Visa fullständig version : Kan du din kartgeografi?
Spelade just det här, och jag tänker inte säga hur många rätt jag hade. Europa var visst inte min bakgård.
http://durota.ru/games/0/512/index.html
olle lindblad
2007-02-06, 09:02
42/45, genomsnittsfel 7 miles. Jag har provat ett liknande spel för amerikanska delstater, och det är (förstås) samma tendens där. Har man lite tur och får några större länder först är det lätt. Vem fan kan placera Liechtenstein exakt utan några gränslinjer i form av Schweiz eller Österrikes gränser?
jogustaf
2007-02-06, 09:09
39 rätt. Missade nästan alla lilleputtländer... och Makedonien
s_himself
2007-02-06, 09:34
40/45
Missade Monaco och Litauen och några av dom småprickarna.
Av.Error 10 Miles
:) Jag är sjukt nöjd.
Shakemynuts
2007-02-06, 09:40
Alltså. Jag grejar alla länder, huvudstäder, sjöar, floder, bergskedjor osv utan problem på Europa. Eller någon annstans i världen.
Men sen när vi kommer till Sverige, landskapen. Då får jag inte ens hälften rätt. Jag tycker det jämnar ut sig rätt bra alltså.
Alltså. Jag grejar alla länder, huvudstäder, sjöar, floder, bergskedjor osv utan problem på Europa. Eller någon annstans i världen.
Men sen när vi kommer till Sverige, landskapen. Då får jag inte ens hälften rätt. Jag tycker det jämnar ut sig rätt bra alltså.
Allvarligt?
38/45
Meh, jag kan min geografi, men lätt att pricka rätt med småländerna när den enda vägledningen man har är stora floder och kusten.
Nåja, jag kan i alla fall gränsdragningarna i östeuropa bättre än de flesta. Jag kan dem till ocb med före 1:a världskriget, mellan krigen och de nuvarande gränserna, det tycker jag är ganska duktigt.
Cykelmannen
2007-02-06, 09:51
44/45, missade Moldavien eftersom jag blandade ihop det med Makedonien. Dock spelar det ganska stor roll vilken ordning man får länderna i (eller får alla dem i samma ordning?) för får man Tyskland-Polen-Tjeckien-Österrike, i nämnd ordning, så ges många Östeuropeiska länders position av sig självt i stort sett.
34 rätt, klantade mig ordentligt på vissa så hade kunnat få en 3.4 rätt till om jag tänkt till lite först...
MasterChief
2007-02-06, 10:44
44/45. Jag har alltid haft ett sjukligt intresse för namngeografi. Sitter gärna ett par timmar med en världsatlas. Jag verkar ha behov av att lära mig saker utantill. Lätt autism kanske?
s_himself
2007-02-06, 11:06
44/45, missade Moldavien eftersom jag blandade ihop det med Makedonien. Dock spelar det ganska stor roll vilken ordning man får länderna i (eller får alla dem i samma ordning?) för får man Tyskland-Polen-Tjeckien-Österrike, i nämnd ordning, så ges många Östeuropeiska länders position av sig självt i stort sett.
Ord, kroatien tyckte jag va bra att få tidigt också.
35 missa typ alla små punkter och satte några "lite, lite" fel i början så tapap några där.
31 av 45
får man skylla på att man är en 19årig pojkspoling? :)
AngelLove
2007-02-06, 13:40
39/45, Avg Error 23 miles...
Fick Luxemburg, Liechtenstein, Moldavien innan ngt annat ens var i närheten och missade sedan Vatikanen och San Marino oxå med några millimeter.. *gah!*
Shakemynuts
2007-02-14, 02:18
Allvarligt?
Den här tråden missade jag.
Ja alltså, märkvärdiga floder, sjöar osv. Inte liksom, alla tusentals i Finland t ex. Om man säger så utan sånt som är med i proven. De lite "viktigare" sakerna.
Av nån anledning när jag gjorde de där proven, gick jag och tänkte i huvudet hela tiden, såg kartorna framför och gick och repeterade konstant. Vet inte varför.. Aldrig någonsin gjort med någonting utom det där.
