handdator

Visa fullständig version : Ny bänk med hård dyna?

Timme
2007-02-14, 11:29
Om brorsan och jag får sommarjobben vi önskar så tänker vi köpa en sådan här ställning. http://img226.imageshack.us/img226/1971/hescy9jh7.jpg (http://imageshack.us)
(bild tagen ifrån Karlstads Atletklubb. Lars har rekomenderat ställningen)

Det är en HES ställning som är snarlik ER ställningen och priset ligger endast på 7500kr. Det enda negativa jag ser med ställningen är dess bänkdyna som är ganska mjuk och "fluffig."

Vet ni var man kan få tag på en bänk (enbart bänk, ingen ställning) med hård dyna som liknar en tävlingsbänks? Vi hade nämligen tänkt att byta bort dynan eller bänken helt ifrån HES ställningen om det är möjligt (vilket det borde vara).

Timme
2007-02-14, 11:34
Lars: Hur tycker du att själva bänken och ställningen i allmänt fungerat?

Ställningen ser uta att vara riktigt bra men efter att Mathias har bänkat så har det bildats en "grop" i dynan där hans huvud har legat. Det ser nästan ut som om dynan gått sönder just där vid huvudet.

Mathias bänkar och böjer i HES ställningen (http://www.karlstadsak.se/sl/070210/mathias.wmv)

Lillgrabben
2007-02-14, 12:08
Om brorsan och jag får sommarjobben vi önskar så tänker vi köpa en sådan här ställning. http://img226.imageshack.us/img226/1971/hescy9jh7.jpg (http://imageshack.us)
(bild tagen ifrån Karlstads Atletklubb. Lars har rekomenderat ställningen)

Det är en HES ställning som är snarlik ER ställningen och priset ligger endast på 7500kr. Det enda negativa jag ser med ställningen är dess bänkdyna som är ganska mjuk och "fluffig."

Vet ni var man kan få tag på en bänk (enbart bänk, ingen ställning) med hård dyna som liknar en tävlingsbänks? Vi hade nämligen tänkt att byta bort dynan eller bänken helt ifrån HES ställningen om det är möjligt (vilket det borde vara).

Varför byta ut hela bänken? Gå inte över ån för att hämta vatten! ;)

Det är ju bara att byta ut bänkens stoppning till en hårdare / tunnare om man nu vill det. Galonet / skinnet torde du kunna ha kvar & återanvända.

Vill du nödvändigtvis ha hård bänk skulle du kunna använda en bit av ett "liggunderlag" ( modellen som man hade när man var på utflykt med skolan) & skära till efter bänkens form.

Demontera skinnet, ta bort det fluffiga / mjuka underlaget, placera dit nya underlaget & därefter återmonteras skinnet med häftpistol. Busenkelt.

Timme
2007-02-14, 13:15
Varför byta ut hela bänken? Gå inte över ån för att hämta vatten! ;)

Det är ju bara att byta ut bänkens stoppning till en hårdare / tunnare om man nu vill det. Galonet / skinnet torde du kunna ha kvar & återanvända.

Vill du nödvändigtvis ha hård bänk skulle du kunna använda en bit av ett "liggunderlag" ( modellen som man hade när man var på utflykt med skolan) & skära till efter bänkens form.

Demontera skinnet, ta bort det fluffiga / mjuka underlaget, placera dit nya underlaget & därefter återmonteras skinnet med häftpistol. Busenkelt.

Jag vill somsagt byta ut dynan men att ta bort skinnet och byta ut det mot nytt skin och fixa ny stoppning vet jag inte om jag vågar.

Timme
2007-02-14, 13:54
Jag vill somsagt byta ut dynan men att ta bort skinnet och byta ut det mot nytt skin och fixa ny stoppning vet jag inte om jag vågar.

Nu dumförklarade jag mig. Klart att det borde gå att ordna. Sittunderlags tipset var jätte bra! Det lär vara utmärkt som stoppning.

the_PL_man
2007-02-14, 14:11
Ställningen fungerar mkt bra, är helnöjd.
Väldigt bra pris/prestanda ratio.
Vi har beställt ytterligare en till klubben.

Mitt råd är att behålla dynan som den är, den är mkt trevlig att bänka på. Bra fäste, sedan gör den mjukare dynan att det är svårare för domarna att se rumpkontakten....:)

Mvh
the_PL_man

Lars: Hur tycker du att själva bänken och ställningen i allmänt fungerat?

Ställningen ser uta att vara riktigt bra men efter att Mathias har bänkat så har det bildats en "grop" i dynan där hans huvud har legat. Det ser nästan ut som om dynan gått sönder just där vid huvudet.

Mathias bänkar och böjer i HES ställningen (http://www.karlstadsak.se/sl/070210/mathias.wmv)

Timme
2007-02-14, 14:22

Mitt råd är att behålla dynan som den är, den är mkt trevlig att bänka på. Bra fäste, sedan gör den mjukare dynan att det är svårare för domarna att se rumpkontakten....:)

Mvh
the_PL_man

Men på tävling så är det ju en ER ställning med hård dyna/bänk. Det optimala vore ju att ha en bänk som är så likt tävlingsbänken som möjligt. Mycket fin är HES ställningen iaf. Är patric ensam i sverige om att sälja just HES ställningar?

the_PL_man
2007-02-14, 14:41
Ang HES: Patric är den enda som tar hem dem inom rimlig tid iallafall.
Sedan tävlar man inte enbart på ER-Equipmentställningar i Sverige.....

Vill du se hur det ser ut när man bänkar på en sådan, gå & titta i min träningslogg... :)

/the_PL_man

Men på tävling så är det ju en ER ställning med hård dyna/bänk. Det optimala vore ju att ha en bänk som är så likt tävlingsbänken som möjligt. Mycket fin är HES ställningen iaf. Är patric ensam i sverige om att sälja just HES ställningar?

the_PL_man
2007-02-14, 14:49
Gropen du ser är en grop, eftersom någon av våra gymtränande huliganer haft sönder den där (tappade en järn-25:a i 45 graders vinkel......)
Dock så är det bara "lädret" som spruckit, inget annat.

/the_PL_man

sweetkarolina
2007-02-14, 14:52

Mvh
the_PL_man

instämmer helt.
mjuka tjocka dynor i strävt tyg är det bästa... *popcorn*

ER-ställningar är vanligast men ibland stötar man på lite äldre modeller. på göteborg cup hade de en intressant ställning, mjuk o fin dyna har jag för mig men för hög ställning. jag och en annan tjej fick bygga upp bänken med viktskivor för att överhuvudtaget nå stången.

polaren
2007-02-14, 15:26
En sån där ställning skulle vara skoj att ha :) Såg riktigt fin ut!

FinnPower
2007-02-14, 15:33
Ett tips:
Gå till nån som tillverkar sittdynor till båtar o.dyl.
Vi har en här som gör båtkapell, reparerar alla tänkbara olika stolar och sånt med läder och olika fyllnadsmaterial/kuddar. Han har klätt om vår ER-bänk ett par gånger. Åk dit och kläm lite på olika material så blir det precis som ni vill ha det!

345.5 i bänk
2007-02-14, 15:54
Ett tips:
Vi har en här som gör båtkapell, reparerar alla tänkbara olika stolar och sånt med läder och olika fyllnadsmaterial/kuddar. Han har klätt om vår ER-bänk ett par gånger. Åk dit och kläm lite på olika material så blir det precis som ni vill ha det!

Det kan vara bra med mjukare dyna ibland. Bill Gillispie från USA gjorde 363kg i bänk i organisationen WABDL i USA. Sedan gick han över till IPF. Han har gjort bra resultat i IPF också 330kg men inte direkt varit nära några 363kg. Jag frågade honom på bänk-VM varför han gjorde mer i WABDL än IPF. Han sa att han tyckte det var konstigt för han hade samma tröja enda skillnaden var att dom hade mjukare dynor när han gjorde 363kg;)

FinnPower
2007-02-14, 16:17
Klippt från IPF´s regelbok:
"Height - not less than 42 cm and not exceeding 45 cm measured from the floor to the top of the padded surface of the bench without it being depressed or compacted."

Nitrometan
2007-02-14, 18:25
Precis som Finnpower säger om att klä om dynorna.

Kolla även om de har nåt isoleringsmaterial eller hårdare skumgummi.

Timme
2007-02-14, 20:04
Ett tips:

Jätte bra tips! Det borde jag göra! Det kan vara lite riskabelt att göra sådant själv :)

Det kan vara bra med mjukare dyna ibland. Bill Gillispie från USA gjorde 363kg i bänk i organisationen WABDL i USA. Sedan gick han över till IPF. Han har gjort bra resultat i IPF också 330kg men inte direkt varit nära några 363kg. Jag frågade honom på bänk-VM varför han gjorde mer i WABDL än IPF. Han sa att han tyckte det var konstigt för han hade samma tröja enda skillnaden var att dom hade mjukare dynor när han gjorde 363kg;)

Oj då, Han var en som gillade lite mjukare tag då :D Men WABDL, är det ett förbund som har dopingtester? Eller vad skiljer WABDL från IPF?

Precis som Finnpower säger om att klä om dynorna.

Kolla även om de har nåt isoleringsmaterial eller hårdare skumgummi.

Vad ska man ha det hårdare skummgummit/isoleringsmaterialet till? Är det det man ska stoppa dynan med?

Ja, jag kan nada om sådant här :D

polaren
2007-02-14, 20:07
Vad ska man ha det hårdare skummgummit/isoleringsmaterialet till? Är det det man ska stoppa dynan med?

Ja, jag kan nada om sådant här :D

japp, stoppa dynan med det! Men har du nån morsa? Isf brukar sånna vara grymma på att stoppa dynor! Min morsa hjälpte mig med bänken. Skumgummi + galontyg, blev bra!

Nitrometan
2007-02-14, 20:38
Oj då, Han var en som gillade lite mjukare tag då :D Men WABDL, är det ett förbund som har dopingtester? Eller vad skiljer WABDL från IPF?
WABDL
The World Association of Benchpressers and Deadlifters offer single lift bench press and deadlift meets around the United States and at the international level.

Drug Testing
WABDL meets are drug tested.

Equipment
The WABDL allows certain bench shirts up to double ply including denim. Canvas is not allowed. Single ply lifting suits are allowed although denim and canvas are not. Briefs are allowed. Knee wraps up to 2 meters are fine.

http://www.wabdl.org/official_rules.htm

De säger att de testar.

Timme
2007-02-14, 21:47
WABDL
The World Association of Benchpressers and Deadlifters offer single lift bench press and deadlift meets around the United States and at the international level.

Drug Testing
WABDL meets are drug tested.

Equipment
The WABDL allows certain bench shirts up to double ply including denim. Canvas is not allowed. Single ply lifting suits are allowed although denim and canvas are not. Briefs are allowed. Knee wraps up to 2 meters are fine.

http://www.wabdl.org/official_rules.htm

De säger att de testar.

Då är jag med. Tack så mycket för infon! Men de anordnar väl tävlingar i SL med?

Kan det inte vara så att killen bänkade i "double ply" i WABDL och sedan i "single ply" i ipf? Det låter iaf som en mer logisk orsak till resultat skilnnaden än bänkdynor.

Timme
2007-02-14, 21:48
japp, stoppa dynan med det! Men har du nån morsa? Isf brukar sånna vara grymma på att stoppa dynor! Min morsa hjälpte mig med bänken. Skumgummi + galontyg, blev bra!

Det känns säkrare att gå på finnpowers spår :D

the_PL_man
2007-02-14, 21:57
Översätt World Association of Benchers and DeadLifters till svenska så inser du att de inte arrangerar SL-tävlingar....

Om jag inte minns fel så använde Gillespie samma tröja i bägge tävlingarna...

/the_PL_man

Då är jag med. Tack så mycket för infon! Men de anordnar väl tävlingar i SL med?

Kan det inte vara så att killen bänkade i "double ply" i WABDL och sedan i "single ply" i ipf? Det låter iaf som en mer logisk orsak till resultat skilnnaden än bänkdynor.

Timme
2007-02-14, 22:11
Översätt World Association of Benchers and DeadLifters till svenska så inser du att de inte arrangerar SL-tävlingar....

Om jag inte minns fel så använde Gillespie samma tröja i bägge tävlingarna...

/the_PL_man

Sant. :)

363kg med en tröja som är godkänd i IPF är ju sjukt bra! Ganska många kg över världsrekord om han hade fått till den pressen i IPF. Mycket imponerande!

345.5 i bänk
2007-02-15, 01:00
Sant. :)

363kg med en tröja som är godkänd i IPF är ju sjukt bra! Ganska många kg över världsrekord om han hade fått till den pressen i IPF. Mycket imponerande!

Stark som faan är han men han har tävlat ganska många gånger i IPF efter det och aldrig varit nära att få till den pressen.

Jag pratade med han på bänk-VM och han hade samma tröja som när han tävlat i IPF. Jag frågade varför han gör så pass mycket mindre i IPF mot WABDL han sa själv att han inte visste och tyckte det var konstigt. Ända skillnaden var att det var mjukare dyna där sa han och skrattade. För övrigt mycket trevlig kille (gubbe:) ) .

Bästa formen jag sett honom i var på VM i stockholm där han gick in på 330 och inte brydde sig om motståndet och gick på WR 345.5 och missade medans jag Kenta och Ove smög förbi honom med 332.5-332.5 och 330 och han slutade fyra. Han sa på bänk-VM sist att han inte skulle komma på årets VM, men han kan ju ha ändrat sig.....

Timme
2007-02-15, 10:38
Stark som faan är han men han har tävlat ganska många gånger i IPF efter det och aldrig varit nära att få till den pressen.

Jag pratade med han på bänk-VM och han hade samma tröja som när han tävlat i IPF. Jag frågade varför han gör så pass mycket mindre i IPF mot WABDL han sa själv att han inte visste och tyckte det var konstigt. Ända skillnaden var att det var mjukare dyna där sa han och skrattade. För övrigt mycket trevlig kille (gubbe:) ) .

Bästa formen jag sett honom i var på VM i stockholm där han gick in på 330 och inte brydde sig om motståndet och gick på WR 345.5 och missade medans jag Kenta och Ove smög förbi honom med 332.5-332.5 och 330 och han slutade fyra. Han sa på bänk-VM sist att han inte skulle komma på årets VM, men han kan ju ha ändrat sig.....

Sansslöst grymt! Mycket imponerande. Men nu har ju du tagit det WR som han missade då. Tänk om han får in samma press igen och får upp 363. Ganska svårt för någon att slå det sedan :)

345.5 i bänk
2007-02-15, 15:49
Sansslöst grymt! Mycket imponerande. Men nu har ju du tagit det WR som han missade då. Tänk om han får in samma press igen och får upp 363. Ganska svårt för någon att slå det sedan :)

Gör han 363 gör jag 364 sedan. Det är mycket vikt men ingen omöjlig vikt. Och visar nån att det går blir det lättare. Tror både jag och Finnpower har kapacitet för att göra 363kg(800pounds) nån gång. Det blir som alltid lättare på nåt sätt om nån visar att det är möjligt. Som när flera i världseliten låg runt 310-320 och Kenta slog till med 340 då tog det bara halvår så var det flera som var på dom vikterna.....

polaren
2007-02-15, 17:28
Gör han 363 gör jag 364 sedan

Du går säkert bara på 363,5 din fegis! :D ;)

345.5 i bänk
2007-02-15, 18:06
Du går säkert bara på 363,5 din fegis! :D ;)

Ny regel från iår WR får bara tas med minst 1kg. Alltså 0.5kg höjningar för rekord försvinner. Det vore jäkligt kul nån gång att göra 363kg(800pounds) även fast det är en bit kvar i nu läget, så tror jag att jag kan göra det nångång. Men man har bara knappt 2år på sig sedan kommer KANSKE IPF förbjuda många av dagens tröjor och gå tillbaka till mjukare tröjor och då kommer jag eller dom flesta tappa ganska många kg så då blir det nog en annan nivå på det hela.....

polaren
2007-02-15, 18:15
Ny regel från iår WR får bara tas med minst 1kg. Alltså 0.5kg höjningar för rekord försvinner. Det vore jäkligt kul nån gång att göra 363kg(800pounds) även fast det är en bit kvar i nu läget, så tror jag att jag kan göra det nångång. Men man har bara knappt 2år på sig sedan kommer KANSKE IPF förbjuda många av dagens tröjor och gå tillbaka till mjukare tröjor och då kommer jag eller dom flesta tappa ganska många kg så då blir det nog en annan nivå på det hela.....

Okej :) Om värstingtröjorna blir förbjudna så kommer dom väl ändra viktklasserna? Annars blir det ju lite tråkigt att inte ha möjlighet att sätta nya rekord.

Nitrometan
2007-02-15, 18:46
Okej :) Om värstingtröjorna blir förbjudna så kommer dom väl ändra viktklasserna? Annars blir det ju lite tråkigt att inte ha möjlighet att sätta nya rekord.
Nej, varför det? De ändrade ju inte viktklasserna när de nya tröjorna kom. Jag ser ingen anledning att ändra klasserna av en sån anledning.

