handdator

Visa fullständig version : Visste ni vad ni ville bli

Sofia4_4
2007-02-12, 17:45
Visste ni vad ni ville bli när ni var små? När förändrades den drömmen? (om det gjorde det)

orgish
2007-02-12, 17:58
Jag ville bli en polishelikopter när jag var liten, fast den drömmen krossades när jag insåg att jag inte kunde bli en helikopter ;/.. slutade upp på en rutten industri istället..

L-Sami
2007-02-12, 17:59
Ville bli professionell basketspelare, den drömmen förändrades vid 18års åldern.

Mago
2007-02-12, 18:15
Jag ville så fruktansvärt äga en vapenaffär, men det gav jag väl upp i 13-årsåldern.

Lilla Brynolf
2007-02-12, 18:15
Jag ville bli en polishelikopter när jag var liten, fast den drömmen krossades när jag insåg att jag inte kunde bli en helikopter ;/.. slutade upp på en rutten industri istället..

:laugh: Polishelikopter? Hur tänkte du då? :D

Brooklyn
2007-02-12, 18:16
hmm, ingen aning, rik?
(varför ligger denna tråd i "Medlemsbilder"? :) )

orgish
:laugh: Polishelikopter? Hur tänkte du då? :D

haha jadu, det kan man fråga sig.. var väl det jag inte gjorde :)

babbett

+1

L-Sami
2007-02-12, 18:28

Sofia startade tråden i medlemsbilder

mela
2007-02-12, 18:30
Jag ville bli kläddesigner. Gav upp den idén när jag insåg att jag inte var kreativ nog...kunde inte måla heller :Virro Men jag hade ett märke med logga och allt. Var sjukt seriös!

Sofia4_4
2007-02-12, 18:32
Sofia startade tråden i medlemsbilder

Gjorde jag det? ops. Men nu ligger den inte där längre. tack till admin i så fall.

flenders
2007-02-12, 18:34
Ville bli hockeystjärna men gav upp drömmen när jag upptäckte flaskan i tidig ålder. Nuförtiden vill jag bli polis.

Angel
Jag ville bli soldat när jag var liten, i FN. (väldigt seriös).
Sen i gymnasiet så hade jag en kreativ släng och ville satsa på konsten och sökte till Konstfack osv.

Nu vet jag inte

Shakemynuts
Jag ville bli polis..
Var väl tanken också egentligen när jag väl började gymnasiet och så. Men den försvann rätt snabbt.

Baan
2007-02-12, 18:36
Hade väl rätt konstig dröm om man säger så, typ uppfinnare. Hade väl sett mycket sci-fi som liten och tänkte att man skulle uppfinna allt det man såg på tv. Tror jag även planerade på att använda alla mina uppfinningar till världsherravälde också. hmm.

IT-intresset kom väl på gymnasiet eller lite tidigare, just nu drömmer jag om att starta eget och göra fetkarriär, men det är lite önsketänkande. Innan var det Svenssonliv som var drömmen planen sas.

Shakemynuts
2007-02-12, 18:38
Jag har en 11 årig lillebror som vill inrikta sig på glass och korvförsäljning. :D
Lustiga små liv det där. Tror faktiskt inte dom flesta som står o säljer korv o glass i ett mobilt företag som ser ut som en kundvagn hade det som mål.
Men dom kanske tjänar storkovan?

Sofia4_4
2007-02-12, 18:41
Jag har en 11 årig lillebror som vill inrikta sig på glass och korvförsäljning. :D
Lustiga små liv det där. Tror faktiskt inte dom flesta som står o säljer korv o glass i ett mobilt företag som ser ut som en kundvagn hade det som mål.
Men dom kanske tjänar storkovan?

LOL, roligt. Det är verkligen inte många som har det som dröm. De flesta blir det för de har gett upp.

Jorgen
2007-02-12, 18:55
Gjorde jag det? ops. Men nu ligger den inte där längre. tack till admin i så fall.

Moderator om jag får be.

GymTT
2007-02-12, 19:06
Polis, vilket jag fortf har tankar på.

L-Sami
2007-02-12, 19:16
Polis, vilket jag fortf har tankar på.

Vad är det som förhindrar dig?

GymTT
2007-02-12, 19:17
Vad är det som förhindrar dig?

