Logga in

Visa fullständig version : Halkbana, vad händer?

FreCKo
2007-02-03, 15:50
Jag är en av dom tusentals ungdomar som försöker ta körkort och ska på Måndag göra/köra/ta halkbanan (vad säger man?).

Min fråga är: Vad är det jag kommer få göra? Det jag fått reda på är att jag kommer gasa upp till sjuttio, bromsa och glida in mellan två koner? Är det någon som kan ge mig en mer utförlig förklaring (om det finns någon) och berätta om det finns andra saker man ska göra också?

mela
2007-02-03, 15:54
Asså. Du ska gasa, och ställa dig på bromsen och försöka styra bilen i den riktning som du vill att den ska gå.

Det är inget prov eller något, hela poängen med halkan är att du ska få känna på hur bilen reagerar. Gör bara som dom säger åt dig. De går igenom allt innan.

FreCKo
2007-02-03, 15:58
Asså. Du ska gasa, och ställa dig på bromsen och försöka styra bilen i den riktning som du vill att den ska gå.

Det är inget prov eller något, hela poängen med halkan är att du ska få känna på hur bilen reagerar. Gör bara som dom säger åt dig. De går igenom allt innan.

Var det inget mer? *gah!* Brorsan lät så tveksam och hade den där "på min tid"-rösten när han berättade om hur halkbanan var när han gjorde det så jag gissade på att han hade glömt bort hälften :smash:

mela
2007-02-03, 16:00
Fast det är ett bromsprov på vanlig väg.
Du ska gasa upp till 70km/h och få stopp på bilen inom 20m. Klarar du inte det får du göra om allt. Men ställer du dig på bromsen så är det inga problem ;)

Hades
2007-02-03, 16:02
Först får man bromsa på torrt underlag och sedan får man testa att bromsa på halt underlag med och utan ABS och försöka styra.

mela
2007-02-03, 16:03
Först får man bromsa på torrt underlag och sedan får man testa att bromsa på halt underlag med och utan ABS och försöka styra.

Vi fick bara köra med ABS eftersom alla nya bilar har det.
Och så var det olika banor.
En med "älgar" som vi skulle köra slalom mellan.
En rondell.
En vanlig rak väg.

Loke
2007-02-03, 16:06
Fast det är ett bromsprov på vanlig väg.
Du ska gasa upp till 70km/h och få stopp på bilen inom 20m. Klarar du inte det får du göra om allt. Men ställer du dig på bromsen så är det inga problem ;)

Jag fick göra om det när jag stod på bromsen, tydligen hade jag missförstått honom. Tanken var tydligen att man skulle stanna på en viss sträcka utan att låsa hjulen. Att låsa hjulen skrämmer medtrafikanter, vilket faktiskt är en bra grej att tänka på.

Hades
2007-02-03, 16:06
Vi fick bara köra med ABS eftersom alla nya bilar har det.

Vilket dumt resonemang. De flesta som precis tagit körkort kör ju inte nya bilar.

mela
2007-02-03, 16:08
Jag fick göra om det när jag stod på bromsen, tydligen hade jag missförstått honom. Tanken var tydligen att man skulle stanna på en viss sträcka utan att låsa hjulen. Att låsa hjulen skrämmer medtrafikanter, vilket faktiskt är en bra grej att tänka på.

Fast om det sker en olycka och du måste låsa hjulen så måste du :confused:

Drfg
2007-02-03, 16:17
Halkbanan är bara kul inget man behöver bekymra sig för :)

Ganska nyttig dessutom, iaf kändes det så när jag nån månad senare var ute och körde och gled över i andra vägbanan när det var halt vid en bro, lyckades behålla lugnet och styra tillbaka några meter innan den mötande bilen ^^

Pellefant
2007-02-03, 16:17
Även detta ingår numera:

Volta med bilen minst ett varv.
Lära sig ta sig ur bilbältet när man ligger på taket.
Handbromsvändning i 110 km/h.

*whistle*

Loke
2007-02-03, 16:34
Fast om det sker en olycka och du måste låsa hjulen så måste du :confused:

Visst, är situtationen oundviklig så låser man ju hjulen, men tanken är att man ska undvika det om det inte absolut behövs. För en ovan bilförare är det nog lättare att låsa hjulen för ofta än för sällan. Jag har haft körkort i nästan 2 år nu, och kört i diket två gånger. Båda gångerna kunde jag antagligen ha undvikit det om jag inte låst hjulen.

Därför är det väldigt bra att lära sig att bromsa hårt utan att låsa hjulen.

