Visa fullständig version : VB, Outlook-script, reply-property?
Jag behöver lite hjälp och eftersom jag inte hänger på något hackerforum söker jag mig till det enda jag känner till. Det finns en del kodare här vet jag.
Jag skule slänga ihop ett enkelt Outlook-script men har fastnat på en detalj. När ett brev skapas så vill jag sätta propertyn "Reply To" men vet inte vad den heter. Har provat .Reply och .ReplyTo men inget av dessa funkar. Jag famlar lite i blindo och google ger mig inga svar. Msdn på nätet har heller ingen lista över propertys för ett mail item i Outlook 2000.
Drog ut lite kod så ni ser vad det handlar om. Jag undrar alltså om någon vet vad replyto heter när man ska skriva makro för Outlook 2000.
Set OutlookApp = CreateObject("Outlook.Application")
With OutlookApp.CreateItem(olMailItem)
.Subject = "Ämne"
.Body = "Snygg kropp"
.To = "kolo@kolo.kolo"
'Ta reda på vad fan propertyn för reply to heter
.Reply = "sxxxxxxxxxxxxxx.se"
.Attachments.Add "c:\allt.zip"
.Save
End With
MasterChief
2007-02-08, 12:27
Nu håller jag bara på med VBA i Excel men den här sidan kanske kan ge någon vägledning?
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/aa220146(office.11).aspx
MasterChief
2007-02-08, 12:29
Nu såg jag att du kollat msdn....Läste lite slarvigt så du har förmodligen kollat in länken redan. Sorry,
Jag behöver lite hjälp och eftersom jag inte hänger på något hackerforum söker jag mig till det enda jag känner till. Det finns en del kodare här vet jag.
Jag skule slänga ihop ett enkelt Outlook-script men har fastnat på en detalj. När ett brev skapas så vill jag sätta propertyn "Reply To" men vet inte vad den heter. Har provat .Reply och .ReplyTo men inget av dessa funkar. Jag famlar lite i blindo och google ger mig inga svar. Msdn på nätet har heller ingen lista över propertys för ett mail item i Outlook 2000.
Drog ut lite kod så ni ser vad det handlar om. Jag undrar alltså om någon vet vad replyto heter när man ska skriva makro för Outlook 2000.
Set OutlookApp = CreateObject("Outlook.Application")
With OutlookApp.CreateItem(olMailItem)
.Subject = "Ämne"
.Body = "Snygg kropp"
.To = "kolo@kolo.kolo"
'Ta reda på vad fan propertyn för reply to heter
.Reply = "sxxxxxxxxxxxxxx.se"
.Attachments.Add "c:\allt.zip"
.Save
End With
Reply är en metod för att skapa ett reply på en Mail Item, du vill ha Reply-To-headern gissar jag. Efter lite kikande i MSDN så kan jag inte hitta något sådant.
SenderEmailAddress är det närmaste jag kan se.
Nu såg jag att du kollat msdn....Läste lite slarvigt så du har förmodligen kollat in länken redan. Sorry,
Jepp, det är inte riktigt den där jag söker. Jag vill sätta replyparametern i det brev jag skickar ut, så att mottagaren när denna klickar på reply, skickar sitt svar till den adressen.
Bakgrunden är denna: Jag insåg att ifall jag inte ändrar reply så svarar folk till mig på mina brev, och då får jag alldeles för mycket att göra. Ska börja ange någon annan i reply när jag autogenererar utskick.
Reply är en metod för att skapa ett reply på en Mail Item, du vill ha Reply-To-headern gissar jag. Efter lite kikande i MSDN så kan jag inte hitta något sådant.
Jag har erfarit detsamma. Bahgt!!
Ska man måsta sätta den manuellt för varje brev så blir det jobbigt när jag scriptar ut en miljon porrspam.
Jag har erfarit detsamma. Bahgt!!
Ska man måsta sätta den manuellt för varje brev så blir det jobbigt när jag scriptar ut en miljon porrspam.
Varför blir det mer bahgt än någon av de andra värdena?
Jepp, det är inte riktigt den där jag söker. Jag vill sätta replyparametern i det brev jag skickar ut, så att mottagaren när denna klickar på reply, skickar sitt svar till den adressen.
Bakgrunden är denna: Jag insåg att ifall jag inte ändrar reply så svarar folk till mig på mina brev, och då får jag alldeles för mycket att göra. Ska börja ange någon annan i reply när jag autogenererar utskick.
varför ändrar du inte den vanliga avsändaradressen, eller det kanske inte går om man använder outlook?
varför ändrar du inte den vanliga avsändaradressen, eller det kanske inte går om man använder outlook?
Jag har sökt lite på det också, men fann inget. Det kan ju gå dock. Du råkar inte veta var man sätter det värdet?
Har en känsla av att det här går att ändra ganska enkelt om man hade skillsen att modda e-brev utan att gå via outlooks funktioner, men det har jag ju inte. Jag vet inte alls hur ett brev ska vara uppbyggt. Kanske inte är så knepigt. Och så borde man ju sätta sig att skriva en e-brevsmotor. Jävlart säkert.
Jag har ju iofs MSDN installerat hemma så jag kan kolla efter jobbet. Men jag ville ju impa lite genom att få klart allt idag. 2,81 GB hjälpfiler kan ju inte ha missat att lista alla tänkbara settings för ett email item.
Är det inte .From du är ute efter?
Eller vill du ha olika From och replyTo adresser?
Är det inte .From du är ute efter?
Eller vill du ha olika From och replyTo adresser?
.From fungerar inte. Den säger att den egenskapen inte stöds av objektet, som i detta fall är mitt olItem.
SenderEmailAddress är verkar det väl vara som jwzrd sagt, problemet är att den är väl read only. Dock hittade jag .Sentonbehalfof. Dock kan det vara för versioner senare än 2000 och/eller krångligt att göra programmatiskt. Men det kan ju vara något du kan kolla in.
SenderEmailAddress är verkar det väl vara som jwzrd sagt, problemet är att den är väl read only. Dock hittade jag .Sentonbehalfof. Dock kan det vara för versioner senare än 2000 och/eller krångligt att göra programmatiskt. Men det kan ju vara något du kan kolla in.
Jag provade den också, men får samma fel att den inte känner igen uttrycket. Fast det ska tilläggas att jag tror något är över-bahgt med hela VB't till mitt office på jobbet. Jag har till exempel gått bet på att sätta
.BodyFormat = olFormatPlain
vilket jag inte ser någon anledning till borde misslyckas, men det uttrycket stötte också på patrull.
Jag startar från och med nu övertalningskampanj "Skaffa XP och seriösa verktyg för .NET". Helt otroligt att vi sitter på mjukvara köpt på annons av Nils Dacke fortfarande, det är ändå 2007.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.