handdator

Visa fullständig version : Nån som jobbat på gym?

Slartibartfast
2007-02-05, 19:52
Jag tänkte söka sommarjobb på Finlands största gym, SportsClub i Vasa. Typ sån som står i reseptionen och prånglar medlemskap på folk. Nån här som har erfarenhet av att jobba på stora gym?

Lilla Brynolf
2007-02-05, 20:40
Jag tänkte söka sommarjobb på Finlands största gym, SportsClub i Vasa. Typ sån som står i reseptionen och prånglar medlemskap på folk. Nån här som har erfarenhet av att jobba på stora gym?

Är inte du en förespråkare av små källargym med taskig inredning och inga tramsmaskiner? :) SportsClub är ju ett tjejgym... :cool:

Har en bekant som jobbat som receptionist, det verkade vara ett rätt lugnt jobb för övrigt.

Slartibartfast
2007-02-05, 21:03
Är inte du en förespråkare av små källargym med taskig inredning och inga tramsmaskiner? :) SportsClub är ju ett tjejgym... :cool:

Har en bekant som jobbat som receptionist, det verkade vara ett rätt lugnt jobb för övrigt.

Ja, jag är i princip emot det mesta som har med stora gym att göra. :D

Men jag tänker ändå söka jobb. Så kan jag förändra det innifrån. ;)

rolf
2007-02-05, 21:06
Jag har PRAOat på Fitness Club, räknas det? :D

Jishuku
2007-02-05, 21:09
Har suttit i receptionen, ja. Knappast lika stort gym som det där verkar vara, men medelstort. Rätt lugnt för det mesta, har varit med om att någon skadat sig och man fått assistera denne, det kan kräva att man måste kunna behålla lugnet även under press. Man får inte vara en som får panik lätt iaf. :Virro (avsliten bröstmuskel/bruten fotled ser verkligen inte härligt ut)
Men 99% av tiden var det sitta vid datorn, sköta kassan osv. Jag trivdes riktigt bra. Ingen stress whatsoever. Skulle lugnt ta ett liknande jobb igen om jag fick chansen.

Lepras
2007-02-05, 21:15
va tjänar man som "gymreceptionist"?

Slartibartfast
2007-02-05, 21:17

Ingenting antagligen. Tre mark i timmen?

Jishuku
2007-02-05, 21:24

Inte så mycket. Tror det var 60-70kr timmen. Jobbade extra där på kvällar mestadels. (jobbade svart, så jag fick ~350kr extra i fickan varje kväll)

Lostsoul4ever
2007-02-05, 21:30
Jag tjänade 105 kr per timme när jag jobbade på gym förra året som repagubbe...

Slartibartfast
2007-02-05, 21:33
repagubbe...

vad är det?

pilt77
2007-02-05, 21:35
vad är det?

receptionist skulle jag tro

Lostsoul4ever
2007-02-05, 21:39
japp stämmer.Stod i receptionen och välkomnade folk och sålde lite medlemskort...

z_bumbi
2007-02-05, 21:39
vad är det?

Repan = Receptionen

Inget uttryck jag någonsin skulle använda själv iofs.

Lostsoul4ever
2007-02-05, 21:40
Repan = Receptionen

Inget uttryck jag någonsin skulle använda själv iofs.

Nej detbrukar jag inte heller göra..Vete fan var jag fick det ifrån:smash:

muddler
2007-02-05, 21:42

jag jobbar på ett gym nu! kanske inte kan klassas som direkt stort men vi har 40 olika instruktörsledda pass i veckan samt givetvis vikter och skit...

jag kör reception samt styrkeinstruktioner, trivs skitbra... social, serviceminded samt kunnig på träning i många former är bra grejer att ha med sig i bagaget... står du i reception blir du ju automatiskt gymets ansikte utåt.

Testa vettja!

Stenberg
2008-08-06, 15:26
Väcker liv i en gammal tråd...

