Visa fullständig version : Hur ligger det egentligen till med GI?
Jag läste precis en artikel om GI-värde, där det stod att GI-värdet är mätt på 50 g kolhydrater. Betyder det att 20 g kolhydrater från exv. russin inte har lika högt GI-värdet som 50 g?
Exv. morötter har ju ett högt GI på ca 100. Men morötter har ju stor volym jämfört med energimängden, påverkar det GI:t på något sätt?
Går alltså 50 g kolhydrater från morötter lika ut snabbt i blodet som 50 g kolhydrater från russin?
Någon får gärna klara upp det här för mig!
20 gram kolhydrater från russin ger en mindre area under blodsockerkurvan än 50 gram från russin ja.
20 gram kolhydrater från russin ger en mindre area under blodsockerkurvan än 50 gram från russin ja.
Ok, vet du hur det ligger till med morötter? Frågan jag främst vill få svar på är om 50 g kolhydrater från morötter går lika snabbt ut i blodet som 50 g kolhydrater från russin?
Jag är ganska säker på att blodsockerkurvan ser likadan ut än vilken volym det är på födointaget. Fast å andra sidan så sker ju magsäckstömningen snabbare om man fyller upp magsäcken med mer vatten och på så vis så kanske blodsockret ökar av hög- resp. låg densitet. Fast detta gör nog ingen som helst praktisk skillnad. Någon som vet mer på detta område får gärna fylla i.
Eddie Vedder
2007-02-11, 12:04
Ok, vet du hur det ligger till med morötter? Frågan jag främst vill få svar på är om 50 g kolhydrater från morötter går lika snabbt ut i blodet som 50 g kolhydrater från russin?
Först å främst är det kokta morötter som har högt GI men de är ju ingenting att bry sej om eftersom morötter är nyttigt å man får trycka i sej en hel del för att komma upp i 50 g kolhydrater.
Nu vet jag inte russins å kokta morötters GI i huvet men äter du den mängden av båda dessa livsmedel som innebär 50 gram kolhydrater från båda så kommer det livsmedlet med högst GI ge högst blodsockerhöjning.
Sen lär du ju vara en aning mer mätt av morötterna än av russinen.;)
Ola Wallengren
2007-02-11, 12:07
Det är kokta morötter som har GI ca 41-92 (glukosreferens), råa morötter har GI ca 16. Inte för att det spelar någon större roll i praktiken eftersom det är så mycket annat som påverkar GI efter en måltid och hur kosten påverkar kroppen och hälsan.
Hur som helst så är morötter alltid bra mat, kokta eller råa. Upptaget av råa morötter kan iofs vara lite si och så, det är en del som går rätt igenom.
Eddie Vedder
2007-02-11, 12:15
Minna:
När morötter kokas denatureras proteinet som binder betakarotenet, alltså är det fördelaktigt att koka dom ur näringssynpunkt, tvärtom mot vissa andra näringsämnen. Inte stormkoka sönder dom givetvis men kokta morötters betakaroten är mer lättupptagligt än råa, tillsammans med fett.
Så det finns noll anledning att käka råa morötter av GI-rädsla, däremot kan man ju tycka mer om råa morötter å då e ju saken annorlunda. Ligger man lågt på kcal för tillfället kan de ju dessutom kännas bra psykiskt att ha nånting å tugga på.
Det är kokta morötter som har GI ca 41-92 (glukosreferens), råa morötter har GI ca 16. Inte för att det spelar någon större roll i praktiken eftersom det är så mycket annat som påverkar GI efter en måltid och hur kosten påverkar kroppen och hälsan.
Hur som helst så är morötter alltid bra mat, kokta eller råa. Upptaget av råa morötter kan iofs vara lite si och så, det är en del som går rätt igenom.
Har hört detta förut att morötter bara kan gå rätt igenom. Vad ska man göra för att undvika detta? Äta råa morätter med lite olja eller vad man kan göra för att kunna ta upp näringsämnena från morötter om man vill äta de råa vill säga?
