Visa fullständig version : Chilisäsongen startar nu!
Nu är det dags att så sina frön :)
Själv satte jag idag ned 45 frön från olika blandade sorter (15st) och väntar spänt på små skott...
Odlingsstart är nu fram till April cirka, men jag vill vara tidigt ute med tanke på vårt klimat. Bilder kommer fortlöpande i denna tråd :)
Coolt, känner mig sugen på att testa. Finns det nån bra guide på nätet? ;)
behövs inte så farligt mkt, men läs t.ex. http://www.chiliguiden.se , odla.nu, viivilla.se mm. :)
De flesta capsicum (inklusive paprika) odlas likadant.
Enkelt sagt: alltid vatten utan att vara dyigt och så mkt sol du kan ordna...
Trevlig tråd, ser fram emot bilderna!
Använder du någon slags odlingslampa för att så så här tidigt? Har du isåfall någon att rekommendera? (ska själv köpa en) Och vilka sorter är det du har sått?
Här har du förresten detta årets första skörd av chilis:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2085703&posted=1#post2085703
:)
Jag odlade alla möjliga sorter, blir lättare att komma på vilka när frukterna kommer :D
Anaheim, Long Slim, Apache, Jalapeno, piri piri, cayenne, Pinocchio´s Nose, Habanero, Schotch Bonnet sen minns jag inte fler :D
första inlägget påminnde om trådarna på ett cannabisforum jag kollat på. men länkar jag så blir jag nog bannad ganska fort :)
men alvarligt så ska du kanske in på lite såna forum å kolla deras odlingsanordningar.
första inlägget påminnde om trådarna på ett cannabisforum jag kollat på. men länkar jag så blir jag nog bannad ganska fort :)
men alvarligt så ska du kanske in på lite såna forum å kolla deras odlingsanordningar.
Jag har redan sett galenskaperna ;)
Även chili fungerar i hydrokultur, samt skulle gagnas av väteperoxiddopat vatten, CO2 dopade dagar, O Dopade dagar och alla sjuka natriumtryck lampor :B
Jag har inget intresse av att trixa dock, au naturel i en harmonisk trädgård är min ramsa.
man kanske ska börja odla också *drool* Det är inget avancerat att odla va? Bara ner i en kruka och vattna lite då och då?
Försökte odla Habanero förut men ficka ldrig upp några kanske skulle prova igen.
Frecko och psirus,
Det är mycket simpelt, använd relativt färska frön (du kan låta dem torka i någon dag eller så) för bästa resultat. Plantera i små odlingskrukor, jorden ska ALLTID vara fuktig och rel. varm under groning, när skotten börjar komma upp rensar du bort de minsta och sparar det största skottet i varje kruka. Sen är det dags att plantera om när skottet blivit lite större (plantera helst inte i för stor kruka). När det är soligt så måste du vara mycket noggran med vattningen, de torkar lätt ut på grund av sitt omfattande bladverk. Plantera om när rötterna kommer ut i bottenhålet på krukan.
Om du inte orkar plantera om mer senare så kan du helt enkelt vattna med näringslösning någon gång i veckan, fungerar utmärkt.
Det viktigaste under chilins uppväxt är att det inte är för kallt (rumstemperatur är bra), sol är alltid viktigt genom hela chilins liv.
Lycka till!
Inte mkt att rapportera än, kollar temperaturen till och från som varierar mellan 20C och 30C under en dag. Skönt att ha mätt ut iallafall för att se att det håller marginalerna.
Hittade in till lite nya ställen... bl.a. ett ställe med över 130 olika chilisorter att beställa. Känner mig mkt frestad att beställa fler att odla upp. (Utan trädgård undrar jag var fanken jag ska ställa allt bara :D)
Hur smakar chilin då? Smakar det chili eller kan det smaka ren röv beroende på vilken sort man odlar osv?
Hittade in till lite nya ställen... bl.a. ett ställe med över 130 olika chilisorter att beställa. Känner mig mkt frestad att beställa fler att odla upp. (Utan trädgård undrar jag var fanken jag ska ställa allt bara :D)
Här beställde jag mina chilifrön, jättebra utbud!
http://reimerseeds.com/peppers-hot_623.aspx
FreCko, habanero smakar jättegott, piri piri har inte så mycket smak, många chilis smakar som paprika ungefär - fast mer smakrika och godare. :)
Inte mkt att rapportera än, kollar temperaturen till och från som varierar mellan 20C och 30C under en dag. Skönt att ha mätt ut iallafall för att se att det håller marginalerna.
Jag vill gjärna ha dips på vart man kan köpa frön till olika chili sorter! PMa mig är du shysst :)
http://www.froer.nu är nog en bra start :)
http://www.froer.nu är nog en bra start :)
Har du beställt därifrån? vilka frön köpte du?
beställt massa pumpor och prylar därifrån, har nog de flesta av deras chilin :)
Jag vill gjärna ha dips på vart man kan köpa frön till olika chili sorter! PMa mig är du shysst :)
Kolla min post ovanför din, jättebra utbud och bra service. :thumbup:
NisseEriksson
2007-02-12, 18:44
Jag har redan sett galenskaperna ;)
Även chili fungerar i hydrokultur, samt skulle gagnas av väteperoxiddopat vatten, CO2 dopade dagar, O Dopade dagar och alla sjuka natriumtryck lampor :B
Jag har inget intresse av att trixa dock, au naturel i en harmonisk trädgård är min ramsa.
Du verkar ordentligt påläst om chili DavidN :)
När jag odlade chili gick det hyfsat bra, vissa överlevde, vissa skrumpnade
Basloppan
2007-02-12, 18:53
?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!
Är det något helt normalt och allmänt känt som trevligt och mysigt att så chilifrön? :S
Basloppan
2007-02-12, 18:54
Och att så jälva många är med i konversationen, liksom. Jag är mållös. (Jag klagar verkligen inte. Jag är bara helt stum.)
