Visa fullständig version : Rostade sojabönor
Risenta säljer 150 g påsar med rostade och saltade sojabönor. Jättegott!!! Vad tror ni om detta, visst måste det vara ett nyttigt snacksalternativ?
Energivärde per 100g: 453kcal.
Fett:24g varav 19 g är fleromättat eller enkelomättat.
Kolhydrater:30g och dessa antar jag har lågt GI-index eftersom vanliga sojabönor har lågt värde.
Protein:37g.
Smaken påminner lite om jordnötter tycker jag.
Det som slår mig är väl att om de är rostade så blir de snabba? Energiprocenten fett är ju hög, men det var ju rätt bra fett.. salt kan nog vara lätt att få i sig för mycket.. hm..är jag glädjedödare nu? :MrT:
Men jag VET ju inte, hoppas någon som har bättre koll råkar veta att det är jättenyttigt! :thumbup:
King Grub
2003-03-02, 13:01
Å andra sidan har rostade jordnötter ett GI på 21, och där påverkar rostningen snarare nedåt på GI-värdet av någon anledning.
Lellan: ja nu var du verkligen en riktig glädjedödare :nono: :D Jag håller tummarna för att King Grub har rätt i att rostning sänker GI. Någon som vet vilket, höjer eller sänker rostning GI?
Spelar ingen roll, dels är det väl inget du täntke basera hela kosten på? Och dels är det ju bättre än t.ex. chips.
Rostning höjer i regel (alltid??) GI då stärkelsekristallstrukturen förstörs och porositeten ökar. Men det blir inte jätteskillnader.
Jordnötter med sina mycket stora mängd protein och fett med kompakt struktur och lite kolhydrater har mycket lågt GI, och det har inte med rostningen att göra.
Sojabönor är inte lika extrema som jordnötter men de kommer också ha ganska lågt GI även rostade av samma skäl. Dock är jag ganska säker på att de orostade har lägre GI.
Salt, om man har friska njurar och inte högt blodtryck (pga andra skäl) och inte dricker alldeles för lite får man äta extremt med salt för att det skall vara skadligt. Det är ju en av de saker som forskningen har visat att det varnats alldeles för mycket för.
Men totalt sett. Jo, rostade sojabönor är nog inte ett så dumt snack. Inte jordnötter heller, i mycket begränsad mängd.
Nils
-> Nils, vilken klippa! :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.