Logga in

Visa fullständig version : Skall läkaren tjäna mer än städaren?

Trance
2007-02-03, 00:16
Nej, det är inte samma som den andra tråden. Fast folk kanske har argumenterat klart.

tossefar
2007-02-03, 00:17
mm

Honn
2007-02-03, 00:25
Jag tycker läkaren ska ha mer betalt. I alla fall så länge ingen får för sig att det är tokbirst på städare och är villiga att betala mer för dom än för läkare.

LarsK
2007-02-03, 00:30
Ja. Men fan va soft det hade varit att städa för 45000:- i månaden!!

L-Sami
2007-02-03, 00:57
Om jag bara hade tillgång till receptbelagda läkemedel så hade läkarna varit värdelösa för mig. De tjänar för mycket pengar enligt mig, speciellt de på vårdcentralen. Akuten och större sjukhus är en annan sak.

Empe
2007-02-03, 08:42
Om jag bara hade tillgång till receptbelagda läkemedel så hade läkarna varit värdelösa för mig. De tjänar för mycket pengar enligt mig, speciellt de på vårdcentralen. Akuten och större sjukhus är en annan sak.

Hela vårdcentralen är överskattad.

skaparn
2007-02-03, 08:46
Fråga inte mig. Jag lyssnar på techno.

sehnpaa
2007-02-03, 10:12
Vilken dumt fråga! Lärarens studieskulder betalar sig inte själv!

Eller vänta lite..."skall"? Vaddå? Det är långt ifrån mina befogenheter att bestämma vad folk ska har för inkomster, även om JAG tycker att läkaren har större ansvar och därför ska belönas mer. Vad jag tycker låter jag påverka mitt yrkesval eller anställning, inte andras, och det går därför inte att säga att A "skall" tjäna mer än B.

Men nu anpassade jag mig förmodligen inte tillräckligt till den nya frågeställning. Men det var skönt att lätta på hjärtat.

Angel
2007-02-03, 10:55
Vafan ja trodde det var en anonym poll och ville vara lite rebellisk...

Cilia
2007-02-03, 10:59
Ja. Men fan va soft det hade varit att städa för 45000:- i månaden!!
inte alls. Tycker man jobbet är tråkigt så kommer det alltid att vara tråkigt.
jag kännar hellre 45 tkr på ngt jag får en mental utmaning av att utföra än ngt tråkigt med kanske lite mindre ansvar.

Dnepr
2007-02-03, 11:03
inte alls. Tycker man jobbet är tråkigt så kommer det alltid att vara tråkigt.
jag kännar hellre 45 tkr på ngt jag får en mental utmaning av att utföra än ngt tråkigt med kanske lite mindre ansvar.

Klart att det är lättare att stå ut med det om man tjänar mycket. Givetvis ska läkaren tjäna mer.

Cilia
2007-02-03, 11:11
Klart att det är lättare att stå ut med det om man tjänar mycket.
nu sa han inte att det handlade om att stå ut utan att det var soft.
I min värld skulle det inte vara soft.
men vi är alla olika

Dajollee
2007-02-03, 11:20
vanliga läkare som jag träffat e ju puckade dom borde inte tjäna nåt

Yankeee
2007-02-03, 11:22
vanliga läkare som jag träffat e ju puckade dom borde inte tjäna nåt

Självklart, en gymnasieutbildning och ett par timmars läsande på internet slår vilken läkarutbildning som helst.

Allan
2007-02-03, 11:33
Vilken dumt fråga! Lärarens studieskulder betalar sig inte själv!

Nä, och utbildning borde vara gratis....

Läkare är en av de professioner där utövarna är mest nöjda - de har ansvar, självstyre, bra arbetskamrater, hyfsade tider, möjlighet till vidareutbildning. Vilket bara bidrar till bilden av att de som redan har det bra också är de som har det lättast att få det bättre.

