Logga in

Visa fullständig version : Ni som har bredband

blekfet2
2007-02-08, 18:07
Om det blir av att flytta så kommer jag inte kunna behålla min bbb 100/10 uppkoppling. Det står mellan att ta comhem 24, telia 24 eller bredbandsbolagets 24.

Vet inte riktigt hur långt ifrån station radhuset.

Synpunkter? uppfattning? erfarenhet?

tossefar
2007-02-08, 18:11
Telia fungerar nästan alltid bäst, även om det troligtvis kostar mest.

Förvänta dig bara inte en upplevelse som ens liknar den med riktigt bredband, då blir du redigt besviken. *DSL är en utdaterad teknik, lite trist att den fortfarande marknadsförs så hårt.

Här i stan har villor och radhus fiberanslutning, riktigt kul att Västerås är bäst i europa på bredband. Japsarna var här förra året och lärde sig bygga nät till Tokyo, det var lite kul att se.

Scratch89
2007-02-08, 18:11
BBB 24 har jag haft, det fungerade klockrent. Dock kan du välja, istället för 24/1, kan du få 20/3. Det har jag nu, och det är perfekt.

blekfet2
2007-02-08, 18:12
BBB 24 har jag haft, det fungerade klockrent. Dock kan du välja, istället för 24/1, kan du få 20/3. Det har jag nu, och det är perfekt.

Kommer man inte på dc++, typ acient,sweden1?

tossefar
2007-02-08, 18:14

Nej, det gör man aldrig med adsl. Torrents är det som gäller då.

Tigerkotten
2007-02-08, 18:15

Det beror på vart man bor, jag kunde ej få det t ex.

Comhem kan ha 24/8 http://www.comhem.se/portal/comhem/bredband_large
Om man bor i rätt hus.. :)

Scratch89
2007-02-08, 18:15

Va?
DC var det ett tag sen man använde.

Lodiz2
2007-02-08, 18:16
jag skulle inte valt BBB adsl pågrund av deras kundtjänst och service jag väntade 1 månad på att få mitt bredband av dom sen när jag ringde och tjatade så fick jag reda på att jag inte ens kunde få det hos mig ...bra att dom sa det direkt då!!!!!

så jag beställde comhem, 2 dagar senare satt jag och surfade med mitt 24/1mbit och det har funkat skitbra

går dock inte jämföra med BBB 100/10 fiber som jag hade innan

blekfet2
2007-02-08, 18:17
vad tankar ni i ungefär för hastigheter?

L-Sami
2007-02-08, 18:19
Jag har Com Hem det tog 2 månader innan den jäveln började funka hemma hos mig

blekfet2
2007-02-08, 18:25
Va?
DC var det ett tag sen man använde.

är juh klockrent.

FreCKo
2007-02-08, 19:43
Vart ska du flytta? Många innerstadshus har typ egna internetleverantörer. Jag har en lokal leverantör för vasastan (ownit), har typ 100/10 om jag inte missminner mig... För samma pris som vi betalade för "upp till 24mbit" hos bredbandsbögen.

Scratch89
2007-02-08, 19:46
är juh klockrent.

På vilket sätt? Torrents är bättre i alla avseenden.

oath5
2007-02-08, 19:49

inte på musik

Scratch89
2007-02-08, 19:50
inte på musik

Mja, kanske inte, men jag får tag på bra musik genom torrents ändå.

OT: Har du slutat på Plaza, eller har jag bara inte sett dig?

Krille 87
2007-02-08, 19:57
Comhem kör ju med LAN anslutning, vilket betyder att om du köper 24 mbit/s så får de den hastigheten. Om du tar t ex. telia eller tele2 så beror det på hur långt ifrån stationen du bor, distortion i kablar etc. Jag har hört skit om allas kundtjänster men värst e nog BBB. Tele2 har ju annars schyssta priser om du kan få i deras nät, 299 för 24 mbit/s vilket helt klart är överkomligt. Aja, beror helt å hållet på vad du söker ;) Kvalitet? Pris? hastighet? service?

oath5
2007-02-08, 19:57
Mja, kanske inte, men jag får tag på bra musik genom torrents ändå.

