handdator

Visa fullständig version : Proteinsyntesen

mikeey
2007-02-05, 00:44
Vad har proteinsyntesen för påverkan på muskelökningen egentligen?

Axmode
2007-02-05, 00:44
typ allt *slap*

L-Sami
2007-02-05, 00:45
Utan det så blir det ingen muskelökning

mikeey
2007-02-05, 00:49
Hur får man proteinsyntes? om man styrketränar?

Dnepr
2007-02-05, 00:50
Varför får man känslan att du bara skojar?

mikeey
2007-02-05, 00:51
nej jag skojar inte eftersom jag inte är insatt i detta område

mikeey
2007-02-05, 00:56
Om vi säger att man har en proteinsyntes som sträcker sig två dagar irad alltså ifall man har kostillskott och överäter lite så kommer man alltså öka i muskelmassa?

michael
2007-02-05, 01:01
Jadu, proteinsyntesen har en effekt på det mesta.

mikeey
2007-02-05, 01:03
Jag såg på en annan tråd att eaa gör så den ökar proteinsyntesen ett par dagar efter man har tränat. så alltså kan man överäta och samtidigt bygga muskelmassa på de dagarna?

Dnepr
2007-02-05, 01:06
Jag såg på en annan tråd att eaa gör så den ökar proteinsyntesen ett par dagar efter man har tränat. så alltså kan man överäta och samtidigt bygga muskelmassa på de dagarna?

Nu börjar det brännas. Fortsätt leta i det träsket så kommer du typ finna mer än vad du klarar av att ta in. Sök på själva ordet så får du det du vill ha.

Snake
2007-02-05, 01:06
Varför frågar du om en sån grundläggande sak som det finns MILJONER trådar om?

mikeey
2007-02-05, 01:08
Nu börjar det brännas. Fortsätt leta i det träsket så kommer du typ finna mer än vad du klarar av att ta in. Sök på själva ordet så får du det du vill ha.

har sökt på det men det kom bara massa tränings journaler som har hur många sidor som helst som jag inte orkar gå igenom

Dnepr
2007-02-05, 01:10
har sökt på det men det kom bara massa tränings journaler som har hur många sidor som helst som jag inte orkar gå igenom

Jag sökte precis på det och det kom fram massa andra trådar. Bl a en annan från dig. Sök nu.

jakke
2007-02-05, 01:11

klicka på advanced search. Då kan du välja vilka underforum du ska söka i.

mikeey
2007-02-05, 01:18
Hmmm ok har läst det mesta nu men en sak är nåt jag fortfarande undrar över.

Om man tar esa pro efter eller innan man har tränat så ökar den proteinsyntesen flera dagar framåt. så alltså så kan man överäta de dagarna och gå upp i muskelmassa? nån som vet nåt om det ifall det går? eller ifall jag har rätt

Axmode
2007-02-05, 01:18
eaa innan stimulerar mycket mer än efter.

mikeey
2007-02-05, 01:27
Hur Mycket mer då? ett par dagar?

nutz
2007-02-05, 01:36

Hur får man proteinsyntes? om man styrketränar?

Såhär har jag förstått det:

Man har alltid en proteinsyntes. Proteinsyntesen är en del av ämnesomsättning och reglerar bland annat nybildning av muskelmassa. När proteinbalansen är positiv bildas muskelmassa.

Styrketräning är en kraftig stimulator av proteinsyntesen och det är därför man blir grövre av proceduren.

Den bästa förutsättningen för att erhålla en positiv proteinbalans är att överäta.

Proteinsyntesen är förhöjd i ca 48 timmar efter ett styrketräningspass, och som mest mellan 10 och 24 timmar efter.

mikeey
2007-02-05, 01:40
Såhär har jag förstått det

Proteinsyntesen är förhöjd i ca 48 timmar efter ett styrketräningspass, och som mest mellan 10 och 24 timmar efter.

Så alltså efter jag har styrketränat så kan jag överäta två dagar framåt efter jag har tränat och samtidigt bygga muskler?

nutz
2007-02-05, 01:40
Så alltså efter jag har styrketränat så kan jag överäta två dagar framåt efter jag har tränat och samtidigt bygga muskler?

Ja.