Har vi nu haft samma klasser sen i slutet av 70-talet ska det till starka skäl för att ändra.

polaren
2007-02-15, 18:59
Nej, varför det? De ändrade ju inte viktklasserna när de nya tröjorna kom. Jag ser ingen anledning att ändra klasserna av en sån anledning.

Har vi nu haft samma klasser sen i slutet av 70-talet ska det till starka skäl för att ändra.

Men hur ska man kunna sätta nya rekord när man inte får använda utrustning som ger lika mycket? :confused:

bubbe
2007-02-15, 19:00
Men hur ska man kunna sätta nya rekord när man inte får använda utrustning som ger lika mycket? :confused:

bli starkare? *gah!*

Jag tror att om ett regelverk kring att ha en viss mjukhet i tröjorna kommer, blir tröjorna väääääldigt tajta, med kort bröststycke för att sträcka ut tyget maximalt i botten.

polaren
2007-02-15, 19:05
bli starkare? *gah!*

Jag tror att om ett regelverk kring att ha en viss mjukhet i tröjorna kommer, blir tröjorna väääääldigt tajta, med kort bröststycke för att sträcka ut tyget maximalt i botten.

Men, men, men, men fattar ni inte vad jag menar?

Om det blir som du säger bubbe så blir kanske tröjorna ännu farligare ?

Eller berätta varför ni inte verkar tycka det är en sån big deal.

bubbe
2007-02-15, 19:09
Men, men, men, men fattar ni inte vad jag menar?

Om det blir som du säger bubbe så blir kanske tröjorna ännu farligare ?

Eller berätta varför ni inte verkar tycka det är en sån big deal.

Jo jag fattar, att slå rekord på andra premisser. Men det är så idrott fungerar, och som nitro säjer ska mycket till innan man tar bort gamla rekord.

Kanske tröjorna blir ännu farligare, jag tror det. Men det är ju bara spekulationer att det skulle gå åt det hållet.

polaren
2007-02-15, 20:38
Ok bubbe, tack för förklaringen!

Kanske ska vi lämna Timmes tråd ifred nu :)

the_PL_man
2007-02-15, 22:54
Det är många nationer som skall vara med & rösta om ev förändringar i materialreglerna.

Så det finns inget som säger att det ens blir förändringar överhuvudtaget.

/the_PL_man

Timme
2007-02-16, 14:05
Ok bubbe, tack för förklaringen!

Kanske ska vi lämna Timmes tråd ifred nu :)

Ingen fara. Jag tycker sådant här bara är intressant!

FinnPower
2007-02-16, 20:37
Ingen fara. Jag tycker sådant här bara är intressant!
Ok, då våldtar jag din tråd lite till...
Jag hörde att de (medlemsnationerna) hade en pejling för att kolla läget och det lutade mot att skjortorna ryker. Men jag tror att detta var just FÖRE labbrapporten om materialets töjbarhet kom ut.

bubbe
2007-02-16, 20:56

Om du skickar en benbild, så tror jag knappast Timme har något emot en våldtäkt. :em:

(Sry Timme, kunde inte låta bli)

polaren
2007-02-16, 22:05
Om du skickar en benbild, så tror jag knappast Timme har något emot en våldtäkt. :em:

Hahahaha :laugh:

Timme är så jävla söt *cupid*

the_PL_man
2007-02-17, 11:23
Försvinner tröjorna, så tror jag att IPF-lyftningen kommer att marginaliseras i USA, tyvärr.
Personligen gillar jag utrustningen, men avskyr dopingen, så jag hamnar i en väldigt konstig sits om utrustningen försvinner.....

WPC är inget alternativ, SSF känns isåfall sådär...
Den som lever får se.

/the_PL_man

Jag hörde att de (medlemsnationerna) hade en pejling för att kolla läget och det lutade mot att skjortorna ryker. Men jag tror att detta var just FÖRE labbrapporten om materialets töjbarhet kom ut.

rinse
2007-02-17, 14:12
va är det för fel på att tröjorna försvinner? blir som det var förr och i detta fall tycker jag det var bättre förr. jag hoppas starkt på denna förändring. kommer vara roligt att se hur mkt resultaten sjunker. kan gissa på att en del slutar helt...

Timme
2007-02-17, 17:36

bwaahahahah :laugh:

Så sant så! Ända problemet är att det inte blir någon våldtäkt då :em:

polaren
2007-02-17, 19:39
va är det för fel på att tröjorna försvinner? blir som det var förr och i detta fall tycker jag det var bättre förr. jag hoppas starkt på denna förändring. kommer vara roligt att se hur mkt resultaten sjunker. kan gissa på att en del slutar helt...

Jag säger inte att det är dåligt att tröjorna försvinner, jag tycker att det är dåligt om nuvarande rekord MED tröjor ska stå kvar isf. Hur ska man någonsin komma upp i 345,5kg utan tröja? Det låter helt sanslöst omöjligt. Doping? *mini*

the_PL_man
2007-02-18, 00:34
Jag tycker verkligen inte att det var bättre förr. Vet mkt väl hur det såg ut inom svenskt styrkelyft under 80- och en bit in på 90-talet, och dit vill vi inte tillbaka.

/the_PL_man

Nitrometan
2007-02-18, 08:57
Jag tycker verkligen inte att det var bättre förr. Vet mkt väl hur det såg ut inom svenskt styrkelyft under 80- och en bit in på 90-talet, och dit vill vi inte tillbaka.

/the_PL_man
Jag håller med!

FinnPower
2007-02-18, 09:54
Jag tycker inte att de nuvarande rekorden ska strykas om skjortorna avskaffas. Vad gör det om rekorden är "omöjliga" att slå? Det finns en lång historia bakom alla rekord i alla viktklasser och det vore tråkigt om man raderade dem. Med "alla rekord" menar jag ända från WR ner till nationella och t.o.m klubbrekord.

Nitrometan
2007-02-18, 10:24
Jag tycker inte att de nuvarande rekorden ska strykas om skjortorna avskaffas. Vad gör det om rekorden är "omöjliga" att slå? Det finns en lång historia bakom alla rekord i alla viktklasser och det vore tråkigt om man raderade dem. Med "alla rekord" menar jag ända från WR ner till nationella och t.o.m klubbrekord.
Jo. Historien är viktig. :thumbup:

rinse
2007-02-18, 13:20
Jag säger inte att det är dåligt att tröjorna försvinner, jag tycker att det är dåligt om nuvarande rekord MED tröjor ska stå kvar isf. Hur ska man någonsin komma upp i 345,5kg utan tröja? Det låter helt sanslöst omöjligt. Doping? *mini*

jag håller mad dig men doping frågan är så löjlig att jag inte ens orkar kommentera

rinse
2007-02-18, 13:24

/the_PL_man

ja det var bättre än idag tycker jag. nu är det bästa man kan göra för att öka sitt bänkpressresultat att träna tröjträning. den som får ut mest av sin tröja är också den som kommer längst. sånt skit var det inte innan.

vad är det du menar? att när tröjarna kom så försvann dopingen?

the_PL_man
2007-02-18, 17:10
Nej, den som tryckte mest steroider & överlevde var devisen då...

Tröjor är inga undermedel, vet om flera lyftare som trots idogt experimenterande med tröjan inte fär ut något av den.

ja det var bättre än idag tycker jag. nu är det bästa man kan göra för att öka sitt bänkpressresultat att träna tröjträning. den som får ut mest av sin tröja är också den som kommer längst. sånt skit var det inte innan.

Nej, men det råkar tidsmässigt sammanfalla med att man tog tag i dopingfrågan inom SSF. Jag vill påstå att situationen inom styrkelyft är 100-tals ggr bättre nu än det var 1984.

vad är det du menar? att när tröjarna kom så försvann dopingen?

/the_PL_man

Erik__
2007-02-18, 18:49

Tröjor är inga undermedel, vet om flera lyftare som trots idogt experimenterande med tröjan inte fär ut något av den.

Nej, men det råkar tidsmässigt sammanfalla med att man tog tag i dopingfrågan inom SSF. Jag vill påstå att situationen inom styrkelyft är 100-tals ggr bättre nu än det var 1984.

/the_PL_man

De är väl undermedel för vissa, mer än vad de är för andra? då är ju namnet på sporten lite missvisande när det inte enbart handlar om styrka längre eller...?

Nitrometan
2007-02-18, 21:55
Tja, de använder inte bambustavar i stavhopp längre heller.

Erik__
2007-02-18, 21:59
Tja, de använder inte bambustavar i stavhopp längre heller.

i stavhopp är staven en del av idrotten, grejjen går ju ut på att man hoppar med hjälp av staven, där får inte vissa ofördelaktiga fördelar, det hade de vart ifall man fick ha fjädrar under skorna som hjälpte olika stavhoppare olika mycket.

Inom cykelsporten har man börjat montera små motorer på cyklar, så att man får hjälp i uppförsbackar. De är dyra, kan pajja, och blir slitna så man får köpa nya. Problemet var att folk började montera starkare motorer på sina cyklar, samtidigt de använde mer extrema utväxlingar, folk började vurpa och man trodde första dödsfallet var nära, så alla som skulle tävla som cyklister fick köpa stödhjul så att man kunde undvika att skada sig, då var det problemet löst, och folk som hade brytit benen kunde tävla dom med ! jobbigt att komma iväg bara för man måste vara 2-3st förutom cyklisten, och man måste komma upp i en bra fart, snabbare än vad man kan cykla själva för att de ska fungera bra.

nåh, vad skiljer cykelsporten ifrån SL nudå? och det är en seriös fråga, inte ett försök till ett dåligt skämt. Men visst hade det varit rätt skrattretande?

tp_88
2007-02-18, 22:08
Erik, mkt bra metafor! :thumbup:

the_PL_man
2007-02-18, 23:26
Tja, inte ser jag några springa 100 m barfota på gräsmatta heller....
Eller simma i enbart badbyxor heller längre....
Vad skall vi säga om slalom med vikkäppar, vilket har förändrat sporten totalt jmf bambustavar? Eller carvingskidan?

Under en period på 70-talet var armbågslindor godkända.
Redan 1967 hade vi denna diskussion(och då var sporten 3 år gammal....) angående utrustning.
http://www.americanpowerliftevolution.net/1967o.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/1967u.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/1968y.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/1968z.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/1968bb.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/1968cc.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/1968dd.html

/the_PL_man

i stavhopp är staven en del av idrotten, grejjen går ju ut på att man hoppar med hjälp av staven, där får inte vissa ofördelaktiga fördelar, det hade de vart ifall man fick ha fjädrar under skorna som hjälpte olika stavhoppare olika mycket.

Inom cykelsporten har man börjat montera små motorer på cyklar, så att man får hjälp i uppförsbackar. De är dyra, kan pajja, och blir slitna så man får köpa nya. Problemet var att folk började montera starkare motorer på sina cyklar, samtidigt de använde mer extrema utväxlingar, folk började vurpa och man trodde första dödsfallet var nära, så alla som skulle tävla som cyklister fick köpa stödhjul så att man kunde undvika att skada sig, då var det problemet löst, och folk som hade brytit benen kunde tävla dom med ! jobbigt att komma iväg bara för man måste vara 2-3st förutom cyklisten, och man måste komma upp i en bra fart, snabbare än vad man kan cykla själva för att de ska fungera bra.

nåh, vad skiljer cykelsporten ifrån SL nudå? och det är en seriös fråga, inte ett försök till ett dåligt skämt. Men visst hade det varit rätt skrattretande?

grabben i skogen
2007-02-18, 23:44
det optimala vore väl att lyftarna spakade varsin gaffeltruck istället? slipper de ju röra sig med. iofs det kan de ju ändå inte pga sin grava fetma i de tyngsta klasserna.

the_PL_man
2007-02-18, 23:49
Tja, du får väl fråga 130 kg finsk sisu, Finnpower & Fetknoppen om de kan röra sig.....

Den som tror att tröjan gör lyftningen, den har aldrig provat en tröja....

/the_PL_man

det optimala vore väl att lyftarna spakade varsin gaffeltruck istället? slipper de ju röra sig med. iofs det kan de ju ändå inte pga sin grava fetma i de tyngsta klasserna.

grabben i skogen
2007-02-18, 23:53
den som tror att trucken gör lyftningen har aldrig provat en truck! det är mannen bakom spakarna som lyfter juh! trucken är bara utrustning serru

the_PL_man
2007-02-19, 07:07
Mannen bakom spakarna lyfter ingenting, medan mannen i tröjan lyfter.....

/the_PL_man
den som tror att trucken gör lyftningen har aldrig provat en truck! det är mannen bakom spakarna som lyfter juh! trucken är bara utrustning serru

polaren
2007-02-19, 08:13

Jag tycker det skulle kännas tråkigt att tävla i en gren / sport, där det finns rekord som är gjorda på andra villkor, med utrustning som (med specialiserad träning förstås) lägger på 10-100kg på stången. Om tröjorna skulle försvinna, så skulle grenen bli bänkpress istället för tröjbänk. De flesta håller väl med om att det är två olika grenar? Samtidigt skulle det vara väldigt orättvist mot dem som har rekorden om de skulle tas bort, så det kanske inte är så bra. Men du kanske förstår var jag menar iaf :)

Rekord är till för att slås :D

the_PL_man
2007-02-19, 08:17
Hmmm, utrustningsböj vs nakenböj? Är det samma gren?

/the_PL_man

Jag tycker det skulle kännas tråkigt att tävla i en gren / sport, där det finns rekord som är gjorda på andra villkor, med utrustning som (med specialiserad träning förstås) lägger på 10-100kg på stången. Om tröjorna skulle försvinna, så skulle grenen bli bänkpress istället för tröjbänk. De flesta håller väl med om att det är två olika grenar? Samtidigt skulle det vara väldigt orättvist mot dem som har rekorden om de skulle tas bort, så det kanske inte är så bra. Men du kanske förstår var jag menar iaf :)

Rekord är till för att slås :D

polaren
2007-02-19, 08:20
Hmmm, utrustningsböj vs nakenböj? Är det samma gren?

/the_PL_man

Nej absolut inte! TYcker du det? :)

the_PL_man
2007-02-19, 08:22
Ja. Så står det i regelboken iaf.

/the_PL_man

Nej absolut inte! TYcker du det? :)

-AG-
2007-02-19, 09:55
Utrustningen borde tas bort. Har ännu aldrig hört ett vettigt argument för utrustningen annat än att det blir mer kilon på stången, om det nu till varje pris är nåt att sträva efter.

För egen del omöjliggör utrustningen en ev. tävlingssatsning pga jag inte kan köra med knälindor (skador på brosket bakom knäskålen). Vet fler med samma problem.

Big Lou
2007-02-19, 10:04
Utrustningen borde tas bort. Har ännu aldrig hört ett vettigt argument för utrustningen annat än att det blir mer kilon på stången, om det nu till varje pris är nåt att sträva efter.

För egen del omöjliggör utrustningen en ev. tävlingssatsning pga jag inte kan köra med knälindor (skador på brosket bakom knäskålen). Vet fler med samma problem.

Jag är med dig. För min del skulle man gärna kunna slopa all utrustning.
Bort med tröjor, dräkter och lindor.

polaren
2007-02-19, 10:07
Jag är med dig. För min del skulle man gärna kunna slopa all utrustning.
Bort med tröjor, dräkter och lindor.

+1

Erik__
2007-02-19, 11:31
Hur rättvist var det då mot de som hade rekorden innan tröjorna kom? hade hendersson (visst hette han så?) fortfarande haft sitt rekord idag då?

Erik__
2007-02-19, 11:38
Tja, inte ser jag några springa 100 m barfota på gräsmatta heller....
Eller simma i enbart badbyxor heller längre....
Vad skall vi säga om slalom med vikkäppar, vilket har förändrat sporten totalt jmf bambustavar? Eller carvingskidan?

Under en period på 70-talet var armbågslindor godkända.
Redan 1967 hade vi denna diskussion(och då var sporten 3 år gammal....) angående utrustning.
http://www.americanpowerliftevolution.net/1967o.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/1967u.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/1968y.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/1968z.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/1968bb.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/1968cc.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/1968dd.html

/the_PL_man

asså det där med löpning, vi kan jämföra skorna med skor i SL

sen tröjor/dräkter och lindor med stora gummiband som slungade iväg dom i börjar där de har minst fart?

Skidor MÅSTE man ha, portar MÅSTE man ha, annars är det väl inte slalom? vad är det med utrustningen som gör det till en nödvändighet i SL?

sen vet jag inte om människorna i sporten gynnas olika mycket av carvingskidor så det tänker jag inte uttala mig om, men grejjen är att de måste ha skidor i någon form, ellerhur?
i SL behövs inte utrustningen till något alls..?

polaren
2007-02-19, 11:39
Hur rättvist var det då mot de som hade rekorden innan tröjorna kom? hade hendersson (visst hette han så?) fortfarande haft sitt rekord idag då?

Det tycker jag också var orättvist, att gamla rekord (speciellt henderson's rekord, som var omänskligt bra) blev våldtagna av tröjorna.