Måste läsa 20poäng på högskola först.
Är som sagt inte helt säker, finns andra utbildningar som lockar också.
Samt lite jobbigt att medelåldern för att komma in på polishögskolan är 26år, lite skrämmande tkr jag.

Ninjasmurf
2007-02-12, 19:18
Vad jag minns ville jag bli olika saker beroende på ålder.
Vet att jag ville bli Star Wars gubbe när jag var ca 5-6år

wintersnowdrift
2007-02-12, 19:19
Den första yrkesdröm jag kan komma ihåg att jag hade var att jag skulle bli författande bondmora. Dvs jag ville gifta mig med en bonde och sedan sitta på gården och skriva böcker. Jag var kanske 7 år?

I mellan- och högstadiet ville jag bli rik, berömd och framgångsrik. Yrke spelade mindre roll, bara det var i en bransch där jag fick ha kavaj, kjol, svarta strumpbyxor, högklackat och portfölj (???) samt tjäna grova stålar och vinna ära och ryktbarhet. Jag ville bli något helt enkelt.

Min strävan mot detta mål gick via "elitgymnasieskolan" där 99% av eleverna också ville bli något. Denna miljö hade lite av en avskräckande effekt på mig. Idag tror jag att så pass ytliga ambitioner är som cyanid för själen; att ha som livskall att bli en chic finans/advokat/whatever flashig business-brud är jäkligt... platt.

Eh, jaha, det här blev kanske överdrivet filosofiskt. I dagsläget kan jag nog tänka mig en mix av mina båda karriärplaner: kavaj är ju fortfarande snyggt så visst kan jag tänka mig ett arbete i kontorsmiljö, men samtidigt vill jag jobba med något som jag känner för och är genuint intresserad av (gärna miljöfrågor ur ett samhällsperspektiv). Efter avslutad karriär får jag väl skicka in en ansökan till "Bonde söker fru" och skriva mina böcker i lantlig idyll ;).

//Kristin

Kabuto
2007-02-12, 19:22
Småkrypsforskare :D

Vill inte bli det längre

Osten80
2007-02-12, 19:29
Den första yrkesdröm jag kan komma ihåg att jag hade var att jag skulle bli författande bondmora. Dvs jag ville gifta mig med en bonde och sedan sitta på gården och skriva böcker. Jag var kanske 7 år?

I mellan- och högstadiet ville jag bli rik, berömd och framgångsrik. Yrke spelade mindre roll, bara det var i en bransch där jag fick ha kavaj, kjol, svarta strumpbyxor, högklackat och portfölj (???) samt tjäna grova stålar och vinna ära och ryktbarhet. Jag ville bli något helt enkelt.

Min strävan mot detta mål gick via "elitgymnasieskolan" där 99% av eleverna också ville bli något. Denna miljö hade lite av en avskräckande effekt på mig. Idag tror jag att så pass ytliga ambitioner är som cyanid för själen; att ha som livskall att bli en chic finans/advokat/whatever flashig business-brud är jäkligt... platt.

Eh, jaha, det här blev kanske överdrivet filosofiskt. I dagsläget kan jag nog tänka mig en mix av mina båda karriärplaner: kavaj är ju fortfarande snyggt så visst kan jag tänka mig ett arbete i kontorsmiljö, men samtidigt vill jag jobba med något som jag känner för och är genuint intresserad av (gärna miljöfrågor ur ett samhällsperspektiv). Efter avslutad karriär får jag väl skicka in en ansökan till "Bonde söker fru" och skriva mina böcker i lantlig idyll ;).

//Kristin

Du skriver så vackert. *cupid*

FreCKo
2007-02-12, 19:31
Kock, och bara kock.

Nu funderar jag istället på att bli lärare, synd bara att utbildningstiden är typ 25 år *gah!*

NikkoS
2007-02-12, 19:42
Jag ville bli mycket när jag var liten..det första var att jag ville bli tandläkare pga min mammas vänn var det så då ville jag oxå bli det! sedan så ville jag hålla på med musik vilket jag började med när jag var typ 8 år då började jag skriva egna låtar o sjöng en hel del...
Sedan ville jag bli polis...advokat.. o skådis!
Men inget av dom blev jag!! när det gäller musiken så håller jag fortfarande på med att skriva egna låtar osv, vilket är nått jag vill hålla på med..så låtskrivare är det JAG ska BLI!!

