handdator

Visa fullständig version : Matsschema!

Megatuttarna
2003-02-28, 20:35
Nu börjar deffen dra sig mot sitt slut, och jag har börjat snickra på ett matschema, men jag behöver synpunkter och en djävla massa konstruktiv kritik för annars blir de ju inge bra!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Innan frukost: 5g Glutamin, 1g C-Vitamin

Frukost: 1 Liter Yoghurt 0,5% Fett, 5 äggvitor, 3dl havregryn, 500mg ALA, 1 Äpple, (1 - 2 Grova Mackor)

Mellanmål: 30g Protec+

Lunch: 150g Köttfärs alt. 125g Kycklingfilé, 150g Spaghetti, 10g olja, 2 Äggvitor, 250g Kesella

Innan träning: 5g Glutamin, 1 Tonfisk, (10g Kreatin)

Efter träning: 100g Maltodextrin alt. Dextros, 60g Hi-Whey, 5g Glutamin, 1 kapsel ALA, 1g C-vitamin, (10g Kreatin)

Kvällsmål: 150g Köttfärs alt. 125g Kycklingfilé, 150g Spaghetti, 10g olja, 2 Äggvitor, 250g Kesella, 2 Kapslar ZMA.

Innan läggdags: 30g Protec+

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

När jag räknar lite grovt så blir det ungefär 3000kcal och upplägget blir 30% protte, 20% fett och 50% kollisar...tycker 3000kcal låter för lite då jag väger 98kg till 181 cm med en bf på runt 16%. Hur mkt kcal borde jag ligga på ungefär? Har bara kört på känsla förut och då kom inte ja å formen bra överens... :furious:

Jag ska gå ner till 90kg i vikt ungefär och då kommer jag ligga på runt 10 - 11 % i bf, sedan vill man öka i massa men samtidigt ha en sjyst form året runt, vad går att förbättra? Synpunkter tack!

spinkoo
2003-02-28, 20:38
Originally posted by Megatuttarna

[B]Innan träning: 5g Glutamin, 1 Tonfisk, (10g Kreatin)

Du måste ha en stor magsäck, en tonfisk är inte liten :angel:

Pauline
2003-02-28, 20:39
Skippa köttfärsen! innehåller massor med dåligt fett.
Jag gjorde ett test häromveckan; stekte 10% nötfärs och öste ut allt fett. 1 kg nötfärs resulterade i 1 1/2 dl äckligt gojs som över natten stelnade och blev....ISTER!!!!
ÄCKLIGT!
Tänk hur det då ser ut i blodkäreln....

emmzan
2003-02-28, 21:02
Utan det där "äckliga gojset" kan nog hjärnan (och för all del även resten av kroppen) få svårt att fungera i långa loppet...

Pauline
2003-02-28, 21:11
emmzan>>>> mättat fett är aldrig bra. acceptera !

Grahn
2003-02-28, 21:19
Vad är fel på mättat fett, här tänker minnsan inte accepteras..motivera ditt påstående!

Låter som ngt idiotiskt dietist utalande från 80talet.

King Grub
2003-02-28, 21:21
Inget fett är "dåligt" så länge det går åt till energi. Det är förlegat tänkande. Det är en sak och sitta still framför TVn hela dagen - en helt annan om man är en hårt tränande idrottsman- eller kvinna.

Pauline
2003-02-28, 21:26
mättat fett lägger sig i blodkärlen vilket gör dem trängre. Det bildas extra "vävnad" av det och blodet får mindre och mindre plats att ta sig fram. Ta blodpropp t ex....

Det syns inte utanpå en person hur blodkärlen ser ut. Alltså har det ingenting med vikten att göra.

Mättat fett "släpper" även svårare än "omättat" fett gör från depåerna, som hårda små kulor.

Jag är ingen nisse på kemi och dylikt så ni får ursäkta eventuella oklarheter pga brist av rätt terminologi.

Grahn
2003-02-28, 21:40
Jo och man ska inte äta ägg för det farliga kolesterolet, salt är farligt med man ska itne äta salt!

TRAMS!

King Grub
2003-02-28, 21:47
Trams är nästan rätta ordet. :)

Är det frågan om en diet med minuskalorier går allt fett åt, även om det är mättat.

Sverker
2003-03-01, 06:41
Nötkött har sin plats i alla dieter.
Äter man 300 - 500 g / vecka får man ett ypperligt tillskott av järn, zink, selen mlf mycket viktiga mineraler.
Nötkött är en mycket bra källa till alla B-vitaminer också.

Fettet kan man ju ha synpunkter på så varför inte kompromissa med att byte ut hälften av nötköttet mot fet fisk ?

