Visa fullständig version : salt under/efter passet?
Jag tränar BJJ och svettas rätt mkt under passen. Nu undrar jag ifall det skulle vara bra med lite salt i maltodrinken som jag smuttar på under hela passet? eller ska jag inta saltet direkt efter passet istället med proteindrinken? vilket är bäst?
BJJ är ungefär som brottning för er som inte vet..
*popcorn*
Bronkitkorv
2007-02-05, 08:59
Ja om du tränar mer än 2timmar så är det väl rekomenderat med salttabletter med alla mineraler som man förlorar. SÖk lite på internet vetja...
paddanboy
2007-02-05, 09:03
Bästa är att skaffa en saltsten som kossor använder, sen slickar du på saltstenen emellan ronderna.
http://www.knz.se/sortiment.html
Jag tränar BJJ och svettas rätt mkt under passen. Nu undrar jag ifall det skulle vara bra med lite salt i maltodrinken som jag smuttar på under hela passet? eller ska jag inta saltet direkt efter passet istället med proteindrinken? vilket är bäst?
BJJ är ungefär som brottning för er som inte vet..
*popcorn*
ta absolut inte för mycket bara, tänk på blodtrycket!
Bästa är att skaffa en saltsten som kossor använder, sen slickar du på saltstenen emellan ronderna.
http://www.knz.se/sortiment.html
:laugh:
Är det ens nödvändigt med salt under eller efter ett intensivt BJJ pass?
King Grub har ett abstrakt där en återhämtningsdryck med lite salt, 0.5 g, (1/2 kryddmott ) har snabbare magsäckstömning än en dryck med endast kolhydrat. Snabbare magsäckstömning ger förutsättningar för snabbare och större glykogeninlagring.
0.5 gram, är inte det rätt mkt?
Bronkitkorv
2007-02-07, 17:42
En normal dagsdos är 5gr salt... alltså natrium (tror jag) Men man gör av med fler mineraler och det finns tabletter för att ersätta dom ifall det behövs..
När behövs det då?
Vet inte men svettas man mycket i flera timmar till exempel om du vandrar i öknen eller cyklar ner till irak så bevöver du det säkerligen.. Om du inte gör det och inte känner dej darrig efter ditt pass så behövs det säkerligen inte..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.