?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!
Är det något helt normalt och allmänt känt som trevligt och mysigt att så chilifrön? :S
Det är en mycket givande hobby att odla chili, prova själv vet jag! :thumbup:
Det är en mycket givande hobby att odla chili, prova själv vet jag! :thumbup:
Riktigt kul att odla! Blev en hel del chilli och örter förra året men nu reser jag för mycket för att det skall gå.
*cry*
Kolla min post ovanför din, jättebra utbud och bra service. :thumbup:
Det första man blir blind på är ögonen. :smash:
Ska kolla lite, sen blire att odla.
Måste också börja odla.. Vilken är den absolut starkaste chilin som finns?
Måste också börja odla.. Vilken är den absolut starkaste chilin som finns?
Officiellt så är det Red Savina Habanero tror jag, men Naga Morich är ungefär dubbelt så stark - det har dock inte kommit med i Guinnes rekordbok ännu. :D
Annars finns det "vanliga" röda habaneros på ICA, de är extremt starka.
Men det är inte så kul att bara odla skitstark chili, det är roligare att blanda lite. :)
kan vill ju ha en rejäl mix av de olika chili-arterna, och kanske t.om. korsa själv (busenkelt).
Finns allt från svarta till gula till lila till vita :B
Helknasika former... fruktiga, saftiga, kryddiga och svalkande.
Chili är verkligen inte bara smärtsam styrka :D
Här är ett av mina favoritställen: http://fatalii.net/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=27
Kolla under bilder... omg!
http://www.juuri.org/growing/pics/yield.jpg
Officiellt så är det Red Savina Habanero tror jag, men Naga Morich är ungefär dubbelt så stark - det har dock inte kommit med i Guinnes rekordbok ännu. :D
Annars finns det "vanliga" röda habaneros på ICA, de är extremt starka.
Men det är inte så kul att bara odla skitstark chili, det är roligare att blanda lite. :)
Lyckades få lite saft av habanerå i ögat stod å laga mat å kliade mig utan att tänka mig för, f**************n va det sved :D
Såg precis att jag hade några habanero plantor som jag försökte sätta i höstas eftersom jag hitta några frön. De är väl 2-3 dm nu. Kan de bli frukt på dem fortfarande fast att de va så länge sen jag plantera dem eller borde jag kasta dem å sätta nya?
plantera om dem och driv dem väl så kanske du får bra skörd på dem, men sätt även nya frön :)
snart dags för små skott att dyka upp ovan jord här hemma nu :)
Jodå nya frön blir det, men då behåller jag de här också.
Det va någon som nämnde näringslösning, är det samma som används till blommor och och andra växter?
Yes, men chilis ska inte ha alltför mycket näring. Ofta kan man skita i det helt.
fothermucker
2007-02-13, 14:13
Jag har en del apache och habanero-plantor från förra året som efter viss beskärning har börjat växa till sig igen. Är det någon som har koll på om de kan ge frukt två år i rad?
Det kanske är självklart? De har redan gett två omgångar sedan jag sådde i maj. Borde man plantera om dem måntro?
Alla chilis är perenner och ger frukt flera år i rad. :)
Jag håller dock inte med David om att näring är oviktigt, för mig har det varit otroligt viktigt - plantorna blev väldigt mycket större och fick massor av frukt så fort jag började ge dem näring, trots att jag planterat om dem regelbundet. :) När jag slutade med extranäring så fick jag bara små minichilis.
Ett tips är återigen att inte bara odla habanero, det blir lite tråkigt med bara en chilisort.
Förövrigt var den där Fatalii länken superb! :thumbup:
Zakath, ok.
Generella råd för skötsel av chili är att man ska vara sparsam med gödningen, men det beror klart på om det är inomhus eller utomhus :)
innan själva blomningen är när man ska vara försiktig med gödningen, och ösa på därefter.
Fatalii är sjuk i huvet :D
Störsköna iallafall. Man kan göra custombeställningar där, eller stickling, ja t.om. specialpulver :)
Zakath, ok.
Generella råd för skötsel av chili är att man ska vara sparsam med gödningen, men det beror klart på om det är inomhus eller utomhus :)
innan själva blomningen är när man ska vara försiktig med gödningen, och ösa på därefter.
Har jag aldrig sett (jag odlar i kruka), men visst ska man inte ge dem för mycket kväve vid t.ex. blomning. Men ju mer jag har gett dem ju större frukter och plantor har jag fått (håller mig självklart inom rekommendationsgränserna). :)
Dag 1:
http://lh3.google.com/image/david.nordin/RdMT7tMpudI/AAAAAAAAAbg/MIKXKzzXTbY/s288/P1020910.JPG
http://lh6.google.com/image/david.nordin/RdMTzdMpucI/AAAAAAAAAbY/JYbsvMf7tRI/s288/P1020907.JPG
Dag 5:
http://lh5.google.com/image/david.nordin/RdMUnNMpueI/AAAAAAAAAbo/ColUuEgyAok/s288/P1020972.JPG
Dag 7:
http://lh6.google.com/image/david.nordin/RdVz1GKEaSI/AAAAAAAAAcU/CjO_v6evdEQ/s288/P1030028.JPG
http://lh4.google.com/image/david.nordin/RdVz3mKEaUI/AAAAAAAAAck/p1nQ9uJs3cs/s288/P1030039.JPG
Det händer nått med de små liven *rolleyes*
har du lampa eller?
Kör utan lampa, drar upp dem på ett element nu som lägger jord och växthustemperaturen mellan 20C och 30C. De står i ett nordvästfönster så jag har någorlunda kontroll över temperatursvängningarna.