EDIT: Erik__ du har väldigt bra argument måste jag säga :) (i senaste posten)

Erik__
2007-02-19, 12:02
Det tycker jag också var orättvist, att gamla rekord (speciellt henderson's rekord, som var omänskligt bra) blev våldtagna av tröjorna.

nämen tackar!

det jag tycker är roligt är att INGEN har postat ett vettigt argument för utrustningen........förutom hänvisningar till andra sporter där utrustningen är nödvändig..
såg liknande exempel med skatestil i skidor, klappskridskor, v-stil i backhopning = )

polaren
2007-02-19, 12:30
nämen tackar!

det jag tycker är roligt är att INGEN har postat ett vettigt argument för utrustningen........förutom hänvisningar till andra sporter där utrustningen är nödvändig..
såg liknande exempel med skatestil i skidor, klappskridskor, v-stil i backhopning = )

Det finns nog inga vettiga argument ;D Istället för att försöka argumentera för utrustningen kan man väl bara säga som det är: att man tycker det är skoj! :P

Big Lou
2007-02-19, 12:49
Att göra liknelser med andra sporter tycker jag är ointressant.
Vissa sporter har ändrats otroligt mycket med hjälp av nya material medan andra sporter inte ändrats ett dugg.

Att man inte vill gå tillbaks till 80-talets styrkelyft med all doping förstår jag absolut. Men på vilket sätt det skulle bli mer doping om man tog bort utrustningen förstår jag inte.

Belys gärna fördelarna med utrustningen. Själv ser jag bara nackdelarna.

the_PL_man
2007-02-19, 13:35
Utrustning är en del av sporten, och har så varit i stort sett sen starten av sporten.

Personligen tycker jag att den gör sporten roligare, eftersom den tillför ett moment.

Om man vill kan man se bänktröjan som en vidareutvecling av tshirten(upplysningsvis har jag för mig att det var Mike McDonald som rekommenderade supertajt thsirt i maxtjockt material på det glada 70-talet), bara lite tajtare & i ett lite utvecklat material?
Detsamma kan man säga om lyftartrikån...;)

Ang skor: I SSFs regelbok så är det OBLIGATORISKT med skor, men det är det tydligen inte i friiodrottens regelbok. Därmed är skor nödvändigt i SL, men inte i friidrott......:)

/the_PL_man

Att göra liknelser med andra sporter tycker jag är ointressant.
Vissa sporter har ändrats otroligt mycket med hjälp av nya material medan andra sporter inte ändrats ett dugg.

Att man inte vill gå tillbaks till 80-talets styrkelyft med all doping förstår jag absolut. Men på vilket sätt det skulle bli mer doping om man tog bort utrustningen förstår jag inte.

Belys gärna fördelarna med utrustningen. Själv ser jag bara nackdelarna.

Erik__
2007-02-19, 13:48
En vidarfråga

Lars vad hade du ansett om att införa utrustningsreglerna ifrån "pajasförbunden"i ipf? jag kanske har missuppfattat dig men du verkar ju tycka att från t-shirt-> bänktröja och trikå-> dräkt inte är så himla stor skillnad, då borde lite mer utveckling inte skada heller va? det är ju inte i närheten lika stor förändring som den du beskrev i posten ovanför.

Big Lou
2007-02-19, 13:49
Utrustning är en del av sporten, och har så varit i stort sett sen starten av sporten.

Personligen tycker jag att den gör sporten roligare, eftersom den tillför ett moment.

Om man vill kan man se bänktröjan som en vidareutvecling av tshirten(upplysningsvis har jag för mig att det var Mike McDonald som rekommenderade supertajt thsirt i maxtjockt material på det glada 70-talet), bara lite tajtare & i ett lite utvecklat material?
Detsamma kan man säga om lyftartrikån...;)

Ang skor: I SSFs regelbok så är det OBLIGATORISKT med skor, men det är det tydligen inte i friiodrottens regelbok. Därmed är skor nödvändigt i SL, men inte i friidrott......:)

/the_PL_man

Att utrustningen tillför ett moment håller jag med om.
Att få ut så mkt som möjligt av utrustningen är ju en konst.
Om man sen tycker att detta är ett positivt eller negativt inslag får ju var och en avgöra.

bubbe
2007-02-19, 14:09
Jag är en sån som tycker utrustningsgrejen är en del av sporten styrkelyft. Precis som i andra sporter vill idrottarna få så bra resultat som möjligt och gör det genom bla utveckling av matrial. Då jag har hållt på med andra utrustningssporter, känner jag också det rätt naturligt lära sig behärska ett matrial innan man blir bra på sporten. Tror inte heller jag hade sett det som så dåligt med WPC utrustning, så länge jag slapp tävla mot dopade personer. Sen att jag själv är helkass på utrustningen är en annan sak *gah!*

Hudiksvall_Bänkpress
2007-02-19, 15:03

Öh,fattar inte vad som omöjliggör en satsning i styrkelyft genom att du inte kan använda knälindor?
Menar du att du inte får samma förutsättningar som de du tävlar emot pga. av detta?
Annars är jag rätt säker på att man får tävla RAW*whistle*
Och det tycker jag alla materialhatare ska göra,varför pina sig själv med utrustning som man hatar i en sport man kanske älskar...
De jag sett tävlat RAW på olika tävlingar har fått stor respekt genom detta,även av oss tröjbänkare och andra användare av utrustning.

/Krister

the_PL_man
2007-02-19, 15:28
Tja, det vore ganska kul. :)

Men personligen är jag nog snarast av åsikten att hit men inte längre.

De nya tröjorna är fasen så mkt mer bekväma att lyfta med än de gamla EHPHDna som skar dig sönder & samman, och tvingade dig att bänka i en stil som inte alls passade mig.

"det är ju inte i närheten lika stor förändring som den du beskrev i posten ovanför."

Har du hållt i pajasförbundens utrustning ?
Det har jag, och jag vill påstå att det är större skillnad mellan den och det vi har nu....

/Lars

En vidarfråga

Lars vad hade du ansett om att införa utrustningsreglerna ifrån "pajasförbunden"i ipf? jag kanske har missuppfattat dig men du verkar ju tycka att från t-shirt-> bänktröja och trikå-> dräkt inte är så himla stor skillnad, då borde lite mer utveckling inte skada heller va? det är ju inte i närheten lika stor förändring som den du beskrev i posten ovanför.

Timme
2007-02-19, 18:20

Vet du vad hans rekord låg på? Var han i 125+?

polaren
2007-02-19, 18:28
Vet du vad hans rekord låg på? Var han i 125+?

322,5kg har jag för mig att det var (rätta mig någon?). En ENORM & bredaxlad svart snubbe. Det var i +125!

polaren
2007-02-19, 18:29
http://www.kraft.is/ymislegt/manadar/myndir/JamesHenderson320kg.jpg
http://www.kraft.is/ymislegt/manadar/myndir/JamesHenderson320kg.jpg

Timme
2007-02-19, 18:29
322,5kg har jag för mig att det var (rätta mig någon?). En ENORM & bredaxlad svart snubbe. Han är så stor att det måste ha varit plussen :D

Helt sannslöst bra! Verkligen otroligt.

Nitrometan
2007-02-19, 19:28
322,5kg har jag för mig att det var (rätta mig någon?). En ENORM & bredaxlad svart snubbe. Det var i +125!
Jupp. 1997.

Från bänk-VM 1997:
1. Henderson/James/65 180.5 Un.States o.America 320.0
Han vägde alltså 180 kg (se bilden ovan) och bänkade 320 på VM (7, december i Leduc, Canada).

Den 13:e juli samma år gjorde han 322,5 kg på de amerikanska mästerskapen i Philapelphia.

(Rekordet han slog var Bill Kazmaiers 282,5 från 1979)

polaren
2007-02-19, 19:33
Jupp. 1997.

Från bänk-VM 1997:
Han vägde alltså 180 kg (se bilden ovan) och bänkade 320 på VM (7, december i Leduc, Canada).

Den 13:e juli samma år gjorde han 322,5 kg på de amerikanska mästerskapen i Philapelphia.

180kg :hbang: Vilket monster :D Vet du hur lång han är?:)

Nitrometan
2007-02-19, 19:43
180kg :hbang: Vilket monster :D Vet du hur lång han är?:)
Japp. Han dwarfar de flesta. Tror han är ungefär 2 m. Ska se om jag hittar nån gammal intervju med honom.

Nitrometan
2007-02-19, 19:49
Det har jag, och jag vill påstå att det är större skillnad mellan den och det vi har nu....
Oh yes.

Böjdräkter som står själva. T.o.m. "briefs" (som de har under dräkten) som kan stå för sig själva.

Och tröjorna... 2 eller 3 lager är tillåtet. Denim eller polyester (nu när IPF-tröjorna har blivit så bra så finns de givetvis att köpa med dubbla lager).

http://ginnyspowergear.com/images/ShirtII.jpg

http://www.inzernet.com/images/product_shots/leviathan_PopUp.jpg

http://www.irongladiators.com/images/Solopredators.jpg

130kg finsk sisu
2007-02-19, 19:56
Grabben i skogen!
Du säger att tungviktarna inte kan röra sej!
Du får lägga en utmaning här åt mej. Så skall jag filma det och lägga in här! Vad vill du jag skall göra? Springa 3 kilometer? Jobba i skogen? Stå på händerna? Oanera med öronsnibbarna?

rinse
2007-02-19, 19:57

/the_PL_man

just det med att vissa lyftare inte får ut speciellt mkt av tröja och vissa får 100 kg gör ju det hela ännu mer löjligt enligt mig. enligt många idag så är grundargumentet emot doping att idrott ska bedrivas på lika villkor men hur lika villkor är det egentligt när bänktröja är med i leken?

ja tror du att man kommer lägga ner dopingfrågan om tröjan tas bort? för du sa i ett tidigare inlägg att du inte ville tillbaka till 80- talet. då antar jag att du syftade på doping frågan men den kommer ju inte förändrars för att tröjan tas bort. vad är det för resonemang du för egentligen? kom med något riktigt som motiverar att ha kvar tröjan istället.

rinse
2007-02-19, 19:59

skulle kunnat satsa min högra kula på att det rekordet hade stått sig än idag!

Erik__
2007-02-19, 20:01
Grabben i skogen!
Du säger att tungviktarna inte kan röra sej!
Du får lägga en utmaning här åt mej. Så skall jag filma det och lägga in här! Vad vill du jag skall göra? Springa 3 kilometer? Jobba i skogen? Stå på händerna? Oanera med öronsnibbarna?

Asså jag kommer över till finland och ger dig 10kr om du visar det sista hahahahahahah

rinse
2007-02-19, 20:03
En vidarfråga

nej precis om man nu måste ha utrustning så gräma på så mkt det bara går isf. det respekterar jag mer än det mellanting och slags "seriösa" utrustningssyn inom IPF.

rinse
2007-02-19, 20:07

/Lars

det är ju större skillnad från RAW till IPF utrustning än vad det är från IPF utrustning till WPC utrustning. eller? tror det var så han menade..

rinse
2007-02-19, 20:08
Jupp. 1997.

Från bänk-VM 1997:

kazmaier har haft världsrekordet på 300 kg.

Nitrometan
2007-02-19, 20:37
Nej.

Lillgrabben
2007-02-19, 20:40
Nej.

Säker på detta?

Lars Hedlund hade europarekordet på 285 kg som även borde ha varit världsrekord om Kaz "bara" hade gjort 282,5?

Nitrometan
2007-02-19, 20:41
Han har gjort 300 på tävling i USA (USPF), men aldrig som ett godkänt IPF-rekord.

Nitrometan
2007-02-19, 20:43
Säker på detta?

Lars Hedlund hade europarekordet på 285 kg som även borde ha varit världsrekord om Kaz "bara" hade gjort 282,5?
Lars Hedlund hade ett världrekord på 278 innan Kazmaier.

De var gnälliga när det gällde vilka domare som fick döma vilka rekord. När Hedlund lyfte 285 så fanns det inte domare med kompetens för VR. Därför var hans ER högre.

rinse
2007-02-19, 20:50
[QUOTE=rinse;2108883]vaddå nej? har han inte haft rekordet på 1100 kg sammanlagt enligt dig heller? i den serien gjorde han 300 kg i bänkpress och i alla gamla powerlifting USA står det att IPF rekordet i 125+ är 661 pounds av Bill Kazmaier. på den tiden kunde man slå IPF rekord i USA utan några tester mm.

QUOTE]

Nitrometan
2007-02-19, 21:33
Hans 1100 satte han 1981. Hade 300 i bänk varit med i den serien så hade det nog varit med i IPF:s officiella VR-historia.

Du kan ju maila Jari Tähtinen och fråga, han är IPF:s rekordansvarige och en grym kalenderbitare på SL-resultat. Mailadress till Jari: jari.tahtinen@kolumbus.fi

Bänkrekord i plussen: http://records.powerlifting.org/world/?lan=en&gender=M&age=sen&discipline=bench3&event=125%2bkg

Singellyftrekord i bänk i plussen: http://records.powerlifting.org/world/?lan=en&gender=M&age=sen&discipline=bench1&event=125%2bkg

Sammanlagt rekord i plussen: http://records.powerlifting.org/world/?lan=en&gender=M&age=sen&discipline=total&event=125%2bkg

Notera att de sex förbättringarna av Kazmaiers sammanlagda alla är gjorda av Siders.

Nitrometan
2007-02-19, 21:35
Visst slog de IPF-VR utan tester men många gånger fanns inte rätt domare på tävlingar. Vilket gör att en del gamla USPF-rekord var högre än motsvarande IPF-VR.

Men du ser ju själv ovan att det är rätt osannolikt att han skulle ha gjort 300 på en tävling med rätt domare.

Nitrometan
2007-02-19, 21:37
Men jag säger inte att Kaz inte bänkade 300. Bara att det inte var ett VR i IPF.

Lasse Hedlund har också bänkat 300. Men inte på tävling. Bara som pausunderhållning.

Erik__
2007-02-19, 21:39
det är ju större skillnad från RAW till IPF utrustning än vad det är från IPF utrustning till WPC utrustning. eller? tror det var så han menade..

jappjapp så jag menade.

345.5 i bänk
2007-02-19, 23:16
Hans 1100 satte han 1981. Hade 300 i bänk varit med i den serien så hade det nog varit med i IPF:s officiella VR-historia.

Du kan ju maila Jari Tähtinen och fråga, han är IPF:s rekordansvarige och en grym kalenderbitare på SL-resultat. Mailadress till Jari: jari.tahtinen@kolumbus.fi

Bänkrekord i plussen: http://records.powerlifting.org/world/?lan=en&gender=M&age=sen&discipline=bench3&event=125%2bkg

Singellyftrekord i bänk i plussen: http://records.powerlifting.org/world/?lan=en&gender=M&age=sen&discipline=bench1&event=125%2bkg

Sammanlagt rekord i plussen: http://records.powerlifting.org/world/?lan=en&gender=M&age=sen&discipline=total&event=125%2bkg

Notera att de sex förbättringarna av Kazmaiers sammanlagda alla är gjorda av Siders.

Kollar man igenom dom där offeciella WR listorna där det står vilka som haft WR tidigare är det många som inte stämmer. Kolla marklyft i plussen t ex. Lasse Noren står inte ens med och han har ju till 100% haft WR.

Kazmaier hade ju WR sammanlagt på 1100 länge (420-300-380)då borde väl bänken på 300 varit godkänd också om 1100 var godkänd.

Kazmaier gjorde 402.5 i marklyft vid en annan tävling. Jag har sett en bild på Lasse Noren när han drog 403kg lär väl varit Kazmaiers rekord han slog då kanske?.

Hedlund gjorde ju 283kg engång också, slog han Kazmaiers 282.5 då kanske?. Nån tävling efter gjorde Kazmaier 287.5.

Som sagt mycket fel i dom där WR listorna när det gäller gamla WR. Skulle man kolla igenom allt är det nog mycket som inte stämmer.....

the_PL_man
2007-02-19, 23:23
De flesta dräkter i WPC etc är mer än 2 ggr så tjocka som IPF-utrustningen, och ofta gjorda av styvare material (se Nitros bilder).

Ingen utrustning---->IPF------------------->WPC/WPO etc

Men Erik___, vill du gå till RAW så gör det fullt ut: Kalsonger, skor, strumpor, tshirt & trikå. Inget mer. Inga lindor, bälten, värmeskydd eller annat tjafs.

Men som sagt, det är inte min väg.

Men alla RAW-fantaster här på brädan: Lovar ni att komma (Erik__, rinse etc) så lovar jag att söka SSF-sanktion & arrangera en full SL-tävling för er i Karlstad.
Kalsonger, skor, strumpor, tshirt & trikå. Inget mer. Inga lindor, bälten, värmeskydd eller annat tjafs.

Lovar också att försöka fixa dit RFs dopingkontrollanter.

Deal ?

/the_PL_man

jappjapp så jag menade.

Erik__
2007-02-19, 23:36
De flesta dräkter i WPC etc är mer än 2 ggr så tjocka som IPF-utrustningen, och ofta gjorda av styvare material (se Nitros bilder).

