som det sägs att det gör?
alltså, hjälper det till att öka testosteronet i kroppen?

sen undrar jag om det här med när man ska ta det.

enligt uppgift ska man ta det på tom mage en stund innan man lägger sig.
räknas det fortfarande som tom mage om man, efter att man svalt ZMA, dricker sitt kaseinpulver? eller har det ingen betydelse? (dum fråga kanske) :D

Cerberus
2007-02-14, 21:33
vad jag har läst så funkar inte ZMA alls på det sätt tillverkare påstår att det ska göra, öka testosteron osv.

Hyfsat säker att det finns studier på det, sök på www.hubmed.org

King Grub
2007-02-14, 21:51
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57285&highlight=zink

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=68005&highlight=zink

Cerberus
2007-02-14, 21:56
lite spinoff-fråga men i vilken mat är zink och magnesium mest förekommande?

King Grub
2007-02-14, 22:00
http://ods.od.nih.gov/factsheets/cc/zinc.html#3

http://ods.od.nih.gov/factsheets/magnesium.asp#h2

Brinken
2007-02-14, 22:04
Prova! Du kommer förmodligen börja drömma mkt intressant, samt komma ihåg dina drömmar! Skithäftigt!!!:hbang:

Johan.S
2007-02-14, 23:13
Har inte testat själv men har bekanta som gjort det. Enligt dom så har dom aldrig sovit bättre och en del intressanta drömmar har kommit på tal.

Bättre sömn borde ju i längden ge bättre återhämtning så nog tror jag att det funkar

EiseltUK
2007-02-15, 00:26
Zink är nog ganska viktigt för muskelbyggare men det kanske inte behöver vara i form av ZMA.

jedimind
2007-02-16, 22:58
Det snackas mycket om BRIST på zink och magnesium och därför ska man ta det. ZMA är som effektivast i ett tillskott efter som det är kombinationen kontra mängderna som har den positiva effekten på testosteronhalten i blodplasman. Det är mycket svårt att komma upp i dom mängderna genom att äta mat. Sen kan det ju ha andra nackdelar om man skulle behöva överkonsumera fullkornsprodukter innan sänggåendet. :D

Sunesha
2007-02-16, 23:07
Jag har iaf för mig att zinkbrist ger minskad testoron produktion. Dock har jag för mig att det inte skall ge någon överskottsproduktion ifall man inte har brist.

Dock läste jag detta för länge sedan i nån läkareutbildnings bok om brist av mineraler och vitaminer.

Men zink hjälper till att läka skador i huden. Det märker iaf jag, jag kört det i snart 8 år för jag ofta eksem. När jag käkar mitt c-vitamin/zink tabelettt om dagen så brukar mina eksem läka snabbare.

Sunesha
2007-02-16, 23:10
Handlar för övrigt Zink/c-vitamin på öb, skitbilligt 21 spänn för 30 tabeletter. Kan tipsa om billiga vitaminer på överskottsbolaget. Kanske inte de bästa sorten, men fan så billigt ;)

Absalom^
2007-02-16, 23:53
Kommer ihåg att jag och Allan diskuterade ZMA en del. Jag använde det ett tag för länge sen. Kan inte säga att det hjälpte vid träningen direkt, men gud vilka vrickade drömmar jag fick, som var lätta att komma ihåg när man vaknade. Det är värt det bara av den andledning. :)

Absalom^
2007-02-17, 15:46
Kom på att det var Sverker, inte Allan. :P

loverius
2007-02-17, 15:48
tips på nått märke som innehåller hög dos/tablett?

jedimind
2007-02-17, 19:14
San

Absalom^
2007-02-17, 20:27
Annars kan man kombinera ihop sit egna ZMA rätt lätt. Så kan du dosera precis så mycket du vill.