3000 kcal låter lite lite för dig.

Pauline
2003-03-01, 07:31
ojojoj :-)....Vad ni verkar missuppfatta;
1) jag opponerade mig mot FETTET i köttfärs, inte till rött kött. Det finns magert och fett nötkätt, det vet väl jag också.
2) Mättat fett finns på fler ställen än i nötkött, tec ost och grädde.
3) Jag har ALDRIG sagt att man ej ska äta fett! Självklart ska man det och rätt mycket av det dessutom!
Ok?
Otroligt vad ni gaddar ihop er ;-)!

emmzan
2003-03-01, 08:54
Mättat fett är nödvändigt för kroppen, vilket inte du verkar inse. Det man ska sträva efter är en bra balans mellan olika typer av fettsyror (mättade, omättade och fleromättade), inte att utesluta någon. Det blir kroppen definitivit inte glad av.

Vad är denna "extra vävnad" som bildas i kärlen för något???

*Klappar mig på den av små kulor av mättat fett fyllda magen efter gårdagens kebabpizza* :D

Ankarby
2003-03-01, 09:20
För att gå tillbaka till frågan :naughty:
Tycker inte en liter yoghurt är något bra och att dessutom dra 3dl havregryn till det och några mackor är mer än vad jag äter på "bulk".
lunch med både kesella, köttfärs, samt ägg i de mängderna :nono: 150g pasta till köttet vid deff låter heller inte allt för genomtänkt. Bara tonfisk innan träningen vet jag inte hur det skulle fungera, beror ju en hel del på hur lång tid efter lunch du tränar. Att dra i sig 150g pasta igen vid ett annat tillfälle :nono: Att det dessutom är som kvällsmål gör det inte bättre :furious: att du tillsätter olja verkar du ha fattat men du borde samtidigt dra ner rätt så rejält på kolhydraterna eller åtmindstone sprida ut dem över dagen. Inte kul att vara deffad med en uppsväld magsäck vilket jag tror dina 2 enorma mål skulle leda till. Tycker snarare 50-75g ris/pasta 3-4ggr dag med tonfisk/ kesella och en aning olja verkar vara bättre då du som sagt ligger i slutet av deffen? Frukost på vassle, lite olja och en sådär 2dl havregrynsgröt kanske? Samt minska kvällsmåltiden och istället sörpla lite olja tillsammans med din protec innan du lägger dig.

Pauline
2003-03-01, 10:01
*Mättat fett ökar det "onda" kolesterolet (LDL), som är en riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdomar. Mättat fett finns i smör, ost, mjölk och kokosfett.

* Välj vegetabiliskt fett och fett från fisk och skaldjur före animaliskt fett. Det innebär att du bara ska välja magra kött-, fågel-, mjölk- och äggprodukter. Helst ska nästa hela ditt fettintag komma från vegetabilier som matolja (gärna olivolja), oliver, avocado, nötter, vissa margariner, linfrön,solrosfrön, sojabönor, och från fisk och skaldjur som lax, makrill, sill, musslor, räkor och ål. Då kan du räkna med att komma i betydligt bättre form! Dessutom leder dessa bra fettkällor till lägre risk för hjärtinfarkt, cancer, diabetes etc.. Det finns flera skäl till att det omättade fettet gör dig hårdare. Dels ökar termogenesen vilket gör att du bränner fett mer effektivt och dels ökar insulinkänsligheten vilket ger lägre nivåer av insulin i blodet. Resultatet av detta blir en effektivare fettförbränning.

*Denna studie indikerar att man bör se över fettsyresammansättningen i kosten om man vill undvika att fettsyrorna lagras i fettväven. Studieresultaten styrker användandet av fiskolja, som innehåller en övervägande del omega-3 fetter däribland EPA och DHA, eftersom denna sorts fettsyror har lägst tendens att lagras i fettväven. Dessutom har de störst tendens att mobilisering från fettlagren, vilket delvis förklarar att de kan minska andelen kroppsfett om de används i stället för mättat eller enkelomättat matfett. Ett praktiskt tips är att byta ut biffstekarna (som innehåller mycket matfett i form av mättade fettsyror) mot fet fisk som innehåller en övervägande del matfett i form av fleromättade fettsyror av omega-3 familjen.

blablablabla bla . nu e jag trött på er :-)

Ok, ät så mkt mättat fett ni vill så sköter jag mig själv och gör det INTE! Vi får se vem som vinner in the long run ;-)

Grahn
2003-03-01, 10:22
Orkar inte citera massa studier Pauline :) men läs gärna mer om vad mättat/animaliskt fett gör i kroppen så inser du att man inte ska äta för lite av det.

