handdator

Visa fullständig version : svarar inte på mono-kreatin, svarar man på något annat?

G_lund
2007-02-11, 11:17
hej
tränade för ca ett år sen med kreatin (billigt monohydrate), kännde inget speciellt då. tänkte efteråt att det kanske var för att jag inte skötte kosten ordentligt. testade nu i vintras igen, har använt det i tre veckor och jag känner ingenting nu heller.
nu till frågan:
Om man inte svarar något på monohydrate, är det då värt att lägga ut pengar på ett dyrare märke och t.ex. citrate eller alkalyne? eller kan jag lika gärna slänga pengarna i sjön?

Lindstein
2007-02-11, 13:28
Det är ganska vanligt att man hör från folk att de inte får effekt av de billiga sorterna av kreatin monohydrat. Prova att köp ett kreatin monohydrat med som innehåller creapure, det är den bästa formen av monohydrat och den man hör mest positivt om.

Sen finns det ju givetvis andra mer "utvecklade" former av kreatin (kreatinpyruvat, kreatincitrat, Kre-Alkalyn osv osv...)

Sheogorath
2007-02-11, 13:52
Det är ganska vanligt att man hör från folk att de inte får effekt av de billiga sorterna av kreatin monohydrat. Prova att köp ett kreatin monohydrat med som innehåller creapure, det är den bästa formen av monohydrat och den man hör mest positivt om.

Sen finns det ju givetvis andra mer "utvecklade" former av kreatin (kreatinpyruvat, kreatincitrat, Kre-Alkalyn osv osv...)

Jag håller med. Kreatin som ser ut som "mjöl" är inte bra (t.ex. star och dahlblads). Creapure (AST, NutriVision, Fairing m.fl) däremot, märker jag stor skillnad av. Man ska titta på monohydratet. Ser det ut som fint, fint kristallint pulver (gnistrar lite i ljuset), då är det bra.

Nitrometan
2007-02-11, 13:58
Sen är ca. 30% av människorna non-responders. Får alltså ingen effekt av kreatin.

Kan bero på att de redan har höga nivåer av kreatin. Det går bara att fylla upp depåerna till en viss gräns.

Men visst har du en poäng Sheo. :thumbup:

melancoolio
2007-02-11, 14:04
Känner inte något av varken "billigt" monohydrat eller creapure monohydrat.

Fått "effekt" av kreatin citrat, kreatin etyl ester och kreatinpyruvate.

G_lund
2007-02-11, 14:06
Jag håller med. Kreatin som ser ut som "mjöl" är inte bra (t.ex. star och dahlblads). Creapure (AST, NutriVision, Fairing m.fl) däremot, märker jag stor skillnad av. Man ska titta på monohydratet. Ser det ut som fint, fint kristallint pulver (gnistrar lite i ljuset), då är det bra.

tack för tipset. :thumbup:

Lindstein
2007-02-11, 16:45
Sen är ca. 30% av människorna non-responders. Får alltså ingen effekt av kreatin.

Sen är det nog väldigt mänga som får effekt av kreatin, men dom känner inte av det pga att dom förväntar sig så väldigt mycket mer.

Kreatin är ett av de bästa (lagliga) tillskotten som finns, men många ser det som ett mirakel medel och när man kommer till gymmet och märker att vikterna faktiskt fortfarande är tunga, trots att man äter kreatin, så blir det lätt att kreatinet funkar inte.

Dr Nick
2007-02-11, 16:58
Det kan ju också vara så att många tränar på ett sådant sätt att dom inte märker 1-2 extra reps eller att dom inte ens tränar tillräckligt länge för att märka att dom skulle kunna köra några extra set?
Bara en tanke.

Sheogorath
2007-02-11, 19:03
Det kan ju också vara så att många tränar på ett sådant sätt att dom inte märker 1-2 extra reps eller att dom inte ens tränar tillräckligt länge för att märka att dom skulle kunna köra några extra set?
Bara en tanke.

Jag tror att du har helt rätt. :)

G_lund
2007-02-11, 20:18
Bara en tanke.

för träningsdagbok. :)
brukar alltid öka 1-2 reps i någon övning, men det gjorde jag även innan jag började med kreatinet.

bongoberra
2007-02-12, 16:55
Det tar ett tag innan man märker nån effekt.

Jag tog 5gr innan och 5gr efter träning + morgon/kväll på vilodagar

Efter ungefär 2 veckor gjorde jag märkbart stora ökningar på vikterna.
Jag ökade sedan konstant i det mesta mellan vecka 2-6 veckan ungefär.
Sen stagnerade ökningarna.

Stab
2007-02-13, 17:55

+1ar här. Mycket är beroende på vilket märke det är, finns riktig skit ute. Slår ett till slag för att Star Nutrition fortfarande är uppe och sluggas med SELF om att vara dom sämsta skit märkena ever producerade någonstans i öst *slap*

EiseltUK
2007-02-13, 18:08
hej
tränade för ca ett år sen med kreatin (billigt monohydrate), kännde inget speciellt då. tänkte efteråt att det kanske var för att jag inte skötte kosten ordentligt. testade nu i vintras igen, har använt det i tre veckor och jag känner ingenting nu heller.
nu till frågan:
Om man inte svarar något på monohydrate, är det då värt att lägga ut pengar på ett dyrare märke och t.ex. citrate eller alkalyne? eller kan jag lika gärna slänga pengarna i sjön?

Du kan testa det att ta det tillsammans med kolhydrater.

Sniggel
2007-02-13, 22:12
Jag tror jag är en non-responder. Har dock "bara" testat monohydrat 2 ggr, ena perioden lite hyfsat regelbundet i någon månad eller tre och andra gången 2 månader regelbundet. Testat Kre-Alkalyn också men tycker att jag inte fick någon effekt med säkerhet från någon utav produkterna, man vill ju iaf orka 1-2 repetitioner till men det tyckte jag alltså inte att jag gjorde, visst fick jag resultat men inget som inte kunde varit av normal träning och ätande. Efter avslutad kur blev jag inte svagare heller.
Det är möjligt att jag fått effekt men om man inte märker av den så skippar jag gärna den. då äter jag hellre lyxigare mat.

På ett sätt känns det skönt att vara non-responder, man kan ju tänka på att man redan har höga nivåer och därför inte behöver ta kreatin eftersom man är "fulltankad" naturligt. ;)

Bara det tänkandet kan ju ge en placeboeffekt i träningen.

theolito
2007-02-14, 19:44
Ja, jag har använt kreatin och det har väl inte gett så jävla mycket men lite.