OT: Har du slutat på Plaza, eller har jag bara inte sett dig?

min metal är nog nästintill omöjlig att få tag på genom torrents :D

har inte varit där sen december...axeln är fortfarande pajj så jag kör bara rehab, fast på volvogymmet

blekfet2
2007-02-08, 20:14
Comhem kör ju med LAN anslutning, vilket betyder att om du köper 24 mbit/s så får de den hastigheten. Om du tar t ex. telia eller tele2 så beror det på hur långt ifrån stationen du bor, distortion i kablar etc. Jag har hört skit om allas kundtjänster men värst e nog BBB. Tele2 har ju annars schyssta priser om du kan få i deras nät, 299 för 24 mbit/s vilket helt klart är överkomligt. Aja, beror helt å hållet på vad du söker ;) Kvalitet? Pris? hastighet? service?

jadu, jag är ute efter kvalite´, hastighet, service och sist men inte minst pris.

vettefan, kanske lika bra att köra med comhem, dom verkar ha etablerat sig hyfsat senaste åren.

tossefar
2007-02-08, 20:21

Nej, det stämmer inte alls. Comhem kör med analoga signaler via kabel-tv-nätet, det krävs även ett modem.

blekfet2
2007-02-08, 20:24
ångrade mig igen, blir nog telia 24mbit :D

Hades
2007-02-08, 20:26

Haha, nej. Inte om man kommer in på BRA DC-hubs. Dessutom kan man ju inte kolla/lyssna medan man tankar torrents.

blekfet2
2007-02-08, 20:29

inte testat torrent nämnvärt, dock är man inne på de största hubbarna på dc så finns allt. :D

Just därför har jag inte behövt bruka torrent.

-squat-
2007-02-08, 20:29
www.tdc.se

:thumbup:

blekfet2
2007-02-08, 20:30
www.tdc.se

nja, vill inte köpa röven i säcken :D

jolly7907
2007-02-08, 20:42
Bytte till comhem i december, enda nackdelen hittils är att linan kopplar ner 5-20 sekunder 1-2 gånger per dygn.

Fördelen är att iom uppdatering till docsis 2.0 kommer alla kunder erbjudas minst 24/8, bara fd upc kunder som får idag.

De skulle uppdaterat direkt till docsis 3.0, men lite problem med att bestämma en standard på det än sålänge (inte comhem, tror det var cisco och motorola som krånglar med detta). men när det kommer kommer hastigheter på 100 ner kunna erbjudas.

Detta var skället till att jag valde comhem, potentialen att få nått liknande de 100/10 jag hadde innnan jag flyttade.

666white
2007-02-08, 22:26
Inte prata dc eller torrent inte poppis!!
Jag har telia och aldrig haft problem.
Ska få fiber nu till sommaren men då ska man flytta *grr27*

Krille 87
2007-02-08, 23:18
Nej, det stämmer inte alls. Comhem kör med analoga signaler via kabel-tv-nätet, det krävs även ett modem.

hmm, oki, exakt hur funkar det å vad e skillanden då? Upplys mig! :)

bengdoktor
2007-02-08, 23:28
Jag hatar verkligen BBB. Krånglar alltid, massa konstiga felsaker och okunnig personal. Ursch jag bara ryser av obehag. Dumma människor!

polaren
2007-02-08, 23:40

Du kommer nog inte in på ancient med så dålig upload. 700kb/sek tror jag gränsen är satt på. Med 3mbit upload ligger teoretiskt max på 375kb/sek.

Spiffy
2007-02-08, 23:42
www.tdc.se

+1
funkar klockrent, och billigt är det också.
1 krona månaden för mig nu :cool:

tossefar
2007-02-08, 23:57
hmm, oki, exakt hur funkar det å vad e skillanden då? Upplys mig! :)

Väldans förenklat så kan man säga att det är som adsl, skillnaden är att det går via kabel-tv-nätet istället för telefonnätet. Kopparkabel som kopparkabel, enda skillnaden är egentligen bara kontakten.

Det går ej att jämföra med fiberlananslutningar, som t.ex. bbb, som är milsvida överlägsna.

Krille 87
2007-02-09, 00:09
Väldans förenklat så kan man säga att det är som adsl, skillnaden är att det går via kabel-tv-nätet istället för telefonnätet. Kopparkabel som kopparkabel, enda skillnaden är egentligen bara kontakten.

Det går ej att jämföra med fiberlananslutningar, som t.ex. bbb, som är milsvida överlägsna.

Hur ser konkurransen på fiberoptikmarkanden ut då? Gothnet kör hårt här i Göteborg, sen så hyr de ut det till underleverantörer som telia tele2 etc, right? Så delar de in det i geografiska tårtbitar typ, till varje leveratör. Allt för att öka konkurransen?

David86
2007-02-09, 00:53
Telia fungerar nästan alltid bäst, även om det troligtvis kostar mest.

Förvänta dig bara inte en upplevelse som ens liknar den med riktigt bredband, då blir du redigt besviken. *DSL är en utdaterad teknik, lite trist att den fortfarande marknadsförs så hårt.

