handdator

Visa fullständig version : Varför funkar det inte? (fettförbränning)

Nadja_N
2007-02-13, 18:25
Jag blir tokig snart. Så hjälp mig förstå.

Varje vecka bränner jag säg 3000kcal på bandet. Äter normalt, kanske 1700kcal/dag. Vad händer? Jo, jag går upp i vikt (nästan 2kg på en dryg månad) och lägger på mig 5cm på låren?!

Jag styrketränar ingenting alls - eftersom jag tänkte koncentrera mig på att loosa några kilon först, på tex låren och baken som är oversized (Kwon - tyst!).

Kan någon förklara vad det är som händer med min kropp? Varför blir jag inte mindre/loosar kilon? Vad är det jag missar?

Hilfe please

L-Sami
2007-02-13, 18:27
Du äter mer kalorier än vad du förbränner, och dina KANSKE 1700kcal per dag kan vara orsaken till din viktuppgång. Väg maten och räkna kalorier så vet du exakt hur mycket du stoppar i dig.

Nadja_N
2007-02-13, 18:30
Du äter mer kalorier än vad du förbränner, och dina KANSKE 1700kcal per dag kan vara orsaken till din viktuppgång. Väg maten och räkna kalorier så vet du exakt hur mycket du stoppar i dig.

men någon sa till mig att det var vad jag skulle äta en normal dag UTAN att jag tränade. Att det var grundförbränningen typ. Fel eller?

Om jag börjar väga min mat så går jag lätt överstyr. Jag känner mig själv rätt väl och det är så det brukar sluta. Sen blir jag som den där tjejen på gymmet som jag oroar mig för ;)

Nadja_N
2007-02-13, 18:31
alltså 1700 kalorier, inget annat!

Yankeee
2007-02-13, 18:35
Det mest troliga är att du äter för mycket, helt enkelt. Ät mindre motionera mer ;)

Nadja_N
2007-02-13, 18:36
Det mest troliga är att du äter för mycket, helt enkelt. Ät mindre motionera mer ;)

men alltså helt ärligt så har jag typ halverat mitt kaloriintag och börjat träna på det, borde verkligen inte det göra NÅNTING?!

Yankeee
2007-02-13, 18:38
VET du att du har halverat ditt kaloriintag eller antar/gissar du?

L-Sami
2007-02-13, 18:38
men alltså helt ärligt så har jag typ halverat mitt kaloriintag och börjat träna på det, borde verkligen inte det göra NÅNTING?!

När du börjar skriva upp dina kalorier och vet exakt hur mycket du förbränner och hur mycket du äter per dygn, så kan du börja fundera om något är fel när du inte går ner.

Nadja_N
2007-02-13, 18:41
VET du att du har halverat ditt kaloriintag eller antar/gissar du?

jag gissar. Åt godis/choklad varje dag innan, samt skräpmat kanske 5ggr/v. Massa kakor och bullar etc etc. Massa massa småätande.

Nu: på lördagar unnar jag mig, men försöker ändå "räkna med det" om du förstår? Alltså hellre snåla med maten på månnen för att kunna klämma en halv pizza på kvällen osv.

På veckorna äter jag måltidsersättare, avokado, lax, kycklingfilé, fullkornspasta, keso, grönsaker, knäckebröd då och då... typ

Nadja_N
2007-02-13, 18:42
När du börjar skriva upp dina kalorier och vet exakt hur mycket du förbränner och hur mycket du äter per dygn, så kan du börja fundera om något är fel när du inte går ner.

jamen precis. jag sitter här och fattar ingeting?! sist så rasade jag i vikt 7-8kg. Något är fel.. jag tror att det är ett fel som är trasigt :(

Yankeee
2007-02-13, 18:43
Om jag får gissa så äter du oftare och kanske mer mat nu när du äter bättre och tränar. Äter man mycket skräp finns det en tendens till att äta mer sällan samt att man kan få dåligt samvete för att man har ätit mycket godis eller whatever och "svälter" sig ett par timmar extra innan man äter igen.

Nadja_N
2007-02-13, 18:48
Om jag får gissa så äter du oftare och kanske mer mat nu när du äter bättre och tränar. Äter man mycket skräp finns det en tendens till att äta mer sällan samt att man kan få dåligt samvete för att man har ätit mycket godis eller whatever och "svälter" sig ett par timmar extra innan man äter igen.

inte jag, jag åt obehindrat säkert varje timme.. på något.
Nu:
Frukost: måltidsersättare
Lunch: nånting vanligt, typ lax och pasta och keso
mellamål: måltidsersättare
middag: keso och avokado eller nån lättare varm måltid.

that's it. Två matiga mål och två måltidsersättare.

så vad är det för fel jag gör?

Yankeee
2007-02-13, 18:51
Hur mycket rör du på dig annars då? 1700 kcal kan mycket väl vara för mycket om du sitter stilla i övrigt.

Bonnie
2007-02-13, 18:52
Lax och pasta är väldigt kaloririkt (även om det är nyttigt).
Avokado är mycket kalorier det med.
Byt pastan mot potatis/blomkål och/eller broccoli.
Laxen mot torsk/sej/alaskan pollok

Nadja_N
2007-02-13, 18:52
Hur mycket rör du på dig annars då? 1700 kcal kan mycket väl vara för mycket om du sitter stilla i övrigt.

men det var nån som räknade ut det åt mig, att det var nåt på 1750 kcal en oaktiv dag. Har jag blivit lurad?! *mini*

hur räknar jag ut det själv nu då?

