Logga in

Visa fullständig version : Hur vet man om man har gyno?

Kaboffastar
2007-02-04, 19:45
Hur vet man om man har gyno eller avridge tjockis-titts?

Vet man?

Vart går man och kollar?

Tråden placeras om av mod om så är lämpligt. Tack.

Handcuff
2007-02-04, 19:46
Hmm....varför undrar du det? :confused:

Inzza
2007-02-04, 19:50
Hmm....varför undrar du det? :confused:

För att han kanske tror sig ha det? och det uppstår ju i fler sammanhang än vid bruk av AAS !

Solros
2007-02-04, 19:52
När snusdregglande grabbar kommer fram och tafsar på krogen, då vet man.

Handcuff
För att han kanske tror sig ha det? och det uppstår ju i fler sammanhang än vid bruk av AAS !

Trodde det bara var vid sjuklig fetma (som han inte lider av!) och vid bruk av nämda preparat....fast jag vet inte. Känns som att jag förknippar gyno med AAS på ett forum som handlar om träning :confused:

Kaboffastar
Håll tråden seriös jävla nötter.

EDIT : Om det nu går i Allmänt.

Daniiiel
2007-02-04, 19:55
Har du riktigt gyno så skulle du garanterat känna det för det ska ömma som fan. Det är vanligt me små fettknölar och sånt men som verkligen inte är gyno. Men som sagt ömmar det inte om du trycker på knölen eller knölarna så kan du nog va lugn.

Handcuff
2007-02-04, 19:56
Håll tråden seriös jävla nötter.

EDIT : Om det nu går i Allmänt.

ETT ROIDRAGE!!!! NI SER!!!! *cry*

He-man
2007-02-04, 19:58
Hur vet man om man har gyno eller avridge tjockis-titts?

Vet man?

Vart går man och kollar?

Tråden placeras om av mod om så är lämpligt. Tack.

aha gyno som alla snacka om i tongkat ali-tråden är altså när man får bitchtits. :)

Jag har alltid bitchtits när jag är offseason, men så har det alltid varit ända sedan jag var barn och beror helt enkelt på att mycket fett lägger sig där på mig när jag går upp i vikt. Fan riktigt jobbig att man inte kan visa sig i bar överkropp på hela vintern, törs fan inte dra hem nån från krogen när jag är som mest off *cry* (dvs som jag är nu och varit sen i höstas, dags att deffa inför beach 2007 :) ).

Inzza
2007-02-04, 19:59
ETT ROIDRAGE!!!! NI SER!!!! *cry*

Men ditt troll. Finns hur många som helst som får gyno i puberteten. Nu i efterhand när jag vet vad det är så tror jag att jag hade det änr jag va 13-14 för det ömmade som tusan i brösten och gjorde svinont att ta en smäll när jag spelade handboll.

Angel
2007-02-04, 20:01
Jag skrev om det i Babbla tråden härromdan, kolla där.

Angel
2007-02-04, 20:02
Äh va fan..

BAKGRUND

När en pojke/man utvecklar bröstkörtelvävnad i sina bröst kallas detta för gynekomasti (från grekiskans gyne = kvinna och mastos = bröst). Galenos myntade termen på 200-talet.

Lipomasti innebär att bara fettdeposition i brösten är ökad.

ORSAKER

I de flesta fall beror gynekomasti på en obalans mellan östrogener, som är tillväxtfaktorer för bröstkörtelutveckling, och androgener, som bromsar utvecklingen.

Gynekomasti kan vara antingen fysiologisk eller patologisk, se tabell nedan.

