Visa fullständig version : Punktförbränning
http://www.body.se/upload/omslag_273.png
I senaste numret av BODY skriver de om att punkförbränning faktiskt fungerar, då det är danska forskare som kommit fram till det här.
Men det är bara en rapport än så länge, med hur stort allvar skall man ta den här informationen?
Slartibartfast
2007-02-12, 11:38
Missat denna tråd? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=79152&highlight=punktf%F6rbr%E4nning
King Grub
2007-02-12, 11:49
Det var jag som presenterade saken i Sverige förra hösten i tråden ovan. *flex*
Missat denna tråd? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=79152&highlight=punktf%F6rbr%E4nning
ja :em:
Tänk att Body ligger så mycket efter med en del information, därför köper jag aldrig den där tidningen.
Jag funderade nyligen på om den där tv-shopsprylen med elektriska signaler som man fäster runt magen faktiskt kan ha en synlig effekt efter långvarigt användande.
Jag menar, visst spänner den musklerna åt en, inte för att det är någon jätteeffekt, men man kan ju köra rätt hög volym med den. Ha på den i nån timme om dan, det borde kanske kunna punktförbränna någorlunda om man ser det över längre tid?
Jag menar, gör man situps så blir det inte så långvarig träning pga den höga blastningen, dvs mindre arbete.
Har ju alltid sett den där prylen som en bullshit-produkt, men nu är jag faktiskt lite tveksam eftersom punktförbränning har bevisats, även om det var ganska marginellt.
Punkförbränning är när man grottar stenhårt nere i en mosh pit.
På ämnet så tänker jag mig hur några ska slänga in 1000 situps i sitt deffprogram utan att tänka på att man knappast kan göra situps i en timme varje dag utan att blir både leds och ledbruten, medan det är fullt genomförbart att springa samma tid, och då antagligen med större total energiförbrukning. Den extra effekt på fettcellerna kring magen som arbete med magmuskulaturen ger äts nog snabbt upp av att man kan löpa bort 1000kcal ganska enkelt, och således blir ändå den totala fettförbränningen kring magen större, givet att man inte genom matintaget kompenserar för skillnader i energiförbrukningen.
Eddie Vedder
2007-02-12, 13:03
Punkförbränning är när man grottar stenhårt nere i en mosh pit.
På ämnet så tänker jag mig hur några ska slänga in 1000 situps i sitt deffprogram utan att tänka på att man knappast kan göra situps i en timme varje dag utan att blir både leds och ledbruten, medan det är fullt genomförbart att springa samma tid, och då antagligen med större total energiförbrukning. Den extra effekt på fettcellerna kring magen som arbete med magmuskulaturen ger äts nog snabbt upp av att man kan löpa bort 1000kcal ganska enkelt, och således blir ändå den totala fettförbränningen kring magen större, givet att man inte genom matintaget kompenserar för skillnader i energiförbrukningen.
Det här har jag oxå funderat en del på, låt säga att man kör så in i h-vete många sit-ups så att de får en synbar effekt på magen: Förmodligen har man legat å kört sålänge då så att den totala energiförbrukningen under dessa "sit-ups timmar" ändå hade bidragit till fettminskning om man hade bedrivit en annan aktivitet med samma energiförbrukning. Så även om det här med att punktförbränning fungerar är ganska kul me tanke på att de ansetts som "myternas myt", så är de ju knappast nån kunskap som man nånsin kommer få prakisk användning av.
Men att de har visat sej att de bara är en myt att "myternas myt" är en myt är ju ganska kul;)
en tanke:
Under en diet så utför de flesta extremt mycket cardio i form av löpning/cykling/promenader. då är det främst benen som jobbar, ändå så brukar benen och rumpan vara där fettet släpper sist.Hade punktförbränningen fungerat i nån större utsträckning så borde väl benen blivit tokrippade.