Men Erik___, vill du gå till RAW så gör det fullt ut: Kalsonger, skor, strumpor, tshirt & trikå. Inget mer. Inga lindor, bälten, värmeskydd eller annat tjafs.

Men alla RAW-fantaster här på brädan: Lovar ni att komma (Erik__, rinse etc) så lovar jag att söka SSF-sanktion & arrangera en full SL-tävling för er i Karlstad.
Kalsonger, skor, strumpor, tshirt & trikå. Inget mer. Inga lindor, bälten, värmeskydd eller annat tjafs.

Deal ?

/the_PL_man

VArför skulle jag lova det? får jag inte ha åsikter även om jag inte är en utövare av sporten?

A.Pahkamaa
2007-02-19, 23:39

Deal ?

/the_PL_man

En sådan tävling hölls i Umeå förra året, Erik__ var där.
Ganska många från Kolozzeum var med och tävlade, helt klart en av dom bästa tävlingarna jag varit med på.

Erik__
2007-02-19, 23:42
En sådan tävling hölls i Umeå förra året, Erik__ var där.
Ganska många från Kolozzeum var med och tävlade, helt klart en av dom bästa tävlingarna jag varit med på.

haha justja, men jag hjälpte johan och jonte, tävla ju int själv, då räknas det troligen inte

A.Pahkamaa
2007-02-19, 23:43
haha justja, men jag hjälpte johan och jonte, tävla ju int själv, då räknas det troligen inte

Du var där och visade ditt stöd, det räcker.

the_PL_man
2007-02-19, 23:45
Du får ha precis vilka åsikter som helst, vi lever i ett fritt land.
Men är man den som mest propagerar för att förändra reglerna i en sport så är de väl inte konstigt om andra antar att du också är en utövare av den sporten?

/the_PL_man

VArför skulle jag lova det? får jag inte ha åsikter även om jag inte är en utövare av sporten?

Erik__
2007-02-19, 23:55
Du får ha precis vilka åsikter som helst, vi lever i ett fritt land.
Men är man den som mest propagerar för att förändra reglerna i en sport så är de väl inte konstigt om andra antar att du också är en utövare av den sporten?

/the_PL_man

jo tusan det är förståeligt, provade på det men det är ett uppskjutet projekt, men tycker fortfarande det är riktigt intressant åså, kanske därför engagemanget i frågan, och jag har ju inte vart med i smeten särskillt länge, därför kanske det är lättare för mig sitta och argumentera för stoora förändringar här bakom min dator =)

stahlberg
2007-02-20, 00:43
Jag har inte läst hela tråden (ska göra det en annan gång). Men jag kommer ihåg Kazmaiers VR-serie som 420+300+380= 1100 kg. Nog är det ju rena rama f-n om jag ska minnas fel igen (som jag mindes fel om vilket år bänktröjorna kom första gången. Fast nu undrar jag ändå om jag minns fel om dem också. Måste börja luska i gamla Powerlifting USA-tidningar).

Nitrometan
2007-02-20, 09:59
Du kan ha rätt. Serien låter bekant. Men jag hittar ingen notering om 300 som bänkrekord från 1981.

Det blir till att maila Jari.

345.5 i bänk
2007-02-20, 14:49
Du kan ha rätt. Serien låter bekant. Men jag hittar ingen notering om 300 som bänkrekord från 1981.

Det blir till att maila Jari.

Som jag skrev igår det har nog bara missats som det har gjort i listan för marklyft i plussen. Sedan har man ju alltid hört att Lasse Hedlund haft WR. Han gjorde ju 283 och 285.....

Nitrometan
2007-02-20, 15:04
Som jag skrev igår det har nog bara missats som det har gjort i listan för marklyft i plussen. Sedan har man ju alltid hört att Lasse Hedlund haft WR. Han gjorde ju 283 och 285.....
Jari brukar vara noggrann. men visst kan det vara en miss.

I Lasses fall tror jag att hans ER var högre än gällande VR.

rinse
2007-02-21, 02:52

Deal ?

/the_PL_man

jag köper inte snacket om att det skulle vara mer skillnad från IPF till WPC än från RAW till IPF. ta önerud som ett exempel. han har gjort 242,5 kg i knäböj utan dräkt och lindor och 350 kg med full utrustning. alltså över 100 kg skillnad tror du verkligen att han hade gjort 100+kg till om han hade byttat på WPC utrustning? säg 460 kg i knäböj i 100 kg klassen. det är det inte många som klarat överhuvudtaget.

rinse
2007-02-21, 02:55
Jag har inte läst hela tråden (ska göra det en annan gång). Men jag kommer ihåg Kazmaiers VR-serie som 420+300+380= 1100 kg. Nog är det ju rena rama f-n om jag ska minnas fel igen (som jag mindes fel om vilket år bänktröjorna kom första gången. Fast nu undrar jag ändå om jag minns fel om dem också. Måste börja luska i gamla Powerlifting USA-tidningar).

ja precis så såg serien ut.

man kan inte bara gå efter några felaktiga listor från en sida.

lars hedlund och kazmaier byttades om några gånger tror med att ha VR.

rinse
2007-02-21, 03:00
glömde, ja Lars om du hade kunnat få ihop en drös bra lyftare hade jag kunnat komma och tävla men inte för ens jag fått upp knäböj och mark en bit.
jag kommer aldrig komma på någon källartävling med fyra deltagare det kan jag fixa själv. det jag vill ändra på är ju att alla ska köra RAW. man vill ju möta de bästa inte några personer från kolo.

stahlberg
2007-02-21, 11:27
Jag vet inte om Magnus Önerud skulle klara 360 i WPC. Men onekligen är det stor skillnad mellan IPF- och WPC-resultat OCKSÅ. Detta beror på 1) effektivare lyftutrustning, 2) monoliften och 3) liberalare regeltolkning (samt 4) liberalare dopingregler).

Den exakta skillnaden är omöjlig att säga och dessutom individuell. När min bekant lyftaren AN gick över från FPO/WPC till SVNL/IPF i Finland hade han lyft 395 i knäböjning i FPO. Detta var dessutom en DJUP "WPC-böj", han hade kunnat gå 5 cm grundare och ändå få den godkänd (om man jämför med andra motsvarande godkända lyft i Finland). Dessutomvar lyftet lätt, det hade säkert kommit 10 kg till med samma djup. Så gick han över till IPF, tränade ca ett halvår,och var MÄRKBART STARKARE raw. Men på tävling gjorde han 330.

Ano Turtiainen sade (som jag brukar berätta) till Kenneth Tallqvist,som då hade rekordet 415 i böj, att "Redan FÖRSTA GÅNGEN du skulle lyfta (alltså utan teknikträning för monolift, annat djup etc) knäböjning i WPC skulle du klara 500 kg".

rinse
2007-02-21, 14:32
jag ifrågasatte inte om Önerud skulle klara 360kg för det hade han helt säkert gjort utan 460 kg.

men vad menar du stahlberg? samma som lars. alltså jag snackar bara om materialet inte monolift, droger, grunda böjar mm. utan endast materialet alltså utrustningen. för det var ju den som disskuterades.

om man ändå har gått så långt som man ändå har i utrustningsutvecklingen som IPF varför då inte gå hela vägen?

the_PL_man
2007-02-21, 14:44
Materialet är minst dubbelt så tjockt som det vi använder inom IPF idag.
Dvs 0(RAW)<IPF men IPF<WPC där WPC>2*IPF.

Utväxlingen på material är inte linjär(dvs att ett lager till ger lika mkt som det första lagret). Men med lite träning med WPC-utrustning & justering av böjtekniken till den utrustningen så är jag övertygad att Önerud skulle klara 400+ kg.

Ett enkelt test är att prova att böja i dubbla dräkter+ en eller två avklippta gamla dräkter under det som "kalsonger".

Tja, varför har F1, rallysporten etc begränsningar på sin utrustning(dvs motor, fjädring etc)?

/the_PL_man

jag ifrågasatte inte om Önerud skulle klara 360kg för det hade han helt säkert gjort utan 460 kg.

men vad menar du stahlberg? samma som lars. alltså jag snackar bara om materialet inte monolift, droger, grunda böjar mm. utan endast materialet alltså utrustningen. för det var ju den som disskuterades.

om man ändå har gått så långt som man ändå har i utrustningsutvecklingen som IPF varför då inte gå hela vägen?

z_bumbi
2007-02-21, 15:34
jag kommer aldrig komma på någon källartävling med fyra deltagare det kan jag fixa själv. det jag vill ändra på är ju att alla ska köra RAW. man vill ju möta de bästa inte några personer från kolo.

Kan du plocka ihop en sanktionerad tävling själv så är det ju bara att börja tävla rått.

rinse
2007-02-22, 01:46
Materialet är minst dubbelt så tjockt som det vi använder inom IPF idag.
Dvs 0(RAW)<IPF men IPF<WPC där WPC>2*IPF.

Utväxlingen på material är inte linjär(dvs att ett lager till ger lika mkt som det första lagret). Men med lite träning med WPC-utrustning & justering av böjtekniken till den utrustningen så är jag övertygad att Önerud skulle klara 400+ kg.

Ett enkelt test är att prova att böja i dubbla dräkter+ en eller två avklippta gamla dräkter under det som "kalsonger".

Tja, varför har F1, rallysporten etc begränsningar på sin utrustning(dvs motor, fjädring etc)?

/the_PL_man

jovisst jag köper att Önerud hade kunnat göra 400 kg i böj men inte över 460 kg som han hade varit tvungen att göra om han skulle fått ut det dubbla från WPC utrustningen.

i F1 är det i alla fall tävling på lika villkor det är det inte i bänkpress. en person kan kämpa och träna in tröjan men "endast" få ut 30 kg medans en annan som gör lika mkt RAW får ut 70 kg. är detta rätt? är du inte intresserad av att se folks riktiga styrka? det är jag i alla fall och därför skulle jag vilja ha nationella RAW tävlingar där de bästa materiallyftarna fick tävla mot varandra med sin "riktiga" styrka.

inget ont om Fredrik Svensson men när han tog Hedlunds rekord så stog det i tidningar att äntligen hade det gamla rekordet blivit slaget. men det hade det ju inte utan detta var ju ett helt annat rekord. det var inte bättre än 285 kg utan tröja av Hedlund. eller vad tycker du Lars?

rinse
2007-02-22, 01:53
Kan du plocka ihop en sanktionerad tävling själv så är det ju bara att börja tävla rått.

min klubb hade kunnat fixa en RAW tävling men inte f*n vill jag bara möta dem. jag vill ha nationella tävlingar typ ett RAW- SM men det kommer väl inte att gå när det redan finns ett SM. sen kan jag lyfta RAW på en serietävling och få reda på vad jag kan göra RAW på tävling men jag vill ju möta toppnamnen i sverige och se vad de går för.

jag vill inte bara ha tillfälle att tävla RAW utan att det ska bli standarden. hur svårt är det att tävla RAW det kan väl vem som helst göra var som helst.

jag hoppas verkligen att tröjan försvinner. det hade varit riktigt roligt.

345.5 i bänk
2007-02-22, 02:19
jovisst jag köper att Önerud hade kunnat göra 400 kg i böj men inte över 460 kg som han hade varit tvungen att göra om han skulle fått ut det dubbla från WPC utrustningen.

i F1 är det i alla fall tävling på lika villkor det är det inte i bänkpress. en person kan kämpa och träna in tröjan men "endast" få ut 30 kg medans en annan som gör lika mkt RAW får ut 70 kg. är detta rätt? är du inte intresserad av att se folks riktiga styrka? det är jag i alla fall och därför skulle jag vilja ha nationella RAW tävlingar där de bästa materiallyftarna fick tävla mot varandra med sin "riktiga" styrka.

inget ont om Fredrik Svensson men när han tog Hedlunds rekord så stog det i tidningar att äntligen hade det gamla rekordet blivit slaget. men det hade det ju inte utan detta var ju ett helt annat rekord. det var inte bättre än 285 kg utan tröja av Hedlund. eller vad tycker du Lars?

Om tröjorna försvinner kommer jag att tävla RAW i bänk men så länge dom är tillåtna kommer jag tävla med tröja. Jag har aldrig dopat mig och vill inte bli jämförd med massa dopingrekord som gjordes på 70-80talet. Ytterst få rekord från den tiden som är gjorda utan fusk....

Hudiksvall_Bänkpress
2007-02-22, 02:40

Är rätt säker på att "toppen" inom svenskt styrkelyft skulle se ganska likadan ut med eller utan utrustning.
Som det är nu att man tävlar med utrustning sä är det helt ointressant vad man lyft RAW.utan man får göra som de bästa lyftarna har gjort: Att anpassa träningen till att bli stark med utrustning.

Så då får man kanske säga att det är smartast som vinner nu för tiden,dvs. den som lägger upp träningen rätt och det skulle nog de lyftarna kunna göra för att utvecklas maximalt även RAW.

Och ska man börja säga att det är orättvist att vissa lyftare får ut mera av utrustningen än andra tycker jag att det börjar bli lite dagisnivå på diskussionen.

Vill man tävla i en styrkesport helt utan material så får man väl välja Tyngdlyftning,det är RAW POWER!!!

rinse
2007-02-22, 02:54
Om tröjorna försvinner kommer jag att tävla RAW i bänk men så länge dom är tillåtna kommer jag tävla med tröja. Jag har aldrig dopat mig och vill inte bli jämförd med massa dopingrekord som gjordes på 70-80talet. Ytterst få rekord från den tiden som är gjorda utan fusk....

som sagt inget ont om dig. du har ju VR i bänkpress. du är bäst på de reglerna tillåter!

men det jag skulle tycka va intressant är att se vad lyftarna som gör mest med tröja kan få upp RAW på en tävling när de har fått köra RAW ett tag. jag tvivlar starkt på att vikter över 300 kg skulle komma upp.

rinse
2007-02-22, 03:05
Är rätt säker på att "toppen" inom svenskt styrkelyft skulle se ganska likadan ut med eller utan utrustning.
Som det är nu att man tävlar med utrustning sä är det helt ointressant vad man lyft RAW.utan man får göra som de bästa lyftarna har gjort: Att anpassa träningen till att bli stark med utrustning.

Så då får man kanske säga att det är smartast som vinner nu för tiden,dvs. den som lägger upp träningen rätt och det skulle nog de lyftarna kunna göra för att utvecklas maximalt även RAW.

Och ska man börja säga att det är orättvist att vissa lyftare får ut mera av utrustningen än andra tycker jag att det börjar bli lite dagisnivå på diskussionen.

Vill man tävla i en styrkesport helt utan material så får man väl välja Tyngdlyftning,det är RAW POWER!!!

grejen är att det kanske inte skulle det. många hade nog kommit upp som topplyftare även RAW men vissa tror jag hade lagt ner totalt. sen tror jag respekten av vanligt gym folk medmm hade blivit mkt större och även fler hade kankse kunnat börja med bänkpress. jag själv vet en del som inte är speciellt intresserade att börja tävla just på grund av tröjan. för mig är det helt ok om en lyfatre är mkt stark med tröja men även utan tröja får upp höga vikter. men när jag ser kvalgränsen ligga runt 210 kg i 110 kg klassen vet jag att jag själv gör mer RAW än många som kvalar in till SM gör.

sen alla som gör ca 160- 180 kg i bänkpress med tröja kommer ju åka ner så att vissa fitnessutövare som jag känner bänkar mer RAW än dem. det är här jag tycker tröjan är som löjligast. inte på vikter som 340 kg utan på vikter som en seriöst satsande person borde klara även RAW efter många års träning.

inlägget om tynglyftning var ju helt korkat löjligt:Virro .

Hudiksvall_Bänkpress
2007-02-22, 03:08
grejen är att det kanske inte skulle det. många hade nog kommit upp som topplyftare även RAW men vissa tror jag hade lagt ner totalt. sen tror jag respekten av vanligt gym folk medmm hade blivit mkt större och även fler hade kankse kunnat börja med bänkpress. jag själv vet en del som inte är speciellt intresserade att börja tävla just på grund av tröjan. för mig är det helt ok om en lyfatre är mkt stark med tröja men även utan tröja får upp höga vikter. men när jag ser kvalgränsen ligga runt 210 kg i 110 kg klassen vet jag att jag själv gör mer RAW än många som kvalar in till SM gör.

sen alla som gör ca 160- 180 kg i bänkpress med tröja kommer ju åka ner så att vissa fitnessutövare som jag känner bänkar mer RAW än dem. det är här jag tycker tröjan är som löjligast. inte på vikter som 340 kg utan på vikter som en seriöst satsande person borde klara även RAW efter många års träning.

Vad finns det för annat val än Tyngdlyftning om man vill tävla i en styrkesport utan utrustning?
För övrigt en hel del snack och liten verkstad...*rolleyes*

rinse
2007-02-22, 03:26
Vad finns det för annat val än Tyngdlyftning om man vill tävla i en styrkesport utan utrustning?
För övrigt en hel del snack och liten verkstad...*rolleyes*

RAW förbund i styrkelyft eller om man nu tar bort tröjan inom IPF. sen tyngdlyftning är ën helt annan sport. en som har bra förutsättningar i SL behöver inte ha det i tyngdlyftning. sen behöver man inte heller ha något intresse att tävla i tyngdlyftning för att man tävlar i SL. så ja korkat var det.

mkt snack visst men vad ska man göra? jag kommer tävla utan tröja i bänkpress i maj så verkstaden är i full gång. skulle bara helst se att de andra tävlade RAW också.

