Visa fullständig version : Hur länge brukar ni bulka?
Johannes
2007-02-11, 20:03
Hur länge brukar ni bulka?
zeusden1
2007-02-11, 20:11
Tills jag har fått nog med fett
Johannes
2007-02-11, 20:14
Ja men alltså är det nödvändigt att man ska käka hur mycket som helst? räcker det inte bara med några hundra i energiöverskott? varför ska man försöka få så mycket fett på sig som möjligt?.
man kan väl inte bygga hur mycket som helst vid bulk
Ja men alltså är det nödvändigt att man ska käka hur mycket som helst? räcker det inte bara med några hundra i energiöverskott? varför ska man försöka få så mycket fett på sig som möjligt?.
man kan väl inte bygga hur mycket som helst vid bulk
Räcker med 300-400 kcal överskott. Själv så bulkar jag från slutet av sommaren till början/mitten av våren.
Brooklyn
2007-02-11, 20:26
För länge.
+1,
denna bulk blev det 9-10kg :Virro
Bulkar inte, jag är i form året runt.*flex*
hmm...vägde 68 i slutet på sommaren och nu väger jag 78.
6 månader bulk, 3 månader deff och 3 månader leva livet:D
blekfet2
2007-02-11, 21:19
100år
Eddie Vedder
2007-02-11, 21:30
Jag genomgick en bulk i somras, tre månader å gck upp typ fem kg. Tveksamt om jag nånsin mer genomgår en bulk, visst gjorde jag finfina styrkeökningar, ökade en del i muskelmassa samt hade oerhört mycke energi men de tog grymt mycke på mitt psyke att bara bli fetare å fetare.
Jag mådde verkligen inte bra psykiskt av bulken trots dom fina å påtagliga resultaten på gymmet å trots att jag fick en helt okej fördelning på ökningen mellan fett/muskelmassa. Trivs bäst med att hålla en hyfsat jämn vikt året om, styrkan ökar fortfarande trots att jag nu gått tillbaka till samma vikt som jag låg på vid samma tidpunkt förra året.
Känner att målet med min träning inte är nån specifik muskelökning lr så utan bara träna för att jag älskar de så förbannat mycke!
Tills folk börjar kallar mig fet =/
Och påpeka det
jag ska börja bulka i april och dörja deffen ungefär i april 2008, så 1 år alltså :D
Three pigs
2007-02-11, 22:30
Bulkade från typ slutet av augusti till mars förra året.
Men aldrig mer bulk för mig, var på tog för jobbigt att deffa.
Bulkade från typ slutet av augusti till mars förra året.
Men aldrig mer bulk för mig, var på tog för jobbigt att deffa.
+1
Volymökningar är inte är allt för viktigt
Bulkat nu i lite mer än en 1 månad och gått upp 6kg, helt nybörjare inom detta men det verkar gå bra.
Nu har jag bulkat sen September, ska göra det fram till April
2 månader tycker jag är lagom (om man satsar på ett halvt kilo i veckan, annars kan man köra längre om man tar det långsammare)
Johannes
2007-02-12, 00:08
2 månader tycker jag är lagom (om man satsar på ett halvt kilo i veckan, annars kan man köra längre om man tar det långsammare)
Man lär väl inte lägga på sig mycket muskelmassa på två månader väl?
Avslutade nyligen min första bulk. Bortsett från vätska(lade på mig flera kilo rätt snabbt efter dieten) gick jag väl upp i snitt 0,5Kg/vecka under 6 månader. Jag vet inte hur mycket eller lite muskler det blev(märker väl det när jag blivit av med fettet igen), men det blev i varje fall alldeles, alldeles för mycket fett.
Jag tror inte en sådan bulk har någon som helst positiv effekt på muskelbyggandet. Jag märket iaf ingen skillnad alls mellan att ligga på klart överskott eller att bara täcka basbehovet.
Räknar man på det så motsvarar väl 1Kg muskler ca 1000kcal. För att då lägga på sig 10Kg muskler på ett år räcker ett överskott på knappt 30kcal/dag...