Kort sagt:

tänk inte på sånt här strunt, träna på och ät mat som folk.

mikeey
2007-02-05, 01:44
Hm visste inte dock att styrketräning ökte proteinsyntesen med upp till 48timmar. men vad spelar det för roll om man redan har en proteinsyntes i själva ämnesomsättningen?

Dnepr
2007-02-05, 01:50
Hm visste inte dock att styrketräning ökte proteinsyntesen med upp till 48timmar. men vad spelar det för roll om man redan har en proteinsyntes i själva ämnesomsättningen?

Nu vet du att styrketräningen ökar proteinsyntesen mer än själva ämnesomsättningen. Då kan det ju vara bra att utnyttja läget genom att inta en del protein efter passet. Frågar du mer nu så tror jag att du skojar :)

mikeey
2007-02-05, 01:52
Har jag förstått detta rätt nu?

proteinsyntesen i ämnesomsättningen är mellan 10-24 timmar och styrketräningen är upp till 48 timmar?

nutz
2007-02-05, 01:54

Därför att man bygger mer muskler desto mer proteinsyntesen är förhöjd.

Har jag förstått detta rätt nu?

proteinsyntesen i ämnesomsättningen är mellan 10-24 timmar och styrketräningen är upp till 48 timmar?

Nu får du nog ta och läsa det vi skrivit åt dig igen.

mikeey
2007-02-05, 01:54
Nu vet du att styrketräningen ökar proteinsyntesen mer Frågar du mer nu så tror jag att du skojar :)

:D

mikeey
2007-02-05, 01:57
Har en fråga dock inte om proteinsyntesen.

Nån som kan rekomendera eaa? är den bra o.s.v har den fungerat för er?

nutz
2007-02-05, 01:59
Har en fråga dock inte om proteinsyntesen.

Nån som kan rekomendera eaa? är den bra o.s.v har den fungerat för er?

Det är inte den, det är det.

Det ska tydligen vara bra, ja.

mikeey
2007-02-05, 02:11
[QUOTE=nutz;2074487]Därför att man bygger mer muskler desto mer proteinsyntesen är förhöjd.

Ja men då måste man överäta lite för att bilda nya muskler

Dnepr
2007-02-05, 02:15

Nu vet du att styrketräningen ökar proteinsyntesen mer än själva ämnesomsättningen. Då kan det ju vara bra att utnyttja läget genom att inta en del protein efter passet. Frågar du mer nu så tror jag att du skojar :)

Det känns som att vi redan gått igen det.

nutz
2007-02-05, 02:17

Det här kommer att göra dig sömnlös och rasera din värld:

Nej, man måste inte överäta lite för att bilda nya muskler.

mikeey
2007-02-05, 02:18
Det här kommer att göra dig sömnlös och rasera din värld:

Nej, man måste inte överäta lite för att bilda nya muskler.

Man måste äta mer än sin egen ämnesomsättning för att bilda muskler det är väl ganska självklart?

nutz
2007-02-05, 02:22
Man måste äta mer än sin egen ämnesomsättning för att bilda muskler det är väl ganska självklart?

Inte ett dugg.

Lek inte smart, ingenting är det minsta självklart, det borde DU förstå vid det här laget.

Dnepr
2007-02-05, 02:23

Om du med överäta menar att ligga på kcalöverskott så är det rätt. Du kan även åstadkomma en viss del med näringstajming.

nutz
2007-02-05, 02:24
Om du med överäta menar att ligga på kcalöverskott så är det rätt.

Det finns omständigheter som inte kräver ett kaloriöverskott.

Dnepr
2007-02-05, 02:26

Ja att han är nybörjare men det finns det ju inget som tyder på :)

nutz
2007-02-05, 02:31
Du kan även åstadkomma en viss del med näringstajming.

Det går också utan "näringstajming", det är inte ett måste.

Ja att han är nybörjare men det finns det ju inget som tyder på :)

Har tröttnat, struntar i vilket. Människan läser hälften av vad vi skriver i vilket fall som helst.

Raggis
2007-02-05, 02:32

Jaså?

