handdator

Visa fullständig version : Nyttigt godis

Nesz
2007-02-11, 19:23
Tjena är inne på min första deff och det har gått relativt bra under dom två veckor som gått och jag undrar om ni grabbar och tjejer har några bra tips på nyttigt godis? kan inte äta nötter tyvärr :cool:

GymTT
2007-02-11, 19:25
Hur ofta hade du tänkt äta de?

allt godis är rätt energitätt.

Nesz
2007-02-11, 19:53
bara på helgerna framför tven ;)

ligne
2007-02-11, 19:58
fruktsallad är det bästa godis som finns :D

lectris
2007-02-11, 20:08
Tjena är inne på min första deff och det har gått relativt bra under dom två veckor som gått och jag undrar om ni grabbar och tjejer har några bra tips på nyttigt godis? kan inte äta nötter tyvärr :cool:

jag har en pryl jag och killen brukar knåpa ihop på helgen och mumsa på. rätt energitätt, men funkar fint efter ett träningspass. :) och damn, det är så gott!

ingredienser:
100g cashewnötter
100g hasselnötter (vi brukar dock köra på pistage. funkar lika bra)
200g dadlar
100g russin
1msk kakao (vi skiter i kakaon och kör ner 1dl prottepulver ist..) :thumbup:
riven kokos

blötlägg allt förutom kakon/protte i 2h. vi brukar köra på kokande vatten i ~30 min, är man otålig så är man ;) mixa allt till en gegga, rulla ihop till bollar precis som med chokladbollar, rulla i lite riven kokos. släng in i frysen i en kvart, och vips har du något asgott att knapra på. *popcorn*

lectris
2007-02-11, 20:10
haha! missade att du inte kan äta nötter. bummer. :P finns säkert något man kan ta i stället.. fikon, solrosfrön?

CoolHandLuke
2007-02-11, 20:40
Tjejjor brukar göra sånna där stavar av grönsaker ibland och doppa dom i nån dipp. Det funkar för grappar också.

Man kan ju göra dippen antingen bulkig eller deffig och
med olika smaker. Typ med yoghurt, gräddfil, surkräm osv av olika fetthalter. Man kan göra guacamole också. Eller med kvarg. Man kan nog ha proteinpulver i också. O kryddor, vitlök osv osv.

Grönsaker funkar väl sånt man kan skära i bitar som går att dippa. Alltså nästan alla. Favoriter brukar väl vara morot, gurka, selleri.

Grina inte. Du behöver grönsaker när du deffar så du får i dig tillräckligt med spårämnen som du missar när du ligger på underskott. Dessutom är det gott när man väl lär sig att tycka om det.

skratt
2007-02-11, 20:41
Rostade kikärtor/sojabönor är sketagott :).

Annars som nån skrev : FRUKT! Köp massa spännande frukter och gör en fruktsallad.

Eller nyttiga chokladollar: blanda havregryn, keso mini, liite mosad banan, kakao, lite katrinplommonpurré (sockerfri barnmat..) och ev lite sötnmedel. Mosa allt samman ordentligt! Älskar dom. Experimentera dig fram tills du uppnått önskad smak och konsistens. Rulla ev i kokos.

Nesz
2007-02-11, 22:42
Eller nyttiga chokladollar: blanda havregryn, keso mini, liite mosad banan, kakao, lite katrinplommonpurré (sockerfri barnmat..) och ev lite sötnmedel. Mosa allt samman ordentligt! Älskar dom. Experimentera dig fram tills du uppnått önskad smak och konsistens. Rulla ev i kokos.

Tack! Det ska jag pröva :)

Helena B
2007-02-12, 01:52
fruktsallad är det bästa godis som finns :D

Ja och helst om man blandar i granatäpple och bär.

