Visa fullständig version : Kosttilskott och doping?
Hej, hade föreläsning idag av någon insatt dopingsnubbe som sa att 15-20 procent av kosttilskotten idag innehöll medel som klassas som doping. Kan detta stämma? eller han jobbade med doping så det bör stämma? Han nämnde twinlab och GG
King Grub
2003-02-28, 18:52
Det tycker jag låter helt sanslöst och otroligt. Möjligen om man räknar med t ex amerikanska kosttillskott, som kan innehålla prohormoner och liknande som är tillåtna där men dopningsklassade här.
The Dwag
2003-02-28, 18:54
Originally posted by aron
Hej, hade föreläsning idag av någon insatt dopingsnubbe som sa att 15-20 procent av kosttilskotten idag innehöll medel som klassas som doping. Kan detta stämma? eller han jobbade med doping så det bör stämma? Han nämnde twinlab och GG
Vad trött jag blir på dessa idioter de har som föreläsare överallt !
EiseltUK
2003-02-28, 19:04
Det baseras på en universitetsstudie där man testade 600 produkter (eller något sånt) från Europa och USA. Det visade sig att väldigt många produkter innehöll små mängder förbjudna substanser, troligen bara slarv i rengöringen av maskiner och oaktsam hantering av olika råvaror.
Eiselt fick givetvis godkänt. Vi är ju gamla "kompisar" med de som gjorde studien. :) Generellt anses alla märken som en riskfaktor för misstagsdopning - fast givetvis har Eiselt gott rykte inom dessa kretsar eftersom vi var det första företaget i världen som började testa produkter på regelbunden basis. Det är dock ingen garanti, men vi minskar riskerna att det sker misstag.
/ Henrik
King Grub
2003-02-28, 19:06
Originally posted by EiseltUK
Eiselt fick givetvis godkänt. Vi är ju gamla "kompisar" med de som gjorde studien. :)
:D
men t.ex vassle kan väl inte innehålla något sånt? eller iaf inte gymgrossistens? Jag menar, Samuelsson använder ju det och han borde testas rätt ofta?
EiseltUK
2003-02-28, 19:19
Det är nog ingen risk att deras protein innehåller något otillåtet. Men vänd på det - hur vet du att Samuelsson verkligen använder det? Att någon sponsrad säger sig använda en produkt är ju inte ens en garanti för att faktiskt använder det. Än mindre en garanti för att det skulle vara fritt från otillåtna ämnen. Men som sagt, det är nog ingen fara med ett vanligt proteinpulver.
/ Henrik
EiseltUK
2003-02-28, 19:20
Vem var det som höll föreläsningen?
/ Henrik
Nä, det är sant, han kanske inte använder det, men han har nog iaf gjort det tror jag
Kommer inte ihåg namnet, men han var från riksidrottsförbundet tror jag, han pratade då rätt mycket om www.rf.se och han borde bo i Umeå:hbang:
Kommer inte ihåg namnet, men han var från riksidrottsförbundet tror jag, han pratade då rätt mycket om www.rf.se och han borde bo i Umeå:hbang:
Låter som Martin Fahlström. Ingen rikskändis direkt om det nu skulle vara han.
Jepp, samma jöns som brukar föreläsa på idrottsmedicin, va? Snyggt att använda sig av en studie från ett land där prohormoner säljs.
men t.ex vassle kan väl inte innehålla något sånt? eller iaf inte gymgrossistens? Jag menar, Samuelsson använder ju det och han borde testas rätt ofta?
det förekommer inga dopingtester inom WSM. dessutom brukar en hel del av dessa herrar AAS. så om det är en gnutta av prohormoner i deras proteinpulver kvittar.
Är det samma Martin Fahlström som gjorde nån avhandling om badminton? P-G Fahlströms son?
EiseltUK
2003-03-01, 11:33
Originally posted by Droog
Jepp, samma jöns som brukar föreläsa på idrottsmedicin, va? Snyggt att använda sig av en studie från ett land där prohormoner säljs.
Studien gjordes i Tyskland av ett av deras dopinglab. Pro-hormoner är inte tillåtna i Tyskland vad jag vet.