Ska eventuellt extraknäcka lite i receptionen på ett gym här i Stavanger, Norge. Någon som vet om ersättningen här är på samma nivå som i Sverige/Finland?

De sa att jag skulle tänka på och komma med förslag på vad jag vill ha för lön, men har ju ingen aning... :)

Tricklev
2008-08-06, 15:55
Detta känns fan som drömjobbet, hade mördat någon för att få arbeta på samma gym som jag tränar, verkar oerhört avslappnat.

Andy.da.wohoo
2008-08-06, 15:58
Detta känns fan som drömjobbet, hade mördat någon för att få arbeta på samma gym som jag tränar, verkar oerhört avslappnat.

+1
Har ofta sett snubbarna som jobbar på gymmet jag tränar på springa ut från receptionen/kassan och börjat träna. Så jävla chill så det finns inte.

aron
2008-08-06, 16:35
Väcker liv i en gammal tråd...

Ska eventuellt extraknäcka lite i receptionen på ett gym här i Stavanger, Norge. Någon som vet om ersättningen här är på samma nivå som i Sverige/Finland?

De sa att jag skulle tänka på och komma med förslag på vad jag vill ha för lön, men har ju ingen aning... :)

Vilket gym är det du ska jobba på?

Jag bor i Oslo och jobbar på SATS. Som medlemsrådgivare (ansvarar för säljen av medlemsskap) trivs verkligen hur bra som helst och så får jag träna på alla SATS i hela Norden. Man får ju jobba med likasinnade, snacka med PT:s som jobbar på gymmet och så vidare. Jobbet som receptionist är relativt dåligt betalt men verkar vara slappt och riktigt, riktigt trivsamt!

Stenberg
2008-08-08, 22:19

Jag bor i Oslo och jobbar på SATS. Som medlemsrådgivare (ansvarar för säljen av medlemsskap) trivs verkligen hur bra som helst och så får jag träna på alla SATS i hela Norden. Man får ju jobba med likasinnade, snacka med PT:s som jobbar på gymmet och så vidare. Jobbet som receptionist är relativt dåligt betalt men verkar vara slappt och riktigt, riktigt trivsamt!

Pulz heter det, www.plz.no, och ligger på Hundvåg ca 5 min promenad från där jag bor. Därför blir det där. Ett extraknäck som man nog kan trivas med och ligger grymt nära alltså (så kan man hoppa in och jobba udda tider).

Har du nån ungefärlig uppgift på vad betalningen brukar va? Kan ju PM:a i så fall

Pejij
2008-08-08, 22:25
Lite OT: Haha, hur fan kan man ha en sån hemsida? plz.no? xD

aron
2008-08-08, 22:40
På mitt gym ligger väl receptionisterna på 110 kr/timmen några kroner mer eller mindre beroende på hur länge receptionisterna jobbat och deras ålder. Vad får du?

Stenberg
2008-08-08, 23:42
På mitt gym ligger väl receptionisterna på 110 kr/timmen några kroner mer eller mindre beroende på hur länge receptionisterna jobbat och deras ålder. Vad får du?

Vet ej än, det är dräför jag frågar ;) De ville att jag skulle komma med ett förslag så skulle de också fundera, typ.

Spelar det roll att det bara blir kvällar (ca 19 - 22) samt helger? Borde kanske göra det till min favör tycker jag

z_bumbi
2008-08-09, 07:52
Vet ej än, det är dräför jag frågar ;) De ville att jag skulle komma med ett förslag så skulle de också fundera, typ.

Spelar det roll att det bara blir kvällar (ca 19 - 22) samt helger? Borde kanske göra det till min favör tycker jag

Det påverkar inte timlönen när du jobbar men kolla vilket ob du har..

Jag vet iofs att gym oftast helt struntar i OB etc men då ska man självklart ta det med i beräkningen när man själv kollar på lönen!

zeusden1
2008-08-09, 11:45

Eftersom att det är Norge kan du säkert komma upp i 200kr/timmen.

skulle jag tro....