Här i stan har villor och radhus fiberanslutning, riktigt kul att Västerås är bäst i europa på bredband. Japsarna var här förra året och lärde sig bygga nät till Tokyo, det var lite kul att se.
Riktigt skoj det här, var samma sak för ett par år sedan när det gällde 56k. ADSL är fortfarande den enda tekniken som faktiskt kan erbjuda bredband till en större del av befolkningen. Att ifrågasätta varför de marknadsförs så hårt är att idiotförklara sig själv, du kan likabra ifrågasätta varför mellanklassbilar fortfarande marknadsförs, varför kan inte alla köra runt i Ferraris och Porsches?

tossefar
2007-02-09, 01:09
Riktigt skoj det här, var samma sak för ett par år sedan när det gällde 56k. ADSL är fortfarande den enda tekniken som faktiskt kan erbjuda bredband till en större del av befolkningen. Att ifrågasätta varför de marknadsförs så hårt är att idiotförklara sig själv, du kan likabra ifrågasätta varför mellanklassbilar fortfarande marknadsförs, varför kan inte alla köra runt i Ferraris och Porsches?

Påstår du att fiberanslutningar är dyrare för slutkunden än adsl? Kritiken låg i att telebolagen marknadsför en undermålig produkt istället för att bygga ut sina nät , vilket ändå måste ske inom en snar framtid.

David86
2007-02-09, 01:19
Påstår du att fiberanslutningar är dyrare för slutkunden än adsl? Kritiken låg i att telebolagen marknadsför en undermålig produkt istället för att bygga ut sina nät , vilket ändå måste ske inom en snar framtid.
Bara för att det kostar 250 kr i månaden inne i nån hyresrätt en större stad betyder inte det att produkten är billigare på något sätt.

Kan upplysa dig om att senast jag hörde priserna så rörde det sig om 5 siffriga tal för att bli ansluten till ett fibernät ute på landet, om det nu drogs nån kabel där. Och då tillkommer såklart en fast månadsavgift...

jolly7907
2007-02-09, 03:21

Skillnaden är nog rätt liten jämfört med bbb.

Som jag förstår det har comhem fiber till fastigheten som delas via ett stjärnnät av coax inne i fastigheten.

Melker
2007-02-09, 08:00

+1

Och billigt är det också.
25/25 Mbit/s för 174:-/mån (Adamo)

skaparn
2007-02-09, 08:41
Om det blir av att flytta så kommer jag inte kunna behålla min bbb 100/10 uppkoppling. Det står mellan att ta comhem 24, telia 24 eller bredbandsbolagets 24.

Det är kört för dig. Jag har gjort samma klassresa nedåt.

- Att behålla en bra ratio är ett riktigt hundjobb med modem
- Få igång en FTP är mycket svårare. Att skicka filer blir således ett helt projekt kantat av yousendit och andra hypobandslösningar
- Du kommer inte länge kunna använda raggningsrepliken "jag pingar SUNET på 4 ms, I GENOMSNITT!!11"
- Det är lame

blekfet2
2007-02-09, 09:18

- Få igång en FTP är mycket svårare. Att skicka filer blir således ett helt projekt kantat av yousendit och andra hypobandslösningar
- Du kommer inte länge kunna använda raggningsrepliken "jag pingar SUNET på 4 ms, I GENOMSNITT!!11"
- Det är lame

:D , been there don that :D

ahh vafan, telia 24 får duga för mitt minimala onlinespelande.

razer
2007-02-09, 09:21

Vet hur det känns! flyttade ifrån 10/10 från bbb.. Detta var innan 100mb fanns :P
Jag har kört BBB adsl i 4 år utan problem nu.. Så här hade jag gjort. Ring till bbb och fråga hur långt från stationen du bor. Tappar du för mkt bandbredd så skaffa comhem. Där får du garanterat 24mb, om du inte har det så kommer det en snubbe som ökar på spänningen *rolleyes* Priset är densamma.. Men bind dig för fan inte. pröjsa hellre startavgift o modem än att binda sig 1 år ifall något knasar.. Comhem fungerar väldigt olika från fall till fall. Kan vara skönt att kunna byta ifall det strular hos dig.

blekfet2
2007-02-09, 09:26
Vet hur det känns! flyttade ifrån 10/10 från bbb.. Detta var innan 100mb fanns :P
Jag har kört BBB adsl i 4 år utan problem nu.. Så här hade jag gjort. Ring till bbb och fråga hur långt från stationen du bor. Tappar du för mkt bandbredd så skaffa comhem. Där får du garanterat 24mb, om du inte har det så kommer det en snubbe som ökar på spänningen *rolleyes* Priset är densamma.. Men bind dig för fan inte. pröjsa hellre startavgift o modem än att binda sig 1 år ifall något knasar.. Comhem fungerar väldigt olika från fall till fall. Kan vara skönt att kunna byta ifall det strular hos dig.

tackar, ska kika upp avståndet.