Fysiologisk gynekomasti
Nyföddhetsperioden
Puberteten
Åldrandet

Ökad östrogenproduktion från tumörer
Testikeltumörer som producerar östrogen och/eller testosteron
Binjurebarktumörer som producerar östrogen och/eller testosteron
Ektopiska choriongonadotropin-producerande tumörer (HCG); rariteter, främst förekommande i testis, lunga, lever och hypofys

Hypergonadotrop hypogonadism
Kongenital testisaplasi, anorki
Klinefelters syndrom
Testisskador; infektion, trauma

Hypogonadotrop hypogonadism
Prolaktinom
Andra endokrint aktiva hypofystumörer med prolaktin som delkomponent

Androgenresistens
Komplett androgenresistens/okänslighet (komplett testikulär feminisering)
Partiell androgenresistens/okänslighet (Reifensteins syndrom)

Förändrad biologisk tillgänglighet av testosteron/östradiol
Ökar SHBG: hypertyreos, levercirros, östrogener
Minskar SHBG: övervikt, tillväxthormon, insulin, insulin-like growth factor I (IGF-I), androgener, malnutrition, svält, "refeeding-gynekomasti", nefros

Läkemedel och droger
Spironolakton
Digitalis
Kalciumhämmare
ACE-hämmare
Syrasekretionshämmare
Neuroleptika
Metronidazol
Cytostatika
Antiandrogener
Anabola steroider
Östrogen
Finasterid
Diazepam
Heroin
Ketokonazol
Metyldopa
Kaptopril mfl.

Nyföddhetsperiodens gynekomasti
Försvinner vanligen inom några veckor. Beror på stimulering av brösten via fetoplacentala östrogener.

Pubertetsgynekomasti
Vanligt förekommande. Medianåldern vid debuten är cirka 14-15 år. Brösten är ofta asymmetriskt förstorade och ömmande. Gynekomastin brukar ha försvunnit när pojken nått 20-årsåldern. Cirka 40% av patienterna som söker för gynekomasti har pubertetsgynekomasti.

Åldrandets gynekomasti
Kan uppträda i alla åldrar. Vid noggrann palpation av vuxna friska mäns bröst finner man i cirka 40% av fallen en liten palpabel bröstkörtelvävnad under mamillen. Frekvensen ökar med stigande ålder. Hos män över 60 år är prevalensen 60%. Förstoringen behöver dock på intet sätt ha besvärat eller ens noterats av personen ifråga.

Prolaktinom
Prolaktin är nödvändigt för utveckling av bröstkörtelvävnad och mjölkproduktion, men utövar ingen generell tillväxtstimulering på bröstet som helhet. En prolaktinproducerande hypofystumör medför emellertid hämning av gonadotropinbildningen, vilket minskar den testikulära androgenproduktionen. Detta i sin tur medför minskad hämning av brösttillväxten.

Androgenresistens
Vid komplett androgenresistens föreligger karyotypen 46 XY. Klitoris och labia minora är hypoplastiska. Vaginalfickan slutar blint. Testiklarna ligger i buken. Pubes- och axillarbehåringen är sparsam eller saknas helt. Gynekomastin ser kvinnligt normal ut. Diagnosen ställs ofta när fenotypiska kvinnor söker för primär amenorré.
Vid inkompletta androgenresistenser varierar fenotypen starkt vad gäller graden av maskulinisering, manlig genitaliautveckling och sekundärbehåring. Hos postpubertala patienter är gynekomastin ofta kopplad till perineoskrotal hypospadi. Testiklarna hos förblir små och uppvisar azoospermi till följd av tillväxthämning av germinalcellerna.
Diagnoserna komplett och inkomplett androgenresistens ställs genom påvisande av höga LH-, FSH-, testosteron-, samt östradiolnivåer.

Bröstcancer hos män
I relation till mängden bröstkörtelvävnad har män och kvinnor samma incidens av bröstcancer. Vid förekomst av en ensidig, icke-ömmande, hård och ojämn knöl i bröstet skall bröstcancer misstänkas. Långvarig gynekomasti, såsom vid Klinefelters syndrom, kan vara en riskfaktor för cancerutveckling.
Att män med kronisk hypoandrogenism av olika slag har högre risk för bröstcancer antas bero på deras relativt höga östrogenhalter i relation till den tillväxthämmande, protektiva effekten av testosteron. BRCA2-mutationen, kopplad till en ärftlig form av bröstcancer, medför en ökad risk för bröstcancer hos båda könen.

BEHANDLING

Som nämnts ovan övergår vissa typer av gynekomasti spontant. I övriga fall finns kirurgiska, medicinska och radiologiska behandlingar att välja bland.

