handdator

Visa fullständig version : Serie A / Italien, ang fotbolls våldet.

Tigerkotten
2007-02-02, 23:55
Det verkar ju rätt kaos nu nere i Italien, iaf vad man hör. Nydligen skedde detta,
"Innan matchen hade de båda lagen hållit en tyst minut för Ermanno Licursi, chef för fotbollslaget Sammartinese som dog förra lördagen efter ett bråk efter en match mot Cancellese i tredje divisionen."

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,991305,00.html
O ikväll så dog en Polisman av en hemmagjord bomb som han fick i ansiktet när Catania-Palermo möttes.

Så i helgen blir ALL fotboll i Italien inställt,
"Nu vill Sergio Campana, ordföranden för fotbollsspelarnas organisation Assocalciatori, stoppa fotbollen i ett helt år:
– Fotbollen borde stoppas i ett år för at få alla att reflektera över all ondska som finns inom den, säger han till italienska Sky Sport."

Men 1år låter ju extremt.

Jag anser istället spel utan publik samt böter / nedgradering är isåfall vad man ska straffa klubbarna med. Nedgradering är för hårt anser jag iofs, eftersom det är inte alltid man kan göra något åt det. Men det krävs klar skärpning om folk får in hemmagjorda bomber in på areanan.

Det får väl förbjuda tifo grupper då de ibland hjälper insmuggling.

Trist att sådant här ska ske iaf :(

Ryska_raketen
2007-02-03, 00:00
Vill man se skådespelare så kan man lika gärna åka till hollywood.

Arf Pingvin
2007-02-03, 03:07
1 år låter lagom. Missa en helg, vad är det? Ingen som blir ledsen över det. Men att det inte skulle finnas en ligavinnare 2007 exempelvis. Det kommer att sätta sina spår.

Tigerkotten
2007-02-03, 03:12
1 år låter lagom. Missa en helg, vad är det? Ingen som blir ledsen över det. Men att det inte skulle finnas en ligavinnare 2007 exempelvis. Det kommer att sätta sina spår.

Men finns ju de dock som sköter sig, tycker det e fel att straffa de. Det borde vara lagen som gör upp på planen om vem som vinner matcher osv.

England hade ju stora problem förr, men höga biljettpriser bland annat gjorde så det försvann rejält. Vet ej vad mera de skaffade. Men sedan så såklart är bra läktarkultur med tifo osv kul och se. O det borde ej vara enbart de rika som kan se "sitt" lag.

Tycker bara de inblandade ska få spela resten av sina matcher utan publik, sedan klura vidare på det.

Kwon
2007-02-03, 03:22
Tråkigt att man skall döda varandra över lite läderbollar.

Jorgen
2007-02-03, 08:59
Det är väldigt tragiskt. Något måste göras, något skulle ha gjorts för längesedan, och det fort. Den italienska fotbollen (som jag verkligen tyckte om för några år sedan) har tappat all sin charm tyvärr.

goj739
2007-02-03, 11:23
Givetvis tråkigt att någon skall behöva sätta livet till. Eller att folk ska slåss utanför läktaren m.m.

Kan dock förstå Palermo-fansen om man är pissed för att man missar 60 minuter av en match. Det verkar helt sjukt. Har inte fått en klar bild om vad som hände än men det lär väl komma med tiden.

Annars är Italien ett underbart land med underbar kultur. Bara inte folk ska behöva stryka med så är det en njutning med Italien. Kan dock tänka mig att lag som Napoli kan ställa till en hel del oreda.

Det man kan borde göra är att Palermo - Catania / Messina får spelas med mycket mindre publik. Vet inte hur relationen mellan Messina och de andra lagen från Sicilien är. Jag skulle absolut inte vilja att ligan blir uppskjuten, gud vad tråkigt man skulle ha! Finns väl inget bättre än att se ett derby il capitalie live?

Forza Gli Azzurri!