Visa fullständig version : Box-squats
Slabbefusk
2007-02-04, 17:11
Vad tycker ni om den övningen? Jag provade idag och det kändes riktigt bra men förlorar man något om man kör den gentemot vanlig knäböj?
Jag körde så att jag kom ner till 90 grader i knäleden för jag gillar inte atg.
Som sagt fördelar nackdelar?
:confused:
Otto GROV
2007-02-04, 17:18
Ja tycker den ä helt värdelös för at bygga bra ben,
Kopplar in röven mer käns de som.
För styrkelyftare ä en säkert skit bra:)
theolito
2007-02-04, 19:26
Tror det aktiverar arslet och baksida mer
ramagoen
2007-02-04, 20:22
Jag kände mer i framsidan när jag körde boxsquats än baksidan/rumpan på vanliga fria. Men de e väl individuellt.
vad i fanken är box squads ?
Sheogorath
2007-02-04, 21:41
vad i fanken är box squads ?
Du sätter in något bakom dig i en höjd du vill ha. En box, en bänk, whatever. Sen sätter du dig på den. Sen ställer du dig upp. Box squat. :thumbup:
Jag skulle vilja påstå att det inte finns någon som helst anledning annat än för en ev styrkelyftare med kompetent vägledning att köra Box-Squats som komplement.
Danny Devito
2007-02-05, 07:12
Har för mig att jag läste i någon vetenskaplig artikel att Box Squats tar mer på arslet och höften än på framsida lår.
Jag tycker box squats är riktigt bra för att träna upp baksidan och få en bättre teknik i den vanliga böjen. Huruvida den tar mer på baksida beror på hur man utför lyftet.
Som jag ser det så finns det två anledningar till att köra box squat:
Man vill använda boxen för att träna in ett visst djup
Man vill kunna förflytta tyngdpunkten längre bak utan att ramla för att koppla in baksidan mer.
Om man bara är intresserad av alternativ 1 så kan man köra böjen som vanligt och då kommer inte baksidan kopplas in mer än vanligt. Är man dock intresserad av alternativ 2 så måste man sätta sig bakåt och när man sedan går upp så bör man tänka på att ganska explosivt försöka få fram höften och göra lyftet utan att fälla ryggen för mycket.
Följande bilder illustrerar hur det ser ut när man kör en box squat som tar mer på framsidan respektive baksidan:
Box squat som tar mer på framsida:
36128
Box squat som tar mer på baksida:
36129
Om man kör som på bild 1 så tycker jag att man lika gärna kan köra utan låda dvs vanliga knäböj, man kan ju iofs använda den för att öva in önskat djup.
Att box squat bara är till för styrkelyftare tycker jag är lite fel. Jag kan hålla med om att om man inte är intresserad av att träna baksidan så kan man ju skippa det. Det verkar ju som det finns gott om folk här som av någon anledning är rädda för att få för stor rumpa. Det finns dock många som tränar styrka för att bli bra i någon annan sport och de har i många fall nytta av en stark baksida.
Till sist kan jag säga att det jag skrivit ovan bygger på vad jag läst och kännt när jag själv kört. Jag har egentligen aning om vad som är bäst för en styrkelyftare, det borde någon styrkelyftsexpert kanske reda ut.
Jag sällar mig till pejo och Clyde. Box squats bör man inte blanda ihop med knäböj till bänk hur som helst eftersom det finns en intressant skillnad. Böj till bänk och även box squats är ett bra sätt (tycker jag) att få upp riktigt tunga vikter utan risk att ramla igenom, förutom det erbjuder box squats teknikträning för den som vill utföra dem så. Alltså att verkligen sätta sig långt bak och "hänga" i röven och hamstring och "söka" boxen med röven; att man sen från boxen börjar dött, alltså med avslappnad röv men resten av kroppen maximalt anspänd för att lära sig att få till den rätta hästsparken med röven ur bottenläget utan att skicka kroppen helt fel så att rörelsen ramlar ur rätt spår.
Ja man kan säkert hitta på många anledningar till varför man vill ha en låda/bänk under baken när man böjer. Man kan alltså konstatera att det som vanligt är bra att veta varför man kör en viss övning och hur utförandet påverkar.
