handdator

Visa fullständig version : Svank i bänkpress ?

Hammargren
2007-02-03, 13:34
man ska ha en naturlig svank när man kör bänkpress, men jag har sett hur flera av de lite mer erfarna killarna på gymet har en tendens att skjuta ifrån med höften vilket gör att de får en väldig svank. jag kan tänka mig att de kan hantera tyngre vikter på så sätt, men det kan väl knappast vara bra för ryggen? och i och med att de skjuter ifrån med höften så borde väl lite mer utav kraften komma från rygg/höft och inte från bröst, vilket kanske inte är det optimala för bröstträning... eller spelar det föga roll?

Liten Men Fet
2007-02-03, 14:27
Det som händer är att bröstet och magen kommer högre upp vilket resulterar i kortare lyftväg -> tyngre vikter.

damir_T
2007-02-03, 14:38
Det som händer är att bröstet och magen kommer högre upp vilket resulterar i kortare lyftväg -> tyngre vikter.

+1

Precis.! Och det är nog inget farligt för ryggen. Det har mina tränare hävdat iaf, och vad jag vet så är det nog inte många som skadat ryggen på det sättet?

Sedan förstår jag inte det med höften???, Kan iaf säga så här i SL så måste röven vara i bänken och övre ryggen. Lyfter man på röven är det underkännt.

pragmatist
2007-02-03, 14:47
Det är knappast erfarna lyftare som låter höften lämna bänken, om det är det du menar med att skjuta ifrån med höften. Det är snarare ett nybörjarfel som dels minskar övningens effektivitet och dels lär dig en teknik som är otillåten på tävling. Men visst, man kan ofta lyfta tyngre på det sättet och balla sig inför polarna.

damir_T
2007-02-03, 14:50
Det är knappast erfarna lyftare som låter höften lämna bänken, om det är det du menar med att skjuta ifrån med höften. Det är snarare ett nybörjarfel som dels minskar övningens effektivitet och dels lär dig en teknik som är otillåten på tävling. Men visst, man kan ofta lyfta tyngre på det sättet och balla sig inför polarna.

Haha:thumbup: . Exakt

K.J
2007-02-03, 14:57
Eller de som kör militärbänk eller vad det heter, med fötterna i luften. Varför gör man det? Svårare att möta stången med bröstet.

damir_T
2007-02-03, 14:59
Eller de som kör militärbänk eller vad det heter, med fötterna i luften. Varför gör man det? Svårare att möta stången med bröstet.

Nej.. ??? Vad e det för namn.. " bänkpress med fötterna upper " säger jag iaf.

Jo men det gör man för att göra träningen tyngde, man får ingen hjälp av fötterna osv, sedan ingen svank eller något. Det gör som sagt lyftet mycket tyngde. tränar man så ett tag sedan går över till att träna vanlig så blir man mycket starkare...

K.J
2007-02-03, 15:02
Nej.. ??? Vad e det för namn.. " bänkpress med fötterna upper " säger jag iaf.

Jo men det gör man för att göra träningen tyngde, man får ingen hjälp av fötterna osv, sedan ingen svank eller något. Det gör som sagt lyftet mycket tyngde. tränar man så ett tag sedan går över till att träna vanlig så blir man mycket starkare...

Ja det heter militärbänk om jag inte minns fel faktiskt.

Aj fan. Lite mer "isolationsövning" kanske? I så fall ska jag köra det ett tag, man kanske blir stabilrare också? Saknar stabilitet i bänken. Men det tar bra på brlst i alla fall?

damir_T
2007-02-03, 15:05
Ja det heter militärbänk om jag inte minns fel faktiskt.

Aj fan. Lite mer "isolationsövning" kanske? I så fall ska jag köra det ett tag, man kanske blir stabilrare också? Saknar stabilitet i bänken. Men det tar bra på brlst i alla fall?

jaja fan! Det tar mycket mer, som du själv sa, det isolerar mer. Ett tips, börja på en låg vikt och gå sakta uppot :)!

K.J
2007-02-03, 15:07
jaja fan! Det tar mycket mer, som du själv sa, det isolerar mer. Ett tips, börja på en låg vikt och gå sakta uppot :)!