Nu blev du besviken va? :) När det inte va Allt. Som jag faktiskt klanta till mig o fick det att se ut som.. :(
44/45. Jag har alltid haft ett sjukligt intresse för namngeografi. Sitter gärna ett par timmar med en världsatlas. Jag verkar ha behov av att lära mig saker utantill. Lätt autism kanske?
Haha, jag är precis tvärtom... vilket är lite konstigt eftersom jag har väldigt lätt för att memorera sådana saker. :D
Fick annars 33/45 med en hel del tur. Genomsnittligt fel, 99 miles... *whistle*
45/45 , 132sec
fick liechtenstein som första att sätta ut, missade med säkert 20 mil minst, men den "stickyade" rätt ändå
jag var besatt av kartböcker när jag var liten :\
Daniel_S
2007-02-14, 09:14
39/45. Balkanländerna kom i helt fel ordning för mig, och Österrike lade jag fel i början. Lichtenstein visste jag faktiskt inte på vilken sida av Schweiz jag skull placera...
35/45
Jag hade fel på nästan alla länder som jag inte kunde pussla in genom att jämföra kuststräckor och andra landgränser.
petersson
2007-02-14, 09:45
27 :smash: Visste att jag hade talang för sånt där.
37/45, prickade bara Andorra av småprickarna...Sen missade jag lite Makedonien och Balkanländer... Med 0,01 mm :( Som vanligt.
Liten Men Fet
2007-02-14, 10:51
ALLA RÄTT!
efter typ 20 försök.... så lätt att missa något skitland om man inte har något att sikta efter. Nu kan jag syd-östeuropas geografi bättre iallafall. Lärde mig mer på en 20 min nu än vad jag gjorde på geografin i högstadiet, tragiskt.
petersson
2007-02-14, 11:07
34 rätt på andra försöket.
45/45 på 92 sekunder...
Efter "några" försök
:thumbup:
35 av 45 och då gjorde jag några härliga missar på öststaterna och småstaterna.
Jag är erkänt dålig på just geografi - det är som att jag kan plugga in allting och komma ihåg det i några timmar och sen är det som bortblåst. I alla andra ämnen har jag inte alls detta problem, men just med geografi är det ett rent helvete. Misstänker att det är någon del av min hjärna som är väldigt outvecklad, nån som vet varför det är så här? Är det mitt visuella minne som är dåligt?
Jag är erkänt dålig på just geografi - det är som att jag kan plugga in allting och komma ihåg det i några timmar och sen är det som bortblåst. I alla andra ämnen har jag inte alls detta problem, men just med geografi är det ett rent helvete. Misstänker att det är någon del av min hjärna som är väldigt outvecklad, nån som vet varför det är så här? Är det mitt visuella minne som är dåligt?
Du tror inte det beror på ett stort ointresse? Den faktorn ska aldrig underskattas.
39/45 snittfel 25 miles, jaja... Undrar hur många rätt genomsnittsamerikanen skulle ha på ett europatest? Man har kanske fördomar efter att ha sett Jaywalking på Leno's show för många gånger
39/45 snittfel 25 miles, jaja... Undrar hur många rätt genomsnittsamerikanen skulle ha på ett europatest? Man har kanske fördomar efter att ha sett Jaywalking på Leno's show för många gånger
Undrar hur många fel genomsnittseuropen skulle ha på ett amerikatest?
Undrar hur många fel genomsnittseuropen skulle ha på ett amerikatest?
Dock lite skillnad på att gissa delstater och länder... även om jänkarna inte vill se det så.
grabben i skogen
2007-02-14, 12:33
ALLA RÄTT!
efter typ 20 försök.... så lätt att missa något skitland om man inte har något att sikta efter. Nu kan jag syd-östeuropas geografi bättre iallafall. Lärde mig mer på en 20 min nu än vad jag gjorde på geografin i högstadiet, tragiskt.
tragiskt för vem?
