handdator

Visa fullständig version : att äta sent- övriga skador?

skratt
2007-02-08, 18:11
Hallo!

Undrar bara om det kan vara skadligt för kroppen på något vis om man äter sent, väldigt tätt inpå man går och lägger sig? (vet att kroppen inte vet vad klockan är osv. och oroar mig inte över att gå upp i vikt) Men om det kunde bara en belastning för kroppen eller nåt?

Whistler
2007-02-08, 18:16
Känn efter. Kroppen lär säga till om den inte mår bra av det. Märker du att du mår illa och/eller inte kan somna så får du försöka sprida ut de kalorierna över resten av dagen eller äta något som är lite lättare på kvällen.

Mår du bra och sover gott så är det bara att köra på.

Emil_Larsson
2007-02-08, 18:20
Jag sover bättre om jag äter precis innan läggdags, får svårt att vakna dagen efter, kan typ ligga kvar i sängen från 21:00 till 12:00.

Edit: sover bättre, då menar jag sover längre. bättre vet jag inte om det är, men skönt är det he he.

Bobbokrull
2007-02-08, 20:07
Äter jag ett brutus-mål just innan läggdags så blir jag, enligt flickväns utsago, lika varm som en kamin (lite jobbigt att svettas nattetid)....men belastning vet jag inte om det är?
Man ligger ju ner i sängen så man belastar ju inte knän eller rygg på ngt farligt vis. Skulle vara sängens fjädrar som tar lite stryk då...men det är nog ingen fara.

Mao, ät o var glad.

CoolHandLuke
2007-02-08, 21:57
Tycker det verkar vara väldigt individberoende. Vissa har väldigt svårt att sova med mycket mat i magen. Vissa kan inte sova alls om de är det minsta hungriga.

När man är i hårda träningsperioder så tycker jag det är ett måste att äta sent för att inte vakna upp hungrig mitt i natten. Visst kan ju vara skoj o bygga monstermackor eller koka snabbmakaroner på småtimmarna ibland men det är inte helt roligt om man måste upp tidigt.

Annars tycker jag det är väldigt skönt att utnyttja den trötthet som kommer efter ett bra mål mat. Varför kämpa med den mitt på dagen när man kan använda den när man ändå ska sova?

kahn
2007-02-08, 22:33
Annars tycker jag det är väldigt skönt att utnyttja den trötthet som kommer efter ett bra mål mat. Varför kämpa med den mitt på dagen när man kan använda den när man ändå ska sova?

+1 på den!

Äter nästan alltid dagens stösta mål innan jag går till sängs. Trivs bra med det!