Stenberg
2008-08-10, 14:47
Eftersom att det är Norge kan du säkert komma upp i 200kr/timmen.

skulle jag tro....

Hehe, kanske är lite saftigt men men hade varit nice ;)

Ska få något förslag på schema imorgon eller tisdag och då lär även lönen tas upp igen. Så jag postar här när jag vet vad det blev...

Robbin
2008-08-10, 15:02

Jag får nu 50% OB efter 18 på vardagar och 70% OB på helger iaf. 100kr/h grundlön, i Sverige.

ligne
2008-08-10, 17:19
Jag får nu 50% OB efter 18 på vardagar och 70% OB på helger iaf. 100kr/h grundlön, i Sverige.

jag hade sagt upp mig.

dooh
2008-08-10, 17:25
jag hade sagt upp mig.

Kanonbra betalt om man jämför med restaurangbranschen. Jag hade inte tackat nej=)

Rob Johnsson
2009-03-15, 00:37
Herregud, på F&S är lönen ca 85kr/h EFTER 60h kom-igång tid med 0kr/h. Vad jag förstått *grr27*

ceejay
2009-03-15, 00:51
haha 60h-kom-igångtid låter exakt som friskis och svettis ;)

Mantus
2009-03-15, 01:59
Herregud, på F&S är lönen ca 85kr/h EFTER 60h kom-igång tid med 0kr/h. Vad jag förstått *grr27*

Vilket djävla villkor.:laugh: "För att få det här dåligt betalda, omeriterande jobbet med små framtidsförutsättningar måste du först jobba gratis i en och en halv vecka."

Cilia
2009-03-15, 10:02
Att folk går med på att jobba under dom vilkoren på F&S? Kan det vara så att dom inte ser det som ett "arbete" utan ett sätt att få betalt för ngt dom tycker är kul dvs träning. Men att den anställda ska stå för kostnaden att bli upplärd är anmärkningsvärt.

Allan
2009-03-15, 10:03
Vafan, Friskis har ju avtal. Bara att kolla upp.

FrkEss
2009-03-15, 11:36
I fallet Friskis så är det olika för olika föreningar. När jag jobbade där fick man 60:- i timmen (mindre om man inte hade ansvar för kassan) och gratis träningskort, man jobbade ett pass á 2½ timme varannan vecka. Man träffar extremt mycket trevligt och roligt folk, får åka på utbildningar och "friskisdagar" gratis. De jobbar heltid har givitvis annan lön. Instruktörer har också andra löner.

Bönne
2009-03-15, 12:05
Tänk på att du blir väldigt låst ifall du arbetar i reception, kan inte gå där ifrån, ta privata samtal, äta eller gå på toa när du vill, flexa med tiderna.

Annars så är det nog som många säger, väldigt stressfritt och kravlöst arbete. Se proper ut, håll dig glad och pigg.

drakfelt
2009-03-15, 13:11
Tänk på att du blir väldigt låst ifall du arbetar i reception, kan inte gå där ifrån, ta privata samtal, äta eller gå på toa när du vill, flexa med tiderna.

Annars så är det nog som många säger, väldigt stressfritt och kravlöst arbete. Se proper ut, håll dig glad och pigg.

det är nog väldigt olika, givetvis kan du åtminstone gå på toa ungefär när du vill på de flesta ställen, undantaget rusningstimmarna på kvällen kanske

Cilia
2009-03-15, 13:32
I fallet Friskis så är det olika för olika föreningar. När jag jobbade där fick man 60:- i timmen (mindre om man inte hade ansvar för kassan) och gratis träningskort, man jobbade ett pass á 2½ timme varannan vecka. Man träffar extremt mycket trevligt och roligt folk, får åka på utbildningar och "friskisdagar" gratis. De jobbar heltid har givitvis annan lön. Instruktörer har också andra löner.
Jag tycker det är alldeles för låg betalning. Läser man på deras hemsida verkar inte alla föreningar ge betalt till instruktörerna utan det är också lokalt.