Nadja_N
2007-02-13, 18:53
Lax och pasta är väldigt kaloririkt (även om det är nyttigt).
Avokado är mycket kalorier det med.
Byt pastan mot potatis/blomkål och/eller broccoli.
Laxen mot torsk/sej/alaskan pollok

okej?. men jag äter kokt potatis ibland iallafall och broccoli. Och nyss åt jag torsk och alaskan pollok. Ska jag skippa laxen och pastan helt då?
avokadon också?.. men va faaaan :(

Yankeee
2007-02-13, 18:54
men det var nån som räknade ut det åt mig, att det var nåt på 1750 kcal en oaktiv dag. Har jag blivit lurad?! *mini*

hur räknar jag ut det själv nu då?

Om en oaktiv dag innebär nada motion så är det antagligen för mycket. Ät mindre motionera mer :)

Yankeee
2007-02-13, 18:55
okej?. men jag äter kokt potatis ibland iallafall och broccoli. Och nyss åt jag torsk och alaskan pollok. Ska jag skippa laxen och pastan helt då?

Du är ju ganska bra redan, det verkar synd att ta bort bra mat. Ät hellre mindre portioner isåfall.

Nadja_N
2007-02-13, 18:56
Om en oaktiv dag innebär nada motion så är det antagligen för mycket. Ät mindre motionera mer :)

jag har inte tid att motionera mer än en timme om dagen!!!! *gah!* så då får jag väl sluta äta då.

fan jag är skitledsen verkligen. tappar motivationen helt. jag skiter i det här nu. jag vill inte svälta mig eller bara äta blomkål. det är fan inte värt det. jag blir sjuk av det.... mentalt!

tack för alla åsikter och råd.
tack

Nadja_N
2007-02-13, 18:57
Du är ju ganska bra redan, det verkar synd att ta bort bra mat. Ät hellre mindre portioner isåfall.

jag äter mindre potioner!! ... men tydligen så ska jag svälta. :(

Bonnie
2007-02-13, 19:01
Du behöver inte bara äta blomkål, även om du kan äta jäkla massa blomkål åt gången ;)
Försök hitta det du gillar och ät det. Gå så mycket du kan (du behöver inte köra kardio på gym).
Ät hellre mat än måltidsersättning.

jag har inte tid att motionera mer än en timme om dagen!!!! *gah!* så då får jag väl sluta äta då.

fan jag är skitledsen verkligen. tappar motivationen helt. jag skiter i det här nu. jag vill inte svälta mig eller bara äta blomkål. det är fan inte värt det. jag blir sjuk av det.... mentalt!

tack

Yankeee
2007-02-13, 19:03

tack

Sluta äta ska du inte göra. Som sagt äter du bra och det är inget du ska sluta med. Fortsätt med din timme du, men kanske högre intensitet? Spring istället för att gå t.ex.

Förstår att det är jobbigt när man tycker att man gör allt rätt och det ändå inte går som man vill. Men det är bara att köra på, det går inte att förvänta sig att saker ska hända på en dag, vecka eller månad. Även om du inte går ner dina kilon direkt så mår din kropp bättre när du äter bra mat och motionerar. Det hoppas jag är en förändring som ska bli en vana och blir det en vana kommer du att gå ner till en för dig behaglig vikt. Det handlar bara om att ha tålamod.

Vi finns ju här som stöd :) Du ska inte ge upp nu.

Nadja_N
2007-02-13, 19:07
Sluta äta ska du inte göra. Som sagt äter du bra och det är inget du ska sluta med. Fortsätt med din timme du, men kanske högre intensitet? Spring istället för att gå t.ex.

Förstår att det är jobbigt när man tycker att man gör allt rätt och det ändå inte går som man vill. Men det är bara att köra på, det går inte att förvänta sig att saker ska hända på en dag, vecka eller månad. Även om du inte går ner dina kilon direkt så mår din kropp bättre när du äter bra mat och motionerar. Det hoppas jag är en förändring som ska bli en vana och blir det en vana kommer du att gå ner till en för dig behaglig vikt. Det handlar bara om att ha tålamod.

jag kan inte springa med mina benhinnor. Går raskt med ordentlig lutning (men även det tär på mina benhinnor tyvärr..).

jag har liksom inget som sporrar mig! att gå upp i vikt sporrar inte direkt att fortsätta. Man vill ju ha NÅGOT resultat, även om det är att hålla vikten. Men att gå upp i vikt får mig bara att vilja bryta ihop och lipa.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Lipa löser ju inget iallafall.

Återingen, tack ändå

Da2
2007-02-13, 19:11

Det finns ingen, tycker jag, bra metod för att räkna ut sitt energibehov. Visst den som ligger uppe här under "deff - en guide" ger ju en fingervisning men den fingervisningen kan ju räkna fel på massvis med kalorier. Det är bättre att gå på känn enligt mig, det brukar fungera.

On topic: Tålamod är A och O. Vet du med dig att du äter bra som Yankeee säger så är det bara att hålla ut. Förmodligen stoppar du i dig mer än vad du förbrukar och vill du inte dra ner på maten ytterligare så är det bara att motionera mera. Det brukar faktiskt ta ett tag in på en diet innan man börjar gå ner. Det kan ju bero på att kroppen har energi på lager och det är först innan det är förbrukat som kroppen kan ta av fett, muskler och annat, vid underskott av kcal.

Yankeee
2007-02-13, 19:13
jag kan inte springa med mina benhinnor. Går raskt med ordentlig lutning (men även det tär på mina benhinnor tyvärr..).

jag har liksom inget som sporrar mig! att gå upp i vikt sporrar inte direkt att fortsätta. Man vill ju ha NÅGOT resultat, även om det är att hålla vikten. Men att gå upp i vikt får mig bara att vilja bryta ihop och lipa.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Lipa löser ju inget iallafall.