Hudiksvall_Bänkpress
2007-02-22, 03:52
RAW förbund i styrkelyft eller om man nu tar bort tröjan inom IPF. sen tyngdlyftning är ën helt annan sport. en som har bra förutsättningar i SL behöver inte ha det i tyngdlyftning. sen behöver man inte heller ha något intresse att tävla i tyngdlyftning för att man tävlar i SL. så ja korkat var det.

mkt snack visst men vad ska man göra? jag kommer tävla utan tröja i bänkpress i maj så verkstaden är i full gång. skulle bara helst se att de andra tävlade RAW också.

Har mycket svårt att tro att tröjan eller någon annan del av utrustningen kommer att försvinna inom styrkelyft/bänkpress.
Raw förbund eller en raw sektion inom styrkelyft/bänkpress i Sverige,hmm,skullle nog tro det är långsökt med det antal aktiva lyftare som finns,tyvärr måste jag tillägga.
Internationellt så verkar intresset vara lika så svalt.
Drömma går ju,hoppas och tro likaså...

Så jag står fast vid att tyngdlyftning är den enda riktiga Raw styrkesporten som finns att välja just nu,är ju tyvärr svårt att vara med att slåss i toppen utan utrustning i styrklyft/bänkpress.
Så om budskapet nu går fram eller ej kan man bara sia om.
Grundtanken med all sport är väl att det ska vara kul,visst ska man ha tävlingsinstinkt,men man kan inte bli sur och bitter och förringa andra tävlandes resultat för det,lite respekt kan man väl allt be om.

the_PL_man
2007-02-22, 07:49
Jag har aldrig påstått att du kan få ut mer än dubbla vikten av utrustningen WPC vs IPF, bara att du har ett utrustningslager som minst är två ggr så tjockt.

Nu är du bara löjlig. Så det skulle inte vara någon skillnad på min & Scumachers varvtid i likvärdig bil? Jag kan träna hur mkt jag vill med en sådan bil, men aldrig komma i närheten av hans tider. Sedan att vi kanske åker lika fort på en skogsväg i en trimmad Volvo 240 är en annan femma...

i F1 är det i alla fall tävling på lika villkor det är det inte i bänkpress. en person kan kämpa och träna in tröjan men "endast" få ut 30 kg medans en annan som gör lika mkt RAW får ut 70 kg. är detta rätt?

Jag är intresserad av att tävla i sporten styrkelyft.
Det låter som om du borde ägna dig åt bodybuilding istället. Där skiter man i doping, och har minsta möjliga utrustning på sig.....:)

är du inte intresserad av att se folks riktiga styrka? det är jag i alla fall och därför skulle jag vilja ha nationella RAW tävlingar där de bästa materiallyftarna fick tävla mot varandra med sin "riktiga" styrka.

Jag anser att Fredriks rekord är bättre, eftersom det är satt under helt andra förutsättningar än Lars rekord, som sattes 800304.....

/the_PL_man

Fetknoppen
2007-02-22, 11:32

Det spelar ingen roll att Fredrik inte är fysiskt lika stark som Lars Hedlund var på "den gamla goda tiden". Fredrik kommer från en ren lyftargeneration, som utsätts för tester regelbundet, det gör honom till en värdigare innehavare av rekordet än Hedlund. När gamla steroidrekord blir slagna av rena lyftare är det alltid bra, även om det görs med bänktröja.

Fetknoppen
2007-02-22, 11:35

Precis Fredrik. Du är en betydligt värdigare innehavare av rekordet än vad Hedlund var.

Fetknoppen
2007-02-22, 11:44

Vill du berätta var du står i dopingdebatten Rinse? Jag kanske inbillar mig, men jag får för mig att du och jag står ganska långt från varandra i den frågan, eller har jag fel? Du får gärna lägga ut orden ordentligt. Berätta om du själv har testat AAS, eller har tänkt testa.

Som jag ser det handlar rättvisa inom SL inte lika mycket om vem som får ut mest av utrustningen, eftersom den är godkänd och får användas av alla, som om att idrott bedrivs på lika villkor. Med det menar jag att dem som missbrukar anabola steroider inte har i sporten att göra, eftersom de bryter mot gällande regler. Håller du med mig här eller tycker du att var och en kan göra som man själv vill, alltså att man får bryta mot idrottens regler och fuska med steroider om man känner för det.

z_bumbi
2007-02-22, 13:41
min klubb hade kunnat fixa en RAW tävling men inte f*n vill jag bara möta dem. jag vill ha nationella tävlingar typ ett RAW- SM men det kommer väl inte att gå när det redan finns ett SM. sen kan jag lyfta RAW på en serietävling och få reda på vad jag kan göra RAW på tävling men jag vill ju möta toppnamnen i sverige och se vad de går för.

jag vill inte bara ha tillfälle att tävla RAW utan att det ska bli standarden. hur svårt är det att tävla RAW det kan väl vem som helst göra var som helst.

jag hoppas verkligen att tröjan försvinner. det hade varit riktigt roligt.

Du måste ju börja någonstans. Det finns vad jag vet ingen idrott som har startat med ett fullt utbyggd seriesystem och brinner du för att tävla utan utrustning så måste du ju kämpa för det också. Om 10-20% av alla licensierade kör helt utan utrustning så är det tillräckligt många för att höras även på ett årsmöte.
Är det en och annan här och där som inte gillar utrustningen och i många fall inte ens tävlar så har det ingen effekt.

345.5 i bänk
2007-02-22, 13:48
Precis Fredrik. Du är en betydligt värdigare innehavare av rekordet än vad Hedlund var.

Tack för dom orden. Blir så trött på folk som verkar tro att doping inom elitlyftningen i Sverige är lika vanlig som det var på 70-80talet. Det är en ren lyftargenration som finns idag. Visst till 100% rent är det kanske inte det finns det ju motbevis mot av dom som åkt fast för steroidbruk. Men det är rent till stordel.

Sedan blir man väldigt trött på folk som har den inställningen att dräkter/tröjor är sånt fusk. Men blir sedan väldigt imponerad över dom som gör tunga RAW lyft och är dopade. Det är fusk.

Om man sedan pratar om debatten att förbjuda tröjan för att folk får ut för mycket av den eller att endel får ut 30kg och endel 80kg. Då borde all utrustning försvinna för exakt samma situation gäller vid böjutrustningen vissa får ut 30kg vissa över 100kg. T ex Jag och Magnus Önerud knäböjer ungefär samma med utrustning. Han böjer enligt egen utsago 242.5kg UTAN utustning medans mitt pers UTAN är 302.5. Men i bänkpress får jag ut bra mycket mer än honom. Vill man få fram att det ska vara rättvisst i SL genom att förbjuda då SKA allt bort....

HerrArne
2007-02-22, 13:58
Har följt den här diskussionen med stort intresse. Skulle vilja påpeka att eftersom reglerna i SL är lika för alla så är det rättvis tävlan alldeles oavsett om olika personer har olika nytta av tillåten utrustning. Att käbbla om att RAW är mer rättvist är bara dumt. Då kan man lika gärna hävda att det vore mer 'rättvist' att byta bänkpress mot bicepscurl eftersom bänkpress gynnar dem som är starka i bänkpress...

Personligen anser jag att det är synd att utrustningen riskerar att dra ett löjets skimmer över sporten; Den frankensteinliknande kroppshållning som en bänktröja främjer är ... ett mycket stort hinder för att börja tävla, iallafall för mig. ;)

bubbe
2007-02-22, 14:02
Personligen anser jag att det är synd att utrustningen riskerar att dra ett löjets skimmer över sporten; Den frankensteinliknande kroppshållning som en bänktröja främjer är ... ett mycket stort hinder för att börja tävla, iallafall för mig. ;)

Som sagts många gånger förr, du får gärna ställa upp utan bänktröja, bara du har en t-shirt istället. Man är inte tvungen att ha bänktröja på sig bara för att man tävlar.

HerrArne
2007-02-22, 14:10
Som sagts många gånger förr, du får gärna ställa upp utan bänktröja, bara du har en t-shirt istället. Man är inte tvungen att ha bänktröja på sig bara för att man tävlar.

Det är inte så jag fungerar; Jag gör alltid mitt yttersta för att bli så bra som möjligt inom regelverket om jag tävlar i någonting. Det är inte kul att inte tävla på samma vilkor som övriga. Det är otänkbart med klowndräkten. Ergo, inget SL för mig. Jag har inget egentligt problem med det utan konstaterar bara att om det inte vore för tröjan så hade jag troligen dykt upp på iallafall bänkpresstävlingar här i nejden, nu blir det inte så. (...nej, det är inte ett behov att vinna jag har, det hade jag inte gjort om det varit RAW heller... :) )

rinse
2007-02-22, 17:20
Jag har aldrig påstått att du kan få ut mer än dubbla vikten av utrustningen WPC vs IPF, bara att du har ett utrustningslager som minst är två ggr så tjockt.

Nu är du bara löjlig. Så det skulle inte vara någon skillnad på min & Scumachers varvtid i likvärdig bil? Jag kan träna hur mkt jag vill med en sådan bil, men aldrig komma i närheten av hans tider. Sedan att vi kanske åker lika fort på en skogsväg i en trimmad Volvo 240 är en annan femma...

Jag är intresserad av att tävla i sporten styrkelyft.
Det låter som om du borde ägna dig åt bodybuilding istället. Där skiter man i doping, och har minsta möjliga utrustning på sig.....:)

Jag anser att Fredriks rekord är bättre, eftersom det är satt under helt andra förutsättningar än Lars rekord, som sattes 800304.....

/the_PL_man

så har jag och en till här uppfattat det som. missförstånd. men då är det ju inte så mkt skillnad ändå på utrustningen.

jo men det återstår fortfarande att det bästa du kan göra för att öka din bänkpress är att träna in din tröja bättre och bättre. som du själv säger är det styrkelyft eller konståkning vi håller på med. ja det man verkligen undra. att jämföra F1 med styrkelyft är också en väldigt dålig jämförelse.

men så bra för dig att du är intresserad att tävla i SL det är jag med. jag kan väl förtydliga att jag inte tycker det är löjligt om en person som gör mkt med tröja även kan få upp bra vikter utan tröjan. utan där det är som löjligast är på en ganska låg nivå och där tröjan ska tränas in maximalt för att kunna bänka 170 kg. då tycker jag det är ganska löjligt. sen spelar klart kroppsvikten in. sen är jag mkt intresserad av bodybuilding men jag har nu för ca fyra månader sedan blivit mkt sugen på att börja köra bänkpress och SL igen. men utan utrustning förmodligen och eftersom jag bor i Sverige skulle jag vilja att det var nationella tävlingar RAW här. nu låter detta ganska egoistiskt men jag har många fler som tycker likadant och varför tror du att det ska röstas om bänktröjan ska få vara kvar eller om det kanske ska bli lite sämre material? jo det har ju gått för långt. utbommningarna har ökat och om skador inträffar är dem inte så trevliga. det finns fler nackdelar med tröjan än det finns fördelar.

ja precis helt andra förutsättningar. därför tycker jag Hedlunds rekord är bättre.

rinse
2007-02-22, 17:33
Vill du berätta var du står i dopingdebatten Rinse? Jag kanske inbillar mig, men jag får för mig att du och jag står ganska långt från varandra i den frågan, eller har jag fel? Du får gärna lägga ut orden ordentligt. Berätta om du själv har testat AAS, eller har tänkt testa.

Som jag ser det handlar rättvisa inom SL inte lika mycket om vem som får ut mest av utrustningen, eftersom den är godkänd och får användas av alla, som om att idrott bedrivs på lika villkor. Med det menar jag att dem som missbrukar anabola steroider inte har i sporten att göra, eftersom de bryter mot gällande regler. Håller du med mig här eller tycker du att var och en kan göra som man själv vill, alltså att man får bryta mot idrottens regler och fuska med steroider om man känner för det.

vi står nog inte precis hand i hand där nej. om jag har tagit något: nej

vi ser ju helt klart annorlunda på utrustningen du och jag. jag håller mig ändå kvar vid att om sporten skulle vara så rättvis som möjligt skulle utrustningen försvinna. då skulle man få reda på vem som var starkast på riktigt. om IPF hade varit ett rent förbund hade jag tyckt det var helt fel att dopa sig och sedan tävla inom det. men det finns inga "drug free" förbund endast "drug tested". du ser att folk åker dit titt som tätt och ofta är det vinnarna på EM/VM. inte kan man väl då säga att sporten är ren. sen har vi ju alla dom som aldrig åker dit men som ändå blir testade mm. ta Ljungberg, hur många år tog det tills han åkte dit? innan detta var han ren i de flestas ögon. man kan aldrig med säkerhet säga att en person är ren.

rinse
2007-02-22, 17:37
Du måste ju börja någonstans. Det finns vad jag vet ingen idrott som har startat med ett fullt utbyggd seriesystem och brinner du för att tävla utan utrustning så måste du ju kämpa för det också. Om 10-20% av alla licensierade kör helt utan utrustning så är det tillräckligt många för att höras även på ett årsmöte.
Är det en och annan här och där som inte gillar utrustningen och i många fall inte ens tävlar så har det ingen effekt.

läsförmågan ligger inte på topp på detta forumet.. JAG VILL TÄVLA MOT DE BÄSTA INOM SL. DETTA VILL JAG SKA UTFÖRAS UTAN UTRUSTNING.

detta kommer inte gå förrens utrustningen har försvunnit från svensk lyftning.

Nitrometan
2007-02-22, 21:00
lJAG VILL TÄVLA MOT DE BÄSTA INOM SL. DETTA VILL JAG SKA UTFÖRAS UTAN UTRUSTNING.

Om vi delar upp det i två punkter... 1 - Du vill tävla mot de bästa inom SL.
2 - Du vill tävla utan utrustning.

I Sverige löser du punkt 1 genom att kvala till och vara med på SM.

Punkt 2 löser du i två (eller tre) steg. Först tävlar du själv utan utrustning. Sen anordnar du tävlingar (utan utrustning) som är så roliga att folk kommer långväga ifrån för att vara med. Detta kommer att bidra till att fler vill tävla utan utrustning.

Det eventuellt tredje steget är att jobba inom förbundet (motioner och opinionsbildning) för att ordna en serie eller andra tävlingar utan utrustning.

Fetknoppen
2007-02-22, 21:17
vi står nog inte precis hand i hand där nej. om jag har tagit något: nej

vi ser ju helt klart annorlunda på utrustningen du och jag. jag håller mig ändå kvar vid att om sporten skulle vara så rättvis som möjligt skulle utrustningen försvinna. då skulle man få reda på vem som var starkast på riktigt. om IPF hade varit ett rent förbund hade jag tyckt det var helt fel att dopa sig och sedan tävla inom det. men det finns inga "drug free" förbund endast "drug tested". du ser att folk åker dit titt som tätt och ofta är det vinnarna på EM/VM. inte kan man väl då säga att sporten är ren. sen har vi ju alla dom som aldrig åker dit men som ändå blir testade mm. ta Ljungberg, hur många år tog det tills han åkte dit? innan detta var han ren i de flestas ögon. man kan aldrig med säkerhet säga att en person är ren.

Jag förstår mig inte på dig. Du säger att utrustningen borde plockas bort eftersom den gör sporten orättvis då vissa får mer av utrustningen än andra. Här säger jag inte emot dig, jag tycker personligen att utrustningen förstör sporten, framförallt dagens extrema utrustning. MEN....DU ÄR INTE KONSEKVENT! Samtidigt som du säger att sporten är orättvis pga att en del får mer kg av utrustningen än andra så tycker du att det är helt okay att dopa sig, eftersom andra lyftare redan gör det. Du tycker alltså att man ska få gå emot regelverket och stoppa i sig hormoner bara för att sedan känna sig stolt och stark när man presterar bättre än dem som aldrig har dopat sig, det är ju f-n sjukt!

Timme
2007-02-22, 21:46
Om vi delar upp det i två punkter... 1 - Du vill tävla mot de bästa inom SL.
2 - Du vill tävla utan utrustning.

I Sverige löser du punkt 1 genom att kvala till och vara med på SM.

Punkt 2 löser du i två (eller tre) steg. Först tävlar du själv utan utrustning. Sen anordnar du tävlingar (utan utrustning) som är så roliga att folk kommer långväga ifrån för att vara med. Detta kommer att bidra till att fler vill tävla utan utrustning.

Det eventuellt tredje steget är att jobba inom förbundet (motioner och opinionsbildning) för att ordna en serie eller andra tävlingar utan utrustning.

Helt rätt. Det är så här man måste gå till väga!