Spec inte män som inte har ngt intresse av att utforska sina kvinnligare sidor.

The Dwag
2003-03-01, 10:27
Sånt där har man ju koll på om man går till farbror Doktorn där de kollar Kolesterol, Socker osv.

Men Pauline har rätt att det är väldigt mycket fett i den så kallade 10 % Nötfärsen

Men det är väl bara steka skiten sen köra det i en Sil modell stor så rinner en del fettet bort... om man är rädd för det.

Pauline
2003-03-01, 11:12
Dwag>>>> tack...ÄNTLIGEN någon som fattar galoppen! Och kollar man på din avatar så verkar du veta hur du ska applicera teorin i praktiken! ;-)

The Dwag
2003-03-01, 11:20
Pauline >> Mmm dom näringsämnen som är svårast att få i sig nog mycket av > brukar inte vara Fett och Kolhydrater dom brukar finnas i överflöd i vår omgivning.

Ett tips är att köpa grill pinnar i Stål… Sen trär man upp kött, kycklingfiléerna eller vad man vill göra på spett… Kör det i ugnen och så rinner allt fett ner i formen man ställer under. Smakar mycket godare än när man steker i stekpannan och man slipper onödigt fett i kosten. :bpump:

Grahn
2003-03-01, 13:29
Med tanke på den vanliga kyckling & tonfisk manin hos byggare..var får du allt mättat fett ifrån?
Tycker inte alls att man får i sig spec mkt fett i kosten.

Megatuttarna
2003-03-01, 13:32
Originally posted by Ankarby
För att gå tillbaka till frågan :naughty:
Tycker inte en liter yoghurt är något bra och att dessutom dra 3dl havregryn till det och några mackor är mer än vad jag äter på "bulk".
lunch med både kesella, köttfärs, samt ägg i de mängderna :nono: 150g pasta till köttet vid deff låter heller inte allt för genomtänkt. Bara tonfisk innan träningen vet jag inte hur det skulle fungera, beror ju en hel del på hur lång tid efter lunch du tränar. Att dra i sig 150g pasta igen vid ett annat tillfälle :nono: Att det dessutom är som kvällsmål gör det inte bättre :furious: att du tillsätter olja verkar du ha fattat men du borde samtidigt dra ner rätt så rejält på kolhydraterna eller åtmindstone sprida ut dem över dagen. Inte kul att vara deffad med en uppsväld magsäck vilket jag tror dina 2 enorma mål skulle leda till. Tycker snarare 50-75g ris/pasta 3-4ggr dag med tonfisk/ kesella och en aning olja verkar vara bättre då du som sagt ligger i slutet av deffen? Frukost på vassle, lite olja och en sådär 2dl havregrynsgröt kanske? Samt minska kvällsmåltiden och istället sörpla lite olja tillsammans med din protec innan du lägger dig.

Asså de e mitt kommande matschema, som ja ska ha när jag bulkar...:smash:

The Dwag
2003-03-01, 13:37
Originally posted by Grahn
Med tanke på den vanliga kyckling & tonfisk manin hos byggare..var får du allt mättat fett ifrån?

Är det mig du frågar eller ?

Grahn
2003-03-01, 13:43
Dawg: jepp :)

Boobs: Hur ids du ha ett matschema om du ska äta för att gå upp i vikt? :) Är inte det onödigt jobbigt?

The Dwag
2003-03-01, 14:02

Jag har inte pratat om mättat fett!
Jag pratade generellt om att sänka fett i maten… Personligen har jag inga större problem med fett men det känns lite onödigt att t.ex. Dricka 1dl Stekflott. Sen om man kan t.ex. grilla kött med grillpinnar eller vad man nu vill använda.. så rinner ju en del av fettet bort vilket jag ser som positivt. Då kroppen behöver vad det nu är ca 20gram fett per dag minimum så är det inga problem att komma upp i den mängden. Själv ligger jag runt 60-80gram fett per dag vilket är 3ggr över minimum gränsen.

Tonfisk överlåter jag till nybörjare eller folk som är för korkade att de inte klara av att laga mat så de får öppna en konserv istället. Tonfisk äter jag i nödfall.

Nötkött, Fläskkött, Torsk och Kyckling och BurgerKing bygger stora pojkar :eating:

Grahn
2003-03-01, 14:04
Dawg: Bra :) vart orolig där.