Jag har så bra ljus för övrigt i mitt hem att jag inte anser mig behöva extrabelysning :)
väntar bara på att de ska komma upp till maxstorlek så jag kan plantera nästa omgång :D
machine gun
2007-02-16, 11:40
Aah, tack för påminnelsen! Har fröer kvar sen förra året, så det blir nog samma i år, dvs Habanero och nån "vanlig chilipeppar", tror den hette Herkules. Iofs har jag fortfarande kvar torkade habaneros sen förra året och en enda räcker ju till en veckoranson gryta ungefär, så jag behöver väl egentligen knappast fler ;) Odlade Lombardo också, men de blev inte det minsta starka, smakade som paprika bara. Ska nog ta en tur till blomsteraffären och speja in utbudet. Brukar odla tomater också.
Det är skönt att vara ute tidigare tycker jag, typ nu känns lagom :)
Nu är det dag åtta här och 21skott är uppe, snart hälften.
http://bp2.blogger.com/_NxbHeNrQavI/RdcYlWKEajI/AAAAAAAAAek/YiWSpegKm7g/s320/P1030050.JPG
http://bp1.blogger.com/_NxbHeNrQavI/RdcYlGKEaiI/AAAAAAAAAec/PzgzE7AyU18/s320/P1030047.JPG
frökenzelda
2007-02-18, 14:15
Va, kan man odla sin egen chili? Coolt! blire bra då och hur mkt kostar fröna, eller ska man ta frön från de man köper i affären?
Jag odlade paprikor förr :P
Hur smakar chilin då? Smakar det chili eller kan det smaka ren röv beroende på vilken sort man odlar osv?
Det blir riktigt gott, ofta godare än i affär med mindre och mer näringsrik frukt.
Jfr t.ex. rejält gödd egenodlad tomat med butik - en världs skillnad!
Va, kan man odla sin egen chili? Coolt! blire bra då och hur mkt kostar fröna, eller ska man ta frön från de man köper i affären?
Jag odlade paprikor förr :P
Kika på några av de länkarna som finns i tråden, ett bra svenskt tips är http://www.froer.nu
Fortsättningen följer här:
http://davidnordin.blogspot.com/
Någon annan chiliodlare som vet vad bruna ränder på stjälken betyder?
Om det betyder något dvs.
Och vet någon vad det är som triggar blomningen? Har lite blandade växter i mitt hus, alla har fått för sig att blomma samtidigt. Kan blommningen hos en växt utlösa blomningen hos andra växter?
fothermucker
2007-03-06, 23:34
Hmm. Apropå blommor och chili.
Mina små sötingar blommar för fullt men det vill inte bli några nya bäbisar fastän jag hjälper dem på traven med själva älskogsidkandet, i brist på bin.
Köttar lite med en pensel och sådär men det verkar inte bli något fastän det dammar för fullt av kärleksmjöl.
Säg mig kära chiliexperter, är jag tvungen att adoptera? Är mina växter posers? Eller är det helt enkelt inte säsong för skiten?
Nu ska jag leka med mina turtlesgubbar istället. :naughty:
Kan inte hjälpa tyvärr, är förstagångenodlare. Om jag visste hur man la upp bilder skulle jag visa er min setup.
Men är växten tillräckligt stor?
Hmm. Apropå blommor och chili.
Mina små sötingar blommar för fullt men det vill inte bli några nya bäbisar fastän jag hjälper dem på traven med själva älskogsidkandet, i brist på bin.
Köttar lite med en pensel och sådär men det verkar inte bli något fastän det dammar för fullt av kärleksmjöl.
Säg mig kära chiliexperter, är jag tvungen att adoptera? Är mina växter posers? Eller är det helt enkelt inte säsong för skiten?
Nu ska jag leka med mina turtlesgubbar istället. :naughty:
Om det är vanliga chilisorter du har brukar de inte ens behöva befruktning för hand. Varför får du ingen frukt? Ramlar blommorna av?
Förmodligen beror bristen på frukt på brist på solljus, eller ev. näring.
Själv har 8 av mina 15 sorters chili grott redan, planterade för några dagar sedan! :)
fothermucker
2007-03-06, 23:55
Kan inte hjälpa tyvärr, är förstagångenodlare. Om jag visste hur man la upp bilder skulle jag visa er min setup.
Men är växten tillräckligt stor?
Setup fo sho.
Jepp, de (5st) har givit mig 2 eller 3 omgångar med undersköna frukter tidigare.
Mr. chili himself, Zakath har antagligen gått och lagt sig så jag väntar väl snällt till imorgon.
Här är lite avkomma från min setup i alla fall. :D
http://img508.imageshack.us/img508/9088/p1040018to9.jpg
Edit: Titta där var han! Ja, de trillar av och det kan nog vara brist på ljus. Vatten, näring och kärlek får de. Apache och habanero är det.
Setup fo sho.
Jepp, de (5st) har givit mig 2 eller 3 omgångar med undersköna frukter tidigare.
Mr. chili himself, Zakath har antagligen gått och lagt sig så jag väntar väl snällt till imorgon.
Här är lite avkomma från min setup i alla fall. :D
http://img508.imageshack.us/img508/9088/p1040018to9.jpg
Edit: Titta där var han! Ja, de trillar av och det kan nog vara brist på ljus. Vatten, näring och kärlek får de. Apache och habanero är det.
Det är väldigt tidigt för att låta plantorna blomma utan konstbelysning, så då är det förmodligen brist på ljus. Just habanero-plantor kräver dessutom ganska mycket ljus (även om mina egna plantor blommade och fick frukt för fullt mitt i vintern när det var som mörkast :D). Eller så är de möjligen för små/har för lite blad, vattna dem heller inte för mycket, det är lätt hänt så här års när det inte är så soligt.