Återingen, tack ändå

Du kan inte köra roddmaskin, stairmaster, sån där skid/springmaskin vad det nu heter istället? :)

Dina ansträngningar ger resultat även om du inte märker det. Det finns inget dåligt med det du gör. Din kropp mår bättre av bra mat och motion, det är ett faktum.

För att ta till en fuling... Något som bör sporra dig är ditt barn. Äter du bra, motionerar och föregår med gott exempel kommer du att ge väldigt bra förutsättningar för ditt barn att ta efter dina vanor och på sätt leva ett långt, friskt och hälsosamt liv.

Nadja_N
2007-02-13, 19:13
Det finns ingen, tycker jag, bra metod för att räkna ut sitt energibehov. Visst den som ligger uppe här under "deff - en guide" ger ju en fingervisning men den fingervisningen kan ju räkna fel på massvis med kalorier. Det är bättre att gå på känn enligt mig, det brukar fungera.

On topic: Tålamod är A och O. Vet du med dig att du äter bra som Yankeee säger så är det bara att hålla ut. Förmodligen stoppar du i dig mer än vad du förbrukar och vill du inte dra ner på maten ytterligare så är det bara att motionera mera. Det brukar faktiskt ta ett tag in på en diet innan man börjar gå ner. Det kan ju bero på att kroppen har energi på lager och det är först innan det är förbrukat som kroppen kan ta av fett, muskler och annat, vid underskott av kcal.

allt det du skriver låter vettigt, MEN, hur förklarar du/någon att jag går upp i vikt trots att jag höll vikten när jag åt kanske minst dubbelt så mycket och inte rörde på mig alls? det går inte ihop sig i mitt huvud...

Nadja_N
2007-02-13, 19:16
Du kan inte köra roddmaskin, stairmaster, sån där skid/springmaskin vad det nu heter istället? :)

Dina ansträngningar ger resultat även om du inte märker det. Det finns inget dåligt med det du gör. Din kropp mår bättre av bra mat och motion, det är ett faktum.

För att ta till en fuling... Något som bör sporra dig är ditt barn. Äter du bra, motionerar och föregår med gott exempel kommer du att ge väldigt bra förutsättningar för ditt barn att ta efter dina vanor och på sätt leva ett långt hälsosamt liv.

rodd funkar inte för min axel, men stairmaster och crosstrainer kan ju funka iofs. Tycker dock inte att det är grymt tråkigt (variade mig ett tag med det)... vill inte riskera tröttna och låta bli bara pga det.
Men det funkar ju inte iallafall...

Äh, nu är det ingen mening att ni kommer med fler bra råd. Jag har slutat lyssna och gått över till att bara känna hopplöset och förtvivlan.

men allt löser sig alltid på nåt sätt, that i know.

Yankeee
2007-02-13, 19:18
Nåväl. Bara du inser att vikt inte är allt. Vikten säger inget om hur bra ens kropp mår, hur hälsosam man är, att man löper mindre risk för olika sjukdomar osv. Allt handlar om hur bra man äter och hur mycket man rör på sig. Tänk på det, vi väntar på att du kommer tillbaka :)

Da2
2007-02-13, 19:19
allt det du skriver låter vettigt, MEN, hur förklarar du/någon att jag går upp i vikt trots att jag höll vikten när jag åt kanske minst dubbelt så mycket och inte rörde på mig alls? det går inte ihop sig i mitt huvud...

Väger du mer nu, än vad du gjorde då? Väger man mer så har man ju ett större energibehov. Sen är ju motion inte endast att gå till gymmet och cykla cykel eller jogga på rullbandet etc. Saker du inte tänker på, som promenader till vänner tex. kan också påverka. Sover du mer/mindre nu än vad du gjorde när vikten stod still?

Nadja_N
2007-02-13, 19:24
Väger du mer nu, än vad du gjorde då? Väger man mer så har man ju ett större energibehov. Sen är ju motion inte endast att gå till gymmet och cykla cykel eller jogga på rullbandet etc. Saker du inte tänker på, som promenader till vänner tex. kan också påverka. Sover du mer/mindre nu än vad du gjorde när vikten stod still?

ja jag har gått upp i vikt sen jag började röra på mig och äta bättre. fast kanske typ 2kg. Väger 63kg och är 159cm. Då vägde jag drygt 61kg. Det suger...

Och Yankee: jag vet att inte vikt betyder allt. Jag har några kilos övervikt och ville bli av med så mycket som möjligt av det och sen börja bygga muskler. Jag väger gärna 73kg men inte i fett, som det är nu.

hasse36
2007-02-13, 19:25
Att promenera bort 3000 kcal tar ca 10 timmar även om du lutar bandet.

Tränar du så mycket per vecka?

Nadja_N
2007-02-13, 19:27
Att promenera bort 3000 kcal tar ca 10 timmar även om du lutar bandet.

Tränar du så mycket per vecka?

1700 kcal låter väl som en rimlig förbrukning en vilodag.

Berätta om din vikt, längd och ålder så räknar jag åt dig.

jag väger 63kg och är 159cm kort.
Enligt bandet så förbränner jag 600kcal på en timme, genom att gå snabbt och med väldigt mycket lutning (så jag svettas floder alltså). Då har jag ställt in min vikt och det där. Räknar den fel? Jag tränar så 5ggr/vecka.

Yankeee
2007-02-13, 19:48
jag väger 63kg och är 159cm kort.
Enligt bandet så förbränner jag 600kcal på en timme, genom att gå snabbt och med väldigt mycket lutning (så jag svettas floder alltså). Då har jag ställt in min vikt och det där. Räknar den fel? Jag tränar så 5ggr/vecka.

Det låter ganska mycket. Du hamnar i de trakterna om du springer i en timme.

