Visa fullständig version : Bulka "bättre" med nyttig mat, sant eller falskt?
Hallå Kolo!
Snabb fråga bara utan att krångla till det:
Är det bättre att bulka med nyttig mat än onyttig, eller är det energi in och energi ut som gäller?
Mvh, Tom St.*flex*
BigForre
2007-02-06, 19:44
Ärligt?
Rent spontant, vad tror du själv?
Johannes
2007-02-06, 19:45
Mening med bulka är att? man ska bygga så mycket muskler som möjligt på ett energiöverskott eller?
Carolinew
2007-02-06, 19:47
Alltså om jag inte missförstått allt totalt så är det energi in resp. ut som gäller för muskelbygge, förutsatt att du får i dig tillräckligt med protein då förstås (ca 2 g/kg kroppsvikt). Men sedan behöver ju kroppen alla andra viktiga näringsämnen också för att fungera och för att du skall må bra, så ditt mående beror mycket på hur nyttig maten du stoppar i dig är. Lever du på 3000 kcal om dagen bestående av godis lär du inte må så bra... och lär ju inte heller ha någon ork till träningen och därmed lär du inte göra särskilt stora ökningar heller.
Typ.
Nej, jag är inte dum i huvudet. Så klart att jag förstår att det är bättre att äta nyttig mat. Men, gör det någonting om man äter t.ex. en kebabtallrik för 1000 kalorier eller en broccolipasta i stor mängd för 1000 kalorier. Har det någon skillnad, får man mer fett inlagring om man äter kebaben... mer så jag undrade, ursäkta om det inte framgick.
Eddie Vedder
2007-02-06, 19:56
Nej, jag är inte dum i huvudet. Så klart att jag förstår att det är bättre att äta nyttig mat. Men, gör det någonting om man äter t.ex. en kebabtallrik för 1000 kalorier eller en broccolipasta i stor mängd för 1000 kalorier. Har det någon skillnad, får man mer fett inlagring om man äter kebaben... mer så jag undrade, ursäkta om det inte framgick.
Rent klorimässigt är skillnaden oväsentlig om de nu enbart är de du menar.
Men som alla redan påpekat är ju alltid näringsrik och nyttig mat de man ska basera sin kost på, oavsett om man bulkar å har svårt med aptiten. Mat med mycke kcal är inte per definition "dålig mat".
Danny Devito
2007-02-06, 20:01
Kebabtalrik är ju fan grym bulk-mat ju
Liten Men Fet
2007-02-06, 20:12
Riktigt uselt exmpel då broccolipasta inte innehåller specielt mycket med protein. Hade du jämfört med kyckling å pasta så hade kycklingen vunnit.
Självklart är det bättre med bra mat men det är klart man ska unna sig nån pizza och kebab när man är sugen. Man kan ju tänka på att inte vräka i sig mättade fetter och äta ordentligt med grönsaker.
Okej. Så, man blir lika fet, och får lika mycket underhudsfett på sig ifall man äter en kycklingfilé med tillbehör för 800 kcal och en kebabtallrik för 800 kcal?
Emil_Larsson
2007-02-06, 20:39
Lite off-topic.
Kebab är gott och jag käkar det en hel del.
Danny Devito
2007-02-06, 20:44
Okej. Så, man blir lika fet, och får lika mycket underhudsfett på sig ifall man äter en kycklingfilé med tillbehör för 800 kcal och en kebabtallrik för 800 kcal?
Ja
jedimind
2007-02-06, 20:45
Ja. Eller lika smal...men en kebabtallrik innehåller ju mycket fett per viktenhet, så det är inte en bra fördelad måltid rent såsett.
Om du skulle äta 6 mål med kyckling m.m och 6 mål kebabtallrik som resulterar i samma antal kalorier kommer du få lika mycket fett fast mindre muskler. Om din kycklingtallrik inte är översvämmad med bärnabä och brunsås ;)
Johannes
2007-02-06, 20:47
När man bulkar måste man va på ett jättestort överskott ? det räcker väl med några hundra i energiöverskott väl? varför ska man då äta för mycket om det mesta blir till fett?