Annars var det mycket fina torkade frukter du hade där, var det Apache?
fothermucker
2007-03-07, 00:20
Det är väldigt tidigt för att låta plantorna blomma utan konstbelysning, så då är det förmodligen brist på ljus. Just habanero-plantor kräver dessutom ganska mycket ljus (även om mina egna plantor blommade och fick frukt för fullt mitt i vintern när det var som mörkast :D). Eller så är de möjligen för små/har för lite blad, vattna dem heller inte för mycket, det är lätt hänt så här års när det inte är så soligt.
Annars var det mycket fina torkade frukter du hade där, var det Apache?
Javisst var det Apache! Mhm, där ser man, där ser man. Vattnet är under kontroll tror jag. Det kan mycket väl stämma det där med habaneron då apachen gav frukt både sommar och vinter medan herr habanero endast behagade under sommaren. Får väl helt enkelt vänta på bättre tider.
Tack för bra snabba och bra svar! :thumbup:
går det att stoppa blomningen genom att ta bort blommorna hur länge som helst?
De har börjat redan nu, kan jag plocka ända tills det blir sommar?
Jag undrar samma sak ang. för tidig blomning, hur kan man avbryta den?
Jag har några idéer:
Ge mer kväverik näring till plantorna (problemet är att det inte kan ta hur mycket som helst då de nyligen är nerklippta, så de är ganska små)
Ge konstgjort ljus (kanske kan detta fungera om blomningen beror på att en viss ljuscykel har triggat blomningen)
Nypa av blommorna (känns dock bara som att det kommer nya)
Vad kan funka, något annat?
Jag undrar samma sak ang. för tidig blomning, hur kan man avbryta den?
Jag har några idéer:
Ge mer kväverik näring till plantorna (problemet är att det inte kan ta hur mycket som helst då de nyligen är nerklippta, så de är ganska små)
Ge konstgjort ljus (kanske kan detta fungera om blomningen beror på att en viss ljuscykel har triggat blomningen)
Nypa av blommorna (känns dock bara som att det kommer nya)
Vad kan funka, något annat?
Det där låter väl rätt genomgående, har aldrig hört att den första ska påverka när en växt blommar, men du kanske har rätt.
Angående klippning, var när hur och varför?
Har dina chilis bruna ränder på stjälkarna också?
Det där låter väl rätt genomgående, har aldrig hört att den första ska påverka när en växt blommar, men du kanske har rätt.
Angående klippning, var när hur och varför?
Har dina chilis bruna ränder på stjälkarna också?
Klippning - varierar med chilisorter, vissa blir bra utan, vissa behöver klippas. Antingen kan du söka på interenet eller så kan du chansa ;)
Bruna ränder, hur gamla är de? Hela stammarna blir ju bruna när de blir äldre.
Klippning - varierar med chilisorter, vissa blir bra utan, vissa behöver klippas. Antingen kan du söka på interenet eller så kan du chansa ;)
Bruna ränder, hur gamla är de? Hela stammarna blir ju bruna när de blir äldre.
Aha! Det förklarar färgen. De är ca 2-3 månader gamla nu.
Hur menar du bra? Får man mer frukt eller friskare växt....?
Aha! Det förklarar färgen. De är ca 2-3 månader gamla nu.
Hur menar du bra? Får man mer frukt eller friskare växt....?
Jag är inte så väldigt insatt i beskärning, men oftast gör man det för att få en "buskigare", tåligare och vackrare planta, men också för att kunna få mer frukt. Det är oftast inte SÅ viktigt av det lilla jag har läst.
Själv hade jag valt att inte låta blomningen starta och vänta på lite bättre tider under sommarsol. :)
Imorgon, bara sådär några månader efter jag bett om det, får jag äntligen en massa härliga chilifröer. Åhh, det ska bli så kul att välja vilka som ska få pryda balkongen i sommar.*cupid*
Och Zakath, om du fortfarande vill ha Hot Lemonfröer så skickar jag gärna, ursäkta den enorma väntatiden.
Själv hade jag valt att inte låta blomningen starta och vänta på lite bättre tider under sommarsol. :)
Blomningen har ju redan startat. Utan mitt medtycke. :(
48+30 plantor klara här nu, snart dags för första omgången omplantering.
Om mina plantor blommat för tidigt hade jag knipsat av blommorna så att plantan växer sig större och kraftigare istället.
Om mina plantor blommat för tidigt hade jag knipsat av blommorna så att plantan växer sig större och kraftigare istället.
Jo det gör jag, men det kommer ju nya knoppar.
Hade dem ute på solning på balkongen en timme idag :D
Jag räknar med cirka en skottkärra frukt till hösten :)
Min nedklippta planta har fått några blad nu. Ska jag ställa den soligt? Gödsla med koskit? Begrava den? Eller?
Min nedklippta planta har fått några blad nu. Ska jag ställa den soligt? Gödsla med koskit? Begrava den? Eller?
Ställ den i ett soligt fönster och vattna. Göda ska du göra, fast mkt sparsamt och svagt.
Har du fin plats att gräva ner den på så det det ju guld, men invänta maj innan dess och ifall så så gräv ner kostskit eller liknande redan nu.
En liten update ;)
http://picasaweb.google.com/david.nordin/20070331
Just nu har jag ett vansinnigt fullt hem tills dess att frosten är borta *gah!*
Jag har ett stort problem med mina chilis, de har fått någon ohyra, det är små avlånga svarta småkryp (kanske tripps) och någon slags pytteliten vitgul larv. De kommer upp på bladen och äter, men de verkar leva i jorden.
Jag har försökt att döda dem med sprit/såpa lösning, men det hjälper inte då det alltid är några i jorden som överlever. Några tips?
Jag har ett stort problem med mina chilis, de har fått någon ohyra, det är små avlånga svarta småkryp (kanske tripps) och någon slags pytteliten vitgul larv. De kommer upp på bladen och äter, men de verkar leva i jorden.