FreCKo
2007-02-03, 18:29
Ah okej, så det var inget mer avancerat iaf... Jag gissade på att man skulle typ rädda ett barn ur en brinnande bil eller något *whistle* Skämt åsido, jag hade väl gissat på att det var mer än att bara bromsa och styra rätt som man skulla göra.

Mantus
2007-02-03, 18:51
Även detta ingår numera:

Volta med bilen minst ett varv.
Lära sig ta sig ur bilbältet när man ligger på taket.
Handbromsvändning i 110 km/h.

*whistle*

Var det inte snarare så att du gjorde allt det på eget initiativ? Jag tror att alla tre meningarna har ett orsakssamband. Där den rätta ordningsföljden skall vara:
1.Handbromsvändning i 110 km/h.
2.Volta med bilen minst ett varv.
3.Lära sig ta sig ur bilbältet när man ligger på taket.

Fick du ditt körkort Pellefant.:D

Pellefant
2007-02-03, 18:53
Var det inte snarare så att du gjorde allt det på eget initiativ? Jag tror att alla tre meningarna har ett orsakssamband. Där den rätta ordningsföljden skall vara:
1.Handbromsvändning i 110 km/h.
2.Volta med bilen minst ett varv.
3.Lära sig ta sig ur bilbältet när man ligger på taket.

Fick du ditt körkort Pellefant.:D

:)

Jodå, på den andra uppkörningen. :)

Vid den första uppkörningen fick jag bara köra ett varv runt parkeringen då parkeringsbromsen tog för dåligt(privatist). Hyrde en bil till nästa uppkörning så gick det bättre.

Empe
2007-02-03, 18:56
Ah okej, så det var inget mer avancerat iaf... Jag gissade på att man skulle typ rädda ett barn ur en brinnande bil eller något *whistle* Skämt åsido, jag hade väl gissat på att det var mer än att bara bromsa och styra rätt som man skulla göra.

När jag gjorde det nu i december så fick man även köra en väg som skulle motsvara en mindre landsväg för att få känna på hur bilen uppför sig i kurvor när det är halt. Vattenplaning får man testa på också. Inbromsning med och utan ABS. Utan ABS så ska man liksom pumpa på bromsen så att man nästan låser - släpper lite - nästan låser - släpper lite etc.

Metal_boy_
2007-02-03, 18:56
Du får lära dig att väja och tvärbromsa med och utan abs. Bakhjul och framhjulsdrivet.

Empe
2007-02-03, 18:58
Det låter på de som skrivit att halkbanan är över på några minuter. Men jag och en kompis gjorde det samtidigt och vi var där från kl 10 till kl 1. Så det tar väl ungefär en timme per person.

Mantus
2007-02-03, 19:03
Det låter på de som skrivit att halkbanan är över på några minuter. Men jag och en kompis gjorde det samtidigt och vi var där från kl 10 till kl 1. Så det tar väl ungefär en timme per person.

Fast det känns som tio minuter.

Empe
2007-02-03, 19:05
Fast det känns som tio minuter.

Tiden går fort när man har roligt.

Tuniz
2007-02-03, 19:11
ha bara kul :D

PS: ta en bakhjulsdriven bil om det finns, jag körde med en BMW och fan va kul jag hade!

"wroom wroom!"

Tolkia
2007-02-03, 19:23
Vi höll på en hel dag, vill jag minnas (vi var tvungna att åka till en bit, så då tyckte väl körlärarna att det var lika bra att vi nyttjade den ordentligt). Det hela hade något av lekstugekaraktär; möjligen upphjälpt av att vi inte hade körläraren i bilen utan endast radiokontakt (han skulle kolla ett antal privatister samtidigt, vilket gjorde att vi hade lite friare händer än vi skulle ha haft om han bara haft oss att intressera sig för). Sjukt kul, särskilt torrbromsningen, där vi snarare fick instruktionen "gasa upp så mycket det bara går fram till markeringen, och stoppa sedan". Det gick att gasa en hel del. Inte dock så populärt när undertecknad inte riktigt fattat det där med att inte låsa hjulen och typ inte reagerade förrän det luktade DUKTIGT bränt. :D

Gör som de säger och ha kul, har du tur så är det rätt lajbans (vore rätt kul att åka dit igen, måste jag säga).

wintersnowdrift
2007-02-03, 19:36
När jag gjorde halkbanan (juni 2005) fick vi testbromsa på både torrt och halt väglag med och utan ABS-broms, samt försöka styra runt koner på halt väglag med och utan ABS:en inkopplad. När min kompis hade sin halkbanekörning i december förra året fick hon dock enbart köra med ABS.

