Visa fullständig version : Skippa kolhydraterna till frukost?
Hej alla,
jag undrar om man kan skippa kolhydraterna som man äter i form av bröd strax efter man vaknat om man håller på att gå ner i vikt?
Räcker det med kanske en frukt och en protein shake?
Jag läste nån tråd här på forumet där nån skrev att hjärnan behöver kolhydrater för att kicka igång efter natten, är detta sant?
Tack!
Slartibartfast
2007-02-08, 19:16
Varför skippa kolhydraterna?
Energi in och ut.
"Energi in och ut" säger du. Jasså, om man ska få i sig 14000 kcal/vecka, vilket blir ett snitt på 2000 kcal/dygn, är det då bra att äta 2000 gram kolhydrater första dagen varje vecka? Kommer man då ha ork resten av veckan. För jag menar ju, det är ju "energi in och ut" som gäller, right?
Jag tänkte bara att proteinet kanske räcker i och med att jag läst nånstans att man inte skulle äta så mkt kolhydrater när man håller på med dieten.
Men jag äter kolhydrater efter träning, för det vet jag är viktigt.. Är det lika viktigt att få i sig lite med frukosten?
Knappast gångbart Englund.
Hjärnan behöver glukos. Behovet är ca 100 g per dygn. Vår lever kan lagra ca 100 - 120 g glykogen till hjärnan. Alltså redan efter ett dygn är levern tömd på glykogen...teoretiskt alltså. För levern kommer att snabbt omsätta aminosyror till glukos och plana ut kurvan så glykogenreserven i levern är tömd efter 2 - 3 dygn. Ungefär lika lång tid som det tar innan ketonproduktionen tar fart.
"Energi in och ut" säger du. Jasså, om man ska få i sig 14000 kcal/vecka, vilket blir ett snitt på 2000 kcal/dygn, är det då bra att äta 2000 gram kolhydrater första dagen varje vecka? Kommer man då ha ork resten av veckan. För jag menar ju, det är ju "energi in och ut" som gäller, right?
2000g kolhydrater är 8000 kcal och inte 14000:smash:
Hjärnan behöver glukos. .
behöver den kolhydrater också efter nattens sömn eller räcker det med glukos i form av en banan?
2000g kolhydrater är 8000 kcal och inte 14000:smash:
Härlig matte :D.. Men man behöver ju faktiskt fett och protein också. Dessutom är 2000 gram kolhydrater ca: 10000 kilokalorier. Men kroppen tillgodogör sig bara ca: 8000 pga TEF:)
behöver den kolhydrater också efter nattens sömn eller räcker det med glukos i form av en banan?
banan är ju kolhydrater.
Kolhydraterna som du åt på eftermiddagen och kvällen har lagrats in som glykogen under natten. Under natten och på morgonen när du vaknar frisätts glukos från glykogenet för att ge hjärnan energi, alltid !
Levern är en buffert och jämnar ut blodsockret. Det finns inget AV / På när det gäller kolhydrat. Det finns massor av sätt för kroppen att bilda glukos ( från protein ) och se till att det att det finns glukos till hjärnan.
Eddie Vedder
2007-02-08, 19:58
Jag tänkte bara att proteinet kanske räcker i och med att jag läst nånstans att man inte skulle äta så mkt kolhydrater när man håller på med dieten.
Men jag äter kolhydrater efter träning, för det vet jag är viktigt.. Är det lika viktigt att få i sig lite med frukosten?
Vart har du läst de? Låt mej gissa att det var en kvällstidning?
Du ska inte skära ner mer på kolhydraterna än fettet proteinet käka exakt samma sak som alltid fast i mindre mängd bara, samma E% av fett, kolhydrater å protein men mindre mängd bara.
Fattar inte varför alla som vill gå ner i vikt helt plötsligt får för sej att kroppen ställer om sej å reagerar helt olika på kcal beroende från vart dom kommer ifrån.:smash:
Kolhydraterna som du åt på eftermiddagen och kvällen har lagrats in som glykogen under natten. Under natten och på morgonen när du vaknar frisätts glukos från glykogenet för att ge hjärnan energi, alltid !
Levern är en buffert och jämnar ut blodsockret. Det finns inget AV / På när det gäller kolhydrat. Det finns massor av sätt för kroppen att bilda glukos ( från protein ) och se till att det att det finns glukos till hjärnan.
Så jag behöver egentligen inte ge kroppen mer kolhydrater på morgonen mer än bananen då, i och med att den har kvar från middagen och att kroppen kan fixa glukos på annat håll än kolhydrater, som t.ex. proteiner från proteinshaken som jag tänkte ta.
Har jag förstått det hela rätt?
Vart har du läst de? Låt mej gissa att det var en kvällstidning?
Du ska inte skära ner mer på kolhydraterna än fettet proteinet käka exakt samma sak som alltid fast i mindre mängd bara, samma E% av fett, kolhydrater å protein men mindre mängd bara.
Fattar inte varför alla som vill gå ner i vikt helt plötsligt får för sej att kroppen ställer om sej å reagerar helt olika på kcal beroende från vart dom kommer ifrån.:smash:
mjo det var nog nån form av kvällstidning det kom från..
men det jag "lärde" mig av artikeln var att kroppen använder kolhydrater som bränsle, och när det inte finns så använder den muskler och fett, men om jag förser kroppen med proteiner från en shake t.ex. så tar den energi från fettet.
Stämmer detta?
Så jag behöver egentligen inte ge kroppen mer kolhydrater på morgonen mer än bananen då, i och med att den har kvar från middagen och att kroppen kan fixa glukos på annat håll än kolhydrater, som t.ex. proteiner från proteinshaken som jag tänkte ta.