Jag har försökt att döda dem med sprit/såpa lösning, men det hjälper inte då det alltid är några i jorden som överlever. Några tips?
Fortsätt som nu + spraya med grönsåpalösning.
För att vara lite extra:
rengör alla fönsterbrädor och flytta ut växter i kylan som inte är så känsliga.
Plocka bort så mycket jord från plantan som du anser är möjligt och tillsätt ny.
Hoppas det löser sig
Fortsätt som nu + spraya med grönsåpalösning.
För att vara lite extra:
rengör alla fönsterbrädor och flytta ut växter i kylan som inte är så känsliga.
Plocka bort så mycket jord från plantan som du anser är möjligt och tillsätt ny.
Hoppas det löser sig
Kan man spraya i jorden utan att växterna tar skada? För det lär ju döda småkrypen. :devil:
Tyvärr så har jag ju minst ett tjugotal växter som kan vara pot. smittade, så det är inte riktigt ett alternativ att byta jord för alla, men jag kan ju göra det för alla mina småplantor iaf (det ska ju ändå göras imorrn :)).
Finns det inget piller eller nåt som man kan stoppa i jorden som tar död på ohyran?
Vimpyboy
2007-03-31, 23:13
Hur mycket får man av en planta?
Mycket! :D
Jag har gjort en eller två skördetrådar, du kan ju kolla dem.
Men om det är en planta du sköter om ganska bra, näring och tillräckligt stor kruka, så blir det nog minst 30 normalstora frukter (t.ex. habaneros).
Kan man spraya i jorden utan att växterna tar skada? För det lär ju döda småkrypen. :devil:
Tyvärr så har jag ju minst ett tjugotal växter som kan vara pot. smittade, så det är inte riktigt ett alternativ att byta jord för alla, men jag kan ju göra det för alla mina småplantor iaf (det ska ju ändå göras imorrn :)).
Finns det inget piller eller nåt som man kan stoppa i jorden som tar död på ohyran?
grönsåpa kan du absolut spraya på jorden, det t.om. absorberas av planan och gör den osmaklig för många skadeinsekter, samt att den förstör ytspänningen och dränker det mesta som är beroende av den :devil:
köp lite torv (~30SEK/100L) och byt ut med så blir det både enkelt och billigt.
Vissa sorter får du flera hundratals frukter av :)
grönsåpa kan du absolut spraya på jorden, det t.om. absorberas av planan och gör den osmaklig för många skadeinsekter, samt att den förstör ytspänningen och dränker det mesta som är beroende av den :devil:
köp lite torv (~30SEK/100L) och byt ut med så blir det både enkelt och billigt.
Åh nej jag som precis gjorde slut på all grönsåpan för att ta död på småkrypen, men sen sköljde jag ur jorden MYCKET noggrant (ska byta jord idag). Men då ska här köpas grönsåpa. :devil:
Men torv har väl inga näringsämnen i sig för plantan? Då måste man väl köpa massa extra tillskott och sånt?
Tack så hemskt mycket för tipsen förresten!
köp gödd torv, från t.ex. basic park eller hasselfors. fortfarande billigt och översållat med näring.
köp gödd torv, från t.ex. basic park eller hasselfors. fortfarande billigt och översållat med näring.
Det blev att jag köpte vanlig plant och blomjord då utbudet där jag handlade inte var det bästa. Men jag tänkte på det här med att växterna kan absorbera grönsåpan, ska/kan man vattna växterna med t.ex. 1 del såpa, 9 delar vatten regelbundet då? Och hur är det om man har 1 del såpa, 3 delar sprit och 10 delar vatten, går det bra att "vattna" med det också eller skadas växternas rötter då? För jag har märkt att växternas blad tar skada av det om jag inte sköljer av bladen noggrant efteråt.
Tack igen. :)
Det blev att jag köpte vanlig plant och blomjord då utbudet där jag handlade inte var det bästa. Men jag tänkte på det här med att växterna kan absorbera grönsåpan, ska/kan man vattna växterna med t.ex. 1 del såpa, 9 delar vatten regelbundet då? Och hur är det om man har 1 del såpa, 3 delar sprit och 10 delar vatten, går det bra att "vattna" med det också eller skadas växternas rötter då? För jag har märkt att växternas blad tar skada av det om jag inte sköljer av bladen noggrant efteråt.
Tack igen. :)
Spriten hade jag behållt för akuta åtgärder, såpan däremot kan du hålla regelbunden tills dess du ska ta frukt (sluta innan du låter blomningen falla ut).
Fatalist
2007-04-01, 22:26
Papaversäsong också :D
Bara såpa verkar fungera jättebra, bladen verkar inte ta någon skada alls som när jag hade sprit i lösningen. Toppen! :) Nu ska plantorna bara växa lite, eller helst mycket.
Ska du ner vägarna förbi Falkenberg nån gång så säg till! Jag har lite dubbletter (omg many many) till dig :)
Nu har jag fått blom i en av mina plantor, är det för tidigt?
Måste man ja va heter det, polymera (kanske) för att man ska få frukt utav det? Morsan babbla nått om det.
Ska du ner vägarna förbi Falkenberg nån gång så säg till! Jag har lite dubbletter (omg many many) till dig :)
Det här inlägget missade jag helt. :( Var ju i Falkenberg (morföräldrarna bor där) för inte så länge sen. Tack ändå!
psirus, man brukar inte behöva pollinera blommorna, de är självpollinerande ofta. Men jag brukar ändå pollinera för säkerhetsskull. :) Några av mina plantor från förra året har mängder av knoppar nu, jag orkar inte nypa av alla längre.