Jag hoppas för din skull att du får köra utan - det var som att åka attraktioner på tivoli och vår bil sladdade hej vilt :D . ABS-bromsarna ÄR jäkligt bra och med dem i händer inte särskilt mycket. Inga roliga spinns osv. Halkbanan är ju liksom chansen man får att under säkra förhållanden leka riktigt ordentligt med bilen.

//Kristin

David86
2007-02-03, 21:03
Halkbana med lastbil är inte så illa heller :)

Versus
2007-02-03, 21:03
Det går faktiskt att bränna gummi med dem där bilarna, gjorde det i de första staterna när man skulle axxa upp till typ 70. Utan mening..

Fast det var faktiskt lite äckligt när man låg och gled jämsides eller vad man ska säga på det våta som skulle föreställa is och man såg hur den torra asfalten närmade sig :D

Se bara till att ha roligt iaf!

Vastrix
2007-02-03, 21:54
När jag gjorde det nu i december så fick man även köra en väg som skulle motsvara en mindre landsväg för att få känna på hur bilen uppför sig i kurvor när det är halt. Vattenplaning får man testa på också. Inbromsning med och utan ABS. Utan ABS så ska man liksom pumpa på bromsen så att man nästan låser - släpper lite - nästan låser - släpper lite etc.

Jag fick också testa kurvtagning med vattenplaning men jag körde upp för några år sedan så det kan knappast vara nytt. Kanske banan ser olika ut på olika platser?

/V.

jeanclaudevandamme9
2007-02-03, 21:56
Halkbanan är ju liksom chansen man får att under säkra förhållanden leka riktigt ordentligt med bilen.

//Kristin

Eller på vintrar med bakhjulsdrivna högpresterande bilar *cupid*

Ame
2007-02-03, 22:14
Fast det där med att ta sig ut ur bilen upp och ner fick vi faktiskt göra. Var rätt kul :)

FreCKo
2007-02-05, 11:27
ARGH! Jag ska vara där om en timma och en kvart och jag är SJUKT nervös!!! Det ska ju vara idiotsäkert att klara halkbanan, varför håller jag då på att skita ner mig totalt? *gah!* :smash: *mini* och alla andra smileys som visar att jag inte gillar det här.

Uppdatering kommer ikväll om hur mycket jag halkade :thumbup:

L-Sami
2007-02-05, 11:30
ARGH! Jag ska vara där om en timma och en kvart och jag är SJUKT nervös!!! Det ska ju vara idiotsäkert att klara halkbanan, varför håller jag då på att skita ner mig totalt? *gah!* :smash: *mini* och alla andra smileys som visar att jag inte gillar det här.

Uppdatering kommer ikväll om hur mycket jag halkade :thumbup:

Softa och ta det lungt, inget att oroa sig över. Jag klarade det jätte bra trots att jag hade inte kört bil mer än månad.

Jax
2007-02-05, 12:26
Halkbanan är ju liksom chansen man får att under säkra förhållanden leka riktigt ordentligt med bilen.

//Kristin
Nu förstår jag inte vad du menar.

Till trådskaparen: Det finns inget att oroa sig för till halkkörningen, du kan inte misslyckas och det är bara roligt. Om någon av er har C-kort så hoppas jag att ni har kört halkkörning med lastbil också. Det är ännu roligare och sladdar med ett sådant schabrak gör man kanske inte så ofta sen.

FreCKo
2007-02-05, 17:55
Softa och ta det lungt, inget att oroa sig över. Jag klarade det jätte bra trots att jag hade inte kört bil mer än månad.

Nu förstår jag inte vad du menar.

Till trådskaparen: Det finns inget att oroa sig för till halkkörningen, du kan inte misslyckas och det är bara roligt. Om någon av er har C-kort så hoppas jag att ni har kört halkkörning med lastbil också. Det är ännu roligare och sladdar med ett sådant schabrak gör man kanske inte så ofta sen.