Fredrici
2007-02-12, 19:42
Ja brandman, det ändrades dock när jag såg grannhuset brinna upp på julaftons morgon för många år sen..

better__bodies
2007-02-12, 19:44
Innan jag ramlade från ett tak, så ville jag bli takläggare.

Kurash
2007-02-12, 19:44
Jag ville bli Crocodile Dundee. Nu har jag ingen aning, pensionär kanske.

Helena B
2007-02-12, 19:45
Jag ville bli som min pappa eller jobba på ett hunddagis. Vet fortfarande ínte vad jag vill bli, väntar på ett tecken.

Slartibartfast
2007-02-12, 19:45
Jag ville bli pilot och sen brandman. Nu vet jag fan inte.

Dnepr
2007-02-12, 20:02
När jag var yngre så kunde jag se mig själv utan utbildning och med bara en tjej. Nu är jag välutbildad och har massor med tjejer. Trist att man inte kan kämpa mer för sina mål sen unga år.

Loke
2007-02-12, 20:08
Jag ville bli kock. Sen insåg jag när jag var runt 10-12 att min största talang var att jag var smart, och att kock inte är ett jobb som kräver smarthet.

Nadja_N
2007-02-12, 20:13
Visste ni vad ni ville bli när ni var små? När förändrades den drömmen? (om det gjorde det)

jag ville bli stridspilot och flyga viggen. Sen fick jag kass syn på högstadiet.... (fick höra att det var omöjligt då)

sen ville jag också bli socionom - och det är jag NÄSTAN iallafall... *whistle*

Slartibartfast
2007-02-12, 20:26
jag ville bli stridspilot och flyga viggen. Sen fick jag kass syn på högstadiet.... (fick höra att det var omöjligt då)

På inträdesproven till flygvapnet klagade läkaren på mitt djupseende (eller var det stereosynen?) Skitsamma, jag vet att det var för att jag är finlandssvensk.

Nadja_N
2007-02-12, 20:30
På inträdesproven till flygvapnet klagade läkaren på mitt djupseende (eller var det stereosynen?) Skitsamma, jag vet att det var för att jag är finlandssvensk.

:laugh:

ja alltså, det var ju ett av mina dilemman också: om jag skulle bli pilot i svenska flygvapnet så skulle jag ju bli tvungen att byta medborgarskap! det lockade INTE ska jag be att få berätta :D (min kusin däremot bytte gladeligen bort sitt finska medborgarskap bara för att få slippa mönstringen/lumpen i finland... noob!)

Gpajpen
2007-02-12, 20:33
jag ville bli porrstjärna, men den drömmen ändrades när jag insåg att jag aldrig skulle få ett 22cm+ armeringsjärn

regus
2007-02-12, 20:34
Bohem, som det ser ut nu så kommer jag lyckas ganska bra med det :)

Sniggel
2007-02-12, 21:05
Pilot var min första dröm, sedan dataspelsprogrammerare när jag kom till högstadiet. Nu är jag mer öppen för olika alternativ, har för många intressen.

Pingu
2007-02-12, 21:09
NHL proffs och brandman men minm förbannade knäskada satte stopp för båda drömmarna *mini*

Cilia
2007-02-12, 21:13
Nope och jag vet fortfarande inte

Bao-Bao
2007-02-12, 21:15
Ville bli arkeolog väldigt länge, helst då osteolog. Kändes bra att som liten vilja jobba med nåt som de flesta vuxna inte ens visste vad det var. Nu är det lärare jag vill bli, tror jag.

Min brorsdotter, 4 år, vill bli en dalmatiner när hon blir stor och ha 101 dalmatinerungar, såklart.

fat_joe
2007-02-12, 21:21
När jag var liten ville jag bli inbrottstjuv eller någon som rev hus med en sån där stor häftig kula.

När dom drömmarna ändrades vet jag inte , men högstadiet var jag mest inriktad på att bli så rik som möjligt. och har följt det spåret sen dess.

Piranha
2007-02-12, 21:23
Jag ville bli bandit, antar för det var coolt att vara maskerad.