Jag ifrågasäter inte bara i det här fallet utan generellt deras status som ideell förening.

Att få åka på inspirationsdagar och liknande får du även på vanliga arbeten där du får en hyfsad lön. Det ingår i en tjänst och inget som ska ses som kompensation för arbetet man gör.

grisbil3n
2009-03-15, 23:59
Klart man kan gå å pissa även om man sitter i en reception, upp med en skylt bara. Jag va o sket nyss bara som ett exempel.

WHITEFOLKS
2009-03-16, 00:10
Jag tycker det är alldeles för låg betalning. Läser man på deras hemsida verkar inte alla föreningar ge betalt till instruktörerna utan det är också lokalt.

Jag ifrågasäter inte bara i det här fallet utan generellt deras status som ideell förening.

Att få åka på inspirationsdagar och liknande får du även på vanliga arbeten där du får en hyfsad lön. Det ingår i en tjänst och inget som ska ses som kompensation för arbetet man gör.

Ja friskis är intressant. De har gratisarbetande/billiga instruktörer, får diverse bidrag som ideell förening osv. men de är ju ändå inte särskilt billiga.

Cilia
2009-03-16, 08:05
Ja friskis är intressant. De har gratisarbetande/billiga instruktörer, får diverse bidrag som ideell förening osv. men de är ju ändå inte särskilt billiga.
får dom bidrag med? Vet att dom är momsbefriade.

sen vill jag addera ett t till min tidigare post *S*

WHITEFOLKS
2009-03-16, 08:32
får dom bidrag med? Vet att dom är momsbefriade.

sen vill jag addera ett t till min tidigare post *S*

http://www.dn.se/ekonomi/friskis-svettis-anmals-till-fogden-1.579919

Där står det att de får bidrag från kommuner och RF.

bubbe
2009-03-16, 08:49
Man kan fundera över om friskis & svettis borde vara ett företag istället.

I slutänden borde det dock vara syftet och vart den ekonomiska vinsten hamnar som avgör den saken.

Hönke
2009-03-16, 08:58
Har jobbat som instruktör på en gym-kedja i Göteborg. Jag som instruktör hade de riktigt bra, helt ok betalt (150/timme). Men de som jobbade i receptionen verkade ha de mindre bra. Vad jag förstod så hade de väldigt dåligt betalt. Te.x. var det en person som jobbade som receptionist/Pt/gymansvarig- ansvarig över gympersonal. Denna person jobba heltid och fick ut 11 000 i mån. De fick inga raster på en hel arbetsdag och ägaren behandla dem som skit. Var nog inte så konstigt att personalen var ny vecka från vecka.. På ca ett år hade jag 5 olika gymansvariga chefer och då räknar jag bara en anläggning..

Ett litet skräckexempel ifrån mig.

smürfpücko
2009-10-08, 21:18
Ska få något förslag på schema imorgon eller tisdag och då lär även lönen tas upp igen. Så jag postar här när jag vet vad det blev...

Det verkar ha tagit tid... har du verkligen inte fått veta vad det blev än?

David Brent
2009-10-08, 21:57
Det verkar ha tagit tid... har du verkligen inte fått veta vad det blev än?

Jag förstår inte hur du har lyckats hålla inne all din undran under denna tid.

smürfpücko
2009-10-08, 22:06
Jag förstår inte hur du har lyckats hålla inne all din undran under denna tid.

Tålamod är en dygd!

eller så kan jag vara ärlig och avslöja att jag hittade den här tråden först idag.

Mega_man1000
2009-12-14, 09:41

vad tjänar man som medlemsrådgivare da? bättre än i receptionen kan jag tänka mig?