Undrar hur många rätt genomsnittsamerikanen skulle ha på ett europatest? Man har kanske fördomar efter att ha sett Jaywalking på Leno's show för många gånger
Nu kommer du få Trance efter dig.
OnT: 40/45. Genomsnittligt fel 17 miles.
Dock lite skillnad på att gissa delstater och länder... även om jänkarna inte vill se det så.
En delstat är ju i viss mening ett eget land, med egna lagar och en befolkningsmängd i storleksordningen europeiskt land.
31. Jag borde kunna mer geografi, både svensk och europeisk.
Du tror inte det beror på ett stort ointresse? Den faktorn ska aldrig underskattas.
Det är sant, men jag har ett stort intresse av vad som händer i andra länder men just precis vart som ligger är liksom ganska ointressant? Det verkar vara visuell/spatial intelligens som ligger till grund för "geografikunskaper" så att säga, och jag vet att jag åtminstone är normalbegåvad på IQ test som tenderar att ha en hel del av detta med kuber whatnot. Nu ser jag iofs att vissa andra har sämre scores än mig på geografin så jag kanske inte är så sämst ändå.
Pappsen har ju som specialhobby att studera kartböcker över vägar, småbyar och städer i Sverige. Det har definitivt inte smittat av sig på mig.
Liten Men Fet
2007-02-14, 12:59
tragiskt för vem?
För mig naturligtvis, visar ju bara att om jag orkat ta mig i kragen så hade jag kunnat både hela världens geografi och sveriges landskap. Gäller ju alla ämnen där man hellre satt och tittade ut genom fönstret.
Finns det inget liknande med sverige eller andra delar av världen?
Finns det inget liknande med sverige eller andra delar av världen?
Det närmaste jag hittade var den här:
http://www.lizardpoint.com/fun/geoquiz/
En delstat är ju i viss mening ett eget land, med egna lagar och en befolkningsmängd i storleksordningen europeiskt land.
Befolkningsmängden ska väl inte bestämma hur viktig den är, jag är inte så bra på Kina och Ryssland, och där finns det säkert liknande uppdelningar med population som ett europeiskt land. Men visst en stat har ju ganska mycket självstyre, men det är ändå ingen som ser dom som länder i strikt mening. Jag kan förstå att man kan förvänta sig att man har lite koll på dom större delstaterna men jag tycker ändå inte det går att jämföra med Europas länder.
31 av 45
får man skylla på att man är en 19årig pojkspoling? :)
Nope för det är jag med men jag fick 42/45, fel på San Marino, Slovenien och Vatikanstaten.
:P
Kan inte någon länka til ett USA-statstest puleeez*kissass*
Edit: Såg ditt nu noodles
130 av 150 på USA-quizet, har kunnat alla så lite besviken är man väl. Delaware är en sån betydelselös som man alltid glömmer:smash:
666white
2007-02-14, 18:06
38/45
skit spel
Men schysst att langa fram makedonien, Vitryssland, Lichtenstein och Serbien först i den ordningen. *mini*
28 var ligger sverige ens då :confused: STOP snitchin ! !
38/45
avg error: 20miles
349sec
Fan va svårt östeuropa var, och givetvis dom jättesmå länderna..
frökenzelda
2007-02-17, 11:39
31/45 på 261 sekunder..... hehe....
Jag tyckte den var orättvis.
Jag tappade 4-5 stycken länder och då fick jag fel.
Sen var småländerna riktigt svåra, Jag var bara fel på ngn cm på alla utom Monaco och då fick jag fel. Det är ju skitsvårt utan gränslinjer.
Jag fick 34/45
Kan konstatera att det är östeuropa och gamla Jugoslavien jag har sämst koll på, det andra är ok.
Kul "spel"
MasterChief
2007-02-17, 12:09
Den här är lite kul (för en "kartnerd" som jag). Efter en del övande blev det45/45 på 102 sek. Lite lärorikt är ju programmet trots allt. Utan floderna hade det dock blivit klart marigare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.