Visa fullständig version : Ett par deff frågor
Hej har ett par funderingar när jag ska börja pilla med ett deffschema att börja med i Mars. Skulle väl fortsatt med muskelbygandet ett tag till men de är lite dåligt med motivationen så jag vill prova nått nytt och "plocka fram" musklerna.*flex*
När jag räknar ut mitt Kcal behov så ska man ju välja en aktivitetsfaktor mellan 1.2 - 2.0 om jag tränar tre styrkepass i veckan plus prommenad på dom lediga dagarna är 1.4 lagom att räkna med?
Ska jag öka de totala intaget träningsdagarna eller bara lägga om så att maten passar bra före och efter träningen?
Sitter också och knåpar ihop lite maträtter jag ska käka, men va kan va en god sås till stekt lax med ris?
Och bröd på majsmjöl är väl rätt lika med vittbröd i "nyttighetsfaktor"?
Dom funderingarna jag har just nu:)
Eddie Vedder
2007-02-08, 05:44
Hej har ett par funderingar när jag ska börja pilla med ett deffschema att börja med i Mars. Skulle väl fortsatt med muskelbygandet ett tag till men de är lite dåligt med motivationen så jag vill prova nått nytt och "plocka fram" musklerna.*flex*
När jag räknar ut mitt Kcal behov så ska man ju välja en aktivitetsfaktor mellan 1.2 - 2.0 om jag tränar tre styrkepass i veckan plus prommenad på dom lediga dagarna är 1.4 lagom att räkna med?
Ska jag öka de totala intaget träningsdagarna eller bara lägga om så att maten passar bra före och efter träningen?
Sitter också och knåpar ihop lite maträtter jag ska käka, men va kan va en god sås till stekt lax med ris?
Och bröd på majsmjöl är väl rätt lika med vittbröd i "nyttighetsfaktor"?
Dom funderingarna jag har just nu:)
En aktivitetsnivå på 1.4 låter inte otänbart. Men då tar jag för givet att promenaderna är "träningspromenader" där du går länge i högt tempo, samt att dina gympass är hyfsat intensiva.
Om du vill öka matintaget på träningsdagar får du ju bestämma själv, ju större underskott desto större viktminskning men jag personligen hade gjort de då jag inte trivs me att gå energilös å tom i huvet (de e så som jag känner mej på stort underskott, du kanske kommer reagera annorlunda).
Sist men inte minst: Vill du ha tips på goda å nyttiga såser föreslår jag att du söker runt å "Matlagning & Recept"-delen, å ja majsmjöl å vanligt vitt vetemjöl är jämförbart. Majsmjölet innehåller dock mer kolhydrater å mindre protein, om nånting är "bättre" me majsmjölet så är de väl att de har ett visst karotenoidinnehåll. Men sett till makronutrienter å GI (om de nu är nånting du bryr dej om) skulle jag säga att de e ganska likvärdigt.
...Får jag fråga hur pass "hård deff" du tänkt ge dej på?
Jodå, de ska allt va snabba prommenader.
Målet är att smälta av några kilo så jag får fram musklerna lite bättre, ligger på 88kg och 178 cm vill inte så lågt ner utan kanske 84 kg med "fulla depåer".
Mest är de för att testa nått nytt när jag hamnat på en liten motivationsplatå, men jag ska deffa se seriöst de bara går, lägger upp min egna "databas" nu på den maten jag brukar käka så att de inte behövs räknas varje gång osv.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.