Yip_man
2007-02-03, 16:40
Efterfrågan styr väl priset eller?
Läkarna ska väl ha större lön för att de sitter i pluggbänken längre. Sen har ju många läkare det väldigt mycket glassigare än en städare.

christian
2007-02-03, 16:53

Läkare är en av de professioner där utövarna är mest nöjda - de har ansvar, självstyre, bra arbetskamrater, hyfsade tider, möjlighet till vidareutbildning. Vilket bara bidrar till bilden av att de som redan har det bra också är de som har det lättast att få det bättre.

Läkare har också ett stort ansvar, mycket stress och ofta väldigt många arbetstimmar samt inte sällan oregelbundna tider.

Naturligtvis skall en läkare ha mer betalt än en städare. Passar det inte städaren så får han väl studera till läkare själv.

elzoo
2007-02-03, 16:58
Eller hur!

Allan
2007-02-03, 17:02
Läkare har också ett stort ansvar, mycket stress och ofta väldigt många arbetstimmar samt inte sällan oregelbundna tider.

Det finns ett gäng med läkare som INTE har det så, och som tjänar massor med pengar.
Det_är_inte_utbildningen som avgör vem som tjänar pengar, det är efterfrågan. Jag känner rörmokare som tjänar emot 35 000 i månaden - med bygglinjen i bagaget. Därför att de har specialkompetens...

Palm
2007-02-03, 17:19
Det finns ett gäng med läkare som INTE har det så, och som tjänar massor med pengar.
Det_är_inte_utbildningen som avgör vem som tjänar pengar, det är efterfrågan. Jag känner rörmokare som tjänar emot 35 000 i månaden - med bygglinjen i bagaget. Därför att de har specialkompetens...

+1.
Ett jobb är värt precis så mycket som någon är beredd att betala för det, varken mer eller mindre. Det är den enda faktor som behöver räknas in i hur hög lön någon "ska" ha. Skulle vi i framtiden få ett våldsamt överskott på läkare (feldimensionerade intagninsantal på läkarlinjerna, eller kanske invandrade läkare från öst?) känns det inte helt otroligt att t.ex. städare skulle komma att tjäna lika mycket. Finns liksom inte så mycket mer att säga. Tråd låst.

Dnepr
2007-02-03, 17:25
Bara för att man ev i framtiden kan tänka sig att betala lika mycket för en städare - så betyder väl inte det att man själv tycker att deras arbetsinsatser är värda lika mycket. Jag kan städa och det kan ni med - men jag kan inte operera osv. Att sopa golv och svabba är ju långt ifrån lika värdefullt som att rädda liv. Argumentet om att det finns läkare som inte gör så mycket och inte förtjänar den höga lönen, faller ju på att det finns betydligt fler städare som går omkring med sopborsten i handen och inte fyller nån speciellt viktig funktion.

christian
2007-02-03, 17:32

Naturligtvis finns det stora löneskillnader inom alla yrkeskårer. Var man hamnar beror på vilka man känner, ihärdighet, tur mm m. =)

Min gissning är att detta gäng som du beskriver inte alls är speciellt stort utan kanske kan begränsas till överläkare och dylika runt våra största städer.

Det finns nog städare som tjänar 35tkr i månaden också. Säkert mycket färre men någon borde det finnas.

Efterfrågan styrs på flera sätt. Krävs det lång utbildning för något blir ofta efterfrågan större då det säger sig självt att färre går färdigt utbildningen.

Römokarna som har specialkompetens, har inte de tillförskaffad sig den på något vis? Inom den typen av yrken är det ofta praktik, praktik, praktik och teori, eller?. Inom mer teoretiska yrken är det skolbänken som gäller och följdaktligen långa utbildningar.

kroy
2007-02-03, 18:32
Bara för att man ev i framtiden kan tänka sig att betala lika mycket för en städare - så betyder väl inte det att man själv tycker att deras arbetsinsatser är värda lika mycket. Jag kan städa och det kan ni med - men jag kan inte operera osv. Att sopa golv och svabba är ju långt ifrån lika värdefullt som att rädda liv. Argumentet om att det finns läkare som inte gör så mycket och inte förtjänar den höga lönen, faller ju på att det finns betydligt fler städare som går omkring med sopborsten i handen och inte fyller nån speciellt viktig funktion.

