Logga in

Visa fullständig version : Recept med tonfisk?

ante
2003-03-02, 14:36
Tja skulle vilja ha lite tips på vad man kan göra med tonfisk. Som det är nu äter jag det rent ur burk eller blandar med lite kokt pasta.
Som sagt, ös på med förslag =)

malina
2003-03-03, 13:10
Originally posted by killer_ante
Tja skulle vilja ha lite tips på vad man kan göra med tonfisk. Som det är nu äter jag det rent ur burk eller blandar med lite kokt pasta.
Som sagt, ös på med förslag =)

Jag brukar hälla i en burk i en kastrull med lite olja och sedan krydda med chilipeppar, cayennpeppar och paprika pulver och har jag tomater hemma lägger jag i en i bitar. Jag tycker det är gott ialla fall....

shirunai
2003-03-03, 21:45
Originally posted by malina

Jag brukar hälla i en burk i en kastrull med lite olja och sedan krydda med chilipeppar, cayennpeppar och paprika pulver och har jag tomater hemma lägger jag i en i bitar. Jag tycker det är gott ialla fall....

:eek:

Dasse
2003-03-03, 23:18
Här kommer ett förslag, dock en lågkalorivariant. Men det är bara att öka på av allt så har du en lämplig lunch eller middag.

Lunch : Pasta och tonfisksallad. Skär tomaten och löken i småbitar, Koka spaghettin och när det är 3 minuter kvar häller du i ärtorna; på så sätt slipper du koka dem separat. Spola av spaghettin och ärterna så att de blir avkylda. Blanda allt väl, krydda (ex svartpeppar) och låt dig väl smaka.

Lunch 360 Kcal E% F 36, Kh 38, P 25.

30 gram Spaghetti
1 Tomat
0,5 liten Rå lök
0,5 dl majskorn konserv
0,5 dl gröna ärter (fryspack)
1 msk rapsolja
0,5 burk tonfisk i vatten

Mvh Dasseboy

tilda
2003-03-05, 11:38
Det finns ju hur många recept som helst, bara fantasin som sätter gränser :o)

En favorit just nu:

1 burk tonfisk
krossade tomater
färska champinjoner
lök och vitlök
curry
ev kikärtor

Fräs lök, vitlök, champinjoner, häll i krossade tomater och tonfisk. Krydda med curry (salt & peppar). Jättegott med lite kikärtor i.

Det är även gott att blanda tonfisken med pestokeso (eller Valios keso med nån tsk pesto) och ha till pastan/bakad potatis.

:eating: :thumbup:

ante
2003-03-05, 16:56
Tilda: låter jävligt gott, det ska jag prova=)

wannabegrunten
2003-03-06, 11:56
Jag brukar göra precis sånt som Tilda beskrev. Brukar kalla den tonfisk special. Skillnaden är att jag kör med två burkar tonfisk och sen på slutet lägger jag i ungefär 1/2 burk lätt kesella samt lite chili-sås för att få ner den sura smaken av tomaterna och kesellan. Om jag vill ha det extra gott häller jag i lite matlagningsgrädde. Räcker till två måltider för mig.