För min del kommer det iaf inte bli några stora kaloriöverskott i framtiden, förutsatt att jag kan hålla mig i skinnet(det är trots allt trevligt att äta mycket).
Rätt säker på att han menar deff och läste fel;)
Avslutade nyligen min första bulk. Bortsett från vätska(lade på mig flera kilo rätt snabbt efter dieten) gick jag väl upp i snitt 0,5Kg/vecka under 6 månader. Jag vet inte hur mycket eller lite muskler det blev(märker väl det när jag blivit av med fettet igen), men det blev i varje fall alldeles, alldeles för mycket fett.
Jag tror inte en sådan bulk har någon som helst positiv effekt på muskelbyggandet. Jag märket iaf ingen skillnad alls mellan att ligga på klart överskott eller att bara täcka basbehovet.
Räknar man på det så motsvarar väl 1Kg muskler ca 1000kcal. För att då lägga på sig 10Kg muskler på ett år räcker ett överskott på knappt 30kcal/dag...
För min del kommer det iaf inte bli några stora kaloriöverskott i framtiden, förutsatt att jag kan hålla mig i skinnet(det är trots allt trevligt att äta mycket).
Tror du att man kan lägga på sig 10 kg muskler på ett år genom att ligga på 30 kcal överskott, så har du grovt fel.
Johannes
2007-02-12, 01:17
Är det nån ide att bulka i två månader tror ni? och sedan deffa?
Är det nån ide att bulka i två månader tror ni? och sedan deffa?
Ju längre tid du bulkar (om man nu vill använda den termen) utan att deffa, desto bättre bygger du muskler. Alltså bygger mer muskler om du ligger på överskott fyra månader i sträck, kontra att du ligger på överskott två månader, sedan deff, plus två månader till då du ligger på överskott. Det är klart att du lär lägga på dig lite muskler på två månader, men att bulka i två månader är inget jag skulle rekommendera.
Tror du att man kan lägga på sig 10 kg muskler på ett år genom att ligga på 30 kcal överskott, så har du grovt fel.
Det lär inte vara många som lyckas lägga på sig 10Kg muskler på ett år, så 30kcal överskott per dag är ju rätt generöst räknat. ;)
Men eftersom jag nu har så grovt fel, visa varför mitt lilla räkneexempel inte stämmer.
pragmatist
2007-02-12, 10:20
Det krävs garanterat betydligt mer än 3,500 kcal för att bygga ett halvt kilo muskler. Siffran 3,500 är en uppskattning av viktförlust, d.v.s. kroppen tömmer och förbränner det som redan sitter där.
Det är över huvud taget väldigt svårt att uppskatta hur mycket man måste äta för att gå upp ett visst antal kilon, de individuella variationerna är för stora. Dessutom är ämnesomsättningen elastisk, d.v.s. om man äter mer så ökar ämnesomsättningen en del och det kan vara svårt att säga hur stort överskottet egentligen är - ett för litet överskott tenderar inte resultera i särskilt mycket viktökning över huvud taget. Hur stor denna elasticitet är varierar också från person till person.
Mjae, beror väl på. Min första 2 månaders bulk gick utmärkt. vikterna gick upp rejält, och på bilder ser jag helt klart större ut, även om det förmodligen är en del välplacerat späck också (även om jag tycker jag såg "sladdrigare" ut på förebilderna). Men förmodligen bidrar späcket lite till att man kan lyfta högre vikter vilket också gör sitt för träningen även efter bulken.
Tycker att en 2 månaders bulk blir som en "kickstart" på muskelbygge och att man därför inte bör deffa direkt efteråt utan träna på som vanligt med sin nyvunna hunger (det får jag iaf) och se vad som händer 6-12 månader framöver.
katzeklo
2007-02-12, 11:04
värt att deffa ? gav inget att bulka.. :D
Cerberus
2007-02-12, 11:10
jag tror jag ska överväga att bulka lite mer lagomt i kortare perioder och sedan deffa när jag tycker fettet har ökat tillräckligt. Sedan bulka igen osv.
blekfet2
2007-02-12, 12:43
tyngre kropp - hantera tyngre vikter - ökar bättre - mer massa.
tyngre kropp - hantera tyngre vikter - ökar bättre - mer massa.