Nadja_N
2007-02-13, 19:49
Det låter ganska mycket. Du hamnar i de trakterna om du springer i en timme.

så det hjälper inte att jag går snabbt med väldigt mycket lutning? 50% av tiden med 50% lutning och resten med max? Fast i intervall. Räknar varje band fel då?
Eller tror du att jag sitter här och hittar på?

hasse36
2007-02-13, 19:52
Jag har räknat med att du är 25 år...

Harris&Benedict: 655.1 + 9.563 x kg + 1.850 x cm - 4.676 x år
REE: 1435 kcal
Med aktivitetsfaktor 1,2: 1722 kcal

Mifflin-St Jeor: 10×kg + 6.25×cm - 5×år - 161
REE: 1338 kcal
Med aktivitetsfaktor 1,2: 1605 kcal

När det gäller träning skall man räkna med nettoförbrukningen dvs det man förbrukar utöver det man förbränner framför datorn.

600 kcal per timme är mycket och jag tror inte du skall lita på maskinen.

Nadja_N
2007-02-13, 19:53
Jag har räknat med att du är 25 år...

Harris&Benedict: 655.1 + 9.563 x kg + 1.850 x cm - 4.676 x år
REE: 1435 kcal
Med aktivitetsfaktor 1,2: 1722 kcal

Mifflin-St Jeor: 10×kg + 6.25×cm - 5×år - 161
REE: 1338 kcal
Med aktivitetsfaktor 1,2: 1605 kcal

När det gäller träning skall man räkna med nettoförbrukningen dvs det man förbrukar utöver det man förbränner framför datorn.

600 kcal per timme är mycket och jag tror inte du skall lita på maskinen.

nähä okej, men hur 17 ska jag veta hur mycket jag förbränner då? vad kan jag lita på? hur ska jag kunna ha koll?

Nadja_N
2007-02-13, 20:01
kom på att jag ju har en sån där sensor som man sätter på foten (hör ihop med ipoden) som på nåt sätt ska mäta hastighet, sträcka och kaloriförbrukning och tid. Kan den funka då?

Thorwaldsson
2007-02-13, 20:04
nähä okej, men hur 17 ska jag veta hur mycket jag förbränner då? vad kan jag lita på? hur ska jag kunna ha koll?

Prova att köra på känn!
Går du inte ner i vikt - öka motioneringen alternativt dra ner på födointaget
Går du ner i vikt - Kör på som du gör, det fungerar ju

Tror att det kan vara en bra väg att gå eftersom du inte vill börja väga maten du äter. Sen när det kommer till värdena på löpband/crosstrainer/pulsklockor m.m. så är det över lag värdelös bestämning av förbränningen. Exempelvis visade min pulsklocka att jag brände 1800 kcal under mitt kardiopass på 75 min *screwy*

Det är bara att gneta på :thumbup:

Nadja_N
2007-02-13, 20:11
Prova att köra på känn!
Går du inte ner i vikt - öka motioneringen alternativt dra ner på födointaget
Går du ner i vikt - Kör på som du gör, det fungerar ju

Tror att det kan vara en bra väg att gå eftersom du inte vill börja väga maten du äter. Sen när det kommer till värdena på löpband/crosstrainer/pulsklkockor m.m. så är det över lag värdelös bestämning av förbränningen. Exempelvis visade min pulsklocka att jag brände 1800 kcal under mitt kardiopass på 75 min *screwy*

Det är bara att gneta på :thumbup:

men jag ökar ju i vikt!?
Jag kan inte öka motioneringen, finns inte tid till det eller benhinnor heller för den delen.
Så för att minska i vikt så måste jag sluta äta typ. För om jag bara minskar maten så kanske jag slutar gå upp, men jag går ju fortfarande inte ner i vikt av lite minskning antar jag. Så säg att jag äter 1700kcal/dag nu och går upp i vikt. Ska jag sänka till 1000 för att gå ner? 1000kcal funderade jag i början på att lägga mig på, för säkerhetsskull. Men då fick jag höra att om jag var så dum så kunde jag lika gärna be någon sparka in huvudet på mig (sagt av en byggare). Rent idiotiskt skulle det vara.

Ska jag fortsätta träna som jag gör och över gå till bara måltidsersättning. 4-5ggr/dag? Då får jag garanterat inte i mig mer än 1000kcal.

Yankeee
2007-02-13, 20:21
Träna som du gör och ät som du gör, fast mindre portioner. Det kommer du må bättre av än att äta pulver 4 gånger om dagen.

nutz
2007-02-13, 20:22
Du är med barn, det är därför dina lår blir större.

Nadja_N
2007-02-13, 20:22
Träna som du gör och ät som du gör, fast mindre portioner. Det kommer du må bättre av än att äta pulver 4 gånger om dagen.

du fortsätter att säga "ät mindre potioner" men hur ska BARA det få mig att gå ner i vikt när jag nu går upp i vikt? ska jag äta 1/3 av vad jag äter nu eller vad?

(förlåt om jag låter arg eller irriterad, jag är bara frustrerad och det på mig själv)

Nadja_N
2007-02-13, 20:24
Du är med barn, det är därför dina lår blir större.

well, det är inte helt omöjligt förståss - fast bra nära

Yankeee
2007-02-13, 20:26
du fortsätter att säga "ät mindre potioner" men hur ska BARA det få mig att gå ner i vikt när jag nu går upp i vikt? ska jag äta 1/3 av vad jag äter nu eller vad?