Kirurgiska behandling

Besvärande gynekomasti och lipomasti kan med olika kirurgiska metoder avlägsnas med bibehållande av normal mamill och areola.

Farmakologisk behandling

Medicinsk behandling med testosteron är mycket framgångsrik vid gynekomasti utlöst av testosteronbrist, såsom vid anorki eller orkit. Testosteronbehandling har sämre effekt vid Klinefelters syndrom. Detta skulle kunna bero på att patienter med denna kromosomrubbning är mer känsliga för den bröstkörtelstimulerande effekten av östradiol, som regelmässigt ökar vid testosteronbehandling; ett aromatas konverterar en del av det givna testosteronet till östradiol.

Man har också prövat att behandla gynekomasti med antiöstrogener, aromatasinhibitorer och med dihydrotestosteron (som inte kan aromatiseras). Det finns emellertid inga kontrollerade, evidensbaserade studier som dokumenterat den önskade kliniska effekten av dessa preparat.

Radiologisk behandling

Gynekomasti i samband med endokrin behandling av prostatacancer kan förhindras genom att externt stråla brösten innan den antiandrogena behandlingen insätts. Bröstkörtelvävnaden kan också exstirperas profylaktiskt, helst tidigt i behandlingen, innan fettdepositionen hunnit öka.

Kaboffastar
2007-02-04, 20:04
kolla här, de här är mina titts :

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=36049&stc=1&d=1170422995

risk för att det är gyno?

Kaboffastar
2007-02-04, 20:05
Nice Angel.

PowPow
2007-02-04, 20:06

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=36049&stc=1&d=1170422995

Tycker det ser vanligt ut.
Är det mjukt längst ut när du spänner?

Angel
2007-02-04, 20:09
Nice Angel.

Skrivet av: Professor Sigbritt Werner, Kliniken för Endokrinologi, Metabolism & Diabetes/Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge

He-man
2007-02-04, 20:12

bah, det där är väll inget att gnälla över? Du ska se mina nu när jag är bulkad som en valross, de står fan ut som om jag hade spets-bh eller nått :laugh: OMG jag kanske har gyno *rolleyes*

Jaws
2007-02-04, 20:14
Var fan är detta gyno någonstans? Kan någon ringa in på en bild, på kaboffastar ser jag inget onormalt.

Vill veta om jag själv kanske har:D

Kaboffastar
2007-02-04, 20:14
Tycker det ser vanligt ut.
Är det mjukt längst ut när du spänner?

Inte så farligt.. troor jag, jag är ju osäker =P

He-man : haha jamenvafaen! jag vet ju inte som sagt :D, nipplesen står ju åt alla håll liksom.

Kaboffastar
2007-02-04, 20:15
Jag är helt enkelt bara lite för tjock för att ha ok titts än så länge?

haha, nu kanske jag slipper betala 250 spänn för att en doktor ska tala om för mig att de bara är jag som är lite korpu!

Metal_boy_
2007-02-04, 20:22
Sådär har jag också alltid haft. Jag älskar mina strutar.

Piranha
2007-02-04, 20:32
Min lekmanna-expertis säger det är fettvävnad, dels för den inte sitter exakt under bröstvårtan och den dessutom sträcker sig ner emot armhålan, dessutom brukar bröstvårtan blir ganska utbuktad vid gyno och man känner en knöl (läs boll) som ofta dessutom ömmar.

Sen har du tappat ganska mycket i vikt och såklart att visst fett sitter hårdare än annat, du kommer nog får strippa ner ytterligare i fettmängd på kroppen så kommer det tillslut lossna. ofta är det så att har man en gång blivit av med det så är de inte alls säker det kommer tillbaks om du nu så skulle gå upp i fett igen.

Bara å bli av med det sista valp-fläsket så är de lugnt alltså.

Kaboffastar
2007-02-04, 20:51
Perfekt :)

Det är ett av målen.

Brooklyn
2007-02-04, 20:54
jag har märkt nu under uppbyggnadsfasen att jag är väldigt öm i höger "nipple:D" och det har jag aldrig varit innan, dude wtf liksom? vad tycker ni att jag ska göra?