Tyngre kropp - sämre dips, sämre chins - ökar mindre :D
bulk fiction
2007-02-12, 15:13
Tyngre kropp - sämre dips, sämre chins - ökar mindre :D
Tyngre kropp= tyngre belastning= ökad styrka:D
Det krävs garanterat betydligt mer än 3,500 kcal för att bygga ett halvt kilo muskler. Siffran 3,500 är en uppskattning av viktförlust, d.v.s. kroppen tömmer och förbränner det som redan sitter där.
Det är över huvud taget väldigt svårt att uppskatta hur mycket man måste äta för att gå upp ett visst antal kilon, de individuella variationerna är för stora. Dessutom är ämnesomsättningen elastisk, d.v.s. om man äter mer så ökar ämnesomsättningen en del och det kan vara svårt att säga hur stort överskottet egentligen är - ett för litet överskott tenderar inte resultera i särskilt mycket viktökning över huvud taget. Hur stor denna elasticitet är varierar också från person till person.
3500kcal är väl snarare vad som gäller för fett. Energiinnehållet i ett kilo muskler är runt 1000kcal(600kcal/lb), och då kan det väl inte gärna krävas mycket mer än 1000kcal i överskott för att bygga ett kilo muskler?
Möjligt att en del av överskottet går till spillo i själva processen. Sen lagras en del in som fett också. Själva poängen är dock inte att äta just 30kcal i överskott(vilket förstås är ohemult svårt att pricka in), det handlar snarare om att den extra energin som behövs faktiskt är väldigt liten och vill man slippa lägga på sig onödigt fett är det smart att anpassa sig efter det.
Shakemynuts
2007-02-12, 15:29
Jag bulkar jämt. :)
Var där inte en tråd nyligen där någon (Grub?) påstod att ett kilo muskler kostar mer energi att tillverka än ett kilo fett?
Visst, där är kanske bara 1000 kcal per kg muskler om man vill använda energin, men det kanske kostade mycket mer än så att skapa det kilot?
Tyngre kropp= tyngre belastning= ökad styrka:D
Nu tycker jag du börjar att bli lite vrong.
bulk fiction
2007-02-12, 15:32
Jag bulkar jämt. :)
Jag med, deffen infinner sig en gång om året då man blir sjuk eller nått;)
Det kanske är dags att testa deffa nån gång..
bulk fiction
2007-02-12, 15:33
Nuu tycker jag du börjar att bli lite vrong.
Jag tyckte det krävdes svar på tal;)
Slartibartfast
2007-02-12, 15:37
Jag bulkar tills jag tycker att jag börjar vara fet, alltså när rutorna börjar synas dåligt.
Jag tyckte det krävdes svar på tal;)
*whistle*
Jag bulkar tills jag tycker att jag börjar vara fet, alltså när rutorna börjar synas dåligt.
Yes, när sittkaggen börjar synas mer än väl så är det dags.
Jag bulkar till jag tröttnar på skräpmat. *whistle*
Var där inte en tråd nyligen där någon (Grub?) påstod att ett kilo muskler kostar mer energi att tillverka än ett kilo fett?
Visst, där är kanske bara 1000 kcal per kg muskler om man vill använda energin, men det kanske kostade mycket mer än så att skapa det kilot?
Jag lyckas inte hitta något sådant när jag söker. Om du kan hitta tråden får du gärna länka.
Det verkar dock tämligen ologiskt att muskler skulle kosta så mycket energi att tillverka. Fett har ju som bekant ett mycket större energiinnehåll. Ett kilo muskler är väl ca 20% protein, 10% fett och 70% vatten.
Jag kan visserligen tänka mig att själva byggandet kostar lite extra, men att kroppen skulle vara så ineffektiv har jag svårt att föreställa mig.