Timme
2007-02-22, 21:56
Jag förstår mig inte på dig. Du säger att utrustningen borde plockas bort eftersom den gör sporten orättvis då vissa får mer av utrustningen än andra. Här säger jag inte emot dig, jag tycker personligen att utrustningen förstör sporten, framförallt dagens extrema utrustning. MEN....DU ÄR INTE KONSEKVENT! Samtidigt som du säger att sporten är orättvis pga att en del får mer kg av utrustningen än andra så tycker du att det är helt okay att dopa sig, eftersom andra lyftare redan gör det. Du tycker alltså att man ska få gå emot regelverket och stoppa i sig hormoner bara för att sedan känna sig stolt och stark när man presterar bättre än dem som aldrig har dopat sig, det är ju f-n sjukt!

Jag har inte deltagit i denna diskussion men jag vill bara säga att jag håller med dig David. Det är oerhört dumt tycker jag att tycka att det är okej för andra att dopa sig eftersom så många andra gör det och se "undvika att torska på ett test" som en del av sporten.

Jag kan inte förstå hur det kommer sig att inte alla är "fanatiskt" emot doping när detta är i stort sätt höjden av fusk.

Det är oerhört skönt att veta att det finns rena lyftare som gått före oss och visat att det går att bli bäst i världen ren. Fredrik Svensson har tagit världsrekord i bänk ren. Ove Lehto har vunnit VM i SL ren. Patrik Turesson har vunnit VM i SL ren. Anna Olsson har vunnit VM i SL och i Bänkpress ren. Magnus Önerud har vunnit Junior VM ren. Kennteh Sandvik har vunnit stora mästerskap ren (minst ett VM är det väl iaf?) Listan kan säkert göras längre.

Och nej, jag tvivlar inte på att de jag räknat upp är rena. Om någon vill kalla mig blåögd och naiv så varsågod :)

zuzula
2007-02-22, 22:09
Kennteh Sandvik har vunnit stora mästerskap ren (minst ett VM är det väl iaf?) Listan kan säkert göras längre

4 gånger världsmästare i bänkpress i rad

Timme
2007-02-22, 22:34
4 gånger världsmästare i bänkpress i rad

Sannslöst bra! tyvärr så har han fått en del medaljer i brevlådan pga att dopade lyftare fick ta emot guldmedaljer bredvid sandvik på tävlingsdagen men att de sedan torskade testet. Jag förstår inte hur de kan ta ifrån Kennth glädjen av att få stå högst på pallen bara för att de har varit dumma nog att fuska sig dit genom olagliga hormonpreparat.

Mark_Lyft
2007-02-23, 09:56
En ny bänk med hård dyna?

Ja det verkar inte den här tråden handla om direkt :)

Preppning gör att man lyfter mer = fusk

Material gör att man lyfter mer = inte fusk

Men bägge sakerna har en sak gemensamt. Det går inte avstå från riktig träning och tro att bara piller eller material skall göra jobbet.

I skidåkning kan man tävla i klassik stil eller fristil. Man borde kunna tävla i raw och med material på samma sätt (dvs raw-lyftare skall inte behöva tävla mot material-lyftare). Serieomgång 2 är ändå rätt trälig, skulle passa perfekt för raw.

z_bumbi
2007-02-23, 10:40
läsförmågan ligger inte på topp på detta forumet.. JAG VILL TÄVLA MOT DE BÄSTA INOM SL. DETTA VILL JAG SKA UTFÖRAS UTAN UTRUSTNING.

detta kommer inte gå förrens utrustningen har försvunnit från svensk lyftning.

Du vill att något händer men du är inte alls beredd att jobba för att det ska ske.

Har jag missuppfattat något?

Big Lou
2007-02-23, 10:41
En ny bänk med hård dyna?

Ja det verkar inte den här tråden handla om direkt :)

Preppning gör att man lyfter mer = fusk

Material gör att man lyfter mer = inte fusk

Men bägge sakerna har en sak gemensamt. Det går inte avstå från riktig träning och tro att bara piller eller material skall göra jobbet.

I skidåkning kan man tävla i klassik stil eller fristil. Man borde kunna tävla i raw och med material på samma sätt (dvs raw-lyftare skall inte behöva tävla mot material-lyftare). Serieomgång 2 är ändå rätt trälig, skulle passa perfekt för raw.

Jag håller med. Det ena skulle inte behöva utesluta det andra.
En tävling där alla tävlar raw skulle jag gärna delta i. Att däremot tävla raw mot motståndare som har utrustning är inte särskilt intressant.

stahlberg
2007-02-23, 11:38
Jag har inte läst alla inlägg. Men klagomålen på att utrustningen hjälper för mycket är inte nya. En bekant till mig - som började bli lite på efterkälken när det gällde lyftresultat (fast han såg nog så stark ut) - sa redan 1980 : "Men ni styrkelyftare lyfter ju så mycket `med utrusningen´".

(På det svarade jag : "Sätt utrustningen under stången så ska vi se hur mycket som stiger".)

petersson
2007-02-23, 11:45

Så det är bara de bästa som får hålla på med sporten fullt ut utan att vara löjliga? Tycker du det är lika löjligt att spela fotboll i nån annan division än allsvenskan?

the_PL_man
2007-02-23, 11:56
Nu låter du precis som Louie Simmons....

/the_PL_man

Jag har inte läst alla inlägg. Men klagomålen på att utrustningen hjälper för mycket är inte nya. En bekant till mig - som började bli lite på efterkälken när det gällde lyftresultat (fast han såg nog så stark ut) - sa redan 1980 : "Men ni styrkelyftare lyfter ju så mycket `med utrusningen´".

(På det svarade jag : "Sätt utrustningen under stången så ska vi se hur mycket som stiger".)

Nitrometan
2007-02-23, 13:36
Nu låter du precis som Louie Simmons....

/the_PL_man
Precis!

Det berömda citatet om bänken...

Nitrometan
2007-02-23, 13:38
Så det är bara de bästa som får hålla på med sporten fullt ut utan att vara löjliga? Tycker du det är lika löjligt att spela fotboll i nån annan division än allsvenskan?
Enligt rinses logik ska all sport utövas på VM-nivå. Annars är det löjligt.

Vinner man inte VM och slår VR första gången man försöker är man antagligen löjlig och får lägga av med sporten.

Antar jag.

Nitrometan
2007-02-23, 13:39
Du vill att något händer men du är inte alls beredd att jobba för att det ska ske.

Nej, det är det han säger.

Han verkar ha ett mål han vill uppnå. Men nån annan ska göra jobbet.

rinse
2007-02-23, 16:36

nej om det hade vairt ett rent förbund hade jag tyckt doping var helt fel men nu är det inte det så jag vet inte riktigt vad jag ska säga. man vet inte hur många av toppnamnen som är rena..

rinse
2007-02-23, 16:43

jag håller inte IPF så nära hjärtat så om inte tröjan försvinner så byter jag förbund helt enkelt. jag har inte tiden eller viljan att gå in och styra upp någonting inom IPF. men det ska ju röstas har jag för mig om bänktröjan ska vara kvar eller om den ska bort. så uppenbarligen finns det personer med mer inflyttande som har liknande åsikter som mig. jag väntar och ser vad som händer på den fronten.

polaren
2007-02-23, 16:54
nej om det hade vairt ett rent förbund hade jag tyckt doping var helt fel men nu är det inte det så jag vet inte riktigt vad jag ska säga. man vet inte hur många av toppnamnen som är rena..

Om man tänker som dig så finns det inga rena förbund alls (om du inte startar ett själv där endast du är med).

rinse
2007-02-23, 16:56
Nej, det är det han säger.

Han verkar ha ett mål han vill uppnå. Men nån annan ska göra jobbet.

mål och mål. det hade varit bra om utrustningen försvann inom IPF men sen finns det andra förbund som jag kan gå över till utan att blinka. så i det stora hela kommer det lösa sig för mig. men jag tycker det är synd att utrustningen är ett hinder för många att börja tävla. där är det tröjan som är den största boven så en bra början hade varit om den försvann.

du är väl mot doping va? hoppas du är versam som RF kontrollant eller du kanske bara låter andra göra jobbet för dig.

i min klubb och runt om på gymmen i stan pratar jag för RAW och mot utrustningen för att då få upp folks ögon som tror att 200 kg i bänk inte längre är bra. alla gör det nu för tiden. men bort med utrustningen så är 200 kg en mkt hög gräns. det är många SL:are som ligger på lite lägre nivå som kanske gör 160 kg med tröja som inte säger att de använda tröja när lyftet utfördes om någon frågar vad de bänkar. helt fel är det ju..

det hade varit bättre om man kunnat jämför sig själv rakt över med de tävlande och se var man hade legat i rankingen och sen då kanske börja tävla. utrustningen gör det lite svårt..

rinse
2007-02-23, 16:57
Om man tänker som dig så finns det inga rena förbund alls (om du inte startar ett själv där endast du är med).

nej precis det finns det inte. det finns bara testade förbund.

rinse
2007-02-23, 17:04

grattis till en helkass jämförelse!

nej men jag tycker att man borde ha RAW styrkan som absoluta fokus om man inte klarar av mer än 130 kg utan tröja. men då ser man alla hålla på och dra på sig sina tröjor och träna teknik mm och tröjan får största möjliga fokus. i en perfekt värld hade styrkelyft utövats utan droger och utan utrustning för att se vad de tävlande gick för på riktigt. men inte är det en perfekt värld vi lever i så....

polaren
2007-02-23, 17:06

Så du tycker att doping är OK i alla förbund, bara för att det inte kan garanteras att exakt ALLA är rena? :MrT: Även om det finns regler emot doping?

Vad tråkig inställning du har! :D

rinse
2007-02-23, 17:13
Enligt rinses logik ska all sport utövas på VM-nivå. Annars är det löjligt.

Vinner man inte VM och slår VR första gången man försöker är man antagligen löjlig och får lägga av med sporten.

Antar jag.

men ta en person som gör 270kg med tröja och 220 kg utan tröja. då är denna personen stark även utan tröjan. men ta en person som tar 170 kg med tröja och 130 kg utan. då är egentligen många personer på ett av mina gym iaf starkare än denna personen. men när han snackar så tar han 170 kg och nämner ofta inte utrustningen.

det jag säger är att om personen i fråga är stark utan tröja så blir det inte lika löjligt som om personen ligger på en låg nivå utan tröja men tack vare materialet har han kommit upp på en någorlunda nivå. jag tycker sporten förlöjligas om alla ska kunna göra 180 kg i bänkpress.

rinse
2007-02-23, 17:16
Så du tycker att doping är OK i alla förbund, bara för att det inte kan garanteras att exakt ALLA är rena? :MrT: Även om det finns regler emot doping?

Vad tråkig inställning du har! :D

men nu är det inte så att endast ett fåtal är dopade utan det är en stor del som är det. mörkertalet är nog ganska stort som i allt annat.

bubbe
2007-02-23, 17:20

nej men jag tycker att man borde ha RAW styrkan som absoluta fokus om man inte klarar av mer än 130 kg utan tröja. men då ser man alla hålla på och dra på sig sina tröjor och träna teknik mm och tröjan får största möjliga fokus. i en perfekt värld hade styrkelyft utövats utan droger och utan utrustning för att se vad de tävlande gick för på riktigt. men inte är det en perfekt värld vi lever i så....

Vad är på riktigt? vilka gränser ska man dra?

Jag får lite intryck av att du känner en avsaknad att kunna briljera med dina lyft bland övriga gymtränande men detta inte är möjligt då styrkelyft inte längre är samma sak som gymträning (har det någonsin varit det?). Givetvis är det stora skillnader mellan att tävla i styrkelyft och vilka vikter som görs där jämfört med hur man lyfter som vanlig motionär. Men utrustningen är inte enda skillnaden.

Sen förstår jag inte riktigt problemet,
Du vill inte tävla med utrustning och du har även möjlighet att göra detta genom att byta förbund. Ok? enklast är väl att byta förbund istället för att grina då. Du har en inställning till doping att detta inte är fusk eftersom du tror att andra ändå använder det, så finns det ju förbund där du kan ha den inställningen också.

För egen del tycker jag med att utrustningsfri tävlan kan vara roligt, men tävlar oftast ändå med utrustning då jag ser detta som en sport inte en gymuppvisning eller starkeman show.

rinse
2007-02-23, 17:35
Vad är på riktigt? vilka gränser ska man dra?

Jag får lite intryck av att du känner en avsaknad att kunna briljera med dina lyft bland övriga gymtränande men detta inte är möjligt då styrkelyft inte längre är samma sak som gymträning (har det någonsin varit det?). Givetvis är det stora skillnader mellan att tävla i styrkelyft och vilka vikter som görs där jämfört med hur man lyfter som vanlig motionär. Men utrustningen är inte enda skillnaden.

Sen förstår jag inte riktigt problemet,
Du vill inte tävla med utrustning och du har även möjlighet att göra detta genom att byta förbund. Ok? enklast är väl att byta förbund istället för att grina då. Du har en inställning till doping att detta inte är fusk eftersom du tror att andra ändå använder det, så finns det ju förbund där du kan ha den inställningen också.

För egen tycker jag med att utrustningsfri tävlan kan vara roligt, men tävlar oftast ändå med utrustning då jag ser detta som en sport inte en gymuppvisning eller starkeman show.

jag är inte ute efter att briljera med mina lyft även om dom är en bra bit högre än dina. du vet ingenting om mig och jag har inte skrivit någonting om att jag vill visa för gymfolk att jag minsann är stark. jag har lite mer självkänsla och självförtroende än att hela tiden behöva bekräftelse från folk jag inte ens känner så lägg ner ditt snack. jag vet att jag gör mer än de flesta RAW så det behöver inte jag få förklarat för mig.

problemet ligger mest i det jag skrivit innan(LÄS INLÄGGEN) med att mindre folk kommer intressera sig för sporten och dessa personer ser endast IPF och inga andra förbund.

ok du ser det som en sport.. men va bra. är inte RAW- lyftning sport. eller detta kanske är en gymuppvisning.

jag lägger gärna ner denna diskussionen nu. jag förstår att ni inte vill ha bort utrustningen för då glider många av er ner till just gymnivå i de flesta lyften.

polaren
2007-02-23, 17:41
men nu är det inte så att endast ett fåtal är dopade utan det är en stor del som är det. mörkertalet är nog ganska stort som i allt annat.

Men det vet vi inte. Man kan inte anta utan bevis, det känns som att smutskasta alla som är starka. Det är precis den inställningen du har som får folk att börja dopa sig från början. Jag vet inte om jag är blåögd men jag tror att man kan bli bra mycket starkare än dagens topplyftare utan att dopa sig.

jwzrd
2007-02-23, 17:41

Så då har du inget emot att fortsätta godtycket lite längre. Vad sägs om tripple-ply shirts så att vi bänkar 450kg i sverige också (eller vaffan vikterna i cirkusförbunden nu är uppe i)? Innan du säger nej: lägg tripple-ply shirt:sen under stången och se hur mycket de lyfter.

bubbe
2007-02-23, 17:53
jag är inte ute efter att briljera med mina lyft även om dom är en bra bit högre än dina. du vet ingenting om mig och jag har inte skrivit någonting om att jag vill visa för gymfolk att jag minsann är stark. jag har lite mer självkänsla och självförtroende än att hela tiden behöva bekräftelse från folk jag inte ens känner så lägg ner ditt snack. jag vet att jag gör mer än de flesta RAW så det behöver inte jag få förklarat för mig.

problemet ligger mest i det jag skrivit innan(LÄS INLÄGGEN) med att mindre folk kommer intressera sig för sporten och dessa personer ser endast IPF och inga andra förbund.

ok du ser det som en sport.. men va bra. är inte RAW- lyftning sport. eller detta kanske är en gymuppvisning.

jag lägger gärna ner denna diskussionen nu. jag förstår att ni inte vill ha bort utrustningen för då glider många av er ner till just gymnivå i de flesta lyften.

Ok, då förstår jag, fick bara den uppfattningen att du tycker folk inte längre kan jämföra sina lyft mot vanliga gymlyft. Vad det gäller folks intresse så är jag rätt säker på att det inte har att göra med själva tröjan i sig. Se ex på tyngdlyftning, hur stor ökning av utövare har du där senaste 15 åren?

RAW lyftning kan mycket väl vara en sport, jag ser dock inte nyttan av att göra sporten så lik gymlyftning som möjligt.

Att avsluta en diskussion med en förolämpning är dock inte så enkelt som man kan tro eller önska. Däremot ser jag det inte som en förolämpning om penismätartävling i RAW resultat, då jag varken är intresserad eller har koll på vad du lyfter där.

rinse
2007-02-23, 17:55
Men det vet vi inte. Man kan inte anta utan bevis, det känns som att smutskasta alla som är starka. Det är precis den inställningen du har som får folk att börja dopa sig från början. Jag vet inte om jag är blåögd men jag tror att man kan bli bra mycket starkare än dagens topplyftare utan att dopa sig.

nej då kan ju "folk" också sluta upp med att trycka ner topplyftarna från 70- 90 talet som aldrig åkte dit. men de är alla dopade i "folks" ögon. men vad tror du själv att alla som dopar sig åker fast eller?

polaren
2007-02-23, 18:08
nej då kan ju "folk" också sluta upp med att trycka ner topplyftarna från 70- 90 talet som aldrig åkte dit. men de är alla dopade i "folks" ögon. men vad tror du själv att alla som dopar sig åker fast eller?