Fan vad gött, ska köra det ett tag nu :) Tack för tipset!

damir_T
2007-02-03, 15:08
Fan vad gött, ska köra det ett tag nu :) Tack för tipset!

mm.

Hammargren
2007-02-03, 18:20

jag försökte köra med lyft höft innan idag (enbart för att testa om jag skulle orka mer vikt) men kunde inte. svanken blev kanske lite mer än vanligt, men för att kunna skjuta upp höften så var jag tvungen att sätta fötterna längst ner på bänken. endast då kunde jag lyfta rumpan. med fötterna i marken var det omöjligt.

vad är det som minskar övningens effektivitet om man enbart har kontakt med bänken med övre ryggen?

Sheogorath
2007-02-03, 18:39
jag försökte köra med lyft höft innan idag (enbart för att testa om jag skulle orka mer vikt) men kunde inte. svanken blev kanske lite mer än vanligt, men för att kunna skjuta upp höften så var jag tvungen att sätta fötterna längst ner på bänken. endast då kunde jag lyfta rumpan. med fötterna i marken var det omöjligt.

vad är det som minskar övningens effektivitet om man enbart har kontakt med bänken med övre ryggen?

Men snälla nån. Har du inte läst vad som skrivs här? Rumpan får INTE lyftas från bänken i bänkpress. Du får ha hur mycket "svank" (brygga) du vill, men rumpan måste vara i kontakt med bänken genom hela lyftet för att det ska bli godkänt.

damir_T
2007-02-03, 18:41
Men snälla nån. Har du inte läst vad som skrivs här? Rumpan får INTE lyftas från bänken i bänkpress. Du får ha hur mycket "svank" (brygga) du vill, men rumpan måste vara i kontakt med bänken genom hela lyftet för att det ska bli godkänt.

:hbang:

Hammargren
2007-02-03, 18:52

jo, jag har läst och förstått. ville bara veta hur det kommer sig att övningen blir mindre effektiv med rumpan i vädret?

Sheogorath
2007-02-03, 19:02
jo, jag har läst och förstått. ville bara veta hur det kommer sig att övningen blir mindre effektiv med rumpan i vädret?

Det blir den inte, skulle jag säga. Man kan inte säga till en byggare med dåliga bröstmuskler att "Jodå, det är nog för att du haft rövlyft i bänken, hehe!" Men om du kan välja två sätt att göra en övning: rätt eller fel, så är det väl lika bra att göra rätt. Eftersom du ändå ska välja hur du ska göra den, menar jag. Och vem vet: du eller jag, en vacker dag, kanske kommer tävla i styrkelyft (en gymrävs vägar äro outgrunnerliga osv). Och då är det lika bra att ha lärt sig göra övningarna enligt konstens alla regler. Dessutom är det kul att känna att man gör rätt. Ger bra magkänsla efteråt. :)

Hammargren
2007-02-03, 22:35
Det blir den inte, skulle jag säga. Man kan inte säga till en byggare med dåliga bröstmuskler att "Jodå, det är nog för att du haft rövlyft i bänken, hehe!" Men om du kan välja två sätt att göra en övning: rätt eller fel, så är det väl lika bra att göra rätt. Eftersom du ändå ska välja hur du ska göra den, menar jag. Och vem vet: du eller jag, en vacker dag, kanske kommer tävla i styrkelyft (en gymrävs vägar äro outgrunnerliga osv). Och då är det lika bra att ha lärt sig göra övningarna enligt konstens alla regler. Dessutom är det kul att känna att man gör rätt. Ger bra magkänsla efteråt. :)

jag läste i en gammal tråd att man får sämre kontakt med muskeln med rumpan i vädret vilket lät rätt underligt. bara för att rumpan är 1 cm upp i luften kan väl inte göra särskilt mycket skillnad (förutom att det inte är ett godkänt lyft i SL dvs *whistle* )

Sheogorath
2007-02-03, 22:38
jag läste i en gammal tråd att man får sämre kontakt med muskeln med rumpan i vädret vilket lät rätt underligt. bara för att rumpan är 1 cm upp i luften kan väl inte göra särskilt mycket skillnad (förutom att det inte är ett godkänt lyft i SL dvs *whistle* )