Krampus
2007-02-12, 21:25
Jag hade aldrig en jävla aning...
Nu vill jag forska kring kvinnors udda sexuella utsvävningar.

masse7
2007-02-12, 21:31
jag ville bli sjörövare :smash:

Kwon
2007-02-12, 22:08
Buttpirate

Dreas
2007-02-12, 22:21
Hej! Vid en ålder av 10 eller nåt fram tills jag var 14 ville ja bli polis! Efter det hade jag ingen aning fram tills jag blev 16 då tyckte jag att nätverkstekniker skulle vara skoj! Nu vid en ålder av 17 så har jag ingen direkt aning men Gyminstruktör står högst på listan just nu!

Andreas

Vinter
2007-02-13, 02:44
Buttpirate

Bättre än Buttboy iaf :D

Personligen har jag fortfarande ingen riktig aning, börjar närma mig 30 strecket...

Mantus
2007-02-13, 02:49
Jag kan inte komma på något jag ville bli, har aldrig närt några sådana tankar, halkade in på juristutbildningen av en tillfällighet och har insett att jag nog vill bli jurist. Bara jag slipper jobba med sakrätt så är jag nöjd.

Jense
2007-02-13, 03:02
kriminell, alltid varit imponerad och avundsjuk på typer som tony montana, don corleone, vincent vega, osv. förändrades i 14-15 årsåldern nånstans, när jag insåg att där kanske finns en baksida. allt är inte koks brudar och pengar :D

smart som fan.

Arf Pingvin
2007-02-13, 03:19
Jag vill fortfarande köra traktor.

Snafu
2007-02-13, 04:24
Jag minns inte alls vad jag ville bli när jag var liten - Miami Vice var ju häftigt iofs.

13-15 år - civilingenjör lät jäkligt häftigt, sen började jag gymnasiet.
15-16 år - drömmen om civilingejör fick ett abrupt uppvaknande. Jag sög på matte.
16 år - inser att jag nog är betydligt bättre på språk och mjukare ämnen.
17 - mer bara förvirrad över vad jag vill göra, vem jag är och vad jag är bra på
18 - inser att jag vill läsa på universitet - statsvetenskap och engelska
19 - tror kanske att jag ville bli lärare ett tag?
20 - lumpen - inser att jag vill bli allting förutom yrkesofficer
21 - har pluggat i ett år - tror eller snarare hoppas på en yrkesbana inom offentlig förvaltning. Varför jag vill det vet jag inte - det var väl mest UD som lockade.
22-24 inser att det kanske inte är så kul att jobba i offentlig förvaltning och att jag nog inte alls har utbildningen eller betygen för UD.
24 - Drar till England, dricker öl istället.
27 - har nog inga drömmar om vad jag vill jobba med, inser följande:

Det viktiga är vilka egenskaper ditt jobb har: flexibilitet, omväxlande arbetsuppgifter, möjlighet att förändra, gärna mycket ansvar och bra karriärsmöjligheter och trivas med jobbet i allmänhet.

Det jag jobbar med nu har absolut ingeinting med min utbildning att göra, men det spelar liksom ingen roll. Det har absolut noll koppling med någonting jag velat göra tidigare.

AFanatic
2007-02-13, 06:36
Helikopterpilot varvat med polis och brandman.

Sedan insåg jag ingenting, vill fortfarande bli ngt av dem. Fast att punga ut med +25 kkr för en ögonop. är inte riktigt aktuellt.

Edde_1
2007-02-13, 06:45
Jag har alltid velat bli bonde, och nu är jag det sedan årsskiftet, riktigt skönt:)

sissa
2007-02-13, 10:08
Mannekäng/modell var jag road av som liten. Lånade mammas kläder och gjorde egna kreationer, sen fick mamma fota mig. Det sitter i än, jag gör samma sak idag (kläd-trådarna)

Sångerska. Hade ett band med en tjejkompis. Jag var mkt allvarlig och seriös, och blev duktig sur när hon mest flamsade och hade sig*gah!*
Sångerska vill jag fortfarande bli (eller bli och bli. Jag är väl sångerska). Nångång ska jag stå på scen och sjunga har jag bestämt. Vet ej bara när och hur riktigt...

Programledare. De var min favoritlek när jag var liten. Lekte att jag var programledare. Det är dock inget jag skulle vilja vara idag.