Genom att koka morötterna så denaturerar du en massa olika protein, förstör cellväggarna i moroten, kokar upp olika kostfibrer. Helt enkelt mosar till dem rejält.
För att kunna ta upp den viktiga antioxidanten beta-karoten behöver du lite olja att lösa in det i.
Det går alltså inte att öka upptaget av betakaroten i råa morötter genom att äta olja samtidigt. Däremot är det viktigt att få med lite fett till de kokta morötterna.
Genom att koka morötterna så denaturerar du en massa olika protein, förstör cellväggarna i moroten, kokar upp olika kostfibrer. Helt enkelt mosar till dem rejält.
För att kunna ta upp den viktiga antioxidanten beta-karoten behöver du lite olja att lösa in det i.
Det går alltså inte att öka upptaget av betakaroten i råa morötter genom att äta olja samtidigt. Däremot är det viktigt att få med lite fett till de kokta morötterna.
Blir effekten den samma om man wokar råa morötter i t ex lite olivolja? Det är ju inte kokning direkt, och de blir ju inte jättemjuka (snarare lite krispiga men varma) så det kanske inte alls är samma sak?
Så länge du inte gör kolbitar av grönsakerna spelar det ingen roll HUR du tillagar dem.
Vattnet finns i grönsakerna och det gäller bara att komma upp i tillagningstemperatur, dvs genomvarma ( 60 - 70 grader )
Ok Sverker, då är jag med. Men vad är då det positiva med att äta morötter råa om man inte kan ta upp något "nyttigt" ifrån dem?
Ola Wallengren
2007-02-11, 19:43
Tja, många tycker att det smakar gott och är mättande. En del av näringen tas nog upp men resten passerar som fiber. Detta ser jag som rätt positiva egenskaper.
Tja, många tycker att det smakar gott och är mättande. En del av näringen tas nog upp men resten passerar som fiber. Detta ser jag som rätt positiva egenskaper.
Ja det håller jag absolut med om, äter morötter väldigt ofta själv :)
Men som sagt tänkte just på näringsupptag vad gäller nyttigheterna i moroten. Har dock fått svar på min fråga nu så jag tackar för det!
CoolHandLuke
2007-02-11, 20:28
Blev visst morotstråd. :)
Hur är det med lättfermentering? Typ som man gör som med pizzasallad att man låter rivna morötter etc ligga i vinäger och olja något visst antal timmar?
För övrigt är morot är en av de få råa saker som får mitt blodsocker dra iväg. Frukter av alla slag funkar klart bättre.
Eddie Vedder
2007-02-11, 20:53
Blev visst morotstråd. :)
Hur är det med lättfermentering? Typ som man gör som med pizzasallad att man låter rivna morötter etc ligga i vinäger och olja något visst antal timmar?
För övrigt är morot är en av de få råa saker som får mitt blodsocker dra iväg. Frukter av alla slag funkar klart bättre.
Att finfördela morötter, t.ex. gör även de att betakarotenet blir mer lättillgängligt, men de ska gärna ätas så snart som möjligt inpå de att dom rivits.
Va som händer när dom legat i vinäger vet jag dock inte, möjligt att de kan ha positiv inverkan.
Eddie Vedder
2007-02-11, 21:03
http://www.slv.se/upload/dokument/Rapporter/Mat_och_nutrition/KarotenoiderRapp.pdf
S. 17-18 står de om karotenoiders biotillgänglighet vid bl.a. värmebehandling och finfördelning.
Intressant rapport i övrigt oxå för den näringsintresserade.
Har hört att om man kokar morötter hamnar vitaminerna i kokvattnet istället, är det verkligen så? Finns det något annat sätt man kan koka dem på för att behålla vitaminerna?
Med potatis är det ju så, att om man kokar potatisen och äter den varm har den högt GI, men kokar man den och sen kyler så blir GIt lågt. Är det samma med morötter?
Tacksam för svar!
Ja vitaminerna sipprar nog ut till viss del. Tror ångkokning är skonsammare, om man inte kan ångkoka kan man köra något mellanting.