(förlåt om jag låter arg eller irriterad, jag är bara frustrerad och det på mig själv)

Det kommer ju innebära att du får i dig mindre energi. Jag propsar för mindre portioner för att du redan äter bra och för att jag helst inte ser att du börjar äta pulver istället för vettig mat. Du börjar t.ex att äta 80% av det du äter nu, går du inte ner i vikt drar du ner till 70% osv osv.

Nadja_N
2007-02-13, 20:28
Det kommer ju innebära att du får i dig mindre energi. Jag propsar för mindre portioner för att du redan äter bra och för att jag helst inte ser att du börjar äta pulver istället för vettig mat. Du börjar t.ex att äta 80% av det du äter nu, går du inte ner i vikt drar du ner till 70% osv osv.

får se om jag hittar motivation att göra det. just nu finns det ingen alls. kanske imånn. tack för att du/ni orkat tjata på hopplösa mig

Tolkia
2007-02-13, 20:50
kom på att jag ju har en sån där sensor som man sätter på foten (hör ihop med ipoden) som på nåt sätt ska mäta hastighet, sträcka och kaloriförbrukning och tid. Kan den funka då?
Kolla upp riktvärden på förbrukningen vid olika typer av aktivitet från litteratur eller lämplig källa på nätet; konditionsmaskiner brukar inte vara något att rätta sig efter.

Tolkia
2007-02-13, 20:53
Flitigast refererad till på forumet, vad det verkar:

caloriesperhour.com (http://www.caloriesperhour.com/)

Nadja_N
2007-02-13, 21:25
Flitigast refererad till på forumet, vad det verkar:

caloriesperhour.com (http://www.caloriesperhour.com/)

tack, men jag får bara ut hur mycket jag förbränner genom att gå så snabbt och länge som jag går, men får ju inte med lutningen. Utan lutningen så diffar det 900kcal/vecka. Låter det inte rätt troligt ändå?
Alltså banden på gymmen säger:
1h
6.2mph
50% lutning + 100% lutning (av max alltså)
= ca 600kcal

Uträknaren säger:
1h
6.0mph
ingen lutning
= ca 420kcal

maRRtin
2007-02-13, 21:37
För det första är jag lite fundersam på om man verkligen går i 10 km/h?
För det andra så kan det ju inte krävas lika stort arbete att gå på ett band som att gå i verkligheten?

Nadja_N
2007-02-13, 21:42
För det första är jag lite fundersam på om man verkligen går i 10 km/h?
För det andra så kan det ju inte krävas lika stort arbete att gå på ett band som att gå i verkligheten?

jaha nu visar inte bandet rätt hastighet ens...

jaaaaag
2007-02-13, 21:46
Läste igenom den här tråden men inte vartenda ord så om någon redan sagt detta så ber jag om ursäkt..

Är du säker Nadja att du inte lagt på dej muskler då? Att gå intensivt på ett gångband kan väl bygga benmuskler om jag inte har alldeles fel. När jag går mycket på band så visst fett försvinner men benen blir istället hårda och jag vet inte om de blir mindre i omfång men väldigt mycket fastare och finare.

Nu ser jag ju inte någon bild på dina ben, om allt det fett du pratar om som du hade innan du började träna finns kvar sen innan du började träna vet bara du själv.

Muskler väger ju mer än fett så om du bränt fett och lagt på dej muskler så behöver du ju inte minska i vikt.

När du säger att du äter lax och avokado så är detta ju fettrikt, nyttiga fetter javisst men ändå energitätt. Det nämnde någon innan men ändå.

Du säger att du först vill förbränna och sedan styrketräna, men varför inte börja styrketräna nu? Ju mer muskler man har ju mer förbränner kroppen i stillasittande läge. Styrketräning äger och jag tycker att man snabbt ser resultat :)

Jag vet inte om jag varit till någon hjälp men tyckte situationen som du befinner dej i verkar så jobbig för dej.

Att maskinen räknar kalorier.. ja det är ju självklart inte exakta siffror, alla människor förbrukar mer eller mindre.

Sen så nämer du vad du äter men inte hur mycket, mängden spelar självklart en stor roll, men det förstår du nog själv. Äter du massvis med pasta och lax så räknas ju inte det målet som något kalorisnålt.

Tips på supermatvaror som får mej i form iallafall =)
Keso mini
Kesella 1%
Kalkon
Kycklingfilé
Kycklingkassler
Grönsaker i massor
Frukt
Yoggi mini 0,1% fett (skitgod och krämig, finns många smaker)
Proteinpulver
Tonfisk
Kött och grönsakssoppa
Ägg
Mannagryn
Minimjölk
Frysta bär
Sötningsmedel
Lightläsk
Läkerol kids (gooda =)
Sjömansbiffar
Lövbiffar.. det mesta kött som innehåller mycket fett

Sen äter jag potatis, inte så ofta pasta.. müsli.. ja det finns ju en massa men de flesta av de här varorna har högt proteininnehåll =)

Men sluta inte kämpa =) Håller tummarna för dej iallafall.

maRRtin
2007-02-13, 21:59
jaha nu visar inte bandet rätt hastighet ens...Lugn nu, vi försöker bara hitta felkällor till ditt problem :)

Mjo möjligt att man går i 10 km/h på ett band, men att göra det utomhus kräver betydligt mer arbete. Så jämförelsen med caloriesperhour och maskinen kanske bli än mer missvisande.

T ex så är det relativt smidigt för mig att springa i 16 km/h på ett band, men det är inte alls samma sak som att göra det utomhus. Därför jag aldrig springer på band längre utom enbart utomhus, även på vintern. Testade en vinter att springa på löpband, det var ingen fest att komma ut och löpa sen när våren närmade sig.