När jag blev äldre har jag nog gått igenom de flesta yrken som tänkbara. Psykolog var tanken när jag gick på gymnasiet. Jag har dock kännt mig mer passande som patient sen dess, men vem vet...(men förmodligen inte. man ska väl för det första ha fett bra betyg för att kunna läsa till det)

Fotograf, konstnär, poet är andra saker jag snuddat vid.

Sen var jag inne ett tag på ett mera fysiskt arbete. Typ..plattsättare.

Man kan säga att jag inte vet vad jag vill bli. :Virro

Sofia4_4
2007-02-13, 10:11
Jag hade aldrig en jävla aning...
Nu vill jag forska kring kvinnors udda sexuella utsvävningar.

en som har förverkligat sin dröm iaf :hbang:

babbett
2007-02-13, 10:16
Jag skulle bli arkeolog sedan jag var liten...nu är jag trädgårdsmästare. Nästan samma sak :D

Krampus
2007-02-13, 10:19
en som har förverkligat sin dröm iaf :hbang:

Vi kan säga att jag håller på med min praktik nu. Beräknas ta 4-5år, sedan är jag Dr. :)

Krampus
2007-02-13, 10:21
Jag skulle bli vark-pedagog sedan jag var liten...nu är jag trädgårdstomte. Nästan samma sak :D

:)

Sofia4_4
2007-02-13, 10:22
Vi kan säga att jag håller på med min praktik nu. Beräknas ta 4-5år, sedan är jag Dr. :)

Du är redan en proffs, om du kan göra det samtidigt som du chattar på Kolo.

babbett
2007-02-13, 10:24
:)

Meeeh, ska fan sluta äta flugsvamp på en gång. Jag läser konstigt!

Krampus
2007-02-13, 10:33
Du är redan en proffs, om du kan göra det samtidigt som du chattar på Kolo.

Kan ni tänka er att ingå som forskningsunderlag? :)

Krampus
2007-02-13, 10:35
Meeeh, ska fan sluta äta flugsvamp på en gång. Jag läser konstigt!

Spara halva till mig, så välter vi ställningar och går bezerk på Fairing nästa gång.

Sofia4_4
2007-02-13, 10:40

bara om du skriver en ordentlig rapport om det här på kolo.

Nadja_N
2007-02-13, 10:57

äh, han är väl inte tjej heller?!?! :D

Krampus
2007-02-13, 10:59

Självklart. :D

babbett
2007-02-13, 10:59
Självklart. :D

DÅ vill jag vara med!

Krampus
2007-02-13, 11:01
äh, han är väl inte tjej heller?!?! :D

Nej, men då blir jag också mer objektiv eller? :D

Krampus
2007-02-13, 11:03
DÅ vill jag vara med!

Ok, ni får skicka PM och ge mig en liten bild av era sär-intressen, så går vi in mer på djupet i personliga intrevjuer som får ligga till grund för avhandlingen. :D

Sofia4_4
2007-02-13, 11:08
Ok, ni får skicka PM och ge mig en liten bild av era sär-intressen, så går vi in mer på djupet i personliga intrevjuer som får ligga till grund för avhandlingen. :D

Nadja_N
2007-02-13, 11:11

lovar du att inte skratta då? :em:

Krampus
2007-02-13, 11:11

Om vi ska ha ngt ut av detta måste jag ha ett forskningsunderlag på minst 100 kvinnor, fältstudier och en hel del hemmainspelade filmer. :)
Ni kan få betalt i den mån SCB vill köpa studiern.

Krampus
2007-02-13, 11:13
lovar du att inte skratta då? :em:

Så klart! Detta är en seriös och ytterst objektiv undersökning i syfte att ge klarhet i kvinnors sexuella särintressen år 2007.
Det kan tänkas att jag behöver ta bandupptagningar och använda vissa speciella instrument, men jag fick uppfattningen att just det sistnämnda var något du hade viss expertis inom? :)

Nadja_N
2007-02-13, 11:14
Så klart! Detta är en seriös och ytterst objektiv undersökning i syfte att ge klarhet i kvinnors sexuella särintressen år 2007.
Det kan tänkas att jag behöver ta bandupptagningar och använda vissa speciella instrument, men jag fick uppfattningen att just det sistnämnda var något du hade viss expertis inom? :)

instrument är mitt huvudintresse ja.. men bara rent professionellt. Annat är det rent.. privatsexuellt *whistle*

edit: hjälp låter som en prostituerad!

