Visa fullständig version : saltgurka på den gyllene bågen
Har fått känslan av att i stort sett alla i min omgivning har fått upp ögonen över hur hiskeligt äcklig och förstörande denna parasit till grönsak faktiskt är i våra fett drypande godsaker.
Så jag blev lite nyfiken på hur många som egentligen uppskattar denna gröna lilla egenartade krokiga saltsak.
Har inte ätit någon McBurgare sen jag var 15, men saltgurka är gott i alla lägen!
Gillar den skarpt, men i hambrugare (varm) är den vidrig. Den ska serveras kall.
Saltgurka är mums, de små hela gurkorna i lag är dock godare.
Tricklev
2007-02-08, 00:18
Nej fyfan, inte på hamburgare.
Eller någonsin annars heller för den delen.
Saltgurka är mums, de små hela gurkorna i lag är dock godare.
Sant
Godast är dock de långa skurna gurkorna man får i en malmöfalafel. GAAAAAAHNUBLEVJAGHUNGRIG:
Sant
Godast är dock de långa skurna gurkorna man får i en malmöfalafel. GAAAAAAHNUBLEVJAGHUNGRIG:
Du skall väl ner dit nu i helgen. Passa på att köpa med ett lager med falafel hem.
alså, saltgurka överlag är en helt annan debatt än denna.
Här snackar vi ju bestämt om hamburgarna.
Du skall väl ner dit nu i helgen. Passa på att köpa med ett lager med falafel hem.
Fast falafel är väl inte direkt något man kan lagra. Den luktar ju nästan gammal så fort den är klar :D
men äta ska jag!
alså, saltgurka överlag är en helt annan debatt än denna.
Här snackar vi ju bestämt om hamburgarna.
Den är god på hamburgare också, dock har mcdonalds inte några goda hamburgare överlag. Har bara varit på tre goda mcdonalds i mitt liv, en ligger vid A6 i jönköping, en ligger vid utfarten till Västerås och en i Mjölby. All time high är absolut den i Mjölby.
Den värsta jag varit på är den mitt i stan i Västerås. Vidrigt ställe utan bra städning med äckliga hamburgare blöta, kalla strips och ett gediget rykte av att krydda hamburgarna med spottloskor och utklämda finnar.*spy*
Länge leve Burger King.:thumbup:
Det funkar, fast inte på donken. I Boden har dom saltgurka på min favoritgrill (rönkan) och det brukar vara helt ok. Fast det är inget jag skulle lägga på om jag gjorde burgaren själv. Brukar be dom ta bort gurkan och ersätta den med lök om jag kommer ihåg, detta då dom ibland lassar på lite väl mycket gurka för min smak.
På knäckebröd tillsammans med leverpastej är det väldigt gott med saltgurka.
Det funkar, fast inte på donken. I Boden har dom saltgurka på min favoritgrill (rönkan) och det brukar vara helt ok. Fast det är inget jag skulle lägga på om jag gjorde burgaren själv. Brukar be dom ta bort gurkan och ersätta den med lök om jag kommer ihåg, detta då dom ibland lassar på lite väl mycket gurka för min smak.
På knäckebröd tillsammans med leverpastej är det väldigt gott med saltgurka.
Ta bort leverpastejen så tycker vi lika.
De små hela gurkorna är dessutom väldigt goda tillsammans med hård ost, persecuto(hur fan stavar man?), vindruvor, päronhalvor, brieost och kex. Småplock ftw.
Tigerkotten
2007-02-08, 01:04
Avskyr de där jäkla saltgurkorna, värsta är när man missar ta bort någon o man känner smaken. BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ då blir det spotta ut.
Är det saltgurka på hamburgarna?
Jag trodde det var gurka inlagd i någon ättikslag.
knazcandy
2007-02-08, 09:16
Det är så himla gott, både i hamburgare och som vanlig plain gurka.
Brukar köpa sådant i min mataffär, käkar upp en hel sådan gurka direkt ur handen..mumma!
Helt korrekt! Dock är lagen såpass mycket surare än vanlig smörgåsgurka att vissa tror att det är saltgurka..
+1.
Saltgurka och inlagd gurka är väl inte samma sak? Dock så är inlagd gurka på hamburgare ett måste.
Jag gillar inlagd gurka vanligen, men den på McD är sjukt äcklig.
Nilsjohan
2007-02-08, 10:08
slänger gurkan på hamburgaren, men som pålägg till en leverpastejsmacka = gott
Vaddå gurka?
Nu är det iofs tre fyra månader sedan jag alls var där så minnet kan fallera.
Är det gurka i Big Mac?
Japp, det stämmer, vi hade samma diskussion på jobbet för ett par dagar sen!
Tror förövrigt det skulle vara bra mycket godare med riktigt saltgurka än smörgåsgurka!
s_himself
2007-02-08, 11:01
Jag tycker om den!
Saltgurka är självklart jättegott. Det som är på McDonalds burgare skulle jag snarare likställa med smörgåsgurka. Jag tycker väl den är så där. Det är övriga hamburgaren som drar ner helhetsintrycket. På O'Learys brukar man däremot hitta goda hamburgare med gurka.
Pellefant
2007-02-08, 11:40
Jag brukar välja bort gurkan, mest för att få en helt nystekt hamburgare och inte en som legat i värmeskåpet en stund.
Bort med skiten från min hamburgare *grr27*
Tror förövrigt det skulle vara bra mycket godare med riktigt saltgurka än smörgåsgurka!
Det verkar inte helt fel, jag måste testa någon gång i sommar.
Vad är skillnaden på saltgurka och smörgåsgurka?
Och vilket av det är pickles?
Vad är skillnaden på saltgurka och smörgåsgurka?
Och vilket av det är pickles?
Saltgurka är inlagd i en saltlag, smörgåsgurka är inlagd i en ättikslag.
Pickles är, som jag har förstått det, ett samlingsnamn på grönsaker som är inlagda i ättika eller vinäger.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.