!
psirus, man brukar inte behöva pollinera blommorna, de är självpollinerande ofta. Men jag brukar ändå pollinera för säkerhetsskull. :) Några av mina plantor från förra året har mängder av knoppar nu, jag orkar inte nypa av alla längre.
pollinera så hette det ja :)
Så det är lit etidigt för blomning nu alltså?
va kan hända? sämre skörd? små frukter? inga frukter?
Våra frön vill inte växa, trots att vi köpte ett käckt litet växthus till dem. Allt i det växthuset verkar mycket segt. Jag satt Blommafördagen samma dag och de har blivit typ 2 dm redan...
pollinera så hette det ja :)
Så det är lit etidigt för blomning nu alltså?
va kan hända? sämre skörd? små frukter? inga frukter?
Blommorna kan ramla av om de får för lite ljus eller näring t.ex. Växten växer inte lika mycket eftersom den ger all energi till blommorna. Små frukter får du bara om växten får för lite näring.
Fed up, menar du att fröna inte ens har grott? :(
Blommorna kan ramla av om de får för lite ljus eller näring t.ex. Växten växer inte lika mycket eftersom den ger all energi till blommorna. Små frukter får du bara om växten får för lite näring.
Så om jag ger dem lite näringslösning borde de växa ok?
Feddan: Konstig men mina som stod i det soligaste och varmaste fönstret har växt minst. men de borde komma nånting i allafall
Så om jag ger dem lite näringslösning borde de växa ok?
Svårt att säga, om de redan har tillräckligt med näring så behövs ju inte det.
fothermucker
2007-04-20, 12:18
Det här inlägget missade jag helt. :( Var ju i Falkenberg (morföräldrarna bor där) för inte så länge sen. Tack ändå!
Nu har jag inte stenkoll på det här med blommor och bin men borde inte blommor som har sk. ståndare i sig behöva polinering? Det är nämligen det enda som skiljer apacheblommorna från habanerons motsvarande, vilka inte verkar kräva penselduttande för att ge frukt. Inbillar mig även att mängden pollen är om inte obefintlig så i alla fall mycket mindre än hos apachesorten.
Nu har jag inte stenkoll på det här med blommor och bin men borde inte blommor som har sk. ståndare i sig behöva polinering? Det är nämligen det enda som skiljer apacheblommorna från habanerons motsvarande, vilka inte verkar kräva penselduttande för att ge frukt. Inbillar mig även att mängden pollen är om inte obefintlig så i alla fall mycket mindre än hos apachesorten.
De är självbefruktande (alternativt att de får infertil frukt, men det tror jag är ganska ovanligt). Habaneros får inte supermycket pollen, men de får tillräckligt mycket för att det ska synas tydligt på fingrarna när blommorna är "mogna".
Här är förresten mina nya chilis för det här året, tror att det är 8 sorter då jag råkade plantera några dubletter från en påse med mixade frön:
http://i61.photobucket.com/albums/h55/Zakke87/Blommor/chilis_blandade.jpg
Och här är en okänd sort från förra året som har fått mängder av knoppar nu (jag har nypit av de små knopparna så gott jag kunnat):
http://i61.photobucket.com/albums/h55/Zakke87/Blommor/chiliokand.jpg
Och Jalapeñon från förra året har också fått sina knoppar:
http://i61.photobucket.com/albums/h55/Zakke87/Blommor/jalapeno.jpg
ser trefligt ut zakath :)
http://picasaweb.google.com/david.nordin/20070331 <- lite gamla bilder från första omplanteringen,
1v:
http://picasaweb.google.com/david.nordin/20070414
Vimpyboy
2007-04-22, 15:28
Tänkte beställa lite nu i veckan, men det finns ju hur många olika sorter som helst! Hade tänkt mig vanliga habanero, men det var lättare sagt än gjort..
http://www.reimerseeds.com/hot-peppers-h_1035.aspx
Någon speciell sort som rekommenderas? Vad är skillnaden mellan alla olika sorter?
Oj, visste inte kollofolket odlade chili =)
Fick mina frön från en chilifrukt inhandlad på lokala matbutiken i januari ungefär.
Därefter grodde jag dem i någon vecka mellan fuktade bommulstussar uppepå min datorskärm (för värmens skulle). Detta är inte nått megaseriöst utan mer som ett roligt experiment från min sida (+ att jag har lite gröna fingrar).
Den har växt sen februari skulle jag gissa på. Den omplanterades (från krukan till vänster i bild) för ca en vecka sen och det var riktigt mycket rötter.
http://img170.imageshack.us/img170/1089/cimg5999dr9.jpg (http://imageshack.us)
och så en bild på frukten.
http://img402.imageshack.us/img402/7107/cimg6003ev2.jpg (http://imageshack.us)
Hoppas de smakar bra! Lycka till, till alla er som har egna odlingar!
Tänkte beställa lite nu i veckan, men det finns ju hur många olika sorter som helst! Hade tänkt mig vanliga habanero, men det var lättare sagt än gjort..
http://www.reimerseeds.com/hot-peppers-h_1035.aspx
Någon speciell sort som rekommenderas? Vad är skillnaden mellan alla olika sorter?
Red Savina om du vill ha den som är officiellt världens starkaste chili. :D Men det finns starkare sorter. Själv beställde jag en sort (Aji Dulce Str. 2) som smakar som Habanero utan någon styrka alls, tycker nämligen att habaneros smakar så väldigt gott. Men jag kan ju inte äta mycket av mina vanliga då de är så starka. :(
Annars finns det "vanlig" habanero i din lokala ICA-affär, oftast röd men ibland också gul. :)
Red Savina om du vill ha den som är officiellt världens starkaste chili. :D Men det finns starkare sorter. Själv beställde jag en sort (Aji Dulce Str. 2) som smakar som Habanero utan någon styrka alls, tycker nämligen att habaneros smakar så väldigt gott. Men jag kan ju inte äta mycket av mina vanliga då de är så starka. :(
Annars finns det "vanlig" habanero i din lokala ICA-affär, oftast röd men ibland också gul. :)
Om man köper frön (då habanero från ica-affären) nu i veckan, är det för sent att plantera?
