handdator

Visa fullständig version : arrgh.. fattar inte!

Evelyn88
2007-02-06, 12:32
jag fattar ingenting!
jag ska ha gått ner drygt 23 646 kcal sens i början av januari men vågen har inte flyttat sig ett dugg... men jag har gått ner sammanlagt 5 cm på kroppen men är inte det lite?.. eller?
ngn som har en förklaring?

Guddi
2007-02-06, 12:35
Du har lagt på dig muskler...
Dina kolhydratförråd i musklerna har ökat pga träning...
Du räknar kalorierna fel...
Du har fel värde på din förbrukning....
Din våg är sönder...
Kaloriangivelsen på maten du köpt är felaktig...

Det finns hur många möjliga orsaker som helst. Du får ge mer information om du vill få någon bra hjälp. Ålder, vikt, kön, längd, upplägg, mätteknik osv...

edit: om du nu blivigt 5cm smalare, varför bry sig om vad vågen säger??

Lilla Brynolf
2007-02-06, 13:11
Precis, vad vågen visar är bara en siffra. Om du ser skillnad är ju allt OK. Du verkar ju trots allt ha tappat enligt måttbandet, så kör på bara!

Jag skulle inte bry mig om vågen så visar 800kg och jag skulle se ut som Arnie på gamla goda tiden. :)

edit. 5cm var på kroppen?

Evelyn88
2007-02-06, 14:34
Tack för svaren

edit. 5cm var på kroppen?

asså det är utspritt
1,7 cm under bröst
1 cm i midjan
2cm på höften
och 2 cm på lår....

mitt svar till Guddi är
vågen vet jag inte om den är trasig men jag tycker inte den verkar trasig...

jag väger all min mat, jag skriver sedan in det i ett program som heter Max 30 eller Xenical vet inte riktigt..
min förbrukning är uträknad efter den grub anger i sin tråd, (jag brukar andvända den dära kalkylatorn ngn så snällt och har satt ihop, jag brukar andvända aktivitesfaktor 1,2)

och jag brukar andvända http://www.angelfire.com/on/getfit/getfitstart.html
för att få fram min kaloriförbruknig vid träning. Jag lägger sedan ihop dessa 2 nummer(energiuträkning och träningens) för att få reda på hur mkt jag ska äta den dagen.

Jag väger 74 just nu är en 18-årig tjej är 172 cm lång. mitt uplägg är la att gå ner i vikt. och min mät teknik har jag nog redan sagt.

nutz
2007-02-06, 19:03
Du har räknat fel.

LadyInsane
2007-02-06, 19:05
Kaloriangivelsen på maten du köpt är felaktig...

Är detta vanligt? Jag har exempelvis ett gäng sucketter som jag köpte när jag bodde i USA. Älskar dessa och det finns inga andra som smakar lika gott. På förpackningen står det o calories men om angivelserna kan vara fel blir man lite orolig. Som alla vet är en hel del amerikaner överviktiga;)

King Grub
2007-02-06, 19:08
Sucketter innehåller inget energigivande.

Men bland energigivande livsmedel är siffran på förpackningen bara ett genomsnitt. Står det 340 kcal per 100 gram för havregryn är det ett medelvärde; inget säger att just dom 100 gram du vägt upp ger 340 kcal. Det kan lika gärna vara 300 som 400 kcal.

LadyInsane
2007-02-06, 19:35
Sucketter innehåller inget energigivande.

Men bland energigivande livsmedel är siffran på förpackningen bara ett genomsnitt. Står det 340 kcal per 100 gram för havregryn är det ett medelvärde; inget säger att just dom 100 gram du vägt upp ger 340 kcal. Det kan lika gärna vara 300 som 400 kcal.

Det hade jag faktiskt ingen aning om. Jag är bra naiv ibland.:em:

nutz
2007-02-06, 20:34
Är detta vanligt? Jag har exempelvis ett gäng sucketter som jag köpte när jag bodde i USA. Älskar dessa och det finns inga andra som smakar lika gott. På förpackningen står det o calories men om angivelserna kan vara fel blir man lite orolig. Som alla vet är en hel del amerikaner överviktiga;)

Om en sukett väger 0,5 gram - vilket är en grov överskattning - så skulle den som mest kunna ge dig 4,5 kcal, förutsatt att den var gjord på 100% fett. Om det vore socker så skulle den ge 2 kcal i "värsta" fall.

Hur många suketter äter du per dag?

King Grub
2007-02-06, 20:52
Suketter består av cyklamat och sackarin.

LadyInsane
2007-02-06, 21:58
Om en sukett väger 0,5 gram - vilket är en grov överskattning - så skulle den som mest kunna ge dig 4,5 kcal, förutsatt att den var gjord på 100% fett. Om det vore socker så skulle den ge 2 kcal i "värsta" fall.

Hur många suketter äter du per dag?

Inte särskilt många. Kanske 6 st. Tog mest upp dessa eftersom flera undrat varför de smakar så gott i jämförelse med svenska sucketter. Tänkte att det kanske låg någonting bakom det.

nutz
2007-02-07, 14:00
Om det står 0 kcal är det troligen bara lögn.

grabben i skogen
2007-02-07, 14:04
du ska inte bry dig om vågen. måttbandet är bättre indikator isf.

mini
2007-02-07, 16:27
Om det står 0 kcal är det troligen bara lögn.

Sötningsmedel innehåller i princip ingen energi.

Jacksatan
2007-02-07, 17:02
Du äter för mkt mat. Ät mindre och rör dig mer. Visar vågen att du inte gått ner nånting har du troligast inte gått ner annat än obetydligt i fett. Man lägger inte på sig 3-4kg muskler som tjej huxflux bara för att man tränar lite.

nutz
2007-02-07, 17:38
Sötningsmedel innehåller i princip ingen energi.

Men mer än 0.

King Grub
2007-02-07, 17:43
Men mer än 0.

Nej. Sackarin och cyklamat ger ingen energi.

nutz
2007-02-07, 17:49
Okej.

Slutsats:

Energiangivelserna på förpackningen till hennes amerikanska sucketter stämmer.

Suketter består av cyklamat och sackarin.

Sackarin och cyklamat ger ingen energi.

När jag kommer till jobbet nästa gång ska jag ta reda på vad våra sucketter är gjorda av eftersom dom tydligen innehåller energi.

King Grub
2007-02-07, 17:51
Svenska suketter ger inte energi. Sackarin och cyklamat.

http://www.suketter.cederroth.com/

nutz
2007-02-07, 18:11
Svenska suketter ger inte energi. Sackarin och cyklamat.

http://www.suketter.cederroth.com/

Vi har tydligen inte svenska suketter. Ser inte ut sådär.

Det kanske inte är "suketter" helt enkelt. Ser dock likadana ut och används på samma sätt. Jag skulle kalla det för sukett.

Det här är hjärndött :D