L-Sami
2007-02-13, 22:00
Nadja, prova ligga på lägre kaloriintag ett tag och se hur det funkar, du behöver inte gå ner till 1000kcal direkt, prova kanske 1400kcal en vecka. Man behöver inte svälta ihjäl sig på det. Ät mättande, fettsnåla och nyttiga livsmedel.

Tror också att bandet visar fel förbränning, omöjligt att förbränna 600kcal/h när man går.

L-Sami
2007-02-13, 22:03
Är du säker Nadja att du inte lagt på dej muskler då? Att gå intensivt på ett gångband kan väl bygga benmuskler om jag inte har alldeles fel. När jag går mycket på band så visst fett försvinner men benen blir istället hårda och jag vet inte om de blir mindre i omfång men väldigt mycket fastare och finare.

Konditionsträning är varken muskelnedbrytande eller muskeluppbyggande.

Nadja_N
2007-02-13, 22:05
jaaaaag:
lägg till lax och avokado, ta bort sötningsmedel och minimjölk och proteinpulver så har du min kost ganska exakt.

Jag tycker inte att jag har hårdnat något i benen tycker jag är lika mjuk/fet om dom som innan, tyvärr.

jag äter inga jättemängder mat, en portion, slutar när jag är mätt och inte övermätt.

jag har fått en skada i axeln vilket gör att jag inte vågar/kan köra styrka mer än på benen, ska börja rehabträna dock nästa vecka.

jag hittade bilder av hur jag såg ut för ett år sedan - efter typ en månads träning och nu sitter jag här och bara lipar. Det utgångsläget och sen muskler på det vore drömmen. Jag är lixom rädd att om jag börjar bygga nu (om jag ens klarar det pga axeln) så blir jag gigantisk! Av allt fett och de nya ev. musklerna då. Jag är gärna musklig men inte fetmusklig... förstår du?

äh det känns bara hopplöst. har tappat ALL motivation. Enda motivation som finns är till svält ungefär och det vet jag vore riktigt korkat....

Nadja_N
2007-02-13, 22:06
Nadja, prova ligga på lägre kaloriintag ett tag och se hur det funkar, du behöver inte gå ner till 1000kcal direkt, prova kanske 1400kcal en vecka. Man behöver inte svälta ihjäl sig på det. Ät mättande, fettsnåla och nyttiga livsmedel.

Tror också att bandet visar fel förbränning, omöjligt att förbränna 600kcal/h när man går.

ok men den där uträknaren då? 420kcal utan lutning, låter det rimligt?

Cathra
2007-02-13, 22:10
Hm, om du inte vill räkna kalorier kan det i alla fall vara en idé att skriva ner vad du äter under en vecka tycker jag. Ofta åker det in saker i munnen av bara farten men man registrerar det inte. *whistle*

Nadja_N
2007-02-13, 22:11
Hm, om du inte vill räkna kalorier kan det i alla fall vara en idé att skriva ner vad du äter under en vecka tycker jag. Ofta åker det in saker i munnen av bara farten men man registrerar det inte. *whistle*

smart, det skulle jag kunna göra förståss. Tack för tipset.

L-Sami
2007-02-13, 22:17
ok men den där uträknaren då? 420kcal utan lutning, låter det rimligt?

7km/h intensiv gång, 370kcal för en som väger 63kg enligt www.caloriesperhour.com / walking calculator

Nadja_N
2007-02-13, 22:28
7km/h intensiv gång, 370kcal för en som väger 63kg enligt www.caloriesperhour.com / walking calculator

6.2mph är det 7km/h? ingen lutning inräknad?

L-Sami
2007-02-13, 22:45
6.2mph är det 7km/h? ingen lutning inräknad?

Det kan det inte vara eftersom 5mph förbränner 500kcal. 7km/h är närmare 4.3mph. Ingen lutning inräknad

Nadja_N
2007-02-13, 22:49
Det kan det inte vara eftersom 5mph förbränner 500kcal. 7km/h är närmare 4.3mph. Ingen lutning inräknad

men om maskinen visar 6.2mph så stämmer inte det?

L-Sami
2007-02-13, 22:58
men om maskinen visar 6.2mph så stämmer inte det?

Nej, 6.2mph är över 7km/h , närmare 9km/h och det är lättjoggning då

Nadja_N
2007-02-13, 23:00
Nej, 6.2mph är över 7km/h , närmare 9km/h och det är lättjoggning då

varför kan inte det stämma då? jag har sett andra småjogga på 6.5, men jag går på 6.2 men det är inte möjligt för att....?

Nadja_N
2007-02-13, 23:05
varför kan inte det stämma då? jag har sett andra småjogga på 6.5, men jag går på 6.2 men det är inte möjligt för att....?

ser nu att jag räknat galet på calculatorn.
5mph i 1h blir dryga 500kcal.
Men att jag bränner 600 på 1h är omöjligt?

maRRtin
2007-02-13, 23:23
Utan att vara elak.
Om vi säger såhär, vad tror du själv? Om du utgår ifrån hur mycket vikt du har tappat?

hasse36
2007-02-13, 23:26
6.2mph är det 7km/h? ingen lutning inräknad?6,2 mph = 6,2 * 1,609 = 10 km/h. De flesta här på forumet klarar nog inte att springa milen på en timme.

Du klarar kanske att förbränna 400 nettokalorier på en timme.

Nadja_N
2007-02-13, 23:28
Utan att vara elak.
Om vi säger såhär, vad tror du själv? Om du utgår ifrån hur mycket vikt du har tappat?

men hur ska ni ha det? äter jag för mycket eller rör för lite på mig? ljuger jag om vad maskinen säger eller om hur mycket jag stoppar i mig och vad?