Ta i lite vatten så att där finns vätska att koka, sedan på med locket så att vattnet inte avdunstar för mycket. Sen kan man ju kanske använda vätskan som blir kvar till nåt annat om man är kreativ.
Eddie Vedder
2007-02-12, 19:41
Har hört att om man kokar morötter hamnar vitaminerna i kokvattnet istället, är det verkligen så? Finns det något annat sätt man kan koka dem på för att behålla vitaminerna?
Med potatis är det ju så, att om man kokar potatisen och äter den varm har den högt GI, men kokar man den och sen kyler så blir GIt lågt. Är det samma med morötter?
Tacksam för svar!
Du kan inte bara säga vitaminer som vitaminer, alla mikronäringsämnen är inte värmekänsliga. I morötter är de precis så som vi har nämnt här i tråden att tillagning och finfördelning snarare ökar biotillgängligheten av betakaroten.
Ja morötter får skyhögt GI när dom kokas men hur ofta äter du så mycke kokta morötter att du får i dej 50 gram kolhydrater?
...GI är dessutom ganska oväsentligt, det viktigaste är alltid näringsinnehåll.
Desto finare du hackar morötterna desto större yta mot vattnet får du och desto större förlust av vattenlösliga vitaminer.
Nu är beta-karoten inte alls löslig i vatten utan beta-karoten sitter där den sitter;)
Alltså minimala förluster där.
Jag skalar morötter och kokar dem hela. De kan delas på tallriken.
Ok, tack för svaren. Ingen som vet hur GI:t ser ut efter kokning och nedkylning?
Eddie Vedder
2007-02-12, 20:04
Ok, tack för svaren. Ingen som vet hur GI:t ser ut efter kokning och nedkylning?
Menar du på allvar att du är rädd för GI:t i kokta morötter!?:confused:
Menar du på allvar att du är rädd för GI:t i kokta morötter!?:confused:
Jag tänkte svara på ditt inlägg innan men det kändes meningslöst. Nu får jag väl göra det eftersom du inte vill ge dig.
Jag är inte "rädd" för GI:t, jag är intresserad. Anledningen till att jag vill veta om morötters GI är för att jag skulle vilja äta det efter träningen. Visst finns det säkert bättre alternativ (snälla bombadera mig inte med meddelanden om att det är bättre med t.ex. maltodextrin, det vet jag) - men jag gillar morötter och grönsaker är nyttigt.
Andra orsaker till en person vill veta om morötters GI:
- Äter mycket morötter och stora portioner (vilket stämmer delvis för mig)
- Känslig för blodsockersvängningar
- Är diabetiker eller insulinresistent
- Följer en GI-diet
Osv osv.
Är lite uttråkad av att vissa ifrågasätter frågan och kräver berättighet, istället för att bara besvara den.
Eddie Vedder
2007-02-12, 20:40
Jag tänkte svara på ditt inlägg innan men det kändes meningslöst. Nu får jag väl göra det eftersom du inte vill ge dig.
Jag är inte "rädd" för GI:t, jag är intresserad. Anledningen till att jag vill veta om morötters GI är för att jag skulle vilja äta det efter träningen. Visst finns det säkert bättre alternativ (snälla bombadera mig inte med meddelanden om att det är bättre med t.ex. maltodextrin, det vet jag) - men jag gillar morötter och grönsaker är nyttigt.
Andra orsaker till en person vill veta om morötters GI:
- Äter mycket morötter och stora portioner (vilket stämmer delvis för mig)
- Känslig för blodsockersvängningar
- Är diabetiker eller insulinresistent
- Följer en GI-diet
Osv osv.
Är lite uttråkad av att vissa ifrågasätter frågan och kräver berättighet, istället för att bara besvara den.