Nej. Det enda (om vi för en stund bortser från att du kan generera mer kraft från benen) som händer är att du får en annan vinkel i axeln. Den blir mer nedåtlutad; mer lik vinkeln i t.ex. dips, men det är ju en förnämlig bröstövning om man håller brett. Vissa skulle väl trycka på en ökad skaderisk, men det vågar jag inte uttala mig om. Men ge fan i rumplyft. Det får fan vara lite stil på tränandet också! ;)

Hammargren
2007-02-05, 12:59
jag hade precis en diskussion med skolans självutnämnde allvetare och han garanterade mig att med svank så blir bänkpress mindre effektiv än om man hade legat med ryggen mot bänken. han sa att det var fusk i och med att man orkar tyngre vikter och att om man tvingas svanka med ryggen så är det som kroppens "signal" att man är för svag och borde ta bort lite vikt. jag märker själv hur jag knappt svankar någotning med lägre vikter, men när jag höjer så svankar jag allt mer och mer för att orka få upp vikterna (har fortfarande kontakt med bänken med rumpa och övre rygg). är det sämre att träna med tunga vikter och svank än med lättare vikter och ingen svank? rörelsen är ju den samma, sen om man får bättre kontakt med brösten med rak rygg eller ej vet jag inte :confused:

bengdoktor
2007-02-05, 14:10
Enda anledningen till att jag har benen i luften är att det stressar min rygg mindre. Jag vill inte ha nån svank alls och då funkar det bra!

major Pectoralis
2007-02-05, 14:30
Det är viktigt att man kniper ihop skuldrorna och håller dem pressade i bänken medan man kör bänkpress. Dett för att inte axlarna skall rotera under lyftet utan ligga stabilt med stöd. För att lyckas med detta krävs en viss svank. Nackdelen med att ha fötterna i luften är att man kan kränga till eller i värsta fall tippa. Skaderisken är såldes indirekt men dock större med ett sådant utförande.

Hammargren
2007-02-05, 14:36
Det är viktigt att man kniper ihop skuldrorna och håller dem pressade i bänken medan man kör bänkpress. Dett för att inte axlarna skall rotera under lyftet utan ligga stabilt med stöd. För att lyckas med detta krävs en viss svank. Nackdelen med att ha fötterna i luften är att man kan kränga till eller i värsta fall tippa. Skaderisken är såldes indirekt men dock större med ett sådant utförande.

men stämmer det som han sa, att med svank så blir övningen mindre effektiv, och att man bör försöka ha så lite svank som möjligt för att få ut maximalt ur varje set?

tano
2007-02-05, 14:50
men stämmer det som han sa, att med svank så blir övningen mindre effektiv, och att man bör försöka ha så lite svank som möjligt för att få ut maximalt ur varje set?

Eh nej?

Du kan köra med mer vikt med svanken, men det är inte som att göra en "hoppcurl". Det är alltså inget fusk, du kommer nog snarare få mer överbelastning på musklerna pga av den större vikten.

major Pectoralis
2007-02-05, 14:50

Om målet är att lyfta så tungt men säkert som möjligt rekommenderar jag denna teknik
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1956567&postcount=31

Vissa trivs med att få maximalt stretch i bröstet i bottenläget. Det är inget jag köper. I absoluta bottenläget är det mest elastiska komponenter som sträcks. Muskeln är maximalt utsträckt långt innan.

Liten Men Fet
2007-02-05, 14:51

Nej, han förenklar det. Problemet med att lyfta häcken är att man blir ostabilare i kroppen, lyftvägen blir lite kortare. Småsaker som gör att övningen blir sämre.
Att ligga helt plan på bänken med fötterna i vädret kan resultera i längre lyftväg men samtidigt blir det, iallafall för mig, lite ostadigare vilket gör att jag sänker vikten.
En moderat svank med rumpan i bänken gör att man kan träna tyngre utan att sabba utförandet och då kanske tom göra övningen effektivare.
Olika saker fungerar olika för olika personer.