Sverker
2007-02-18, 07:33
Det snackas mycket om BRIST på zink och magnesium och därför ska man ta det. ZMA är som effektivast i ett tillskott efter som det är kombinationen kontra mängderna som har den positiva effekten på testosteronhalten i blodplasman. Det är mycket svårt att komma upp i dom mängderna genom att äta mat. Sen kan det ju ha andra nackdelar om man skulle behöva överkonsumera fullkornsprodukter innan sänggåendet. :D

Men det finns ju inga studier på välnärda, hårt tränande individer, med normala nivåer av zink och magnesium, som tar ZMA och får HÖGRE nivåer av testosteron i kroppen:confused:

Brister är en annan sak. Då är det tillskott eller mat som gäller. Lägg en slant på kött och havregryn;)

jedimind
2007-02-18, 17:19
Men det finns ju inga studier på välnärda, hårt tränande individer, med normala nivåer av zink och magnesium, som tar ZMA och får HÖGRE nivåer av testosteron i kroppen:confused:

Brister är en annan sak. Då är det tillskott eller mat som gäller. Lägg en slant på kött och havregryn;)

A recent study showed that zinc in the form of zinc monomethionine aspartate combined with magnesium aspartate and Vitamin B-6 (pyridoxine) when given to training athletes resulted in 43.7% higher testosterone levels and 25% greater IGF-1 levels, as well as a 2.5 times greater strength increase than a placebo group . What this means is that taking this supplement over a period of eight weeks gave the subjects higher testosterone levels and greater strength increases than the people not taking ZMA.

Since ZMA contains minerals you might not be getting enough of anyway, and you definitely need, it seems to be a winning supplement. An important thing to note is that the zinc and magnesium must be in the aspartate form, not the chelate, sulfate, or citrate form commonly found in multivitamins. The ratio is also extremely important. There should be 11 mg of Vitamin B-6, 30 mg of the zinc monomethionine aspartate, and 450 mg of the magnesium aspartate per serving. (This is why you should just buy a ZMA supplement instead of individual magnesium and zinc supplements.) This supplement should never be taking with calcium, as calcium blocks absorption, and any ZMA that has calcium in it should be avoided. ZMA should also be taken before bed on an empty stomach.

Sverker
2007-02-18, 17:47
Har du namnet på försöket ? Tycker jag känner igen siffrorna.

King Grub
2007-02-18, 17:49
Det är saxat från en artikel på Bodybuilding.com. Författaren till den har inte ens lämnat referens till studien...

King Grub
2007-02-18, 17:52
Antagligen den som nämns först här:

http://www.halso.info/zma.html

Vinklad och värdelös studie. En kontrollerad studie gjord senare förkastar resultaten.

jedimind
2007-02-18, 18:06
Var hittar man ej vinklade studier då? Ja, det är bodybuilding.com

har för mig att jag såg samma siffror i en refererad studie för ett tag sedan. Hittar dock inte nu. Nån som har en?

King Grub
2007-02-18, 18:07
Var hittar man ej vinklade studier då?

Wilborn Colin D. et al (2004). Effects of Zinc Magnesium Aspartate (ZMA) Supplementation on Training Adaptations and Markers of Anabolism and Catabolism". Journal of the International Society of Sports Nutrition 1 (2): 12-20.

King Grub
2007-02-18, 18:10
har för mig att jag såg samma siffror i en refererad studie för ett tag sedan. Hittar dock inte nu. Nån som har en?

Studien är inte publicerad. Den är muntligen framförd av en person med ekomiskt intresse i saken på en konferens (46th Annual Meeting of the American College of Sports Medicine). Den används dock flitigt som "bevis" för preparatets förträfflighet, trots att den saknar all vetenskaplig relevans och visar resultat som inte upprepats utan snarare motbevisats i riktiga, kontrollerade studier (ovan).

jedimind
2007-02-18, 18:13
kors!

Har du nån länk till denna studie?

King Grub
2007-02-18, 18:15
Som sagt, publicerad i Journal of the International Society of Sports Nutrition 1 (2): 12-20.

http://www.sportsnutritionsociety.org/site/pdf/Wilborn-JISSN-1-2-12-20-04.pdf