Visst kan du käka morötter efter träning (och nej jag kommer inte nämna malto, jag kör inte me kosttillskott själv) men för nån effekt krävs de ju såna grymma mängder. Det är därför jag reagerar när man just pratar morötter, kokta morötter e ju ett av typexemplen där GI är oväsentligt just p.g.a. den stora mängden man behöver få i sej för å komma upp i 50 gram kolhydrater(uppemot ett halvt kilo om jag inte minns fel) å jag ber om ursäkt om jag framtsod som otrevlig. Det va definitivt inte min mening.
Å sen exemplen du tar faller oxå i just "fallet kokta morötter" av samma anledning. Du får större blodsockerhöjning av 100g fullkornspasta än 100g kokta morötter så även en person på GI-diet lr med diabets skulle kunna äta de utan problem.
Om morötters GI sänks igen efter nedkylning kan jag inte svara på men potatis fungerar så iaf.
Visst kan du käka morötter efter träning (och nej jag kommer inte nämna malto, jag kör inte me kosttillskott själv) men för nån effekt krävs de ju såna grymma mängder. Det är därför jag reagerar när man just pratar morötter, kokta morötter e ju ett av typexemplen där GI är oväsentligt just p.g.a. den stora mängden man behöver få i sej för å komma upp i 50 gram kolhydrater(uppemot ett halvt kilo om jag inte minns fel) å jag ber om ursäkt om jag framtsod som otrevlig. Det va definitivt inte min mening.
Ingen fara :) 500 g är iaf inte så mycket som man tror, tre normalstora äpplen och du har redan kommit upp i 500 g. Sen gillar jag särskilt kokt morot så det är inga större problem för mig att få i mig 4-500 g på en gång.
Jag har för mig att potatisens GI-förändringar vid kokning och nedkylning beror på att stärkelsen förändras, men morot innehåller väl mest fruktsocker tror jag så det kanske inte påverkas på samma sätt. Någon som vet hur det ligger till får som sagt gärna skriva!
King Grub
2007-02-12, 21:03
Det är inte sannolikt att socker påverkas på samma sätt. Eller sannolikt och sannolikt... det är inte så, helt enkelt. :)
CoolHandLuke
2007-02-12, 21:09
Neh. Morot har mest sackaros i sig av sockerarter. Som många andra rotfrukter. Det är precis därför som jag har problem med dom när jag äter dom utan tillbehör.
Carrots, raw:
Total Carbohydrate 12.3 g 4%
Dietary Fiber 3.6 g 14%
Starch 1.8 g
Sugars 6.1 g
Sucrose 4596 mg
Glucose 755 mg
Fructose 704 mg
Metal_boy_
2007-02-12, 21:25
Vad är detta, har GI blivit populärt nu igen? :(
Är sackaros samma som vanligt vitt socker består av? Då låter ju inte det så nyttigt. Har hört nån gång att morot inte är "bra" just pga av sockret, men en grönsak är ju en grönsak o full av vitaminer så är det verkligen något att bry sig om?
King Grub
2007-02-12, 21:26
Är sackaros samma som vanligt vitt socker består av?
Sackaros är strösocker, ja. En disackarid bestående av 50/50 fruktos/glukos.
...men en grönsak är ju en grönsak o full av vitaminer så är det verkligen något att bry sig om?
Nej
Vad är detta, har GI blivit populärt nu igen?
I rätt sammanhang har det sitt berättigande men de flesta har kommit på att man måste se till helheten och inte ett enskilt livsmedel, särskilt inte som det innehåller så lite kolhydrater som morötter gör.
linusgrisen
2007-02-13, 15:22
För att svara på orginalfrågan:
Betyder det att 20 g kolhydrater från exv. russin inte har lika högt GI-värdet som 50 g? Ja.
Går alltså 50 g kolhydrater från morötter lika ut snabbt i blodet som 50 g kolhydrater från russin?
Nej. Det är det som är GI-värdet. GI-värdet är alltså måttet på blodsockersvaret efter intag av 50 gram kolhydrater från visst livsmedel. Tror att du kanske har blandat ihop begreppen lite, GL (Glyceamic load) är det där man tittar på blodsockersvaret efter en portion av ett livsmedel.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.