Om du skulle äta 6 mål med kyckling m.m och 6 mål kebabtallrik som resulterar i samma antal kalorier kommer du få lika mycket fett fast mindre muskler. Om din kycklingtallrik inte är översvämmad med bärnabä och brunsås ;)
Det skulle jag inte vara så säker på. Om man får i sig nödvändig mängd protein så blir det nog ingen märkbart skillad, om sen kebabtallriken innehåller grönsaker i tillräckligt mängd vete sjutton.
Däremot skulle man efter ett tag vara rejält trött på antingen kebab eller kyckling..
Johannes
2007-02-06, 21:12
Nån som kan svara på min fråga? ifall det är så? :D
Johannes:
Ju lägre kaloriöverskott du har, desto längre tid tar det.
Johannes
2007-02-06, 21:18
Johannes:
Ja men kan väl inte ha hur stort energiöverskott som helst? alltså är det desto större energiöverskott desto mer muskler blir det?
Ja men kan väl inte ha hur stort energiöverskott som helst? alltså är det desto större energiöverskott desto mer muskler blir det?
Någonstanns går gränsen, men den vet vi inte om än. 500+ är nog bra att köra på.
jedimind
2007-02-06, 22:23
Det skulle jag inte vara så säker på. Om man får i sig nödvändig mängd protein så blir det nog ingen märkbart skillad, om sen kebabtallriken innehåller grönsaker i tillräckligt mängd vete sjutton.
Däremot skulle man efter ett tag vara rejält trött på antingen kebab eller kyckling..
Hehe, ja...det jag ville förmedla var väl att en kebabtallrik e generellt sett dåligt komponerad med för mycket fett; Och dåligt fett. Nu beror det ju givetvis i slutändan på hur resten av dagen ser ut men man har betydligt bättre chans att bulka med näringsrik mat om man komponerar sin egen måltid.
Personligen tycker jag att "bulka" inte är att äta pizza kebab och flötmat utan kanske bara äta som vanligt, unna sig lite skit på helgerna och kanske dra ner på cardion och höja kaloriantalet med 250-500 kcal per dag. man kan liksom inte växa mer än vad man kan... om nu inte man proppar i sig nåt som rimmar på läkerol.
Bättre å hålla sig rätt hård året om e min mening...mentalt lättare när beach-säsongen närmar sig =)
hare!
/d
norsk_gadd
2007-02-06, 22:47
Johannes:
Desto längre tid tar vad? Att bli fet?
För jag ser inget annat som skulle öka bara för att du ökar ditt kcal överskott från 200 till 700kcal..
Ehum, vad tror du själv?
Så jävla dumma frågor. En kalori är inte alltid en kalori? Även om in och ut är grundbegreppet så är det underförstått att man skall äta så "CLEAN" som man kan inte att man måste men att självfallet det är det bästa. AV flertalet anledningar, Common sense? Ork, som också länkas till träningen? Kul att carb loada med pommes jämfört med havregryn...
Mättnadskänsla? Insulin känslighet? -> Fettinlagring etc.
Någonstanns går gränsen, men den vet vi inte om än. 500+ är nog bra att köra på.
0.5 kg fett på en vecka. 2 kg på en månad. 24 kg fett på ett år. Knappast hälsosamt.
Skulle vi antaga att det behövs 500 kcal kaloriöverskott för att komma in i en anabol fas och hälften av energi används för att bygga muskelmassa så blir det ändå 12 kg kroppsfett på ett år.
pragmatist
2007-02-07, 07:50
Men man kan nog inte räkna på samma sätt för viktuppgång som viktnedgång. -500 kcal/dag motsvarar ungeför 0.5 kg viktförlust på en vecka, men det betyder inte att +500 betyder 0.5 kg viktuppgång - sannolikt betyder det klart mindre eftersom det krävs en j-kla massa mer energi för att bygga ny vävnad än att bara förbränna vävnad som redan finns där. Hur stor viktuppgång +500kcal/dag ger är nog också högst individuellt, bl.a. beror det på om man någon gång varit tung/fet tidigare eller om man hela tiden varit smal.