Eddie Vedder
2007-02-12, 13:15
en tanke:
Under en diet så utför de flesta extremt mycket cardio i form av löpning/cykling/promenader. då är det främst benen som jobbar, ändå så brukar benen och rumpan vara där fettet släpper sist.Hade punktförbränningen fungerat i nån större utsträckning så borde väl benen blivit tokrippade.
Jo precis, och det är ju just de som den inte gör. Vill man se skillnad i fettförbränning i benmuskler får man nog jämföra typ marathonlöpare å kanotister, där skulle man kanske uppnå en viss mätbar skillnad mellan förbränningen i benmuskler å överkropp.
LadyInsane
2007-02-12, 14:03
"Punkförbränning"
Bränna punkare....:D
TylerDurden84
2007-02-12, 14:15
en tanke:
Själv tycker jag benen är det stället som jag har minst kroppsfett kring året runt...
Tänk att Body ligger så mycket efter med en del information, därför köper jag aldrig den där tidningen.
Säg en annan tidning i Sverige som öht nämnt det?
Säg en annan tidning i Sverige som öht nämnt det?
Finns ingen, kolozzeum ftw :thumbup:
"Punkförbränning"
:D
"Punkförbränning"
Mela är ju politiskt aktiv, men trodde inte hon var så extrem :D
LadyInsane
2007-02-12, 16:56
Mela är ju politiskt aktiv, men trodde inte hon var så extrem :D
Man måste offra lite för att vinna stort...:devil:
Det var jag som presenterade saken i Sverige förra hösten i tråden ovan. *flex*
I september till och med vill jag minnas att du har skrytit över *popcorn*
ni pratar om punkTförbränning va? Inte punkförbränning, som någon sa; bränna punkare´:Virro
*slap*
Daniiiel
2007-02-16, 12:48
Detta är sjukt varje gång man sagt emot nån idiot som inte kan nått om träning att det inte går att punktförbränna..så har man själv varit idioten:D
Man ska ju inte se det som att nu kommer 20000000000 situps punktförbränna extra på min mage, för skillnaden kommer inte bli nämnvärd. Det är mer att mer muskler höjer metabolismen/bränner fettet. Så att tex. skippa benträningen kommer öka på fettdepåerna på benen, fyfy disco byggare ;)
Detta är sjukt varje gång man sagt emot nån idiot som inte kan nått om träning att det inte går att punktförbränna..så har man själv varit idioten:D
Nja marginalerna är ju så små att endast forskare med lustiga experiment och div mätmetoder kan bevisa att det funkar, så om någon påstår att dom känner eller ser någon skillnad så har dom ju fel.
Summan av kademumman: Har någon annan fel så har du rätt.
Nja marginalerna är ju så små att endast forskare med lustiga experiment och div mätmetoder kan bevisa att det funkar, så om någon påstår att dom känner eller ser någon skillnad så har dom ju fel.
Summan av kademumman: Har någon annan fel så har du rätt.
Jag förklarar för dem lugnt och sansat att det är psykiskt och att man ser det man vill se :D
varför köpa body när kolozzeum finns? :)
det är psykiskt och att man ser det man vill se
Är det därför alla tjejer strippar på stan? *grr27*
Cerberus
2007-02-17, 11:26
är det inte så att ben och röv generellt har mycket fler alfa-receptorer som gör att det är svårare att bli av med fett där? Adrenalin biter ju på beta-receptorerna vet jag.
Är det därför alla tjejer strippar på stan? *grr27*
Say what!? :MrT:
strongmomme
2007-02-18, 20:20
Arnold sade det redan på hans tid, long live Arnlod!:Virro
Du vet hur det funkar när man gör en tidning va?
Man ligger några nummer före i tiden, det är inte så att dom slänger ihop jan numret dagarna innan det hamnar i brevlådan.
Det är liiiiite lättare att vara snabbt ute med information på internet än i en tidning som kommer ut en gång i månaden.
