handdator

Visa fullständig version : BACON kort o gott

MIGGE
2003-03-01, 16:39
Jag tycker bacon e gott som fan! Har även fått för mig att det är väldigt energirikt! mkt protte o fett..
Det jag undrar över är följande: När jag ska äta bacon så steker jag ett helt paket(140g) det känns som att det är jätte mkt mat, o att det innehåller massa kcal, vilket e bra! Men när jag steker det så blir det 10ggr mindre(knaperstekt), o då undrar jag om mkt näring går till spillo!? Det borde ju bara vara vattnet som oxideras, men hur kan det där lilla som e kvar i stekpannan efter stekning vara mkt mat? Hoppas nån förstod frågan!
nån som vet annars hur mkt energi bacon innehåller?

Grahn
2003-03-01, 17:09
ca : 13g protein 32g fett 0g kolhydrater dvs 345kcal per 100g

mmm ägg och bacon dietkäk! :)

MIGGE
2003-03-01, 17:45
tack, men blir det sämre näringsvärde efter ordentlig stekning?
så att den krymper sig 10ggr mindre:smokin:

Grahn
2003-03-01, 17:49
Säkerligen rinner lite fett ut men det mesta som försvinner är ju vätska

skulle iofs inte rekomendera att knapersteka dem för hårt, effekterna av det tror jag tex Sverker kan berätta om bättre.

Lellan
2003-03-01, 18:00
Fett som fett? Njaa..

Tips: Baconette 3 gram fett/100 gram (Den gröne slaktaren) istället och lägg på ugnsgallret, det lilla fett som är i droppar ner (för självklart har du en form under som fångar upp!) och du kan sedan käka baconet med pasta eller vad du nu vill ha till, hälla på olja om det är fettet du är ute efter (tips: för god smak; blanda med soltorkade tomater eller marinerad vitlök, kanske svartpeppar?).

Om du absolut ska käka bacon kan du ju köpa lättvarianten med 9 gram fett/100 gram, eller åtminstone låta det du steker rinna av på lite papper innan du mumsar..

Tror din kropp skulle bli gladare då! :thumbup:

Grahn
2003-03-01, 19:13
Varför äta bacon om man inte vill äta fett?

MIGGE
2003-03-01, 19:43
jag vill ha fett, är inte nån anorektiker. ge mig fett!!

vem orkar steka i ugnen eller va du sa. jag vill äta det för att det går snabbt är gott o är fett.

tack ändån lellan

Lellan
2003-03-01, 19:47
Originally posted by Grahn
Varför äta bacon om man inte vill äta fett?

För att det är gott? :D Och för att vara petig så föreslog jag att ringla olja över..

-> MIGGE

Fett är bra och nödvändigt, inget ont om det - men det är skillnad på fett och fett.. det är lätt att få i sig för mycket fel fett, det var min poäng bara.. peace.. :smokin:

MIGGE
2003-03-01, 20:11
I know lellan:love:

men för mej e det ingen risk...!:thumbup:

Molotov
2003-03-02, 23:21
Koka baconen i 5dl vispgrädde och kör sen i mixern så får du en energirik drink!;)

Vänskap
2003-03-03, 18:13
Snabbast tillagar man bacon i micron.
Lägg den mellan hushållspapper, då rinner dessutom fettet av och fastnar i pappret.

MIGGE
2003-03-03, 19:42
hur länge ska den vara i micron? på vilken värme..högsta?

huur mkt papper ska edt vara'? lr...vänta nu....jag vill ju inte ta bort fettet:smash:

Dasse
2003-03-03, 23:32
Dasses bulktips med bacon:

Koka mycket pasta, klipp bacon i bitar och stek, blanda allt i stekpannan efter att ha hällt av det mesta baconfettet (om du vill alltså). Släng i några ägg och rör om några gånger. klart !!
Gott så det stör tycker jag!

MIGGE
2003-03-04, 18:42
ska man steka pastan? sk det bli nån slags omelett, lr va menar du pöjk

Dasse
2003-03-04, 20:14
Visst ska man steka pastan tillsammans med det andra. Se till att du har lite (minst) stekfett kvar att steka i dock, annars kan det fastna rätt bra.:eating:

Vänskap
2003-03-05, 09:06
Blääh, då är det ju godare med en vanlig carbonara: blanda i ett ägg och det stekta baconet i den färdigkokta spaghettin + lite svartpeppar och parmesanost om du vill. Färdigt.