VARFÖR I ******* GÅR JAG UPP I VIKT NÄR JAG HALVERAT MITT KALORIINTAG DÅ?! låt oss säga att jag inte gör av med en enda jävla kalori på bandhelvetet - kan NÅGON förklara VARFÖR jag börjat gå upp i vikt då?! Om jag äter hälften så mycket - vilket jag GÖR.

Hade jag hittat på så skulle jag inte orka hålla på som jag gör nu.
jag är uppriktigt förtvivlad.

ALLA ni säger att jag äter för mycket och motionerar för lite. Men hur är det möjligt? Jag höll vikten när jag INTE tränade alls och när jag åt HEMSKT mycket av allt onyttigt ni kan tänka er.

VISA MIG LOGIKEN!

(återigen; snälla alla, ta inte åt er och tro att jag inte uppskattar era svar... jag bara förstååår inte)

Nadja_N
2007-02-13, 23:30
6,2 mph = 6,2 * 1,609 = 10 km/h. De flesta här på forumet klarar nog inte att springa milen på en timme.

Du klarar kanske att förbränna 400 nettokalorier på en timme.

okej då suger verkligen maskinerna på gymmet. 8 nya löpband som inte kan sitt jobb, vilken kass investering. Om jag nu absolut vill veta hur snabbt jag går och hur många kalorier jag gör av med, hur kan jag då gå tillväga? Funkar nånting öht? Pulsklockor tex? Eller är allt båg?

Nadja_N
2007-02-13, 23:34
okej, en riktigt korkad tanke nu då: kan det vara så att löpbanden är felinställda på nåt sätt så att km/h blev mph och att den räknar kcal utefter det?

Nadja_N
2007-02-13, 23:44
det ÄR okej att svara: jag vet fan inte
istället för att tro att jag förvränger saker och ting
:(

L-Sami
2007-02-13, 23:49
ALLA ni säger att jag äter för mycket och motionerar för lite. Men hur är det möjligt? Jag höll vikten när jag INTE tränade alls och när jag åt HEMSKT mycket av allt onyttigt ni kan tänka er.

Din aptit kanske ökade när du började träna, har du tänkt på det?

Om det här verkligen bekymrar dig så mycket, så skulle jag rekommendera att du börjar räkna kalorier. Du kommer ha större kontrol över dig själv och du slipper en massa bortkastad tid på löpbandet.

Frustrator
2007-02-13, 23:51
Jag tror inte att folk tror att du förvränger saker och ting, snarare är det så att de flesta av oss har gjort de där misstagen en gång själva, eller aatt någon vi känner har gjort det. De flesta påpekar bara att det ev. skulle kunna vara så, det är upp till dig att avgöra om det är troligt eller inte.

Jag har ingen aning om varför du inte går ner i vikt, såvida du har vägt dig vid samma tidpunkt, efter samma toabestyr varje gång. Inga problem för mig att dricka en liter vatten och sen väga mig igen, då har jag gått upp ett kg..

Hoppas det löser sig!

Nadja_N
2007-02-13, 23:51
Din aptit kanske ökade när du började träna, har du tänkt på det?

Om det här verkligen bekymrar dig så mycket, så skulle jag rekommendera att du börjar räkna kalorier. Du kommer ha större kontrol över dig själv och du slipper en massa bortkastad tid på löpbandet.

men är det ingen i hela världen som hör vad jag säger? jag äter MINDRE nu. Mycket mindre till och med.

Äh, why do I bother

Nadja_N
2007-02-13, 23:52
Jag tror inte att folk tror att du förvränger saker och ting, snarare är det så att de flesta av oss har gjort de där misstagen en gång själva, eller aatt någon vi känner har gjort det. De flesta påpekar bara att det ev. skulle kunna vara så, det är upp till dig att avgöra om det är troligt eller inte.

Jag har ingen aning om varför du inte går ner i vikt, såvida du har vägt dig vid samma tidpunkt, efter samma toabestyr varje gång. Inga problem för mig att dricka en liter vatten och sen väga mig igen, då har jag gått upp ett kg..

Hoppas det löser sig!

Hej och tack.
Tyvärr så väger jag samma tid och efter samma toabestyr varje gång. Annars hade jag gladeligen skyllt på det.
Jag ger upp mitt letande efter förklaring nu.
Tack för att du orkade iallafall

L-Sami
2007-02-13, 23:52
men är det ingen i hela världen som hör vad jag säger? jag äter MINDRE nu. Mycket mindre till och med.

Äh, why do I bother

Åtminstone försökte jag hjälpa till

Nadja_N
2007-02-13, 23:53
Åtminstone försökte jag hjälpa till

tack

Snake
2007-02-13, 23:53
Men Nadja, kroppen är inte sååå mystisk och det vet du nog om också. Det är kcal_in och kcal_ut som gäller. Antagligen är det en kombination av att du överskattar din energiförbrukning samt att du underskattar ditt matintag.

Nadja_N
2007-02-13, 23:54
Men Nadja, kroppen är inte sååå mystisk och det vet du nog om också. Det är kcal_in och kcal_ut som gäller. Antagligen är det en kombination av att du överskattar din energiförbrukning samt att du underskattar ditt matintag.

ja så är det nog
jag får helt enkelt återgå till min förra "diet" och sluta träna. då borde jag ju gå ner i vikt alt. stanna i vikt

tack

Snake
2007-02-13, 23:56
ja så är det nog
jag får helt enkelt återgå till min förra "diet" och sluta träna. då borde jag ju gå ner i vikt alt. stanna i vikt

Som Yank sa massvis med gånger fast lite omskrivet; tror du att du mår bättre då?