Ska man plantera i kruka inomhus och sedan ställa krukan utomhus när den börjar komma upp kanske 10cm?
Eller något annat knep? Hoppas det inte är för sent iaf :)
Vimpyboy
2007-04-24, 19:40
Red Savina om du vill ha den som är officiellt världens starkaste chili. :D Men det finns starkare sorter. Själv beställde jag en sort (Aji Dulce Str. 2) som smakar som Habanero utan någon styrka alls, tycker nämligen att habaneros smakar så väldigt gott. Men jag kan ju inte äta mycket av mina vanliga då de är så starka.
Tack för tipsen, får lön imorrn, så då blir det att beställa lite samt köpa krukor. ;)
Så det finns chili-frön på ica? Det har jag aldrig ens tänkt på att kolla, men det ska kollas in imorrn!
Annars undrar jag som Br33W, det är väl inte för sent? :confused: :(
Ang. om det är för sent.
Som exempel så planterade jag en piri piri planta i Augusti/Sept förra året, den fick en alldeles utmärkt skörd. :D
Om man vill ha sina plantor utomhus så får man passa på medan vädret är fint.
Frön på ICA får man genom att plocka ut dem ur chilifrukterna som säljs där. ;)
Så hur går det för alla chiliodlare?
Själv har jag fått frukt på jalapeñon, någon okänd sort och blommor på ca. hälften av plantorna. Jag tror att det var en mycket dålig idé att använda odlingslampa så här tidigt på året, alla chilis får blommor när de är så små bara för det. :(
Här är en månad gammal bildserie :)
http://picasaweb.google.com/david.nordin/20070428
Det finns en hög utöver dessa, men de får vara med på nästa fotografering :)
Här är en månad gammal bildserie :)
http://picasaweb.google.com/david.nordin/20070428
Det finns en hög utöver dessa, men de får vara med på nästa fotografering :)
Vad är fördelarna/nackdelarna med att plantera två chilis i varje kruka?
Jag har börjat få en del frukt på mina, hoppas det inte är förtidigt?
Ska ta en bild sen.
Så hur går det för alla chiliodlare?
Själv har jag fått frukt på jalapeñon, någon okänd sort och blommor på ca. hälften av plantorna. Jag tror att det var en mycket dålig idé att använda odlingslampa så här tidigt på året, alla chilis får blommor när de är så små bara för det. :(
Vad är det för odlingslampa och hur många timmar har du den på per dag?
Vad är fördelarna/nackdelarna med att plantera två chilis i varje kruka?
Beroende på sort så kan dege stöd samt minska risken för annan pollinatör än tvillingen. Med fel sort så går det åt skogen eftersom alla grenar kommer slåss om plats och missar ljus. Därav skulle oftast en ensam planta växa bäst.
för alla sugna så kika även på http://www.ebboflod.se efter lampor; rekommenderade är HPS, MH, sHPS och PURple-light.
200-600w är vanligast att man får använda.
För det mesta så räcker det dock med lysrör för att driva fram till sommaren, sen så ska de ut i allafall.
18h/dygn är normal ljusdos men mer eller mindre fungerar det med.
För den som tvunget ska använda näring så köp gärna Biobizz produkter som finns på samma sida så kommer skördar att bli avsevärt större (enorm skillnad). Dessutom så kommer man inte strypa plantorna och förstöra smaken som man gör med vanlig näring (substral eller you name it) eftersom Biobizz inte är N-baserade.
finns det några bra chilisorter som fungerar utomhus i uppland?
finns det några bra chilisorter som fungerar utomhus i uppland?
C. pubescens-släktet, även kallade "Rocotos".
Det är lite tjockare och saftigare, med en helt annan slags styrka än t.ex. Habaneros (som bleknar i jämförelse.
Bra plantor vore t.ex. "Locato", "Tubo Pube", "Orange Rocoto" m.fl.
Annars så fungerar väl de flesta med rätt planering och extraljus.
http://picasaweb.google.com/david.nordin/2007060202/photo#5071449178569640450
http://picasaweb.google.com/david.nordin/2007060202/photo#5071449225814280722
räknar med 100-300 frukter per planta under säsongen. Solen är underbar :)
Vill habaneron verkligen stå i solen?
Jag har fått upp ett par fina plantor nu med en del frukt. De har alltid haft stora gröna fina blad och jag tänkte nu kommer de att bli ännu ståtligare. Men efter ett tag i solen blev bladen gula och vissa skrumpnade ihop.
Så åter till frågan, mår de bra av att stå ute? ska jag ha dem i solen eller ute i skuggan i så fall?
Vill habaneron verkligen stå i solen?
Jag har fått upp ett par fina plantor nu med en del frukt. De har alltid haft stora gröna fina blad och jag tänkte nu kommer de att bli ännu ståtligare. Men efter ett tag i solen blev bladen gula och vissa skrumpnade ihop.
Så åter till frågan, mår de bra av att stå ute? ska jag ha dem i solen eller ute i skuggan i så fall?
De flesta chilis vill ha så mycket sol det bara går, dock så måste man sakta vänja dem. Solen är väldigt stark och bladen blir lätt brännskadade, öka sakta tiden som de får stå ute. Börja med en halvtimme och öka lite varje dag. Eller så lägger du något skydd över plantan (typ fiberfilt).
Okej jag har troligen gått ut för hårt då.
machine gun
2007-06-29, 10:53
Ok alla chiliodlare, vad gör ni mot ohyran? Varje år är det samma problem, plantorna växer upp och blir jättefina och sen blir de angripna *gah!* Finns det några bra medel mot ohyra som man vågar använda utan att chilin blir oätlig/giftig? Har testat såpa, men det fungerar inte alls.