The Dwag
2003-03-01, 14:06
Det behöver du inte vara... lilla Dwaggen är van att ta vara på sig själv men tack för omtanken :love:

;)

Grahn
2003-03-01, 14:09
HAHAHAHA men om du skulle konverterat till de fetträddas religion skulle du ju snart bli mjuk och kvinnlig och jag skulle inte ha lika roligt när jag läste forumet längre. :D

Grahn
2003-03-01, 14:26
Boobs: 3000kcal...tja öka stegvis efter deffen men du torde ju ligga emr som 4500-5000kcal om du ska upp i massa och itne ner.

Visserligen individuellt...

Allan
2003-03-01, 15:33
Antagligen innehöll din köttfärs en j-la massa vatten, och det var det du trodde var fett. Det mesta av fettet stannar kvar i köttfärsen vare sig du låter det rinna av eller inte...

allan

Pauline
2003-03-01, 18:19
allan, vatten STELNAR inte.

Alla andra>>>> då ska man äta korv också då? för där finns MASSOR med mättat fett! Och falukorv, det är ju sååå bra för formen och hälsan. Choklad? javisst! Och palmolja!

Jag har för mig att det finns spårämnen och stora mängder kreatin vilket är bra för testosteronet. Det har inget med fettet att göra.

Testosteronnivån höjs av ordentligt fettintag.
De BRA ämnena som finns i ALLT Rött kött finns i tex oxfilé som är hur magert som helst.

Pallar inte argumentera mer mot er som vägrar tro på det jag skriver. Det kvittar. Gör som ni vill!

Pez
2003-03-01, 18:33
Ok - ett litet inlägg som är ännu mer offpist än tidigare inlägg. :D

Pauline - tänk på att det kanske inte bara finns "en sanning" eller ett svar på en fråga - ny forskning/nya rön, egna teorier och erfarenheter osv. gör att de flesta frågor och svaren på dessa kan diskuteras och debatteras.

Därför benämns Kolozzeum som ett "Diskussionsforum" och inte en frågespalt.

Sen brukar man efter ett tag bestämma sig för vilka personer man litar på när det gäller svar, när det gäller exempelvis fetter är t.ex Sverker en lågoddsare om man skulle tippa om vem som har mest sakkunskap inom det ämnet.

Som sagt, lite offtopic men kanske ändå tänkvärt?

mvh
/pez

Allan
2003-03-01, 18:46
Men Pauline...nötkött innehåller lika mycket mättade som omättade fetter. Och om du fick fram 1,5 dl fett från 1 kg kött som skulle innehålla 10% fett - så skulle jag rekommendera dig att inte handla där mer...

allan

Grahn
2003-03-01, 19:12
Såvitt jag vet är det animaliskt fett som bäst stimulerar testosteron.

Men ät som du vill Pauline och lycka till,

Pauline
2003-03-01, 19:16
Pez>>> ja, jag vet att detta inte e en frågespalt...:-) Man blir ju så uppspelt bara, haha!

end of discussion.

Ankarby
2003-03-02, 00:08
Lägg energin på att hjälpa bobban med sitt matschema istället för att gnata på varandra :thefinger

Megatuttarna
2003-03-02, 01:01
Aah här sitter ja liksom på min ätardag å fasar för att deffen kommer sluta upp sen en ätardag varje dag på min bulk å så väger man 130 liksom å känner att bringan åkt ner och blivit mage istället och så sitter man där på lokala pizzan me sina andra avdankade fettopolare å gör såhär såfort man får nån jobbig tanke i huvet.... :cheers:

Grahn
2003-03-02, 19:47
Naj du behöver ju inte korvstoppa dig själv men 3000kcal är vad du bör äta under diet......

Fartman
2003-03-03, 02:54

borde väl vid en lite för fettsnål diet kunna åtgärdas enkelt med lite ost tex?

Grahn
2003-03-03, 07:33
Om man gillar ost så :) fast vet inte om det stimulerar testo lika bra.

razores
2003-03-03, 12:22
Ok, ät så mkt mättat fett ni vill så sköter jag mig själv och gör det INTE! Vi får se vem som vinner in the long run ;-)

vinner vad?:smokin:

razores
2003-03-03, 12:31
en sak till...

Pauline: Emmzan m fl menar troligen att en mindre mängd mättat fett är bra. Man behöver ju inte basera sitt fettintag på det. Att skämta om att kränga falukorvar och choklad anser jag vara ganska löjligt. Du bör också acceptera att allt som du anser dig veta, inte nödvändigtvis är rätt eller iallafall rätt för alla.
Man måste våga lyssna på andra och ta till sig deras åsikter/tankar, inte inskränkt tro att man alltid har rätt, trots att man alltid har trott det.
Lite luddigt kanske men men...

Tack för mig och inget illa menat.