Jag har aldrig (vad jag kan minnas) tryckt ner någon endast för att de tävlade under 70-90. Men det kanske förekommer.

Jag tror att dom flesta som dopar sig åker fast förr eller senare, speciellt om dom tävlar internationellt och på hög nivå.

rinse
2007-02-23, 18:10
Ok, då förstår jag, fick bara den uppfattningen att du tycker folk inte längre kan jämföra sina lyft mot vanliga gymlyft. Vad det gäller folks intresse så är jag rätt säker på att det inte har att göra med själva tröjan i sig. Se ex på tyngdlyftning, hur stor ökning av utövare har du där senaste 15 åren?

RAW lyftning kan mycket väl vara en sport, jag ser dock inte nyttan av att göra sporten så lik gymlyftning som möjligt.

Att avsluta en diskussion med en förolämpning är dock inte så enkelt som man kan tro eller önska. Däremot ser jag det inte som en förolämpning om penismätartävling i RAW resultat, då jag varken är intresserad eller har koll på vad du lyfter där.

jag tar tillbaka att diskussionen bör avslutas för precis som du sa är det inte så lätt när den slutar med en förolämpning. även om det inte var en förlämpning utan en sanning.

problemet ligger väl inte i hur tävlande kan jämföra sina lyft mot gymlyft(som du skrev). utan mer att folk i gymen inte kan ta resultaten på allvar och sätta in i ett sammanhang med vad de själva gör.

sen tyngdlyftningen är väldigt underlig och jag undrar själv varför deltagandet och resultaten är så mkt sämre nu än förr.

jag tror iaf att fler hade blivit intresserade av SL om sporten hade utförts utan utrustning. då främst från gymfolket(framtidens lyftare) kanske men även från "vanligt" folk.

stahlberg
2007-02-23, 18:13
Jag har fortfarande inte läst alla inlägg.

Angående utrustning har jag ingen personlig åsikt om den. Jag följer gällande regler på bästa möjliga sätt. (Den enda utrustning jag har en personlig åsikt om är de styva bänktröjorna, typ Fury och F6, som försvårar utövandet av styrkelyft)

Jag tror inte det är realistiskt att tro att det går att ta bort all utrustning så att lyftarna tävlar raw. Det vad man ABSOLUT BORDE GÖRA är däremot att sätta en GRÄNS för utrustningen (antingen begränsa den till den nuvarande eller till en "mjukare" utrustning), och bestämma att man INTE MERA ÄNDRAR reglerna. På det sättet skulle man slippa
1) att utrustningen "utvecklas" ännu mera och gör lyften ännu mer orealistiska jämfört med lyftarnas verkliga styrka och
2) att lyftarna hela tiden måste pröva ny utrustning, vilket är både besvärligt och dyrt.

Att sätta en sådan "utrustningsgräns" tror jag är betydligt mer genomförbart än att helt slopa utrustningen.

rinse
2007-02-23, 18:14
Jag har aldrig (vad jag kan minnas) tryckt ner någon endast för att de tävlade under 70-90. Men det kanske förekommer.

Jag tror att dom flesta som dopar sig åker fast förr eller senare, speciellt om dom tävlar internationellt och på hög nivå.

inte du kanske men "folk" är inte samma sak som du. det finns många här på forumet som ser ner på lyftare från den tidsepoken och säger att alla bra lyft därifrån är gjorda med hjälp av doping. så bör man inte uttala om man inte är beredd att bli bemöten på samma sätt tillbaka.

det tror inte riktigt jag.

bubbe
2007-02-23, 18:22
problemet ligger väl inte i hur tävlande kan jämföra sina lyft mot gymlyft(som du skrev). utan mer att folk i gymen inte kan ta resultaten på allvar och sätta in i ett sammanhang med vad de själva gör.

Varför måste dom på gymen sätta in det i ett sammanhang? det viktiga är väl inte vilka vikter som ett lyft kan jämföras mot utan att det finns en gemensam plattform i sporten för utövandet av styrkelyft. Sen om det är med tröja eller utan är upp till regelverket som styr formen av sporten som avgör.
Du kommer ändå att komma långt ifrån vanlig motionärsträning när det kommer till tävling och det kommer inte kunna sättas in ett sammanhang.

jag tror iaf att fler hade blivit intresserade av SL om sporten hade utförts utan utrustning. då främst från gymfolket(framtidens lyftare) kanske men även från "vanligt" folk.

Ja kanske det hade blivit fler men knappast överväldigande, jag tror inte heller att gymfolket är framtidens lyftare, utan ser det ur ett idrottsligt perspektiv. Där framtidens lyftare rekryteras bland ungdomar där säkerligen en stor del inte har tidigare gymerfarenhet.

Vad gäller tyngdlyftningen så är dom omgjorda viktklasserna en åtgjärd för att städa bland tidigare dopingresultat, medans en bristande rekrytering inte kan förklaras genom hårdare regler kring doping.

rinse
2007-02-23, 18:46
Varför måste dom på gymen sätta in det i ett sammanhang? det viktiga är väl inte vilka vikter som ett lyft kan jämföras mot utan att det finns en gemensam plattform i sporten för utövandet av styrkelyft. Sen om det är med tröja eller utan är upp till regelverket som styr formen av sporten som avgör.
Du kommer ändå att komma långt ifrån vanlig motionärsträning när det kommer till tävling och det kommer inte kunna sättas in ett sammanhang.

Ja kanske det hade blivit fler men knappast överväldigande, jag tror inte heller att gymfolket är framtidens lyftare, utan ser det ur ett idrottsligt perspektiv. Där framtidens lyftare rekryteras bland ungdomar där säkerligen en stor del inte har tidigare gymerfarenhet.

Vad gäller tyngdlyftningen så är dom omgjorda viktklasserna en åtgjärd för att städa bland tidigare dopingresultat, medans en bristande rekrytering inte kan förklaras genom hårdare regler kring doping.

klart man kommer långt ifrån motionärsnivå och det är också meningen men inte med hjälp av material utan med den egna kroppen. på så sätt kan folk mer värdera prestationen och jämföra lite med sig själv. på så sätt komma fram till att de bästa resultaten är enormt bra och inte som nu när folk inte vet vad lyftaren går för.

ja men det finns ganska många starka personer på gymen här i landet och gymen är ett bra forum för att hitta nya talanger. visst hittas de på andra sätt också men jag vet en del som är hyffsat starka som med lite SL träning och satsning hade kunnat bli rätt så bra ganska snabbt. men utrustning förstör här.

jo jag vet mkt väl vad som har hänt med tyngdlyftning beträffande ändring av klasser. detta är helt fel tycker jag och helt löjligt.

130kg finsk sisu
2007-02-23, 18:51
Ahaaaa! Rinse lyfter mer än de flesta RAW! Bra! Hur mycket lyfter du RAW? Här på forumet har vi en som böjer 302,5 raw. Flera som bänkar kring 250-260kg och flera som markar 300+. Är du starkare än dessa'?

Och var står du i dopingfrågan? JAg tycker att du undvikit att svara på det?

the_PL_man
2007-02-23, 18:51
Låt mig då sammanfatta det så här: Jag har sett en lista med 400 namn på, som börjar 1981 och går fram till delningen av STF. På den listan fanns det ett & annat höjdarnamn kan man lugnt säga.....

Och 1992 (om jag inte minns fel) fanns det också ett intressant namn....

Jag känner personligen många lyftare som tävlade under perioden 80-85, och de har berättat både det ena & det andra för mig, om både den ene & den andre som tävlade då. Sammanställer man det alla sagt så kan man bara dra en slutsats: AAS-användandet var oerhört utbrett, man kan tom säga att det var fullt accepterat bland de huvuddelen av de tävlande.

/the_PL_man

inte du kanske men "folk" är inte samma sak som du. det finns många här på forumet som ser ner på lyftare från den tidsepoken och säger att alla bra lyft därifrån är gjorda med hjälp av doping. så bör man inte uttala om man inte är beredd att bli bemöten på samma sätt tillbaka.

det tror inte riktigt jag.

130kg finsk sisu
2007-02-23, 18:56
edit: 110kg finne markar väl närmare 350kg raw!
Hur är det möjligt att dessa topplyftare lyfter mycket raw?
De har ju bara utrustning på sej... Nej, Rinse FOR WORLDCHAMPION!:hbang:

the_PL_man
2007-02-23, 18:58
Att jämföra tävlingslyft mot gymlyft går ändå inte. Alla gymlyft görs utan domare.....

De flesta brukar vara med studs, rumplyft & helst en passare som kör biceps samtidigt....

Att tyngdlyftningen inte går något vidare beror på ett antal orsaker:
- För få ledare
- En föråldrad ledarkår i förbundet, som inte har förnyat sig på decennier
- En elitistisk syn på lyftandet (1-3 inkvalade per klass till SM, varför sätta kvalgränser ingen når upp till? Anpassa kvalgränserna efter lyftarmaterialet)
- Delningen av STF i SSF & STF slog undan benen på OLen.

Gymfolket tror jag tyvärr inte är framtidens lyftare, eftersom de flesta har för fragila egon. "Om jag inte vinner SM på första tävling så skall jag inte vara med".....har man hört ett antal gånger.

/the_PL_man

sen tyngdlyftningen är väldigt underlig och jag undrar själv varför deltagandet och resultaten är så mkt sämre nu än förr.

the_PL_man
2007-02-23, 19:03
Du vet inte hur många på ditt jobb som är hustrumisshandlare.
Är det då ok att för dig att slå frugan när du kommer hem (eftersom du inte vet hur många av cheferna på jobbet som inte är hustrumisshandlare)?

Reglerna är enkla: Både idrottens och Sveriges lagar förbjuder doping. Om någon bryter mot dem skall de straffas. Och de flesta brottslingar åker förr eller senare dit. Punkt.

/the_PL_man

the_PL_man
2007-02-23, 19:05
Om du nu VET att en stor del av dem är dopade, kontakta då RF och se till att de blir testade Out-of-Competition. Så är det problemet löst.

/the_PL_man

the_PL_man
2007-02-23, 19:05
Och?

Bara för att det finns fuskare så är det OK för alla att fuska?
Så bara för att folk gör inbrott så är det OK för alla att göra inbrott?

Intressant resonemang......

/the_PL_man

rinse
2007-02-23, 19:06
Ahaaaa! Rinse lyfter mer än de flesta RAW! Bra! Hur mycket lyfter du RAW? Här på forumet har vi en som böjer 302,5 raw. Flera som bänkar kring 250-260kg och flera som markar 300+. Är du starkare än dessa'?

Och var står du i dopingfrågan? JAg tycker att du undvikit att svara på det?

de flesta innesluter inte elitlyftare. är som att säga jag väger mer än de flesta men helt klart finns det en hel del som väger mer än mig. men nog väger jag mer än de flesta ändå.

hur mkt jag lyfter RAW: jag har inte kört mkt marklyft och knäböj på lång tid så när jag skrev att jag tog mer än de flesta RAW menade jag i bänkpress(det som diskuterats mest). här gör jag över 190 kg RAW blir 20 år i augusti och väger 115 kg. har precis börjat köra bänkinriktat för några veckor sedan innan detta var det byggning som gällde.

var jag står i dopingfrågan ska du inte bry dig om. för denna tråden har kommit att handla om utrustning inte doping. sen går det att läsa sig fram till åt vilket håll jag lutar mig ganska lätt.

the_PL_man
2007-02-23, 19:06
Gå då över & tävla i ett annat förbund.

Närmsta RAW är väl i Finland, så det är bara att åka.

/the_PL_man

mål och mål. det hade varit bra om utrustningen försvann inom IPF men sen finns det andra förbund som jag kan gå över till utan att blinka. så i det stora hela kommer det lösa sig för mig. men jag tycker det är synd att utrustningen är ett hinder för många att börja tävla. där är det tröjan som är den största boven så en bra början hade varit om den försvann.

du är väl mot doping va? hoppas du är versam som RF kontrollant eller du kanske bara låter andra göra jobbet för dig.

i min klubb och runt om på gymmen i stan pratar jag för RAW och mot utrustningen för att då få upp folks ögon som tror att 200 kg i bänk inte längre är bra. alla gör det nu för tiden. men bort med utrustningen så är 200 kg en mkt hög gräns. det är många SL:are som ligger på lite lägre nivå som kanske gör 160 kg med tröja som inte säger att de använda tröja när lyftet utfördes om någon frågar vad de bänkar. helt fel är det ju..

det hade varit bättre om man kunnat jämför sig själv rakt över med de tävlande och se var man hade legat i rankingen och sen då kanske börja tävla. utrustningen gör det lite svårt..

rinse
2007-02-23, 19:09
Låt mig då sammanfatta det så här: Jag har sett en lista med 400 namn på, som börjar 1981 och går fram till delningen av STF. På den listan fanns det ett & annat höjdarnamn kan man lugnt säga.....

Och 1992 (om jag inte minns fel) fanns det också ett intressant namn....

Jag känner personligen många lyftare som tävlade under perioden 80-85, och de har berättat både det ena & det andra för mig, om både den ene & den andre som tävlade då. Sammanställer man det alla sagt så kan man bara dra en slutsats: AAS-användandet var oerhört utbrett, man kan tom säga att det var fullt accepterat bland de huvuddelen av de tävlande.

/the_PL_man

ja jag tvivlar inte en sekund för jag vet också hur det gick till då men man ska ändå va försiktig att uttala sig om andra om man inte kan ta att bli bemött på samma sätt tillbaka.

130kg finsk sisu
2007-02-23, 19:10
260kg RAW utan doping är manligt!
Att göra 0-400kg raw är inte manligt. Möjligtvis om man vågar säga det öppet! Känner några "proffs"-lyftare. Vissa av dem är öppna med sitt missbruk, då har jag respekt för det. Men smyger man så är det patetiskt, mycket patetiskt...

rinse
2007-02-23, 19:12
Du vet inte hur många på ditt jobb som är hustrumisshandlare.
Är det då ok att för dig att slå frugan när du kommer hem (eftersom du inte vet hur många av cheferna på jobbet som inte är hustrumisshandlare)?

Reglerna är enkla: Både idrottens och Sveriges lagar förbjuder doping. Om någon bryter mot dem skall de straffas. Och de flesta brottslingar åker förr eller senare dit. Punkt.

/the_PL_man

du har inte många rätt i huvudet du va?

jämställer du hustrumisshandel med doping?

rinse
2007-02-23, 19:14
Gå då över & tävla i ett annat förbund.

Närmsta RAW är väl i Finland, så det är bara att åka.

/the_PL_man

nästa år!

130kg finsk sisu
2007-02-23, 19:15
Att göra 0-400kg raw MED DOPING är inte manligt. Möjligtvis om man vågar säga det öppet! Känner några "proffs"-lyftare. Vissa av dem är öppna med sitt missbruk, då har jag respekt för det. Men smyger man så är det patetiskt, mycket patetiskt...

rinse
2007-02-23, 19:16
edit: 110kg finne markar väl närmare 350kg raw!
Hur är det möjligt att dessa topplyftare lyfter mycket raw?
De har ju bara utrustning på sej... Nej, Rinse FOR WORLDCHAMPION!:hbang:

du har inte läst någonting jag skrivit va? jag skrev att jag tycker inte det är löjligt om en person är stark även RAW. vilket 110kg finne helt klart är i marklyft.

för övrigt får jag tacka för stödet.

130kg finsk sisu
2007-02-23, 19:18
Varsågod!:thumbup:
Meningen var att påpeka att OFTAST vinner den som är starkast RAW även med utrustning.

rinse
2007-02-23, 19:19
Att göra 0-400kg raw MED DOPING är inte manligt. Möjligtvis om man vågar säga det öppet! Känner några "proffs"-lyftare. Vissa av dem är öppna med sitt missbruk, då har jag respekt för det. Men smyger man så är det patetiskt, mycket patetiskt...

vaddå har du behov av att uttrycka din manlighet?

260 RAW utan doping är riktigt bra! har du gjort det är det bara att gratulera. men jag tycker även att 300kg RAW med doping är riktigt bra.

rinse
2007-02-23, 19:21
Varsågod!:thumbup:
Meningen var att påpeka att OFTAST vinner den som är starkast RAW även med utrustning.

ja men det har jag egentligen inte sagt något om. jag har tagit fram andra anledningar jag tycker utrustningen bör försvinna.