Nilsjohan
2007-02-12, 02:52
Exotic Snacks har rostad majs som är gott, tror att det heter "soft corn"

Eddie Vedder
2007-02-12, 05:46

Alla sorters snacks å godis är ju väldigt energirikt, jag tycker de känns lite som att om du redan bestämt dej för att "falla dit". Att sitta framför TV:n å knapra i sej kan få kalorierna å dra iväg ordentligt nästan oavsett va du käkar (om man bortser från typ gurk-och morotsstavar o.s.v. men har du en fet dipp till det så blir de ju samma sak).

Varför inte bara bestämma dej för att undvika såna vanor, för dom är knappast bra på deffen. Allt som man sitter å stoppar i sej utan att direkt fundera över kan lätt dra iväg som sagt, ge inte upp efter två veckor utan ha karaktär så gott du kan annars finns alltid risken att man unnar sej lite här och lite där, lite hit och lite dit o.s.v. sen startar du en tråd om ett tag å "...kan inte förstå varför inte varför ingenting händer?".

shut teh face
2007-02-12, 09:51
Börja snusa och drick cola light, fan då kan du gå utan mat en vecka. :cool:

Sniggel
2007-02-12, 10:02
Rostade kikärtor/sojabönor är sketagott :).

Annars som nån skrev : FRUKT! Köp massa spännande frukter och gör en fruktsallad.

När i processen doppar man den?

jaaaaag
2007-02-12, 12:54
jag är kanske gryyymt okräsen nu men om du verkligen inte vill ha i dej mkt kalorier så kan du vispa upp så många äggvitor du känner för.. jag brukar ta två det blir ganska mycket. Sen har jag i nån smak fun light. Tror att jag brukar använda wild berries eller vad den heter =) sen så smakar du av (jag brukar ha kakao eller kanel i med) sen så in i frysen nån timme. Sen har du något glassliknande iallafall ;D

Sen funkar det med att mixa kesella, frysta bär och nån fun light kanske jordgubb.. blir riktigt gott =)

*Lina*
2007-02-12, 15:38
Sockerfritt godis som typ läkerol kids
Risenta snacks
Frukt i massor!
Grönsaker med guaccamole-dipp (1 avocado, ½ lättkesella, vitlök, pressad citron, salt, peppar... Mixas)

Emil_Larsson
2007-02-12, 18:34
Nyttigt godis? förstår inte ditt uttalande.

Godis är onyttigt, godis är godis. Mat är mat.

Det är ju liksom det som är hela grejen. Godis = Marabou choklad, skumtomtar, praliner, gelehallon.
Det som andra nämner här är ju mer mat :)

Skulle snarare säga;

Förslag på något gott, tilltugg som är gott.

Metal_boy_
2007-02-12, 21:47
Nyttigt godis? förstår inte ditt uttalande.

Godis är onyttigt, godis är godis. Mat är mat.

Det är ju liksom det som är hela grejen. Godis = Marabou choklad, skumtomtar, praliner, gelehallon.
Det som andra nämner här är ju mer mat :)

Skulle snarare säga;

Förslag på något gott, tilltugg som är gott.

Och kalorisnålt för att komplettera..

Hon fattar nog att det inte är nyttigt ska du se. Det är ju snarare det som jag lade till som man är ute efter. Inte nått optimalt näringsrikt.

maRRtin
2007-02-12, 22:22
Wasa knäckis är gott

Cerberus
2007-02-12, 22:26
äh fan ät ditt godis, finns det ens nåt "nyttigt" godis? Jag räknar inte frukt som godis utan riktig mat med näring. Det e iof gott så d kan man ju snacksa på.

Annars äre the real deal som gäller tycker jag.

Davil
2007-02-13, 10:16
När jag äter godis så äter jag det jag tycker är gott, oavsett om det är nyttigt eller ej.

Det absolut godaste jag vet är fin mörk choklad som är lite fruktigare i smaken. Tex Valhrona eller michel cluizel "Madagaskar" Mmmmumma !!!

Detta äter jag för jag tycker det är det godaste som finns, sedan att det är nyttigt (men energitätt) är bara en bonus.

o.z.z
2007-02-13, 17:56
MUMS (http://www.laroc.se/kunder/produkter/jpeg_liten/snacks/index.html)