Ok alla chiliodlare, vad gör ni mot ohyran? Varje år är det samma problem, plantorna växer upp och blir jättefina och sen blir de angripna *gah!* Finns det några bra medel mot ohyra som man vågar använda utan att chilin blir oätlig/giftig? Har testat såpa, men det fungerar inte alls.
Jag plockar bort ohyran manuellt med nyporna, sen vattnar jag med utspädd såpa. Mycket jobb, men det blir iaf nästan ingen ohyra (tripps :() alls då. Fast om vattningen med såpa hjälper vet jag ej. Sprayar inte längre såpa på bladen då jag märkt att bladen verkar ta skada av det om man inte sköljer bort allt efteråt. Blanda utspädd såpa med t-röd så blir det ännu effektivare, men bladen tar väldigt lätt skada då.
Annars är mitt bästa tipps att ställa ut växterna, då blir ohyreproblemet oftast inte lika allvarligt även om det inte alltid försvinner helt. :)
kalle_banan
2007-06-29, 18:03
Det finns växter som dödar ohyra, typ tobak. Tobak är som bekant ett nervgift och dödar ohyra som angriper, så i teorin kan man lägga en bunt tobaksblad/skalade cigarretter i ett glas vatten, spara vattnet och dumpa tobaken och sen spruta växterna med det.
Vattnet kan vara dödligt giftigt f.ö, hantera det som vilket annat giftigt medel som helst så klarar du dig.
Jag har ingen aning om det funkar, men prova med bolmört, änglatrumpet, datura eller ngn annan giftig blomma du råkar odla hemma och gör ett extrakt som du sprutar dina blommor med, kan funka det också, och gör med stor sannolikhet att man inte dödar sina blommor på samma gång.
machine gun
2007-06-29, 23:26
Växterna står redan ute, det har de gjort varje år. Det är rätt sällan jag ser djur på dem som går att plocka bort, det är mer att man ser att det blir fläckar på bladen och hål som att någonting käkar på dem. Vattnar dem med såpavatten? Alltså bara det vatten du häller i jorden då? Hur mkt späder du ut såpan?
Jag äger inga giftiga växter som jag kan koka elixir på. Sen är jag inte helt säker på att jag skulle våga äta chili som jag sprutat dödligt gift på.
Det finns växter som dödar ohyra, typ tobak. Tobak är som bekant ett nervgift och dödar ohyra som angriper, så i teorin kan man lägga en bunt tobaksblad/skalade cigarretter i ett glas vatten, spara vattnet och dumpa tobaken och sen spruta växterna med det.
Vattnet kan vara dödligt giftigt f.ö, hantera det som vilket annat giftigt medel som helst så klarar du dig.
Jag har ingen aning om det funkar, men prova med bolmört, änglatrumpet, datura eller ngn annan giftig blomma du råkar odla hemma och gör ett extrakt som du sprutar dina blommor med, kan funka det också, och gör med stor sannolikhet att man inte dödar sina blommor på samma gång.
MYCKET dålig idé att ha någonting som har med tobak i närheten av växter, då riskerar man att de får "tobacco mosaic virus" vilket är nästan helt omöjligt att bli av med.
Att vattna med gift är inte heller någon bra idé då man inte vet om växterna kommer absorbera det, man vill ju liksom äta chilin. :D Men om du har källor på att det funkar så dela gärna med dig. :)
maskingevär, om det är hål på bladen så är det sniglar som har haft fest. Oftast inget att oroa sig över, men ibland kan sniglarna äta upp stammen på yngre växter - inte bra. :( Lite skador måste man kunna tolerera när de står ute tyvärr, men om det är allvarligt får man göra något åt det. Såpavatten brukar jag köra 1/10 till 1/3 utspädning, beroende på hur känslig växten är, men jag vet som sagt inte om det fungerar.
machine gun
2007-06-30, 00:30
maskingevär, om det är hål på bladen så är det sniglar som har haft fest. Oftast inget att oroa sig över, men ibland kan sniglarna äta upp stammen på yngre växter - inte bra. :( Lite skador måste man kunna tolerera när de står ute tyvärr, men om det är allvarligt får man göra något åt det. Såpavatten brukar jag köra 1/10 till 1/3 utspädning, beroende på hur känslig växten är, men jag vet som sagt inte om det fungerar.
Sniglar kan jag leva med, de förstör ju oftast inte själva växten iaf. Om plantorna blir allvarligt attackerade så får jag väl lägga upp bilder så att expertkommitén får avgöra. Än så länge ser de rätt ok ut i år, som tur är.
Du får gärna lägga upp bilder ändå, alltid kul att se på andras chilis. :)
machine gun
2007-06-30, 00:36
Du får gärna lägga upp bilder ändå, alltid kul att se på andras chilis. :)
Får se om kameran åker fram imorgon då. De har precis fått blomknoppar (var lite sen med sådden i år).
kalle_banan
2007-06-30, 12:11
MYCKET dålig idé att ha någonting som har med tobak i närheten av växter, då riskerar man att de får "tobacco mosaic virus" vilket är nästan helt omöjligt att bli av med.
Att vattna med gift är inte heller någon bra idé då man inte vet om växterna kommer absorbera det, man vill ju liksom äta chilin. :D Men om du har källor på att det funkar så dela gärna med dig. :)
Googlade o såg att tobak kan döda pepparväxter, så det är ingen bra idé på solnaceaesläktet, men i övrigt = funkar. http://wiwi.essortment.com/homemadeorgani_renu.htm
När är det dags att skörda chilin då? Börjar få några frukter som jag misstänker är färdigväxta, ska de hänga en stund för att få lite extra styrka eller hur fungerar det?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.