Frågan man kan ställa sig är om det är en mätbar eller en märkbar skillnad man har bevisat.
King Grub
2007-02-18, 22:00
Siffrorna finns i tråden Slarti länkar till inlägg 2.
Siffrorna finns i tråden Slarti länkar till inlägg 2.
In general, blood flow as well as lipolysis was higher in femoral SCAT adjacent to contracting than adjacent to resting muscle (time 15-30 min: blood flow: 25% Wmax: 6.6 +/- 1.0 vs. 3.9 +/- 0.8 ml 100 g(-1) min(-1), P < 0.05; 55% Wmax: 7.3 +/- 0.6 vs. 5.0 +/- 0.6, P < 0.05; 85% Wmax: 6.6 +/- 1.3 vs. 5.9 +/- 0.7, P > 0.05; lipolysis: 25% Wmax: 102 +/- 19 vs. 55 +/- 14 nmol 100 g(-1) min(-1), P = 0.06; 55% Wmax: 86 +/- 11 vs. 50 +/- 20, P > 0.05; 85% Wmax: 88 +/- 31 vs. -9 +/- 25, P < 0.05).
Kunde lika gärna vara grekiska för min del. :)
McDonalds kommentarer, från nyhetsbrevet
Using a couple of different methods to measure actual blood flow and lipolysis (which means the breakdown of stored fat for release into the bloodstream), the study had subjects perform lower body exercise (they called it one leg leg extension but this probably means one legged cycling) at various intensities while resting the other leg. That way, blood flow/lipolysis could be measured for the exercise versus the unexercised leg.
Exercise was performed at 25%, 55% and 85% of maximum power output with a 30 minute break and the subjects switched legs from one intensity to the next. Blood flow and lipolysis was compared between the exercised leg and the rested leg.
And, as the abstract indicates, blood flow w was higher (at the two lower intensities) for the exercised vs. non-exercised leg as was local lipolysis.
The reasons for these results are a bit obscure as the researchers point out. Local changes in hormones (or a synergy between changes in hormones and blood flow) are most likely responsible but there is a larger question of why this would occur. Localized increase in temperature, which can also impact on blood flow may have also been involved.
Even with the increase in local lipolysis, the muscle underlying a given fat depot can't use any of the mobilized fatty acids because the blood supply is separate. Fat mobilized from fat cells goes into general circulation, not to the muscle underneath it. Related to this, the researchers point out clearly that there is no indication that these results will actually result in spot reduction as fat stores in the affected areas could simply be replenished after the exercise bout.
From a more important standpoint, we should examine the quantitative impact of this before everybody goes and starts doing 30 minutes of continuous activity for spot reduction. Based on the changes in blood flow and lipolysis, the researchers estimate that, in 30 minutes of exercise, an additional .6-2.1 milligrams (that's one thousandth of a gram extra) per 100 grams of adipose tissue adjacent to contracting muscle.
This amounts to very little difference in the real world and burning even an extra gram of fat (remember that a pound of fat has about 400 grams of stored triglyceride) would take hours and hours of activity. That set of 25 crunches, or even an hour ab class simply isn't going to do much.
At the end of the day, the calories burned during exercise (and note that caloric expenditure is MUCH higher for aerobic type activities than any type of localized activity such as crunches or lunges) and the net daily deficit are going to have a profoundly greater impact on overall fat loss than any miniscule impact on local lipolysis.
So while this paper is interesting, it says very little of practical use in terms of true spot reduction.
Du vet hur det funkar när man gör en tidning va?
Man ligger några nummer före i tiden, det är inte så att dom slänger ihop jan numret dagarna innan det hamnar i brevlådan.
Det är liiiiite lättare att vara snabbt ute med information på internet än i en tidning som kommer ut en gång i månaden.
Frågan man kan ställa sig är om det är en mätbar eller en märkbar skillnad man har bevisat.
Ännu en anledning att inte köpa en sån tidning då :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.