Det kan väl för övrigt nämnas att samme Grub vid flertalet tillfällen förordat mindre energiöverskott istället för att "bulka".
Varken 'bulkar' eller 'deffar'. Äter sunt och stadigt året runt.
Jag lyckas inte hitta något sådant när jag söker. Om du kan hitta tråden får du gärna länka.
Det verkar dock tämligen ologiskt att muskler skulle kosta så mycket energi att tillverka. Fett har ju som bekant ett mycket större energiinnehåll. Ett kilo muskler är väl ca 20% protein, 10% fett och 70% vatten.
Jag kan visserligen tänka mig att själva byggandet kostar lite extra, men att kroppen skulle vara så ineffektiv har jag svårt att föreställa mig.
Det kan väl för övrigt nämnas att samme Grub vid flertalet tillfällen förordat mindre energiöverskott istället för att "bulka".
Letat rätt rejält nu men hittar den inte :-/
Jag har för mig att jag hade ett inlägg i tråden också. Tror nästan att jag antog där att (muskel)protein kostade mindre att bygga in i kroppen än fett men blev tillrättavisad.
Jag kör efter att fota mig själv. Försöker köra en känn efter metod. Just nu har jag lagt på mig mer späck men ökat från 64-71 kilo på ett halvår. Nybörjare träning. Så när jag ser för fet ut så tänkte jag ta ner mig på fett som precis täcker rutorna. Men målet är 74 kilo om ett halvår. Jag grisat lite väl mycket och tänker motionera lite mera för inte fläska på mig för mycket för snabbt.
Kommer nog inte deffa fram rutor på de närmsta 2 åren. Men försöka ligga på en vanlig smalt utseende men inte deffat då jag skall dra ner min nivå. Vill hitta en enkel livstil med bra form som jag kan hålla i många år utan att noja över allt jag stoppar i mig.
kallebaah
2007-02-13, 02:30
Hur länge brukar ni bulka?
Några år.
Cerberus
2007-02-13, 07:45
japp men pytte-överskott har han sagt blir pytteökningar också. En balansgång som sagt.
Men det e nog vettigare att ligga på ett mindre överskott, typ 500kcal. Personligen räknar jag inte på såna små siffror då jag tycker det e svårt att få till en exakt kcal-mängd per dag som man faktiskt gör av med. Sen varierar det dag till dag hur aktiv man e.
Man får nog leva ganska inrutat om man ska ligga på exakt 500kcal i överskott.
ska fortsätta äta som jag gör tills ökningarna slutar komma (vikt och styrkemässigt) sen får jag se om jag minideffar eller äter ännu mer :)
Calle Siren
2007-02-13, 11:40
Bulkar inte i den bemärkelsen då effekten av detta endast håller i sig i ca två veckor. Rent teoretiskt skulle cyklad bulk antagligen fungera bättre för att inte orsaka försämrad insulinkänslighet..
Men fet, det blir man ändå :D
Bulkar inte i den bemärkelsen då effekten av detta endast håller i sig i ca två veckor.
Hur menar du? Man bygger muskler på ett kaloriöverskott, och kaloriöverskott är iaf för mig bulk.
Calle Siren
2007-02-13, 13:06
Hur menar du? Man bygger muskler på ett kaloriöverskott, och kaloriöverskott är iaf för mig bulk.
Jo självklart behövs ett överskott! *drool* Men när jag tänker på bulk, tänker jag vomeringsvolymer av mat, så länge man håller sig på ca 500+kcal så är det lugnt. Men om man svinar en längre tid så gör man säkerligen sig själv en björntjänst ! Visst tänder man på feta (Obesa) kroppar så är det säkerligen det ultimata att ligga 1500 kcal + :D
Jo självklart behövs ett överskott! *drool* Men när jag tänker på bulk, tänker jag vomeringsvolymer av mat, så länge man håller sig på ca 500+kcal så är det lugnt.
Ah, då är jag med. :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.