Visa fullständig version : Efter viktminskning
Tjena. Jag är 17 år och har under det senaste halvåret (ca) gått ner 24 kilo, från 94 till 70.
Givetvis är jag helnöjd- har en helt ny livsstil, men jag är fortfarande inte nöjd med min kropp. Jag har nämligen fått en hel del löst skinn på kroppen. Och även några hudbristningar på magen..
På onsdag tänkte jag förnya mitt gymkort, där jag tidigare bara använt fettförbrännings maskiner. Nu tänkte jag börja träna muskler på riktigt.
Frågan är väl egentligen om skinnet kommer anpassa sig bättre när jag börjar träna, i kombination med att jag växer? Vad för sorts träning passar bäst tror ni?
Och kan man göra något åt hudbristningarna?
Tacksam för svar :)
King Grub
2007-02-05, 22:14
Hej!
Din huds anpassningsförmåga har inget att göra med vad eller hur mycket du tränar.
Du kan inte göra något åt hudbristningar. Annat än operativa ingrepp, då, men det låter överdrivet.
Nehepp. Låter lite konstigt tycker jag men. Anpassar den sig med tiden då eller? Vet flera som gått ner från att vara överviktig till att vara vältränade, hur har dom gjort då?
King Grub
2007-02-05, 22:28
På vilket sätt är det konstigt att din huds elasticitet inte har med träningen att göra? Styrketräning påverkar inte huden direkt.
Det går inte att förutsäga hur väl din hud kommer att anpassa sig.
Din ålder är ett plus.
Dina hudbristningar är ett minus. Hudens elasiticitet där försvinner fullständigt och för alltid.
Dina genetiska förutsättningar i övrigt kan man inte uttala sig om.
LadyInsane
2007-02-05, 22:28
Hej!
Din huds anpassningsförmåga har inget att göra med vad eller hur mycket du tränar.
Du kan inte göra något åt hudbristningar. Annat än operativa ingrepp, då, men det låter överdrivet.
Har man samma sorts hudbristningar när man går upp i vikt alldeles för snabbt och går det att göra något åt dessa?
King Grub
2007-02-05, 22:31
Har man samma sorts hudbristningar när man går upp i vikt alldeles för snabbt och går det att göra något åt dessa?
jeppx har garanterat fått sina hudbristningar av att gå upp, inte ned. Det finns en sorts bristningar, även om orsakerna kan vara olika. (För) snabb viktökning är den vanliga orsaken, men även hormonella faktorer påverkar. Och alla har olika genetik: vissa kan öka mycket, både fett och muskler, utan bristningar, medan andra får mängder av striae utan att vara överviktiga överhuvudtaget. Samma gäller hur anpassningsbar huden är, hur väl den drar sig samman efter viktnedgång: helt individuellt.
På vilket sätt är det konstigt att din huds elasticitet inte har med träningen att göra? Styrketräning påverkar inte huden direkt.
Din ålder är ett plus.
Dina hudbristningar är ett minus. Hudens elasiticitet där försvinner fullständigt och för alltid.
För alltid? Konstigt för hudbristningar försvinner ju med tiden. Mamman min har erfarenhet av hudbristningar efter både övervikt och graviditet.
Varför jag tycker det är konstigt? Styrketräna: bygga upp muskler: bli större: fylla ut huden bättre. Tycker jag låter ganska logiskt.
LadyInsane
2007-02-05, 22:34
jeppx har garanterat fått sina hudbristningar av att gå upp, inte ned. Det finns en sorts bristningar, även om orsakerna kan vara olika. (För) snabb viktökning är den vanliga orsaken, men även hormonella faktorer påverkar. Och alla har olika genetik: vissa kan öka mycket, både fett och muskler, utan bristningar, medan andra får mängder av striae utan att vara överviktiga överhuvudtaget. Samma gäller hur anpassningsbar huden är, hur väl den drar sig samman efter viktnedgång: helt individuellt.
Ja då förstår jag. Hade för mig att man kunde få hudbristningar av att gå ned i vikt. :smash:.
Här kommer en urbota dum fråga men om man nu skulle sola sina hudbristningar skulle de då synas mindre eller finns möjligheten att pigmentet på något vis är borta och de syns ännu mer?
King Grub
2007-02-05, 22:36
För alltid? Konstigt för hudbristningar försvinner ju med tiden. Mamman min har erfarenhet av hudbristningar efter både övervikt och graviditet.
Dom bleknar och syns mindre, men försvinner inte.
Striae are permanent and irreversible.
Dermatol Nurs 16(1):96, 2004.
Varför jag tycker det är konstigt? Styrketräna: bygga upp muskler: bli större: fylla ut huden bättre. Tycker jag låter ganska logiskt.
Visst kan du fylla ut huden. Det har väl inget med hudens anpassningsförmåga att göra?
Din ålder är ett plus.
Dina genetiska förutsättningar i övrigt kan man inte uttala sig om.
Sa jag komer aldrig fa helt rippade biceps och lats eftersom jag har hudbristningar dar efter viktnedgang?
Danny Devito
2007-02-06, 01:57
Sa jag komer aldrig fa helt rippade biceps och lats eftersom jag har hudbristningar dar efter viktnedgang?
??
Hur rippade dina biceps är har ju inget med hudbristningar att göra. Det har ju med hur högt/lågt kroppsfett du har på armar och lats att göra
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.