130kg finsk sisu
2007-02-23, 19:22
jag har inte gjort 260kg raw. Fredrik Svensson har.
Jag är dock ganska nära 260 raw. Men jag har inte testat, maxa raw. Men 10x200kg har jag gjort. Men nu var det inte mej vi talade om... '

300kg raw är ypperligt om man har STAKE att gå ut och säga att man preppar... Men många preppare vågar inte detta, och många preppare tror även att alla andra som bänkar över 65kg är preppare. FAKTA efter 8 år i gymvärlden...

rinse
2007-02-23, 19:29
jag har inte gjort 260kg raw. Fredrik Svensson har.
Jag är dock ganska nära 260 raw. Men jag har inte testat, maxa raw. Men 10x200kg har jag gjort. Men nu var det inte mej vi talade om... '

300kg raw är ypperligt om man har STAKE att gå ut och säga att man preppar... Men många preppare vågar inte detta, och många preppare tror även att alla andra som bänkar över 65kg är preppare. FAKTA efter 8 år i gymvärlden...

har Svensson gjort det nu? det är bra jag trodde "bara" han gjorde 240 kg.

ja jag håller med dig men så många andra ser totalt ner på dopad lyftare och säger att det inte är ett piss värt.

bubbe
2007-02-23, 19:31
hur mkt jag lyfter RAW: jag har inte kört mkt marklyft och knäböj på lång tid så när jag skrev att jag tog mer än de flesta RAW menade jag i bänkpress(det som diskuterats mest). här gör jag över 190 kg RAW blir 20 år i augusti och väger 115 kg. har precis börjat köra bänkinriktat för några veckor sedan innan detta var det byggning som gällde.

Dina 190kg hade jag mycket väl kunnat gratulerat dig till om du hade gjort detta under testade förhållanden, nu är jag dock mer än tveksam.

Får väl bara hoppas allt går bra i det andra förbundet och att du inte tävlar i IPF igen.

130kg finsk sisu
2007-02-23, 19:37
Jag ser ner på preppare. Men har preppare STAKE att säga "JAg använder doping" så är det deras val och hoppeligen så deltar de inte i tävlingar med rena lyftare. Men det finns mycket få sådana. De flesta preppare tror att alla preppar och att man inte kan lyfta 65kg i bänkpress utan att preppa.
Citerar en känd 300kg bänkare från Finland:
"Ingen kan göra 200kg raw utan att preppa. Jag försökte i 6 år. Jag lyckades inte. Hur kan då någon annan lyckas????????" Sådan är inställningen bland många preppare. Därför ser jag ner på dem. Jag tror att man kan göra 300+ raw utan att preppa. Har man talang och vilja är allt möjligt!

rinse
2007-02-23, 19:38
Dina 190kg hade jag mycket väl kunnat gratulerat dig till om du hade gjort detta under testade förhållanden, nu är jag dock mer än tveksam.

Får väl bara hoppas allt går bra i det andra förbundet och att du inte tävlar i IPF igen.

du får se senare i år.

rinse
2007-02-23, 19:39
Jag ser ner på preppare. Men har preppare STAKE att säga "JAg använder doping" så är det deras val och hoppeligen så deltar de inte i tävlingar med rena lyftare. Men det finns mycket få sådana. De flesta preppare tror att alla preppar och att man inte kan lyfta 65kg i bänkpress utan att preppa.
"Ingen kan göra 200kg raw utan att preppa. Jag försökte i 6 år. Jag lyckades inte. Hur kan då någon annan lyckas????????" Sådan är inställningen bland många preppare. Därför ser jag ner på dem. Jag tror att man kan göra 300+ raw utan att preppa. Har man talang och vilja är allt möjligt!

200 kg kan man göra RAW utan att preppa men 300 kg tror jag inte man kan göra utan "hjälp".

345.5 i bänk
2007-02-23, 19:45
har Svensson gjort det nu? det är bra jag trodde "bara" han gjorde 240 kg.

ja jag håller med dig men så många andra ser totalt ner på dopad lyftare och säger att det inte är ett piss värt.

Bara 240:) gör man det RAW och är REN är det väldigt bra. 255kg har jag gjort men maxar ytterst sällan RAW 1-2 gånger per år kanske. Det gjorde jag förra sommaren. Gjorde 230 i smalbänk igår och 380kg med tröja till 8cm kloss så formen är hyfsad.....

Dom som dopar sig och står för det och väljer att tävla i ett förbund där det är tillåtet är bra mycket bättre än dom som dopar sig och tävlar i IPF. Att dopa sig och tävla i IPF förstör så jäkla mycket. Tänk Kenta Sandvik som fick både EM guld i SL och bänk-VM guld i efterhand för att dom som vann var dopad. Bra att dom åker ditt men dom förstörde ju ögonblicket för Kenta att vinna.....

the_PL_man
2007-02-23, 19:47
Moget inlägg från din sida.

Jag visade med det exemplet bara hur ditt resonemang kan appliceras på ett annat lagbrott.

/the_PL_man

du har inte många rätt i huvudet du va?

jämställer du hustrumisshandel med doping?

petersson
2007-02-23, 19:51

tack så mycket!

Förbättra sin grundstyrka vill man väl alltid, nybörjare eller världsklass? Oavsett utrustning eller inte.
Freddi Smulter skulle ju inte bänka så mycket som han gör med tröja om han inte tränat upp sin tricepsstyrka. Hoppas det var ok att jag tog dig som exempel.

the_PL_man
2007-02-23, 19:58
Kan en preppare säga "Jag kan inte tävla i ett testat förbund eftersom jag då bryter mot syftet med det, utan jag väljer att tävla i XXX" till mig, så kan jag respektera hans val (därmed inte sagt att jag varken förstår eller håller med honom i hans val). Men då har vederbörande iaf såpass med stake att han står för sina handlingar, vilket inte kan sägas om de som använder inom testade förbund.

Av de 400 på listan över svenska lyftare som torskat har mindre än fem öppet erkänt att de fuskat....

Men har
preppare STAKE att säga "JAg använder doping" så är det deras val och hoppeligen så deltar de inte i tävlingar med rena lyftare. Men det finns mycket få sådana. De flesta preppare tror att alla preppar och att man inte kan lyfta 65kg i bänkpress utan att preppa.

Jo, det resonemanget har man hört några gånger under mina snart 20 år inom styrkelyftet. Jag vet att jag själv aldrig kommer att bänka 200 kg RAW, och det beror på min bristande talang för sporten, men jag vet fortfarande att det är möjligt att göra det rent eftersom jag ser folk som jag vet är rena göra det.

rinse
2007-02-23, 20:17
Bara 240:) gör man det RAW och är REN är det väldigt bra. 255kg har jag gjort men maxar ytterst sällan RAW 1-2 gånger per år kanske. Det gjorde jag förra sommaren. Gjorde 230 i smalbänk igår och 380kg med tröja till 8cm kloss så formen är hyfsad.....

Dom som dopar sig och står för det och väljer att tävla i ett förbund där det är tillåtet är bra mycket bättre än dom som dopar sig och tävlar i IPF. Att dopa sig och tävla i IPF förstör så jäkla mycket. Tänk Kenta Sandvik som fick både EM guld i SL och bänk-VM guld i efterhand för att dom som vann var dopad. Bra att dom åker ditt men dom förstörde ju ögonblicket för Kenta att vinna.....

jag menade ju inte bara. visste inte vad jag skulle skriva så därför skrev jag "bara". 240 utan tröja är enormt bra och om man dessutom skulle va ren så är det ännu bättre. så du har alltså gjort 255kg, det är MKT BRA! men det vet du redan om. men sen gör du runt 345 kg med tröja och där tycker jag att materialet hjälper till lite väl mkt men enormt bra! jag kommer att va på plats och se dig tävla i köping. lycka till med satsningen.

rinse
2007-02-23, 20:19
Moget inlägg från din sida.

Jag visade med det exemplet bara hur ditt resonemang kan appliceras på ett annat lagbrott.

/the_PL_man

moget ditt förra inlägg va. helt stört att jämföra doping med misshandel av sin fru.

rinse
2007-02-23, 20:31
tack så mycket!

Förbättra sin grundstyrka vill man väl alltid, nybörjare eller världsklass? Oavsett utrustning eller inte.
Freddi Smulter skulle ju inte bänka så mycket som han gör med tröja om han inte tränat upp sin tricepsstyrka. Hoppas det var ok att jag tog dig som exempel.

jo men jag tycker man bör vänta med utrustning tills man kommit en bra bit på vägen.

Fetknoppen
2007-02-23, 22:17
Vad Lars försöker säga dig ska jag nu försöka förklara så att även du förstår Rinse. Innerst inne vill jag gärna tro att du redan har förstått poängen, men att du spelar dum för att slippa erkänna/inse att du har fel.

När du säger att det är okay att dopa sig i styrkelyft bara för att andra redan gör det så säger du ju indirekt att du fullständigt skiter i alla dem som kämpar på utan dopingmedel år efter år. Du tycker alltså att vem som helst kan sätta sig över regelverket och fatta beslut efter eget tycke och smak!?

Ditt sätt att se på kriminalitet och droger kan överföras till andra områden i Sveriges Rikes Lag. Om du tycker att det är okay att dopa sig för att andra redan gör det så innebär det att samma resonemang kan överföras till exempelvis Bankrån. Du måste ju rimligtvis vara konsekvent- eller är du inte det? Om du inte är konsekvent så får du vackert ta och förklara varför man ibland ska fördöma kriminella handlingar och ibland begå dem själv!

Om jag skulle resonera som du gör i dopingfrågan när jag ser på Efterlyst så skulle jag ju snart utan samvetskval kunna både råna, våldta och misshandla, eftersom andra redan gör det. Var nu konsekvent Rinse, eller erkänn att du har fel.

the_PL_man
2007-02-24, 00:06
Tack för hjälpen David! Budskapet kanske går fram nu ?

/the_PL_man

Vad Lars försöker säga dig ska jag nu försöka förklara så att även du förstår Rinse. Innerst inne vill jag gärna tro att du redan har förstått poängen, men att du spelar dum för att slippa erkänna/inse att du har fel.

När du säger att det är okay att dopa sig i styrkelyft bara för att andra redan gör det så säger du ju indirekt att du fullständigt skiter i alla dem som kämpar på utan dopingmedel år efter år. Du tycker alltså att vem som helst kan sätta sig över regelverket och fatta beslut efter eget tycke och smak!?

Ditt sätt att se på kriminalitet och droger kan överföras till andra områden i Sveriges Rikes Lag. Om du tycker att det är okay att dopa sig för att andra redan gör det så innebär det att samma resonemang kan överföras till exempelvis Bankrån. Du måste ju rimligtvis vara konsekvent- eller är du inte det? Om du inte är konsekvent så får du vackert ta och förklara varför man ibland ska fördöma kriminella handlingar och ibland begå dem själv!

Om jag skulle resonera som du gör i dopingfrågan när jag ser på Efterlyst så skulle jag ju snart utan samvetskval kunna både råna, våldta och misshandla, eftersom andra redan gör det. Var nu konsekvent Rinse, eller erkänn att du har fel.

stahlberg
2007-02-24, 12:09
Jag har fortfarande bara skummat i tråden.

Argumentet att det är okej att dopa sig i styrkelyft (eller någon annan idrottsgren) för att "alla andra gör det" är ju dopinganvändarnas huvudargument. Samtidigt är det bara en bortförklaring. Fetknoppen belyser detta genom att dra paralleller till kriminalitet och kriminella handlingar.

Den som tävlingsidrottar borde naturligtvis följa de regler som finns inom sin gren. Det är därför reglerna finns. (Ibland tycker man inte om dem, men vill man tävla utan att fuska måste man följa dem ändå)

grabben i skogen
2007-02-24, 14:20
lägg tabletterna och ampullerna under stången får vi se hur mycket de lyfter!

tp_88
2007-02-24, 14:22
lägg tabletterna och ampullerna under stången får vi se hur mycket de lyfter!
Mjo, "lägg utrustningen under stången och se hur mycket den lyfter"-argumentet är fruktansvärt jävla löjligt.

rinse
2007-02-24, 17:21

först och främst, varför blev det så mkt snack om doping när det egentligen handlade om utrustning? det var du som så gärna ville veta var jag stod och då fick du det förklarat. kan du inte va nöjd med? tråden handlade de första sidorna om en bänk med en hård dyna sen kom den att handla om utrustning och har nu gjort det nästan hela tråden.

du kanske förstår om jag säger att jag tycker inte dopingpreparat borde vara förbjudet enligt svensk lag. jag tycker inte jag har fel men har förstått vad "ni" vill säga även om Lars liknelser var skrämmande.

jag har inget skyldighet att sitta här och ha en utläggning för dig och andra intresserande om min dopingpolitik när jag inte ens var intresserad att disskutera detta från första början.

jag tycker det bästa skulle vara om utrustningen försvann men jag tror inte att den kommer göra detta inom IPF så därför kommer jag byta förbund. sen har jag en annorlunda syn på doping och det blir enklare för mig att kanske tävla i det annat förbund senare i mitt liv. det kan till och med bli så att jag kommer använda mig utav utrustning längre fram jag vet inte riktigt. jag får ta ett snack med Lars polare Eskil och se om han kan hjälpa mig till rätta med något förbund. DET JAG TYCKER ÄR FEL ÄR ATT UTRUSTNINGEN TAR ALLDELES FÖR MKT PLATS OCH TAR MKT TID AV TRÄNINGEN. DENNA TIDEN BORDE ANVÄNDAS TILL ATT STÄRKA RAW STYRKAN NÄR MAN LIGGER PÅ EN LÅG NIVÅ CA 130 KG I BÄNKPRESS RAW. men här ska utrustning in i bilden snabbt som f*n och jag tycker inte det är riktigt rätt. jag har kommit att fatta tycke för WPC/APF mer och mer för lyftarna där har en bättre RAW styrka väldigt många gånger och tränar även mkt utan utrustning.

jag tycker hela kroppen ska vara stark och inte endast slutmomentet. jag tycker hela kroppen ska tränas för att minimera skador.

att du kräver att jag ska vara konsekvent skiter jag i jag tycker som sagt inte att dopingpreparat ska vara förbjudna enligt svensk lag och därför har jag ett lite annorlunda sätt att se på det. sen att det är förbjudet enligt IPF:s regelverk har jag inte så höga tankar om för JAG ser inte att detta följs så därför ser jag inte ner på en lyftare som dopar sig inom IPF för att få större vinstmöjligheter. försök inte att argumentera med mig för jag kommer inte ändra min syn på det här.

rinse
2007-02-24, 17:24
Tack för hjälpen David! Budskapet kanske går fram nu ?

/the_PL_man

ja nu ser jag plötsligt ljuset:Virro

stahlberg
2007-02-24, 18:13
Angående "liknelsen" "Lägg...under stången..." som jag är far till, så uttalades den på skämt, för ganska länge sedan, och bara för att det var ren och skär avundsjuka som orsakade den första kommentaren (om att styrkelyftarna lyfter "med utrustningen". Vare sig raw eller med utrustning så hade den som sade det lyft mer än dem han kritiserade. Därför fungerade "liknelsen" I DET FALLET som en bra avsnoppning. "Kritikern" visste nog hur det låg till.

Man kan ha vilka PERSONLIGA åsikter man vill om både utrustning och doping. Det finns dock en milsvid skillnad : utrustning är tillåten i reglerna och är därför möjligen moraliskt men inte regelmässigt fusk, medan doping är förbjuden enligt reglerna och därmed fusk. För den som vill vara med i styrkelyft gäller det att anpassa sig till reglerna (alternativt inte vara med, försöka ändra reglerna eller (tyvärr) bilda nya SL-förbund med regler som passar ens moral bättre). Tyvärr säger jag därför att splittring i olika förbund inte på något sätt kan göra styrkelyft starkare som idrottsgren.

the_PL_man
2007-04-12, 14:51
Timme, det verkar som om HES lyssnat på dig & gjort dynan tunn på de nya ställningarna.

:)

/the_PL_man

polaren
2007-04-12, 20:53
Timme, det verkar som om HES lyssnat på dig & gjort dynan tunn på de nya ställningarna.

/the_PL_man

Och tyget är mönstrat om jag inte tog miste? Dvs svinbra grepp.

Timme
2007-04-13, 17:42
Och tyget är mönstrat om jag inte tog miste? Dvs svinbra grepp.

/the_PL_man

Helt underbart goda nyheter! I mitten av sommaren så ska de bli en ny och fin HES ställning :)

Timme
2007-04-13, 17:43
var fick ni tag på denna information? Har HES någon hemsida?

polaren
2007-04-13, 18:48
var fick ni tag på denna information? Har HES någon hemsida?

Båda våra klubbar fick hem ställningar för nån dag sedan!

the_PL_man
2007-04-13, 22:58
Är du njd?
Det är iaf jag.:)

/the_PL_man

Båda våra klubbar fick hem ställningar för nån dag sedan!

polaren
2007-04-13, 23:14
Är du njd?
Det är iaf jag.:)

/the_PL_man

Jo den ser stabil ut och är skön att ligga på. Nästan så att jag vill köpa en egen till sovrummet och slänga ut min gamla säng :sleep:

Jag ska prova böja i den på måndag, det ska bli skoj!

Timme
2007-04-23, 09:11
Jo den ser stabil ut och är skön att ligga på. Nästan så att jag vill köpa en egen till sovrummet och slänga ut min gamla säng :sleep:

Jag ska prova böja i den på måndag, det ska bli skoj!

Vad tyckte du om bänken då?

Nitrometan
2007-04-23, 10:21
Vad tyckte du om bänken då?
Han somnade. Den var skön.

Han återkommer när han har vaknat.

Timme
2007-04-23, 10:58
Han somnade. Den var skön.

Han återkommer när han har vaknat.

hahah :laugh: