handdator

Visa fullständig version : Lite frågor om biljard/snooker.

Lasse Kongo
2007-02-13, 13:32
Har köpt ett snookerspel till 360, jag tycker det är skitkul att spela biljard irl, men då kör jag liksom att man ska sänka varsin färg och sist den svarta, vad kallas det? 8ball eller är det 9ball :em:

Finns en jävla massa modes man kan spela i spelet, snooker, 8ball, 9ball, 3ball, hole, biljard, par biljard tror ja det hette med?

Ngn som kan och orkar förklara reglerna i snooker i korthet, har läst lite på nätet men verkar knepigt.

Och vilket mode motsvarar den "vanliga" typen av biljard som man oftast kör, tacksam som fan om ni orkar hjälpa mig =)

Shakemynuts
2007-02-13, 14:13
Snooker:

Det finns ett gäng röda bollar och ett gäng färgade. Alla färgade är värd olika poäng.

Det gäller att sätta 1 röd boll, sen valfri färgad.
Sen en röd igen, du måste alltid träffa en röd. Det gör spelet väldigt taktiskt.
Genom att gömma bollarna bakom färgade osv.
Sen när alla röda är borta, ska de färgade ner i en speciell följd och den som har mest poäng i slutet vinner.

Edit: Du behöver bara träffa en röd, då du ska sätta i en röd, när du väl gjort det, behöver du inte träffa en röd när du ska ha i en färgad.
Lika bra att klargöra det. :D

Gabber
2007-02-13, 14:13
Har köpt ett snookerspel till 360, jag tycker det är skitkul att spela biljard irl, men då kör jag liksom att man ska sänka varsin färg och sist den svarta, vad kallas det? 8ball eller är det 9ball :em:

Finns en jävla massa modes man kan spela i spelet, snooker, 8ball, 9ball, 3ball, hole, biljard, par biljard tror ja det hette med?

Ngn som kan och orkar förklara reglerna i snooker i korthet, har läst lite på nätet men verkar knepigt.

Och vilket mode motsvarar den "vanliga" typen av biljard som man oftast kör, tacksam som fan om ni orkar hjälpa mig =)

Här har du regler i detalj:
http://www.snooker.se/Regler1.htm

här finns reglerna i enkelhet:
http://home.swipnet.se/wilhelmsson/Gustav/Svenska/Snooker/regler.htm

mini
2007-02-13, 14:19
Det vanliga spelet är väl det med hela och halva bollar med svarta som sista? Det är 8-ball hur som helst. 9-ball är roligare, iaf live. Då ska man sänka boll 1-9 i turordning och nian är poänggivande.

kaer
2007-02-13, 15:35
Snooker är ju fullständigt överlägsen andra former av biljard.
För att inte tala om hur bra det gör sig på tv!

Frantic
2007-02-13, 15:44
Man kan läs aom hur man spelar snooker och så kan man se hur man spelar snooker.

Ronnie O'Sullivan rensar ett helt bord på 5.20 min och hamnar därmed i Guinness Rekordbok

Helt jävla otroligt!

btmB-p_0QFg

Shakemynuts
2007-02-13, 15:48
Det var ingen mer än jag som såg VM 200.....4? Då det var en snubbe som streaka runt snookerbordet? :D
Haha. Det var inget vanligt o se i den sporten.

Lasse Kongo
2007-02-13, 17:22
Tack boys, nu har jag lite mer grepp om det, ska spela ikväll live med en kille som kan allt som rör biljard/snooker etc så han får lära mig =)

Baan
2007-02-13, 17:33
Jag rekommenderar wikipedia, där finns en del info. Snooker är ett eget spel, spelar för det mesta i England, medan i USA så spelar dom mer 8 och 9-ball, samma är väl i Sverige. Tror att samlingsnamnet är billiard eller pool. Annars finns det inga standardiserade regler vad jag vet i t ex 8-ball, kan skilja sig väldigt mycket var man spelar.

Lasse Kongo
2007-02-13, 17:46
Jag rekommenderar wikipedia, där finns en del info. Snooker är ett eget spel, spelar för det mesta i England, medan i USA så spelar dom mer 8 och 9-ball, samma är väl i Sverige. Tror att samlingsnamnet är billiard eller pool. Annars finns det inga standardiserade regler vad jag vet i t ex 8-ball, kan skilja sig väldigt mycket var man spelar.

Jebem vam stare?

Papi
2007-02-13, 19:16
Man kan läs aom hur man spelar snooker och så kan man se hur man spelar snooker.

Ronnie O'Sullivan rensar ett helt bord på 5.20 min och hamnar därmed i Guinness Rekordbok

Helt jävla otroligt!

Otroligt imponerande! Synd att det är så dåligt med snooker-groupies bara, såg ut vara en medelålder på över 60 där... :D

MasterChief
2007-02-13, 19:23
Snooker är sinnessjukt svårt. Borden är ju stora som Atlanten.

Snookerspelarna är otroligt duktiga!

Papi
2007-02-13, 19:38
Snooker är sjukt svårt. Små bollar, stort bord... Testa att spela ett parti snooker först och sedan köra vanlig biljard. Det blir vansinnigt enkelt i jämförelse! Ett biljardbord känns som ett leksaksbord efter att man kört snooker.

Mitt favoritbiljardspel:
Vet inte vad det heter tyvärr, men det är rätt svårt. Är som en blandning av Snooker, Carambole och biljard. Man kör med tre bollar, de som är märkta 1-3 (gul, blå, röd).
Röda placeras i mitten av bordet och de andra två i varsin ände (på punkterna) så att alla tre bollar bildar en rad.
Om man sätter 1:an får man en poäng. 2:an två poäng och 3:an tre poäng. Om man lyckas träffa två färgade bollar med den vita får man en poäng. Träffar man alla tre färgade bollar med den vita får man två poäng (som Carambole).
Exempel: Du sätter den blåa och den röda bollen och lyckas samtidigt nudda båda med den vita. Det ger 2+3+1 poäng.
Man tar upp bollarna direkt efter poäng och lägger tillbaka dem på sin ursprungliga plats (som i snooker).
Man får fortsätta så länge man får poäng. Man spelar till 25 poäng. Sätter man den vita bollen förlorar man alla sina poäng och börjar om på noll!
Missar man alla bollar med den vita är det nästa spelares tur och du förlorar de poäng du skrapat ihop under den turen (men behåller de som är på tavlan).
Samma om du skjuter någon boll utanför bordet.
Vi brukar köra en begränsning också, där man bara får sätta samma boll tre gånger i rad. Gör man det låter man den ligga i hålet tills det är nästa spelares tur. Detta för att undvika att man sätter den röda bollen i något av mittenhålen om och om igen.
Hoppas detta gick att förstå! *whistle*