Sofia4_4
2007-02-13, 11:19
Om vi ska ha ngt ut av detta måste jag ha ett forskningsunderlag på minst 100 kvinnor, fältstudier och en hel del hemmainspelade filmer. :)
Ni kan få betalt i den mån SCB vill köpa studiern.

jag hoppas att det inte finns åldersgräns till undersökningen och att i klassifikationen "gammal kärring" kommer åtminstånde att tas hänsyn till de uppfinningsrika kompositionvinklar av kroppsdelarna som bilderna föreställer så att inte fliken "lamkött" tar alldeles för stort plats i katalogen, helt obefogat.
:smash:

Nadja_N
2007-02-13, 11:21
jag hoppas att det inte finns åldersgräns till undersökningen

det hoppas jag, innerligt! :Virro

Kwon
2007-02-13, 11:21
Så gammal e du inte Sofia :D

Sofia4_4
2007-02-13, 11:22
det hoppas jag, innerligt! :Virro

så du vill inte vara med?! ;)

Nadja_N

jodå, hon är gammal och vis, ospeciell och ödmjuk :D

Krampus

PM NU! Glöm inte bilder!!

Nadja_N
2007-02-13, 11:23
så du vill inte vara med?! ;)

nej, jag är för udda och speciell. *slap*

Sofia4_4

Jag tänkte på alla kvinnor i allmänhet, god som jag är....:D

Kwon
Ofcourse.... ofcourse.... :D

Sofia4_4
2007-02-13, 11:24
jodå, hon är gammal och vis, ospeciell och ödmjuk :D

varför tror du jag har fått den avataren. Man måste förtjäna allt i livet. Rättvist ska det vara. :smash:

babbett
2007-02-13, 11:45

PM NU! Glöm inte bilder!!

Din inbox är full så alla mina bilder får inte plats *cry*

fothermucker
2007-02-13, 14:51
Ja ville bli "en vanlig pappa" när jag var 4. Därefter ninja och nu pluggar jag till civilingenjör. Trädgårdsmästare och sjukgymnast hade också fungerat.:)

Sofia4_4
2007-02-13, 14:53
Ja ville bli "en vanlig pappa" när jag var 4. Därefter ninja och nu civilingenjör. Trädgårdsmästare och sjukgymnast hade också fungerat.:)

Det var riktigt ovanlig. Vid 4 alla pojkar är rädda från tjejbaciller.

Fed up
2007-02-13, 15:06
När jag var liten ville jag bli konstnär eller författare, men sa redan tidigt "men jag kommer säkert bli lärare, jag vet det" (fast jag inte kände för det direkt). Sen när jag blev äldre ville jag bli designer eller illustratör eller nåt sånt kreativt, men accepterade allt mer att jag inte vad begåvad nog för det utan att mitt öde nog var att bli lärare. Vande mig vid tanken allt mer och nu, halvvägs i lärarutbildningen, känns det toppen.

Fed up
2007-02-13, 15:08
Det var riktigt ovanlig. Vid 4 alla pojkar är rädda från tjejbaciller.

Nja, enligt min erfarenhet från dagis är det mer i 6-7årsåldern som den riktiga tjej-och killbacillsskräcken infinner sig. I fyraårsåldern leker pojkar och flickor ofta mycket tillsammans och pojkarna gillar ofta att leka med dockor och sånt också.

Nadja_N
2007-02-13, 15:09
Nja, enligt min erfarenhet från dagis är det mer i 6-7årsåldern som den riktiga tjej-och killbacillsskräcken infinner sig. I fyraårsåldern leker pojkar och flickor ofta mycket tillsammans och pojkarna gillar ofta att leka med dockor och sånt också.

ja min dotter som är 3½ leker jättemycket med pojkar
(men sen kan det också bero på att jag är så speciell och att mitt barn också blivit väldigt speciell *rolleyes* )

Fed up
2007-02-13, 15:13
ja min dotter som är 3½ leker jättemycket med pojkar
(men sen kan det också bero på att jag är så speciell och att mitt barn också blivit väldigt speciell *rolleyes* )