Jag vart nervös för att jag läste i broschyren man fick att om man inte kunde köra ordentligt så skulle man bli avvisad och få betala igen osv, och eftersom jag bara kört privat så var jag osäker på om jag "kunde" köra bil (dock så KAN jag ju fan det då jag gör vägarna i Bromma/Ulvsunda osäkra varje Söndag :D )

Hur som helst! Jag klarade det galant, tack för all hjälp :)

L-Sami
2007-02-05, 17:57
Jag vart nervös för att jag läste i broschyren man fick att om man inte kunde köra ordentligt så skulle man bli avvisad och få betala igen osv, och eftersom jag bara kört privat så var jag osäker på om jag "kunde" köra bil (dock så KAN jag ju fan det då jag gör vägarna i Bromma/Ulvsunda osäkra varje Söndag :D )

Hur som helst! Jag klarade det galant, tack för all hjälp :)

Grattis!
Japp, blev själv också lite nojig när jag läste broschyren fast svårt var det inte :)

Brooklyn
2007-02-05, 17:59
jag hade övningskört 1½h innan jag gjorde halkbanan på gillinge :thumbup:
gick kanon :)

s_himself
2007-02-06, 09:16
Eller på vintrar med bakhjulsdrivna högpresterande bilar *cupid*

hm, quattro spöar rwd när du vill! ;)

Stanley
2007-02-06, 09:26
När jag gjorde den så berättade instruktören om lite händelser som hade hänt. Eftersom dom har mercedesbilar där jag gjorde den så var det lite halvklurigt att få in rätt växel för växellådan var lite klurig. Då berättade han om en kille som hade lagt in 3:an när han skulle starta. Och först gick det ju inte att få bilen att rulla framåt utan det vart ju motorstopp direkt. Men så segade han på och slirade på koppling vilket resulterade i att det vart en svart hög under bilen och halkbaneägaren fick betala 6000 kr för reparation.

Sen var det en annan tokfan som skulle köra i 50km/h å bromsa vid en viss markering. Men då när vi kom ut på banan så pekade ägaren på garaget där bilarna stod (det var en bra bit bort) och så tillade han att personen hade sladdat in med bilen i den och inte bara kört in i första väggen, utan även fortsatt in i den andra väggen på andra sidan. Detta hade kostat ägaren 500 000 kr att reparera och vid prover så visade det sig att grabben som körde hade kommit dundrandes i 110km/h på halkbanan. GALNING!!!

z_bumbi
2007-02-06, 09:27
Utan ABS så ska man liksom pumpa på bromsen så att man nästan låser - släpper lite - nästan låser - släpper lite etc.

Jag trodde inte man lärde ut pumpbromsning numera? När jag körde halkan så skulle man lära sig använda tillräckligt tryck på bromsen och sen hålla det på den nivån.

s_himself
2007-02-06, 09:36
Jag trodde inte man lärde ut pumpbromsning numera? När jag körde halkan så skulle man lära sig använda tillräckligt tryck på bromsen och sen hålla det på den nivån.

Precis. Vi gjorde det iaf inte. Möjligt att skiljer sig från andra Halkbanor. Man ska bara nita med och utan ABS, och sedan styra bara för att man ska känna skillnaden.

z_bumbi
2007-02-06, 09:48
Precis. Vi gjorde det iaf inte. Möjligt att skiljer sig från andra Halkbanor. Man ska bara nita med och utan ABS, och sedan styra bara för att man ska känna skillnaden.

Vi fick iofs lära oss att man inte skulle nita eftersom bromsverkan utan ABS blir sämre om man gör det.

s_himself
2007-02-06, 11:07
Vi fick iofs lära oss att man inte skulle nita eftersom bromsverkan utan ABS blir sämre om man gör det.

Den regeln gäller fortfarande. Men att man nitar på halkbanan utan ABS nu för tiden är nog bara till för att visa skillnaden att nita med en bil som är utrustad med ABS och att nita med en som inte är utrustad med ABS.

Sedan att det borde vara vettigt att lära folk pumpbromsa då inga nyblivna körkortstagare har råd med nyare och dyrare bil.

FreCKo
2007-02-06, 11:37
Jag måste bara få tillägga att jag även klarade teoriprovet idag*flex*

z_bumbi
2007-02-06, 14:56
Sedan att det borde vara vettigt att lära folk pumpbromsa då inga nyblivna körkortstagare har råd med nyare och dyrare bil.

Jag körde halkbanan med en bil utan abs och då fick vi lära oss att inte pumpbromsa, pumpbromsning ansågs då inte vara lika bra som att hålla rätt bromsverkan från början.

Pellefant
2007-02-06, 15:16
prover så visade det sig att grabben som körde hade kommit dundrandes i 110km/h på halkbanan. GALNING!!!

Aha, nu förstår jag varför bilarna på halkbanan när jag körde där hade växlarna över 2:an spärrade. :)

Yes
2007-02-06, 15:19
Bäst bromsar det väl precis på gränsen till att hjulen låser sig, men hur lätt är det när det är halt och bilen snabbt närmar sig något hårt? Då är det ju rätt bra att kunna pumpbromsa...