Jaws
2007-02-04, 21:12
Kan det ha med svampiga bröstvårtor att göra? Jag får lite ont när jag smeker mina nipples också.

Brooklyn
2007-02-04, 21:49
jag har märkt nu under uppbyggnadsfasen att jag är väldigt öm i höger "nipple:D" och det har jag aldrig varit innan, dude wtf liksom? vad tycker ni att jag ska göra?

känns lite som piranha beskrev gyno, vart skall jag vända mig?

Piranha
2007-02-04, 21:53
känns lite som piranha beskrev gyno, vart skall jag vända mig?

Det skall jävligt mycket till om du skall få en remiss att få det åtgärdat på, nästan lika bra att glömma det och ser dem att du dessutom bygger sågar dem dig direkt.

Bara att kontakta en privat klinik och slanta .. räkna med en 20k ca.

Brooklyn
2007-02-04, 21:53
Det skall jävligt mycket till om du skall få en remiss att få det åtgärdat på, nästan lika bra att glömma det och ser dem att du dessutom bygger sågar dem dig direkt.

hmm okej det syns ingenting, bara ömmar lite. då kan man lika gärna skita i det eller?

Metal_boy_
2007-02-04, 21:56

Satan vad dyrt. Jag lider iof inte mycket av mina tepåsar och 20 laxar kan man ha mycket roligare för.

Piranha
2007-02-04, 21:57
hmm okej det syns ingenting, bara ömmar lite. då kan man lika gärna skita i det eller?

Ja du kan ju sluta pilla på det, tror lätt det kan bli psykosomatiskt om man får nån nojja.

Brooklyn
2007-02-04, 22:00
tror lätt det kan bli psykosomatiskt om man får nån nojja.
heeey slow down, jag är inte så insatt i sånt där avancerat språk, vad menas? :em:

Piranha
2007-02-04, 22:06
heeey slow down, jag är inte så insatt i sånt där avancerat språk, vad menas? :em:

Du inbillar dig :D

Brooklyn
2007-02-04, 22:08
Du inbillar dig :D

aha!
tack för hjälpen iaf Herr Pirajja :)

RösböJunior
2007-02-04, 22:21
är det verkligen bara att "banta bort dessa"?

tror jag inte stämmer,varför skulle då det vara en sjukdom som opereras?
då de skär bort kötteln (som växer )

He-man
2007-02-04, 22:36
är det verkligen bara att "banta bort dessa"?

tror jag inte stämmer,varför skulle då det vara en sjukdom som opereras?
då de skär bort kötteln (som växer )

Nä det stämmer, man kan inte banta bort gyno. Men på vissa (däribland jag) sammlas en del fett vid brösten om man är överviktig, detta är inte gyno, utan bara vanligt fett som går att banta bort. Jag får bort mina varje sommar då jag deffat färdigt, men då jag är bulkad ser det nästan ut som jag har små tonnårsbröst :D

-squat-
2007-02-04, 23:10
Ja pubertetsgynno har man ju haft en bit över 20 års ålder. Jag uppsökte en läkar för detta som självklart frågade om jag preppade. Hon menade på att detta är något som sjukvården inte gör något åt då det är ett kosmetiskt ingrepp. Som tur är gick det tillbaka. Jag blev fan rädd när jag läste cancerorsaker som kan orsaka gynno som Angel postade. *gah!*

Stoltz
2007-02-05, 00:44

Offtopic: Fan vad sjukt imponerande du är, dina bilder är en evig inspirationskälla för vad man kan uppnå med rätt vilja och attityd.

Metal_boy_
2007-02-05, 00:50
vetefan om det är gyno jag har. Det kanske är mer som slapp hud och fett bara. För det är inga knölar där innanför. Knölar hade jag däremot i puberteten och hade ont ett tag. Kunde knappt röra dom.

Metal_boy_
2007-02-05, 00:50
Offtopic: Fan vad sjukt imponerande du är, dina bilder är en evig inspirationskälla för vad man kan uppnå med rätt vilja och attityd.