Danny Devito
2007-02-07, 07:52
0.5 kg fett på en vecka. 2 kg på en månad. 24 kg fett på ett år. Knappast hälsosamt.
Skulle vi antaga att det behövs 500 kcal kaloriöverskott för att komma in i en anabol fas och hälften av energi används för att bygga muskelmassa så blir det ändå 12 kg kroppsfett på ett år.
Bulkar man ett år i sträck får man skylla sig själv om man blir fet
Om makrokompositionen och vitamin- och mineral-intaget ser exakt likadant ut, spelar det då fortfarande någon roll om man uppnår detta genom att äta "nyttig" eller "onyttig" mat i muskeltillväxtsyfte?
Eddie Vedder
2007-02-07, 12:37
Om makrokompositionen och vitamin- och mineral-intaget ser exakt likadant ut, spelar det då fortfarande någon roll om man uppnår detta genom att äta "nyttig" eller "onyttig" mat i muskeltillväxtsyfte?
Extremt konstig fråga, äter du mat som har en bra makrokomposition å du får i dej ditt vitamin-och mineralbehov är de ju knappast onyttig mat. Lte av definitionen med "onyttig mat" är ju att den är näringsfattig, ofta i samband med mcyke kcal.
Lr menar du 500kcal extra i form av onyttig mat efter att ditt dagsbehov är fyllt via bättre kost?
Jag menade ingenting. Jag omformulerade bara huvudfrågan.
Eddie Vedder
2007-02-07, 13:40
Jag menade ingenting. Jag omformulerade bara huvudfrågan.
Nähä okej, de va så jag uppfattade de. Sorry;)
Johannes
2007-02-07, 14:05
Hur mycket i energiöverskott bör man satsa på då?
Eddie Vedder
2007-02-07, 14:10
Hur mycket i energiöverskott bör man satsa på då?
Måste du bulka ett år? 500 kcal överskott är ju inte extremt mycke, men så länge du håller i de kommer du ju givetvis att fortsätta gaina vikt. Ligger du på lägre blir både fett-och muskelökningen mindre, de handlar ju om prioritering hur mycke man är beredd att "offra" för muskeltillväxtens skull.
Johannes
2007-02-07, 14:12
Måste du bulka ett år? 500 kcal överskott är ju inte extremt mycke, men så länge du håller i de kommer du ju givetvis att fortsätta gaina vikt. Ligger du på lägre blir både fett-och muskelökningen mindre, de handlar ju om prioritering hur mycke man är beredd att "offra" för muskeltillväxtens skull.
Ett år???? vet inte vem som har sagt nåt sånt...
jag hade tänkt mig kanske två månder ungefär
Eddie Vedder
2007-02-07, 14:15
Ett år???? vet inte vem som har sagt nåt sånt...
jag hade tänkt mig kanske två månder ungefär
Sverker visade ju den teoretiska viktuppgången du kommer åstadkomma efter ett års bulk me 500 kcal överskott, i posten du själv citerade.
Iom att du tolkade den som att 500kcal var för mycke tog jag de som att du hade tänkt dej en lång bulk, har du bara planerat två månader finns ju ingen anledning att oroa sej över viktuppgången efter ett år.
Jag brukar se bulk som att man skall äta rejält med bra och näringsrik mat men att man även kan unna sig lite mer än vanligt.
T.ex kan det slinka ner 3 cheeseburgare från MCD någon kväll (1000 kcal) istället för lite keso eller dylikt, eller så kan man ta en glass efter maten osv.
Man behöver väl inte överdriva åt något håll. Jag tror inte det är många som klarar av att äta +4000kcal av enbart t.ex kyckling och pasta ? Inte jag i alla fall.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.