/ Henrik
Om man handlar kostillskott från en fabrikant som inte säljer pro-hormoner så har man undviket problemet eller? Om inte så måste ju fabrikanten avsiktligt tillsätta skumma ingridienser :nono:
EiseltUK
2003-03-01, 12:37
Problemet är att de flesta märken tillverkar hos kontraktstillverkare, dvs att de tillverkar åt många andra också och därmed existerar ett problem. I Sverige är den risken numera ganska liten, men det finns en risk redan från råvaruleverantörernas sida. Vad jag vet tillverkar alla stora amerikanska företag även pro-hormoner och det ökar risken. Om man följer föreskrifterna för GMP till fullo så bör risken vara väldigt liten, men det är fortfarande så att råvarorna kan vara kontaminerad och det finns alltid en risk för att företagen inte riktigt följer riktlinjerna när det kommer till kritan.
/ Henrik
Ok då fattar jag problemet men det får mig och undra hur dessa kontraktstiverkarna hanskas med produktionen av deras produkterna ...
Man tycker ju att det ska gå att tillverka två olika produkter i en fabrik utan att dessa ska blandas.:confused:
Originally posted by Bamse
Är det samma Martin Fahlström som gjorde nån avhandling om badminton? P-G Fahlströms son?
Ja han har skrivit en avhandling om hälsenor och badminton eller något sånt är typ dopingansvarig i västerbotten , men han är bror till PG och inte son.
Ninjasmurf
2003-03-01, 17:56
Intressant diskussion...det är tur att man inte tävlar, så slipper man åka fast i nån doping kontroll om det nu skulle vara aas i min gainer...
EiseltUK
2003-03-01, 18:13
Originally posted by Lillen
Man tycker ju att det ska gå att tillverka två olika produkter i en fabrik utan att dessa ska blandas.:confused:
Jo det gör det, men det kan ske misstag och slarvas.
/ Henrik
Även om det nu kommer i lite på fel ställe så att säga, så måste det röra sig om ruskigt små mängder.. Eller?? :confused:
EiseltUK
2003-03-02, 23:03
Originally posted by Laan_84
Även om det nu kommer i lite på fel ställe så att säga, så måste det röra sig om ruskigt små mängder.. Eller?? :confused:
Ja det är oftast så små mänger att det inte skulle ge vara sig negativa eller positiva effekter, men tillräckligt mycket för att upptäckas i de finkänsliga dopingtesterna. Man kan t ex spåra pro-hormoner i mängder ned till 0.03 mcg per gram, vilket är extremt lite.
/ Henrik
Intressant diskussion...det är tur att man inte tävlar, så slipper man åka fast i nån doping kontroll om det nu skulle vara aas i min gainer...
Räddslan för att åka fast ?????
Jag skulle nog vara mer rädd för min hälsa!
Megatuttarna
2003-03-03, 16:24
Aarå det är ju såhär att man dör direkt av lite prohormoner...:thumbup:
EiseltUK
2003-03-03, 19:08
Originally posted by Megatuttarna
Aarå det är ju såhär att man dör direkt av lite prohormoner...:thumbup:
Nej, inte direkt... :D Det är ju egentligen så att om ett tillskott kan vara förorenat med c-vitamin eller testosteron så kan ju också vara något som riktigt skadligt om man har otur. Risken är i o f inte så stor eftersom de flesta kosttilllskottsfabriker inte har tillstånd att hantera läkemedelssubstanser, men vem vet vad de gör vid sidan om eller om de tillverkar produkter i god tro om att det är c-vitamin men egentligen är amfetamin.
/ Henrik
om man ska tävla då och vill vara 100 på att inte åka dit för nåt som kanske finns i burken i minimala mängder, hur lång tid före tävling måste man sluta ta gainern eller proteintillskottet?
EiseltUK
2003-03-03, 22:58
Originally posted by Tor
om man ska tävla då och vill vara 100 på att inte åka dit för nåt som kanske finns i burken i minimala mängder, hur lång tid före tävling måste man sluta ta gainern eller proteintillskottet?
Det går inte att svara på eftersom det beror på vilket ämne som råkat hamna i produkten och dess halveringstid. Vissa ämnen kan man se lång tid efter att man slutat. Det säkraste kortet är att satsa på företag som man vet satsar på kvalitet och använder schysta råvaror.
/ Henrik
Megatuttarna
2003-03-04, 17:34
Som Eiselt dårå! :D
Überbiffen
2003-03-05, 11:32
Originally posted by EiseltUK
Eiselt fick givetvis godkänt. Vi är ju gamla "kompisar" med de som gjorde studien. :)
Okej.. hehe.. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.