Nu finns det ju ställen där det är väldigt viktigt att det städas-ordentligt. Bland annat läkarnas arbetsplatser: sjukhusen. Även på läkemedelsföretag och liknande platser där det måste vara extremt rent är det lättare sagt än gjort att städa på. Det behövs visserligen inte lika lång utbildning för att kunna jobba som städare, men dom behövs.. precis som läkarna.

Dnepr
2007-02-03, 18:44
Nu finns det ju ställen där det är väldigt viktigt att det städas-ordentligt. Bland annat läkarnas arbetsplatser: sjukhusen. Även på läkemedelsföretag och liknande platser där det måste vara extremt rent är det lättare sagt än gjort att städa på. Det behövs visserligen inte lika lång utbildning för att kunna jobba som städare, men dom behövs.. precis som läkarna.

Säger du att det är svårt att städa? Finns det öht nån utbildning för en städare? Alla har väl städat sin egen lägenhet och kan väl städa mer eller mindre och om inte så lär man sig nog ganska fort. Men att lära sig läkaryrket utan utbildning är givetvis mycket svårare. Kan inte förstå hur ni kan ens kan jämföra det.

En läkare kan städa men en städare kan inte utöva läkaryrket.

Allan
2007-02-03, 21:17
Säger du att det är svårt att städa? Finns det öht nån utbildning för en städare?

Ja. För att städa på t ex sjukhus eller i andra speciella miljöer krävs utbildning, och framförallt noggrannhet. Att jämföra yrket "städare" med att städa hemma visar på en förfärande brist på kunskap om vad det är frågan om. Idag handlar det om kemikaliekännedom, teknik etc - det är långt från att gå och skjuta en långborste framför sig.
Att debatten handlar om läkare kontra städare är väl för att trådskaparna fortfarande inbillar sig att städare/lokalvårdare (som inte är samma sak f ö) skulle vara det mest okvalificerade yrke som existerar idag. Vilket det alltså inte är, och inte heller det lägst betalda.

paddanboy
2007-02-03, 21:41

Vad jag har för mig enligt en rapport så är det många läkare som funderat på självmord, framförallt kvinnliga.

paddanboy
2007-02-03, 21:43
Oj vad folk bryr sig om pluggbänken. Vi har mängder med doktorander, som har fler antal år bakom "skolbänken" och som tjänar uselt med dåliga anställningsvillkor...

Jacksatan
2007-02-03, 22:18
Vad jag har för mig enligt en rapport så är det många läkare som funderat på självmord, framförallt kvinnliga.

Det stämmer. Läkare är ett av mina absoluta mardrömsyrken. Otroligt mkt jobb samt ofta en sjuk stress plus ett jätteansvar. Det duger inte att vara på dåligt humör när man ska tala om för en patient att han/hon fått cancer.

kroy
2007-02-03, 23:10
Säger du att det är svårt att städa? Finns det öht nån utbildning för en städare? Alla har väl städat sin egen lägenhet och kan väl städa mer eller mindre och om inte så lär man sig nog ganska fort. Men att lära sig läkaryrket utan utbildning är givetvis mycket svårare. Kan inte förstå hur ni kan ens kan jämföra det.

En läkare kan städa men en städare kan inte utöva läkaryrket.

Ge en läkare uppgiften att städa ett renrum helt utan knowhow, eller ge en lokalvårdare uppgiften att diagnostisera en patient. Jag tror varken eller skulle få ett godkänt resultat.
Sen är det ganska klart att det går att jämföra, men man måste ju kunna förstå skillnaderna också; inte bara automatiskt svara på ett visst sätt bara för att man råkar tycka så.

jwzrd
2007-02-03, 23:14
Ge en läkare uppgiften att städa ett renrum helt utan knowhow, eller ge en lokalvårdare uppgiften att diagnostisera en patient. Jag tror varken eller skulle få ett godkänt resultat.
Sen är det ganska klart att det går att jämföra, men man måste ju kunna förstå skillnaderna också; inte bara automatiskt svara på ett visst sätt bara för att man råkar tycka så.

