handdator

Visa fullständig version : Xylitol, Sorbitol, etc

paddanboy
2007-02-05, 13:36
Sockerfria sockertuggimin innehåller ofta xylitol som jag vet har otroligt låg GI på runt 5, samtidigt som det så vitt jag vet inte finns några negativa bieffekter. (lakserande effekt?)

Skulle man inte kunna använda Xylitol för sötning av proteinpulver/övrig mat?
Skulle man inte kunna använda Xylitol i större mäng som en kolhydrat?

TylerDurden84
2007-02-05, 13:45
Sockerfria sockertuggimin innehåller ofta xylitol som jag vet har otroligt låg GI på runt 5, samtidigt som det så vitt jag vet inte finns några negativa bieffekter. (lakserande effekt?)

Skulle man inte kunna använda Xylitol för sötning av proteinpulver/övrig mat?

Som sagt, små mängder som många tuggummin kan ge laxerande effekt. Ska man söta prot.pulver med det lär man få räserbajs. Tror inte det går att köpa i "lösvikt" heller.

Kurash
2007-02-05, 13:48

Ska du trycka i dig 70gr Xylitol efter träningen menar du? Försökt hitta lite relevant information, men det verkar bara ingå i vissa livsmedel i små mängder, antagligen har dom en tanke bakom det.

Lizard
2007-02-05, 15:16
Sockeralkoholer används redan som sötningsmedel i en del produkter.

Erythritol
Iomalt
Lactitol
Maltitol
Mannitol
Sorbitol
Xylitol

De har olika kaloriinnehåll beroende av sin molekylära sammansättning där en del är hälften så energirika som socker medans andra inte kan metaboliseras till energi över huvud taget(?!).

De är saknar, precis som amylopektiner, sötma i någon avgörande grad varför de oftast används tillsammans med andra sötningsmedel och precis som nämts så är en av sidoeffekterna av att matsmältningen inte kan bearbeta dem att man lätt får diarré vid relativt små intag.

Lizard

Da2
2007-02-05, 18:34
Ska du trycka i dig 70gr Xylitol efter träningen menar du? Försökt hitta lite relevant information, men det verkar bara ingå i vissa livsmedel i små mängder, antagligen har dom en tanke bakom det.

Det är kanske därför han frågar? Dryghet verkar vara en hobby hos vissa.

on topic: Som sagt har xylitol en laxerande effekt i större mängder och är nog inte klokt att använda på de sätt som du beskriver.

VoDaresVins
2015-12-06, 19:41
Bumpar en gammal tråd med en relaterad fråga.

Fann xylitol i halvkilosförpackning i en hälsokostaffär. Reklamen menade att man skulle använda till bakning istället för socker, dock mindre mängd pga det smakar sötare.

Finns det några studier på eventuella nackdelar med större intag av xylitol? Inte någon kontinuerlig massfrossa planerad, men t.ex. om man bakar nån kaka, bullar eller pepparkakor på bara xylitol. Har inte exakt koll på vad socker kostar, men 23€/kg antar jag är minst 5ggr dyrare än strösocker.

Stod inget om positiva effekter på tandhälsan, men ska det inte vara det med?

King Grub
2015-12-06, 19:46
Den enda negativa effekten av xylitol är diarré. Det finns inga farliga biverkningar.

VoDaresVins
2015-12-06, 20:04
Den enda negativa effekten av xylitol är diarré. Det finns inga farliga biverkningar.

Tack för svar.
Så den där varningstexten på xylitolpastiller "överkonsumption kan ha laxerande effekt" betyder alltså att det är mer eller mindre säkert då med tanke på mängden socker som vanligen läggs i bakverk. Vore ju inte så populärt att sända hem kaffegästerna med dålig mage. Illa att det inte nämdes nån varning om det på förpackningen.

VoDaresVins
2015-12-06, 20:05
En följdfråga, undgår man även denna bieffekt om man kör stevia istället?

Sverker
2015-12-06, 20:13
Vet inte ifall det går att baka med stevia:confused:.

Men fungerar det utan att bli beskt eller tappa smaken så kan det bli rätt torrt. Både sockret och xylitolen binder vatten i bullen och gör den saftigare.

vicarious
2015-12-06, 21:09
Jag har provat göra en kladdkaka med stevia + erytritol. Det blev som du säger en ganska torr och kompakt kaka med en del bismak. Det är som en kall, isande bismak, svår att beskriva.

Wzup2u
2015-12-06, 21:13
Jag har provat göra en kladdkaka med stevia + erytritol. Det blev som du säger en ganska torr och kompakt kaka med en del bismak. Det är som en kall, isande bismak, svår att beskriva.

inte enl alla så som vissa beskriver som dig (iskall och bismak) har jag aldrig känt jag använder stevia till mycket och tycker enbart det smakar sött och riktigt gott =)...

StarkaUlf
2015-12-06, 21:40
Så fort stevian hamnar i höga temperaturer (t.ex kladdkaka i ugn, bullar etc) så blir den värdelös smakmässigt. Håller med vicarious.

Gör man däremot något som inte kräver någon värme så fungerar det bra.

VoDaresVins
2015-12-08, 16:35
Låter som det inte finns nåt riktigt bra alternativ då. Eller vad är tro gränsen för när Xylitol blir laxerande. Säg t.ex. om man bakat en kaka och en kakbit innehåller en tesked Xylitol, är det tro över gränsen?

StarkaUlf
2015-12-08, 16:47
Jag brukar ibland baka med 50/50 socker/sötströ. Det brukar fungera smakmässigt. Högre ratio av sötströ så brukar det börja smaka sämre, samt att konsistensen blir sämre.

Så testa kanske 50/50 socker/xylitol första gången, sedan kan du testa lägre om du tycker att det fortfarande smakar bra.

VoDaresVins
2015-12-08, 19:05
Ska testa köpa en förpackning. Lite av idén fösvinner visserligen att i alla fall blanda med socker.