Nej, ni är helt normala. Dock om hon fortsätter så upp i skolålder är det nog mer ovanligt(dock inte fel eller dåligt såklart), men när de är så små så skiter de i såna detaljer. Alltså, det är ofta viktigt vem som är flicka eller pojke och vissa saker kan man inte göra/ha på sig som pojke/flicka enligt dem, men det är ofta helt oviktiga saker, som vi ser det. det ändras också mycket, förut var alla barn på min avdelning överens om att kort hår på tjejer var helt tokigt, men nu är flera av dem kortklippta så nu är det helt naturlig istället. De är för söta...:D

Da2
2007-02-13, 15:14
Jag ville bli journalist, men så kom jag på att betygen kanske inte skulle räcka + att det är ett väldigt svårt att komma in på arbetsmarknaden, så just nu läser jag till engelsklärare.

Eldhroka
2007-02-13, 15:30

Är du säker på att du vågar?

;)

Tolkia
2007-02-13, 18:26
Nej, ni är helt normala. Dock om hon fortsätter så upp i skolålder är det nog mer ovanligt(dock inte fel eller dåligt såklart), men när de är så små så skiter de i såna detaljer.
+1. Den verkligt stora skiljelinjen verkar gå någonstans i tolvårsåldern, tycker jag att det verkar som (eller gjorde i alla fall förr; möjligen tidigare numera, om ungar "mognar" tidigare nu än förut). Exakt när/var/hur tror jag beror mycket på omgivningen; själv hade jag få killkompisar av den enkla anledningen att jag gick i en klass med typ 80% tjejer i småskolan och det bodde mest tjejer där jag bodde; när min lillasyster var i samma ålder hade hon så gott som bara killkompisar eftersom könsfördelningen var den omvända då.

MasterChief
2007-02-13, 18:29
Jag ville bli elektriker och blev elektroingenjör.

Tröttnade och började med hälsovård (vilket jag aldrig tänkt på innan) och till slut blev jag civilekonom (vilket det aldrig har funnits en tanke om när jag var ynge).

Tolkia
2007-02-13, 18:47
Jag vill längre bli bonde och ta över mina morföräldrars gård. Insåg dock någon gång på högstadiet att det är jäkligt svårt att leva på det, särskilt om man inte skall ha stordrift (i ärlighetens namn är jag nog rätt mycket för opraktisk för att vara någon bra bonde, dessutom). Ville sedan länge bli veterinär, men insåg så småningom att jag inte riktigt hade det där handlaget med djur som man bör ha (det räcker inte riktigt att gilla dem). Började läsa språk efter gymnasiet eftersom det var vad jag var bra på och gillade, i förhoppningen att jag skulle komma på något att "bli" som INTE innebar undervisning; funderade i perioder på bl.a. översättare (kört, eftersom det finns så många tvåspråkiga som man inte kan konkurrera med) och språkkonsult. Kunde ha halkat in på forskarspåret, men tyckte inte att jag "brann" tillräckligt mycket för ämnet för att det skulle kännas OK. Fick en svår attack av rädda-världen-patos och sökte teknisk biologi för att jobba med miljö (intressant idé när man är värdelös i matte, fysik och elektronik ... *screwy* ) men kantrade från "ytte" miljö till "inre" eftersom det jag gillade mest egentligen inte var miljökemikurserna utan fysiologi/cellbiologikurserna (samtidigt läkarwannabe "i garderoben", men det stöp liksom veterinärgrejen på avsaknad av den där riktiga personliga lämpligheten). Halkade via exjobbet in på forskarspåret på allvar, fast inom ett annat ämne då, så jag vet väl fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir stor. :D

emmzan
2007-02-13, 19:02
Vi fick under en lektion på lågstadiet tala om för alla vad man ville bli, alla tjejerna ville bli flygvärdinnor, jag ville bli expedit i matvaruaffär eller sångerska. Sen ville jag bli veterinär, följde en kort period med civiliningenjörstankar och sen blev det veterinär ändå.

Avesta
2007-02-13, 19:08
Pilot, *cupid*
Vid 17-18 års åldern var jag tvungen att göra ett val, åka till en stad i Skåne där de hade gymnasieutbildning med certifikat för lättflyg, eller stanna här i Stockholm.