Eller ge en städare uppgiften att städa ett renrum eller en läkare uppgiften att lära sig att städa ett renrum. 10 års utbildning lär det knappast vara för någon som ska städa renrum. Läkare är ett mycket mycket svårare yrke.

kroy
2007-02-03, 23:19
Eller ge en städare uppgiften att städa ett renrum eller en läkare uppgiften att lära sig att städa ett renrum. 10 års utbildning lär det knappast vara för någon som ska städa renrum. Läkare är ett mycket mycket svårare yrke.

Poängen är att varken av dom skulle klara det.. Prova att ser renrummet som en sjukdom, läkarna måste ju lära sig åtskilliga, medan en städare kanske bara behöver kunna städa några få olika slags renrum.

Purren
2007-02-04, 00:32
renrum

Renrum?

tano
2007-02-04, 00:57

Men dessutom har du inte läst det nya att läkare är gruppen där det är vanligast med självmord? ja det är faktiskt sant, mycket pga av det som de får uppleva, vilket är svårt att hantera ibland och vilket är något som är förbisett av cheferna/läkarförbundet/politikerna eller vilka ansvaret ska ligga hos.

Skulle lönen vara mindre tror jag det skulle vara ännu sämre för många, det beror också på arbetsplatsen.

Men överlag tror jag många läkare gillar sitt jobb ändå, men som sagt kan det vara väldigt psykiskt påfrestande. Att ha ansvar för andra människors liv är ju det största ansvaret som finns.

tano
2007-02-04, 01:02

Men vad har det med saken att göra? Läkare behövs, därför är lönen bra.

De som inte förstår att sig på löneskillnader förstår inte hur människan fungerar (som en läkare som jag känner uttryckte sig).

Förövrigt nog finns det mindre stressfulla jobb, men tom på vårdcentraler kan man ta hand om fall där döden är i närstående.

Allan
2007-02-04, 11:19
Vad menar du, Tano?

paddanboy
2007-02-04, 12:54
Men dessutom har du inte läst det nya att läkare är gruppen där det är vanligast med självmord? ja det är faktiskt sant, mycket pga av det som de får uppleva, vilket är svårt att hantera ibland och vilket är något som är förbisett av cheferna/läkarförbundet/politikerna eller vilka ansvaret ska ligga hos.

Skulle lönen vara mindre tror jag det skulle vara ännu sämre för många, det beror också på arbetsplatsen.

Men överlag tror jag många läkare gillar sitt jobb ändå, men som sagt kan det vara väldigt psykiskt påfrestande. Att ha ansvar för andra människors liv är ju det största ansvaret som finns.

Nja, det handlar inte primärt om att de möter patienter med personliga tragedier eller har stort ansvar emot patient, utan mer om att läkare är ett ensamt yrke. En läkare kan till exempel få ta ansvar av hela avdelningar utan några stabila arbetskamrater, jobbet är flyktigt och övertid förekommer.

Palm
2007-02-04, 20:03
Att debatten handlar om läkare kontra städare är väl för att trådskaparna fortfarande inbillar sig att städare/lokalvårdare (som inte är samma sak f ö) skulle vara det mest okvalificerade yrke som existerar idag. Vilket det alltså inte är, och inte heller det lägst betalda.

Vilket är i ditt tycke det mest okvalificerade yrket?

deztron
2007-02-05, 12:08
Renrum?

Ett extremt rent rum, dvs där antalet partiklar med en storlek <25mikrometer är begränsat enligt vissa specifikationer (beror på renrummet). Större partiklar faller till marken och får självklart inte heller förekomma :P
renrum kräver extrema ventilationskrav och städningskrav :) (du har säkert också sett forskare i de där "rymddräkterna", vilka är obligatoriskta i renrum, dock finns det olika dräkter för olika renrumsklassningar).