Håller med. Inga attitydproblem där inte. :)

grabben i skogen
2007-02-05, 01:06
jag sökte läkare för att det ömmade i bröstet på ena sidan.
visade sig att jag hade kraftigt förhöjda prolaktinvärden. tydligen berodde det på hypofystumör :(

Angel
2007-02-05, 07:20
jag sökte läkare för att det ömmade i bröstet på ena sidan.
visade sig att jag hade kraftigt förhöjda prolaktinvärden. tydligen berodde det på hypofystumör :(

Hypofystumör lär inte som något man vill ha. Visste knappt att man kunde få tumörer på hypofysen, påverkade det hypothalamus nått? Synen? Läskigt!

LeftRight
2007-02-08, 12:39
Alla män i min familj från farsans sida utvecklar gynekomasti i tonåren, som sen stannar kvar.

Det e som en fettklump under bröstvårtan.

Jag har vant mig, men kommer ändå att operera bort det när jag har råd :)

Slartibartfast
2007-02-08, 13:23
Jag har gyno. Fått det p.g.a. medicinen Peratsin (Trilofan i Sverige) som jag äter. Det är undersökt med ultraljud och bekräftad förstorad bröstkörtel. Det har blivit bättre

Såhär såg det ut när det var som störst.
http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/Gyno2.jpg

Såhär ser det ut nu ungefär. (bilden är tagen i spegeln så pattarna är sepgelvända)
http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/fitness/oktober0681kg.jpg

Raggis
2007-02-08, 13:31
Jag har gyno. Fått det p.g.a. medicinen Peratsin (Trilofan i Sverige) som jag äter. Det är undersökt med ultraljud och bekräftad förstorad bröstkörtel. Det har blivit bättre

Såhär såg det ut när det var som störst.
http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/Gyno2.jpg

Såhär ser det ut nu ungefär. (bilden är tagen i spegeln så pattarna är sepgelvända)
http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/fitness/oktober0681kg.jpg

Det där ser verkligen inte ut som gyno? :S Tycker det ser bra ut, även på första bilden. Du är helt klart smalare på andra bilden.

Slartibartfast
2007-02-08, 13:33
Det där ser verkligen inte ut som gyno? :S Tycker det ser bra ut, även på första bilden. Du är helt klart smalare på andra bilden.

Ja, jag är mera deffad på andra bilden. Risken var att ju mera deffad jag blev desto mera skulle gynon synnas eftersom man inte kan deffa bort körtelvävnad, men lyckligtvis så har det gått tillbaka lite. Syns inte lika mycket, men finns helt klart där ännu.

Ganymedes
2007-02-08, 16:19
Om Slartibartfast har gyno så har nog 8 av 10 det. Kan inte se något på de där bilderna... Känns kanske mer än det syns?

-squat-
2007-02-08, 20:22
Ja, jag är mera deffad på andra bilden. Risken var att ju mera deffad jag blev desto mera skulle gynon synnas eftersom man inte kan deffa bort körtelvävnad, men lyckligtvis så har det gått tillbaka lite. Syns inte lika mycket, men finns helt klart där ännu.

Du hade rätt ömma bröst va? Sjukvården gav dig ingen hjälp?

Slartibartfast
2007-02-08, 20:39
Du hade rätt ömma bröst va? Sjukvården gav dig ingen hjälp?

Periodvis var det ömt, ja. Ingen hjälp.

Kwon
2007-02-16, 19:09
Gyno?

http://images.heaven666.org/images/my-bitch-loves-to-show-off.jpg

Fartman
2007-02-16, 19:23
Periodvis var det ömt, ja. Ingen hjälp.

Tycker att det är rätt jävligt att sjukvården att inte ge dig hjälp då du fått gyno av en medicin som samma sjukvård skrivit ut åt dig..

grabben i skogen
2007-02-16, 23:05
Hypofystumör lär inte som något man vill ha. Visste knappt att man kunde få tumörer på hypofysen, påverkade det hypothalamus nått? Synen? Läskigt!

tydligen är/var den så liten att den inte påverkade synen. käkat bromokritpin i 4 år nu. nyss slutat, då får vi se om eländet kommer tillbaka.