Thewind
2007-02-09, 09:30
Skaffa inte Net@Once vad ni än gör. Jag band mig i 18 månader och har trots kontakter med folk som har gedigna kunskaper och åratal och experimenterande och krånglande aldrig kunnat tanka varken med FTP eller torrents. Modemet är kontrollerat hos de som sålde det nytt till mig, inställningarna är dubbelkollade med supporten, firmware, drivrutiner till allt, testat alla telejacken i huset, osv osv osv. Dessutom släpper ofta linan så jag får sitta i fem minuet och vänta på att ADSL-lampan ska tändas på modemet. Till våren går skiten ut och då skaffar jag telia. Värt att betala lite extra för att slippa krångel.

daja
2007-02-09, 09:39
vad tankar ni i ungefär för hastigheter?

Har aldrig lyckats komma över 1.5 Mbit när jag laddat ner, sitter inne på en 24 Mbit från BBB, funderar starkt på att byta, inte pga hastigheten utan för kundstödet de ger, eller inte ger kanske man ska säga. Sen ligger de rätt dyrt med, jag har egentligen inte något större behov av 24, bara jag kan tanka hem lite samt jobba hemifrån och det grejar jag med 2 M.
Telia har ett rätt intressant erbjudande för alla som går och e lite sugna på en laptop, de kombinerar ett erbjudande med 2Mbit samt en laptop för runt 500:- i månaden. Lite som när man köper mobil där abonnemang ingår, man betalar av mobilen under nåt år tillsammans med abonnemangskostnaden. Bra för studerande eller andra som inte kan eller vill kasta upp 7k på en ny dator.

shut teh face
2007-02-09, 09:41
*DSL kunder ifrån BBB har ju samma ip som fiber-kunder så tidigare kom man ju in på 10mbit only hubbar, ej längre dock. :(

Jag har hur som haver ADSL från BBB, de körde upp den i 24 mbit men de blev ostabilt, så vi drog ned den o testa lite, vid 14 var det bra och det har inte gått ner på 2 år.

Så innan ni gnäller på ISP;er etc så förvänta er inte att kunna använda upp till 24, ni får nöja er med något mindre och stabilare.

kaer
2007-02-09, 09:56
Bredbandsbolaget tog 11 veckor på sig att installera sitt 24/1 hos mig, dessutom gick det aldrig att få ngt besked av deras kundtjänt.
Jag skulle aldrig rekomendera dem.

En kompis valde comhem och fick allt klart på 2 dagar.

Fartman
2007-02-09, 12:40

- Det är lame

Nåja, det hade kunna vara ännu värre. Här sitter jag (och en andra massa stackars studenter) med kommuniceras bredband. Visst, hastigheten är bra men det tråkiga är att svinen satt en "datapott" på 12GB(!!) både ut och in utom norrnord nätet (dvs typ hela internet). Jag kan lugnt säga att min status som framgångsrik smut peddler på diverse vuxensidor numera är borta. 12gb är tamefan ingenting om man ska dela fil medelst torreter.
Däremot om man drar in på en norrnord-hub på DC så kan man tanka lite mer (60gb inom nätet).. det tråkiga är bara att utbudet där är ytterst begränsat, är nästan svårt att få tag i annat än det absolut vanligaste serierna (typ prison break) och dessutom så verkar jag personligen försörja hela hubben med pr0n då alla konstant tankar snusk av mig men när jag själv vill ha något så finns det inte ett skvatt. *grr*

skaparn
2007-02-09, 13:26
Nåja, det hade kunna vara ännu värre. Här sitter jag (och en andra massa stackars studenter) med kommuniceras bredband. Visst, hastigheten är bra men det tråkiga är att svinen satt en "datapott" på 12GB(!!) både ut och in utom norrnord nätet (dvs typ hela internet). Jag kan lugnt säga att min status som framgångsrik smut peddler på diverse vuxensidor numera är borta. 12gb är tamefan ingenting om man ska dela fil medelst torreter.
Däremot om man drar in på en norrnord-hub på DC så kan man tanka lite mer (60gb inom nätet).. det tråkiga är bara att utbudet där är ytterst begränsat, är nästan svårt att få tag i annat än det absolut vanligaste serierna (typ prison break) och dessutom så verkar jag personligen försörja hela hubben med pr0n då alla konstant tankar snusk av mig men när jag själv vill ha något så finns det inte ett skvatt. *grr*

Jag har bott i Umeå i tre år, så nog vet jag vad det innebär.
På min tid var dock den interna kvotan ett slags "soft limit" där överskridande inte direkt innebär strypt bandbredd, vilket det för den externa kvotan gör. Enligt ryktet är det de som vid upprepade tillfällen börjar komma långt över 100GB som får någon sorts varning. Fast de kan ju ha ändrat det där nu.