Om man för övrigt skall köra strikt enligt bild 2 i min förra post så klarar man i regel inte alls lika mycket vikt som i vanlig böj.
Börje H har nyligen laddat upp en film i sin journal där jag tycker han kör box squat enligt bild 2 i min förra post, den kan var värd att titta på.
Ja man kan säkert hitta på många anledningar till varför man vill ha en låda/bänk under baken när man böjer. Man kan alltså konstatera att det som vanligt är bra att veta varför man kör en viss övning och hur utförandet påverkar.
Om man för övrigt skall köra strikt enligt bild 2 i min förra post så klarar man i regel inte alls lika mycket vikt som i vanlig böj.
Börje H har nyligen laddat upp en film i sin journal där jag tycker han kör box squat enligt bild 2 i min förra post, den kan var värd att titta på.
Det beror på höjden på boxen. Jag böjer samma vikt i princip till en box vid godkänt djupt. Något grundare är jag däremot mycket starkare.
Bra illustration av pejo några poster upp :thumbup:
Viktigt är att förstå att detta är ett komplement till vanliga böj och bör alltså inte ersätta good old böj. Alltför ofta ser man folk som kör med rätt så hög box/bänk och inte riktigt fattad vad det går ut på utan istället bara vill lyfta mer vikt än vad man klarar av. Personligen kör jag den för att lära mig att trycka ifrån ordentligt i botteläget av en böj. Det klipp som finns i min journal är detta:
FwWiTGvcon4
För egen del så kommer jag på inrådan av expertisen sänka boxen en aning för att uppnå godkännt djup. Detta av den enkla anledningen att jag har förbaskat svårt att få in i huvudet och benen vad just ett godk djup innebär.
Vill man se riktiga boxar så kollar man denna video som The Pl_man gjort:
http://karlstadsak.se/Westside/wbc_visit/wbc_best_quality.wmv
Själv tycker jag nog att man ska sätta sig längre bak och stå bredare för att box-böjen ska ge teknikfördelar. Men min erfarenhet är begränsad, jag har bara tränat den i drygt ett år.
Själv tycker jag nog att man ska sätta sig längre bak och stå bredare för att box-böjen ska ge teknikfördelar. Men min erfarenhet är begränsad, jag har bara tränat den i drygt ett år.
Din erfarenhet av denna övning överskrider vida min.
edit: som jag står på bilden är brett för mig... jag jobbar mig utåt.
the_pl_mans film från westside är GRYM!
Lite längre bak kan man väl sätta sig. Om man sätter sig längre bak så måste man göra en liten fällning innan man reser sig för att överhuvudtaget ha en möjlighet att komma upp frågan är om detta verkligen är bättre. Jag tror inte det är möjligt att kunna komma mycket längre bak och sedan kunna resa sig rakt upp. Det är detta jag framförallt tycker mig se att Börje gör bra, dvs tyngdpunkten ligger ganska lång bak under hela vägen upp och höften trycks ganske snabbt framåt, jag gissar att det känns rätt mycket på baksidan i Börjes lyft.
Det beror på höjden på boxen. Jag böjer samma vikt i princip till en box vid godkänt djupt. Något grundare är jag däremot mycket starkare.
Om du kör ungefär som jag ritat i bild 2 vilket man ju kan gissa sig till med tanke på att du tycker man skall sätta sig längre bak så har du alltså en grymt stark baksida:hbang:.
Själv klarar jag bara lyfta drygt 60% av min vanliga böjvikt med bibehållen teknik*cry* . Detta är väl en anledning till att jag har bestämt mig för att jag skall fortsätta köra endast box squat under en tid framåt.