Ångrar inte att jag stannade, men en vacker dag ska jag flyyyga

00600
2007-02-13, 19:14
Jag hade ingen aning om vad jag ville bli som liten och vid 22 års ålder har jag fortfarande ingen aning *whistle*

Allan
2007-02-13, 19:23
Som riktigt liten skulle jag bli som morfar och bygga kyrkor (!). Sen var det brandman, polis, gymnastikdirektör, journalist, jurist. Sen blev jag som morfar och bygger hus istället.

Avesta
2007-02-13, 20:00
Som riktigt liten skulle jag bli som morfar och bygga kyrkor (!). Sen var det brandman, polis, gymnastikdirektör, journalist, jurist. Sen blev jag som morfar och bygger hus istället.

haha! :D

Pepparkakssmurfen
2007-02-13, 20:03
Måste läsa 20poäng på högskola först.
Är som sagt inte helt säker, finns andra utbildningar som lockar också.
Samt lite jobbigt att medelåldern för att komma in på polishögskolan är 26år, lite skrämmande tkr jag.

Man behöver inte ha högskolepoäng för att komma in i polishögskolan.

Krampus
2007-02-13, 20:06
Är du säker på att du vågar?

;)

Dig ska jag låsa in i min garderob och plocka fram när jag behagar.

Lellan
2007-02-13, 20:11
Yrken struntade jag i, visste att jag ville bli mamma. Men lite fel blev det ju, pluggade på universitet och fick barn ca 10 år efter att jag trodde jag ville ha, inte fick jag ett om året heller.

Däremot fick jag långt hår, det var också viktigt. Blev tvångsklippt av dagmamman för jag har så tjockt hår "du blir så svettig" sa hon å så fram med tejpen, sen drog hon ett varv runt huvet, klippte längs kanten och "ritsch!" så drog hon av tejpen och man såg ut som f*n/en kille.

Ville alltså bli :Mamma med långt hår. (Ironiskt nog vill jag klippa mig men har kvar håret för sambons skull)

Eldhroka
2007-02-13, 20:23
Dig ska jag låsa in i min garderob och plocka fram när jag behagar.

KlopFer
2007-02-13, 21:35
Kommer inte ihåg, hade väl inga drömmar som liten :D Men polis skulle vara coolt synd att min hobby är trimmade bilar och har allt för många gånger bråkat med farbrorblå :)

Lelle Pelle
2007-02-13, 22:03
Jag har alltid velat bli pilot, och det vill jag än idag! Fast inte en sådan som flyger omrking och TKar i mellanöstern och säger "Titta så han flyr" i radion, utan jag nöjer mig med att flyga svenska turister till kanareiöarna typ...

Dissector
2007-02-13, 22:08
Jag ville bli riddare. Sedan ville jag bli astronaut och pizzabagare. Det är ju en kombination i en klass för sig =) Samuraj har jag också velat bli.

Astronaut dock hade jag inte tvekat på idag heller om jag såg möjligheten :)

Timme
2007-02-13, 22:58
NHL proffs och brandman men minm förbannade knäskada satte stopp för båda drömmarna *mini*

Fy vad tråkigt :( Är benträning ett no no nu?

Frantic
2007-02-13, 23:12
Helikopterpilot varvat med polis och brandman.

Sedan insåg jag ingenting, vill fortfarande bli ngt av dem. Fast att punga ut med +25 kkr för en ögonop. är inte riktigt aktuellt.

Du måste väl inte operera ögonen för polis och brandman?

TCOG
2007-02-14, 01:23
Ska nog utbilda mig till crip-walk instruktör snart......bra betalt, :Virro

Tricklev
2007-02-14, 01:36
Fortfarande inte en aning, och är 20 nu.

Sebbe_H
2007-02-14, 01:58
Har velat bli polis sedan den dag då jag började prata, och det är en dröm som jag ska fullfölja.

Versus
2007-02-14, 10:03
När jag var yngre ville jag bli rik. Så jag kunde köpa massa roliga leksaker och leka bort hela dagarna.

Jag vill fortvarande bli rik och ha massa roliga leksaker. Skillnaden är bara priser på leksakerna.. :D

Lite mer seriöst så vet jag inte vad jag vill jobba med. Någonting med ekonomi men jag hatar matte..