handdator

Visa fullständig version : TV Out

RiXX
2007-02-12, 00:54
JAR HAR TESTAT SÖK!

När ni läste min titel så var ni väl fast beslutna på att ge er in i tråden och be mig söka så jag var tvungen göra er uppmärksamma att jag inte hittat någon tråd som tar upp min fråga.

Jag ska koppla datorn till TVn imorgon. Som jag fattat det lär jag bara behöva en kabel mellan geforcet och tvn + nåt program.. vad fan de då hette.
Anledningen till att jag vill använda TVn istället för datorn är att jag blockerar datorn ganska mycket då jag är lite antisocial så här på vintern.. orkar inte umgås med folk i 30minusgrader direkt. Jag nöter rätt mycket serier och grejer. Men sen kom jag ju på att vad hjälper det att jag använder TVn istället då jag ändå måste ha igång spelaren över hela dataskärmen då jag ska kolla så att datorn ändå blir helt oanvändbar för resten av folket?

Finns det något sätt att fixa detta tex ett program som fixar så att det enda som visas på TVn mediaspelaren or what? Om jag måste ligga och se när brorsan surfar på lunarstorm på min TV-skärm så har hela grejen förlorat sitt syfte liksom..

Sadde
2007-02-12, 01:15
det finns andra ställen att söka på än i ett träningsforum, prova google.

RiXX
2007-02-12, 01:37
Jag har sökt på google men jag har lite svårt att tänka mig vad jag ska använda för sökord. Skriver jag TV Out kommer en massa jävla skit upp. "program+endast+media+player+visar+tvn" ?

Tigerkotten
2007-02-12, 01:40
TV-OUT funkade för mig såhär.

Det är som du har en extra skräm, som är åt höger / vänster om din vanliga datorskärm.

Som nu om du drar ett "fönster" till en sida så blir det ett slut. Men däremot om du kör tvout grejset, så kan man fortsätta. Din tv blir som en slags länk.

Så bror din kan surfa som vanligt, medans du kan ha en film i bakgrunden (drar film fönstret "utanför skärmen") utan att han störs.

Hoppas du förstår vad jag menar. Det är en s-video (gul) sladd som behövs.

RiXX
2007-02-12, 01:48
Så det är bara rutan som filmen visas i som visas på TVn då? Har fått för mig att allt man ser på dataskärmen ser man även på TVskärmen.
Så en s-video kabel till datorn och en scart på andra sidan som går till Tvn alltså? Jag kommer att behöva en 15-20 meters kabel. Blir bilden mycket sämre då? Kostar den mycket per meter?

Tigerkotten
2007-02-12, 01:57
Så det är bara rutan som filmen visas i som visas på TVn då? Har fått för mig att allt man ser på dataskärmen ser man även på TVskärmen.
Så en s-video kabel till datorn och en scart på andra sidan som går till Tvn alltså? Jag kommer att behöva en 15-20 meters kabel. Blir bilden mycket sämre då? Kostar den mycket per meter?

Vet ej priset, scart behövs ej om det är enbart bilden du är ute efter.
Beror på hur tvn ser ut, men om du ska ha ljud och grejer så behöver du ju röd/Vit sladd me för ljudet om jag inte minns fel.

Men alltså jag vet när jag hade geforce 2, så var det typ en "clone" av det jag såg på datorn skedde det på tvn. Men jag tror säkert det hade gått att ställe in me så man fick en ny "bild" istället.

Nej det är EJ enbart det som visas i filmrutan som är på tvn. Det är det du DRAR "utanför" skärmen som visas, så man kan ju göra andra saker på tvn om man nu vill det. Men eftersom du filmen åt sidan om skärmen, så ser han den inte. Sedan visas den sig på din tv.

Default är att du ser skrivbordet på tvn. Utan iconer.

RiXX
2007-02-12, 02:09
Okej! :thumbup: Nu vet jag ju hur det mesta fungerar i teorin. Nu ska jag bara få gjort det i praktiken också.

juster
2007-02-12, 06:32
Det borde finnas en funktion på grafikkortet som bara kör ut filmen på tv:n. d.v.s att så fort du startar en film på datorn så kommer den att köras i fullscreen på tv:n medans du kan minimera den på datorn och surfa, spela eller vad du nu vill göra där medans filmen går på tv:n. Inställningen brukar finnas under dom "vanliga" inställningarna till grafik kortet och brukar kallas nåt i stil med full screen video.

RiXX
2007-02-12, 18:19
Nu har jag fått kopplat ihop allt. Fattat hur det funkar med skärmarna och så. Det är bara det att bilden är ganska så kass på TVn. Är det kabelns fel eller går det att ställa in nånstans? Känns lite tungt att lägga alla pengar man har kvar på några kablar och så liknar det lik förbannat in nå.

Tigerkotten
2007-02-12, 18:29
Nu har jag fått kopplat ihop allt. Fattat hur det funkar med skärmarna och så. Det är bara det att bilden är ganska så kass på TVn. Är det kabelns fel eller går det att ställa in nånstans? Känns lite tungt att lägga alla pengar man har kvar på några kablar och så liknar det lik förbannat in nå.

Vad menar du bilden är kass på tvn? Filmen du har på datorn som visar sig på tvn? Eller TVn i allmänt?

RiXX
2007-02-12, 18:32
När jag tex väljer att använda tvn som primär skärm och kollar skrivbordet och sånt är bilden suddig och flimrar lite grann. Samma när jag ska se film, filmer jag sett som synts bra på datorn är suddig och flimrig då jag kollar på TVn.
Har provat bränna samma film på en skiva och koppla DVDn till TVn och det var inte dålig bild då så det är inte själva filmen eller TVn det är fel på.

Tigerkotten
2007-02-12, 18:36
När jag tex väljer att använda tvn som primär skärm och kollar skrivbordet och sånt är bilden suddig och flimrar lite grann. Samma när jag ska se film, filmer jag sett som synts bra på datorn är suddig och flimrig då jag kollar på TVn.
Har provat bränna samma film på en skiva och koppla DVDn till TVn och det var inte dålig bild då så det är inte själva filmen eller TVn det är fel på.

Vet ej

RiXX
2007-02-12, 18:39
Fan vilken klant man är. Var bara att ändra screen resolution lite så blev det bättre. ÄNTLIGEN!