Jag håller inte med om dina bilder. Jag tycker det är precis tvärtom. Den bild du ritat som hamstring-aktiverande är Börjes böj-stil och den - börje kan antagligen bekräfta - är en "OL-böj" ner till en låda, den kommer att sitta rakt i låren. Nu menar jag inte att häckla Börje eller klaga på honom på något vis. För att kunna stå brett och sätta säg bakåt behöver man vara både stark och välstretchat rörlig i hamstring, ljumskar och säte. Styrkan är så klart relativ och är målet med övningen - att bli stark i just de ställena. I början känns övningen helt omöjlig, den känslan är övergående. Efter ett par månader känns det bara som att man verkligen sitter med arslet fast i ett hål och att det vore sjukt svårt att komma upp, men... upp kommer man och effekt har det!
Bland det första man bör anstränga sig med är att INTE lägga på så mycket vikt utan snarare nöja sig med 40-50kg och satsa på att få rörelsen att kännas naturlig (vilket i sig är sjukt subjektivt i sammanhanget). Man söker sig bakåt/nedåt i början, efter ett tag lär man sig att släppa på åt rätt håll, men det tar tid. Vikten lägger i början så långt bakåt att det känns farligt och läskigt. Jag tappade balansen bakåt så att jag fick sätta mig igen vartannat set i början.
Pejo, en anledning till att du ritat som du gjort är för att du inte tar hänsyn till hur brett man [kan] stå och att knäna trycks trycks utåt. Höften trycker du bakåt, eller hela kroppen kring arslet helt enkelt. Detta utan att svanka ut röven bakåt. Hela du är längre bakåt helt enkelt. Konststycket är att få ut höften bakåt samtidigt som du ändå roterar den framåt för att ha kraften samlad. Det är något som måste upplevas och framförallt instrueras.
EDIT: själv har jag boxat 1x220kg till godkänt djup med en teknik som är 10x bättre än min böjteknik (var då), då var det 10kg över böj-pb. Några veckor innan det böjde jag 2x260 till en något grundare pall med den teknik du kallar för att vara för hamstring.
jwzrd, nu har du lyckats förvirra min lilla hjärna. Har du möjlighet att filma dina lyft det skulle vara intressant att se hur det ser ut när du kör. I från sidan i sådana fall. Synd att Westside filmen inte var filmad från sidan.
Hur brett man står påverkar ju som du säger hur lätt det är att sätta sig bak och ej fälla sig framåt när man lyfter upp. Ju bredare man står ju längre fram hamnar tyngdpunkten när man sätter sig bakåt maximalt. Om man normalt har en ganska smal böjstil så kanske man inte kan köra lika brett som Westside killarna (om man inte använder mössa iofs). Om man då kör ungefär som Börje och känner att det tar precis där man vill att det skall ta så kanske det inte är helt fel.
När du säger att du tycker bliderna skall vara tvärtom så förstår jag faktiskt ingenting. I bild 1 är tyngdpunkten längre fram och borde då rimligtvis ta mer på framsidan och i bild 2 är tyngdpunkten hela tiden långt bak vilket borde aktivera baksidan mer. Dessutom så är det ju precis det jag känner när jag kör, men jag kanske är felskapt.
jwzrd, nu har du lyckats förvirra min lilla hjärna. Har du möjlighet att filma dina lyft det skulle vara intressant att se hur det ser ut när du kör. I från sidan i sådana fall. Synd att Westside filmen inte var filmad från sidan.
Hur brett man står påverkar ju som du säger hur lätt det är att sätta sig bak och ej fälla sig framåt när man lyfter upp. Ju bredare man står ju längre fram hamnar tyngdpunkten när man sätter sig bakåt maximalt. Om man normalt har en ganska smal böjstil så kanske man inte kan köra lika brett som Westside killarna (om man inte använder mössa iofs). Om man då kör ungefär som Börje och känner att det tar precis där man vill att det skall ta så kanske det inte är helt fel.
När du säger att du tycker bliderna skall vara tvärtom så förstår jag faktiskt ingenting. I bild 1 är tyngdpunkten längre fram och borde då rimligtvis ta mer på framsidan och i bild 2 är tyngdpunkten hela tiden långt bak vilket borde aktivera baksidan mer. Dessutom så är det ju precis det jag känner när jag kör, men jag kanske är felskapt.