Helt riktigt.
Men du skjuter dig själv i foten ifall du skippar kolhydrat.
Allt beror väl på vad du har tänkt att göra på dagen, jag hade inte tränat direkt efter frukost med en banan som kolhydratkälla.
Eddie Vedder
2007-02-08, 20:02
Varför skulle du föredra att proteinet omvandlas till glukos:confused: Proteinets uppgift är att vara byggstenar åt kroppen, de omvandlas till glukos när kroppen inte har tillgång till kolhydrater. Me andra ord kommer inte kroppen kunna byggas upp av proteinet när du tvingar kroppen att omvandla de till kolhydrater.
Me andra ord kommer inte kroppen kunna byggas upp av proteinet när du tvingar kroppen att omvandla de till kolhydrater.
Största delen av det protein man får i sig omvandlas ändå till glukos. Och därmed har jag inte påstått att man ska plocka bort eller skära ner på kolhydraterna.
Eddie Vedder
2007-02-08, 20:11
Största delen av det protein man får i sig omvandlas ändå till glukos. Och därmed har jag inte påstått att man ska plocka bort eller skära ner på kolhydraterna.
Va ju inte dej jag citerade
Angående detta med energi in och ut och det kvittar när man äter vad på dagen ... visst det är enkel matematik men bör det inte va sämre och äta kolhydrater på kvällen innan man ska sova?
Kolhydrater är ju energi och om jag äter snabba kolhydrater på kvällen och sedan bara ligger i soffan hela kvällen och sedan sover hela natten då gör jag ju inte åt speciellt mycket energi och då förvandlas kolhydraterna till fett?
Eller ligger kolhydraterna och väntar någonstans tills jag börjar förbruka energi, är det nån viss tid som gäller innan det blir fett?
CoolHandLuke
2007-02-08, 21:50
Hur är det med lagring i muskler då? Den är bara envägs? Kan inte tas tillbaka och användas för hjärnaktivitet?
NisseEriksson
2007-02-08, 22:01
Eller ligger kolhydraterna och väntar någonstans tills jag börjar förbruka energi, är det nån viss tid som gäller innan det blir fett?
Kolhydraterna som inte används omvandlas till glykogen och lagras i levern och musklerna i 2-4 dagar för att sedan omvandlas till fett.
visst det är enkel matematik men bör det inte va sämre och äta kolhydrater på kvällen innan man ska sova?
Det kommer bara att lagras i musklerna under natten. Det är väldigt "praktiskt" att äta mycket kolhydrat kvällen innan en morgon man ska träna, då man slipper äta en stor frukost innan man drar ut i spåret för att springa eller vad det nu är.
Allt intag av kolhydrat nedreglerar fettförbränning, och allt intag av fett förhöjer fettförbränning, allt för att nå energibalans. Äter du mer fett, använder du mer fett, och detsamma gäller kolhydrat. I slutändan är det "enkel matematik" som gäller - energi in och ut :)
Lite luddig och dålig beskrivning kanske..
Kolhydraterna som inte används omvandlas till glykogen och lagras i levern och musklerna i 2-4 dagar för att sedan omvandlas till fett.
Mig veterligen så lagras all kolhydrat i form av glykogen innan användning, med undantag av intag UNDER aktivitet(säg att du dricker en energidryck under ett träningspass). Kolhydrat blir endast till fett när glykogendepåerna är fulla, vilket i sin tur är ytterst ovanligt hos en svensson eller en tränande individ som inte anstränger sig för att fylla dem.
Tror jag :Virro väntar som ett nyfiket barn på sågning nu
Eddie Vedder
2007-02-09, 05:14
Angående detta med energi in och ut och det kvittar när man äter vad på dagen ... visst det är enkel matematik men bör det inte va sämre och äta kolhydrater på kvällen innan man ska sova?
Kolhydrater är ju energi och om jag äter snabba kolhydrater på kvällen och sedan bara ligger i soffan hela kvällen och sedan sover hela natten då gör jag ju inte åt speciellt mycket energi och då förvandlas kolhydraterna till fett?
Har du bra insulinkänslighet, vilket dom flesta tränade individer brukar ha, kommer större delen av kolhydraterna s.a.s. "hamna rätt" d.v.s. lagras som glykogen. Vid ett kcalöverskott kommer du självklart lagra in mer fett än du förbränner men det är inte "kolhydraternas fel" att fettinlagringen överstiger fettförbränningen (vilket GI-slavar och antikolhydratkrigare hävdar) de beror enbart på överskottet.
Tror jag :Virro väntar som ett nyfiket barn på sågning nu
Tycker det är en klockren, enkel och pedagogisk förklaring:thumbup:
jedimind
2007-02-11, 21:23
gå till en dietist förklara hur din dag i regel se ut, testa din kondition och vilopuls, få en hum om hur mycket kalorier du behöver och gör åt på en dag, Ha en vettig energifördelning på ditt födointag, 40p 40k 20f e väl sunt off season, införskaffa en våg, så behöver du aldrig oroa dig för att du äter för mycket kolhydrater. jobbigt i början men efter ett tag vet man hur mycket allt innehåller...
kolhydrater e inte din fiende...kolhydrater på fel tidpunkt e din fiende....insulinkänsligheten är lägst på sena kvällar och här då större sannolikhet att styras ifrån dina muskeldepåer och in i fettcellerna. dock är det grundläggande humanfysiologi att om du har ett underskott kommer du sakta gå ner i vikt, och vice versa.
Men det visste du säkert redan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.