Nadja_N
2007-02-13, 23:58
Som Yank sa massvis med gånger fast lite omskrivet; tror du att du mår bättre då?

ja psykiskt iallafall. jag känner mig som en morbid fjortis när det blir såhär. När jag går upp i (fett)vikt

Snake
2007-02-14, 00:00
ja psykiskt iallafall. jag känner mig som en morbid fjortis när det blir såhär. När jag går upp i (fett)vikt

Gör som nån skrev; skriv upp vad du äter på en dag och skriv det sedan här tillsammans med din vardag+träning så kanske vi kan dra några slutsatser om var "felet" är.

pia
2007-02-14, 08:12
Precis om några skrivit så är det kalorier in och ut som gäller. Att hålla på att spekulera om kalorier och räkna tar bara onödig tid och energi. Går man inte ner så måste man antingen minska på maten eller öka motionen. Kroppen är inte så komplicerad när det gäller viktminskning och ökning. Att föra dagbok är bra för oftast följer man diet och träningen bättre då och tycker man att man gör allt rätt och vill veta varför till varje pris så väg allt och skriv ner allt du gör och var ärlig när du skriver och lämna in till en personlig tränare eller någon annan som kan räkna ut energi in och ut för dig. Det krävs dock att du är nogrann att skriva upp allt exakt. Annars är det bara att kämpa på för alla kan gå ner i vikt om de äter mindre än de gör av med. Hur jobbigt och kämpigt det är att gå ner i vikt är olika beroende på person, men alla kan.

Sniggel
2007-02-14, 14:36
Jag blir tokig snart. Så hjälp mig förstå.

Varje vecka bränner jag säg 3000kcal på bandet. Äter normalt, kanske 1700kcal/dag. Vad händer? Jo, jag går upp i vikt (nästan 2kg på en dryg månad) och lägger på mig 5cm på låren?!

Jag styrketränar ingenting alls - eftersom jag tänkte koncentrera mig på att loosa några kilon först, på tex låren och baken som är oversized (Kwon - tyst!).

Kan någon förklara vad det är som händer med min kropp? Varför blir jag inte mindre/loosar kilon? Vad är det jag missar?

Hilfe please

Jag skummade igenom tråden lite men tyckte mig inte se någon påpeka detta:
Du styrketränar inget, gjorde du det förut?
Isåfall har du ju tagit bort en aktivitet och ersatt emd en annan. Har jag fel?
Man går ju inte upp i vikt av styrketräning, man går upp i vikt av att äta mer än vad man gör av med.
Jag tycker inte du ska vara rädd för att både konditionsträna och styrketräna. Bara du gör det i en mängd som du klarar av.

Kabuto
2007-02-15, 18:47
okej då suger verkligen maskinerna på gymmet. 8 nya löpband som inte kan sitt jobb, vilken kass investering. Om jag nu absolut vill veta hur snabbt jag går och hur många kalorier jag gör av med, hur kan jag då gå tillväga? Funkar nånting öht? Pulsklockor tex? Eller är allt båg?

Mät först ut hur långt du ska gå sen tar du tid på dig själv, sen är det bara räkna..

izza
2007-02-15, 19:47

Måste det vara så fixerat vid vikten? Jag vet inte alls om du bara tittar på vågen eller hur du gör. Hur sitter kläderna och hur känns det när du tittar i spegeln? De där 2 cm eller vad det var runt låren kan ju helt klart vara muskler om du går från inte aktiverat dig alls till att gå snabbt på ett löpband 5 ggr per vecka.

Det jag har fått höra från folk som försökt gå ner i vikt är att om de börjar motionera så går de först upp i vikt den första tiden (första månaden kanske) och sedan går de ner. Kommer inte ihåg allt jag har läst i tråden, men hade du vägt över 70 förut? Och väger 63 kg nu? och ca 170 cm lång. Det låter i mina öron som att du inte kan ha så mycket fett på kroppen. Om du dessutom gått ner 10 kg "nyligen" så är det klart att det måste ta stopp någon gång.

Jag skulle bli jätteglad om du bara skrev att du känner dig nöjd med din kropp och att det får ta den tid det tar, om du nu vill gå ner mer. Men jag tyvärr kan jag ju inte påverka dina tankar så här lätt :(

Lycka till! Men hetsa dig inte så över vikten, blir så ledsen när jag läser tråden. Ät, motionera, må bra och var glad!!

*kram*

PS. Stod nåt om att du var gravid(?) och nåt om att vara en bra förebild till ditt barn, är du med barn så är det ju inte så konstigt att man går upp i vikt, men det kanske bara var jag som missuppfattade DS

edit: jag tror bara kalorimätarna på motionsredskap är till för glädjemätning, de överskattar

heraso
2007-02-15, 22:57
edit: jag tror bara kalorimätarna på motionsredskap är till för glädjemätning, de överskattar

Enligt spinningcyklarna på Forum i malmö givk det åt 500-650 kcal på 40 min spinning. Det tror INTE jag på.

Bamse79
2007-02-26, 14:43
Skulle kunna gissa att du går i ca 6-6,5 km/h på bandet, och kan du inte springa för benhinnornas skull klarar du inte att gå fortare än det heller utan att få ont i dom. Sen förbrukar man ungefär 5kcal/min i gående i rask takt. 60min= ca 300kcal

Spinningpass bränner man säkert upp mot 10-12 kcal/min

Ät som du gör tycker jag. Väg dig i slutet av veckan under samma förutsättningar. Har du gått upp så måste du ändra på något, antingen i maten eller så lite mer cardio eller styrketräning. Har du gått ner så fortsätter du i samma takt.

För att kunna veta hur mycket du stoppar i dig måste du nån gång väga och räkna ut hur mycket du får i dig under en dag. När du vägt och räknat i 1-2 veckor lär du dig på ett ungefär hur mycket du ska äta och kan köra mer "på känn".
Lycka till