Dnepr
2007-02-05, 02:40
Det går också utan "näringstajming", det är inte ett måste

Utan näringstajming och utan ett kcalöverskott. Kan du inte då berätta hur?

nutz
2007-02-05, 02:46
Utan näringstajming och utan ett kcalöverskott. Kan du inte då berätta hur?

Är du i allmänt dåligt skick så kan du bygga muskler utan vare sig någon speciell näringstiming och utan ett kaloriöverskott. En avsevärd mängd fetma och en dåligt tränad muskulatur, alltså.

Skulle tro att man måste äta någorlunda som folk iallafall för att det ska fungera.

Dnepr
2007-02-05, 02:54
Är du i allmänt dåligt skick så kan du bygga muskler utan vare sig någon speciell näringstiming och utan ett kaloriöverskott. En avsevärd mängd fetma och en dåligt tränad muskulatur, alltså.

Skulle tro att man måste äta någorlunda som folk iallafall för att det ska fungera.

En nybörjare typ. Du bygger ju även om du äter mycket utan att träna. Men han undrade ju vad som krävdes för att bygga om man tränade och är man inte nybörjare så krävs det nåt av det jag sa för att bygga på sig muskler.

nutz
2007-02-05, 02:59
En nybörjare typ. Du bygger ju även om du äter mycket utan att träna. Men han undrade ju vad som krävdes för att bygga om man tränade och är man inte nybörjare så krävs det nåt av det jag sa för att bygga på sig muskler.

Eftersom han är dryg får han dryga svar.

Sniggel
2007-02-05, 10:09
Ok, jag är snäll och återupprepar vad som sagts samt lägger till lite:

Proteinsyntes = protein som bygger upp kroppen
Proteinnedbrytning = kroppen som bryter ner uppbyggt protein

Båda processerna är alltid igång

Både protein som man får genom mat, och protein som kroppen själv brutit ned kan användas i proteinsyntesen.
Hos någon som inte växer är proteinnedbrytning och proteinsyntes lika stora. Muskler bryts ner och byggs upp hela tiden så att där är ett status quo.
Det är därför man brukar prata om:

Proteinbalans = proteinsyntes - proteinnedbrytning

Ökar proteinsyntesen måste det finnas tillgång till protein att använda, detta kan kroppen ta från 2 olika källor, inbyggt protein och protein från mat.
Finns det dåligt med tillgängligt protein från mat, ja då ökar proteinnedbrytningen för att kunna tillfredsställa proteinsyntesen. (Det är därför proteinsyntesen kan öka hur fan den vill, det går ju alltid att ta protein från musklerna)
Var vill man helst ta protein ifrån? Ja från mat så klart, alltså...
Ät! :eating:
Då kommer proteinbalansen bli större, helt enkelt.

Johannes
2007-02-05, 18:16
Ok, jag är snäll och återupprepar vad som sagts samt lägger till lite:

Proteinsyntes = protein som bygger upp kroppen
Proteinnedbrytning = kroppen som bryter ner uppbyggt protein

Båda processerna är alltid igång

Både protein som man får genom mat, och protein som kroppen själv brutit ned kan användas i proteinsyntesen.
Hos någon som inte växer är proteinnedbrytning och proteinsyntes lika stora. Muskler bryts ner och byggs upp hela tiden så att där är ett status quo.
Det är därför man brukar prata om:

Proteinbalans = proteinsyntes - proteinnedbrytning

Ökar proteinsyntesen måste det finnas tillgång till protein att använda, detta kan kroppen ta från 2 olika källor, inbyggt protein och protein från mat.
Finns det dåligt med tillgängligt protein från mat, ja då ökar proteinnedbrytningen för att kunna tillfredsställa proteinsyntesen. (Det är därför proteinsyntesen kan öka hur fan den vill, det går ju alltid att ta protein från musklerna)
Var vill man helst ta protein ifrån? Ja från mat så klart, alltså...
Ät! :eating:
Då kommer proteinbalansen bli större, helt enkelt.

Ja men det proteinnedbrytning sker väl endast ifall man inte får i sig den mängd protein per dygn väl?

Verni
2007-02-05, 18:18
Ja men det proteinnedbrytning sker väl endast ifall man inte får i sig den mängd protein per dygn väl?Nej, den sker hela tiden, samma sak med proteinsyntes, båda dessa sker kontinuerligt.