Angel
2007-02-06, 15:20
Jag körde i diket på min halka, tur det ej va så djupt...

Pellefant
2007-02-06, 15:23

Om man ska köra i diket nånstans så är det just där. :)

Yes
2007-02-06, 15:23
Jag delade bil med en kille som gjorde samma sak, fast det var kanske mer en åker än ett dike. Det var lätt det roligaste under hela halkan. Instruktören blev skitsur och jag tror inte han blev gladare när jag frågade om vi fick göra det igen. :D

Angel
2007-02-06, 15:27
Det var efter själva halkmomentet..så va det en böjj och en väg tillbaka...och ja typ...körde rakt fram...den låg i värmland...vid grums nånstans tror ja

s_himself
2007-02-06, 15:36
[QUOTE=z_bumbi;2077209]Jag körde halkbanan med en bil utan abs och då fick vi lära oss att inte pumpbromsa, pumpbromsning ansågs då inte vara lika bra som att hålla rätt bromsverkan från början.[/QUOTE

Det borde väl va för att du inte bromsar när du inte trycker på pedalen. Således bättre hålla en jämn bromsning hela tiden. Men låste sig bromsarna om du gjorde ni höll en jämt bromsverkan?

FreCKo
2007-02-06, 16:01

En polare berättade att när han hade gjort halkbanan en tjej hade kört med högklackat och fått bilen att volta :smash:

s_himself
2007-02-06, 16:47
En polare berättade att när han hade gjort halkbanan en tjej hade kört med högklackat och fått bilen att volta :smash:

Tjejen som satt i min bil nitade när man skulle köra i 60 och med ABS på halka. Ok hon gjorde precis så. Men när hon nitade släppte hon ratten, blundade och skrek. :smash:

Mantus
2007-02-06, 17:14
Tjejen som satt i min bil nitade när man skulle köra i 60 och med ABS på halka. Ok hon gjorde precis så. Men när hon nitade släppte hon ratten, blundade och skrek. :smash:

Varför gör vissa på det viset, företrädelsevis tjejer? Totalt jävla livsfarligt, har de dödslängtan eller något? För att inte tala om straffet de kan komma att få.

Geek
2007-02-06, 18:52
Någon som vet hur länge tullinge halkbana dröjer att genomföra? Ska köra imorgon. Alltså hur länge är man där om man tex börjar 10?

dojjan
2007-02-07, 22:52
Jag körde halka idag, det var riktigt kul! *drool*

Det roligaste var när man skulle bromsa utan ABS från 65 km/h på halt underlag på lärarens kommando. Grejen var att han sa broms ca 30m försent så jag gled över alla konerna och rakt ut på asfalten med bilen på sidan, bilen hoppade till ganska rejält :D
Det var kul att köra bilen med slitna bakdäck när man bara snurrade också.
En gång till!!!!11

David86
2007-02-08, 00:00
Jag körde halkbanan med en bil utan abs och då fick vi lära oss att inte pumpbromsa, pumpbromsning ansågs då inte vara lika bra som att hålla rätt bromsverkan från början.

Det borde väl va för att du inte bromsar när du inte trycker på pedalen. Således bättre hålla en jämn bromsning hela tiden. Men låste sig bromsarna om du gjorde ni höll en jämt bromsverkan?
Det optimala är att hela tiden bromsa precis så mycket att hjulen inte låser sig, fast nu är detta något ingen normal människa klarar av, speciellt inte i en nödsituation och därför är man tvungen att pumpbromsa.

Frantic
2007-02-08, 00:14

Det gjorde en tjejkompis till mig när vi körde i 90 då det sprang en räv över vägen... :thumbup:

Garnax
2007-02-08, 06:33
När du ska undvika att köra in i något utan ABS

Du ställer dig på bromsen snabbt som fan, släpper upp bromsen och rattar
så du missar det du inte vill köra in i och bromsar igen.

Med ABS bromsar du hela tiden...

På min halka fick vi köra i 70km/h mot en rad med koner och när killen i bilen
sa till fick man börja agera, inte inna. Gick kanon både med och utan ABS.

Tjejen som körde samtidigt som mig tog alla konerna utan ABS, hon glömde släppa och styra hon bara bromsa :)

s_himself
2007-02-08, 10:05
Det gjorde en tjejkompis till mig när vi körde i 90 då det sprang en räv över vägen... :thumbup:

Haha. Det är verkligen det sämsta man kan göra :D Styr hellre rakt på räven än att släppa ratten och skrika!

David86: Det är därför vi nu har ABS :) *ahhhhh*