Jag håller verkligen inte med om det du säger med tyngdpunkten. Det är lättare att hantera den och hålla den "mitt i"/bakåt om du står brett än om du står smalt. Står du smalt så blir rörelsen framåt/bakåt så pass mycket längre, tyngdpunketn ska flyttas så långt och det blir att man tippar framåt för att inte tappa balansen (eftersom förflyttning av tyndpunkten kräver att verkligen hela du rör dig).
EDIT: kanske kan tjata lite på Yankeee eller Bao-Bao att det filmas lite.
Slabbefusk
2007-02-05, 14:01
Jag körde bara så jag kände att jag nuddade "boxen" sen tröck jag upp igen, jag satte mig aldrig ner.
Jag håller verkligen inte med om det du säger med tyngdpunkten. Det är lättare att hantera den och hålla den "mitt i"/bakåt om du står brett än om du står smalt. Står du smalt så blir rörelsen framåt/bakåt så pass mycket längre, tyngdpunketn ska flyttas så långt och det blir att man tippar framåt för att inte tappa balansen (eftersom förflyttning av tyndpunkten kräver att verkligen hela du rör dig).
Det var ju ungefär det jag försökte säga. Om du står smalt så hamnar ju tyngdpunkten längre bak när du står smalt om du har satt dig maximalt bakåt utan att fälla ryggen om man jämför med att stå brett. Pratar vi förbi varandra?
Det var ju ungefär det jag försökte säga. Om du står smalt så hamnar ju tyngdpunkten längre bak när du står smalt om du har satt dig maximalt bakåt utan att fälla ryggen om man jämför med att stå brett. Pratar vi förbi varandra?
Jo, möjligt att vi gör det.
Kan ju enas om följande:
tyndpunkten = lodlinjen vid centrum av vikten på skivstången
balanspunkten långt bak = tyngdpunkten placerad vid hälen, framkant häl.
balanspunkten långt fram = tyngdpunkten placerad vid foten, tårna.
smal fotstans, tyngdpunkten är automatiskt längre fram, om inte knäna skjuts framåt och eller ryggen fälls framåt.
bred fotstans, tyngdpunkten är automatiskt längre bak, vilket gör att knäna och ryggen inte behöver komma lika långt fram.
Alltså man kan ha tyngdpunkten både långt fram och långt bak i både smalt och brett. Vad som tradionellt lärs ut vid boxböj är tyngdpunkten långt bak vid bred fotstans.
Det är exakt så som du formulerar det jag menar. Det är även den breda stilen som ger MIG effekt. Fredrik Svensson däremot kör "smalt" och han är inte direkt klen så jag vill inte härja öht om hur man Ska göra.
Mulleson
2007-02-05, 18:31
Ville bara tillägga att jag har kör boxsquats i ca 6 mån och vad jag förstår så ska hälen vara parallelt med knät när man är i sittande läge, först då är det en westside boxsquat.
...
Vill man se riktiga boxar så kollar man denna video som The Pl_man gjort:
http://karlstadsak.se/Westside/wbc_visit/wbc_best_quality.wmv
Haha, flintnojan är extrem! underbara lirare som tränar box squats med mössa nerdragen över ögonen! =)
Börjes böj-stil och den - börje kan antagligen bekräfta - är en "OL-böj" ner till en låda, den kommer att sitta rakt i låren. Nu menar jag inte att häckla Börje eller klaga på honom på något vis.
själv har jag boxat 1x220kg till godkänt djup med en teknik som är 10x bättre än min böjteknik (var då), då var det 10kg över böj-pb. Några veckor innan det böjde jag 2x260 till en något grundare pall med den teknik du kallar för att vara för hamstring.
Att ta min stil som ngn form av ideal är helt fel, jag har kört boxar totalt 2 pass någonsin. Jag kan hålla med om att mitt utförande liknar en OL-böj, men det är på detta sätt jag måste lyfta för at inte fälla ryggen. Om det tar överdrivet mycket på hamstrings är svårt att säga pga att jag ännu inte varit uppe på några vikter. Jag läser era funderingar med stort intresse och försöker på egen hand få till ett utförande som passar mig.
Du är ju för faan ett böj-freak JW :hbang: :hbang:
Men jag skall jaga dig :devil:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.