Visa fullständig version : kårobligatoriet ska avskaffas!
Igår kom beslutet från regeringen att kårobligatoret skall avskaffas.
Bra eller anus?
Pepparkakssmurfen
2007-02-02, 21:34
Onej,hur ska det nu gå med pubkvällarna?!11!
olle lindblad
2007-02-02, 21:35
Bra. Tvångsanslutning är en bisarr företeelse.
Onej,hur ska det nu gå med pubkvällarna?!11!
Vill man gå på dem blir man medlem i kåren igen.
Pepparkakssmurfen
2007-02-02, 21:38
Vill man gå på dem blir man medlem i kåren igen.
Är det du på din avatar?
Är det du på din avatar?
Ja. Vadådå?
Bra, det är fruktansvärt löjligt att man MÅSTE vara med i en kår om man ska plugga på universitetet.
Bra, det är fruktansvärt löjligt att man MÅSTE vara med i en kår om man ska plugga på universitetet.
du får plugga ändå..men inte skriva tentorna *screwy*
tycker att det är bra att det avskaffats.. kåren skall, precis som alla andra föreningar, vara frivillig.
du får plugga ändå..men inte skriva tentorna *screwy*
tycker att det är bra att det avskaffats.. kåren skall, precis som alla andra föreningar, vara frivillig.
Ja, skumt är det. Bra att det blir frivilligt.
Underbart!
Varje gång jag betalade kåravgiften skrev jag ett protestbrev där jag förklarade min ovilja mot allt vad tvångsanslutning heter. Fick svar en gång där någon bemödade sig motivera kårobligatoriet med att det stod så i lagen. Tungt.
Underbart!
Varje gång jag betalade kåravgiften skrev jag ett protestbrev där jag förklarade min ovilja mot allt vad tvångsanslutning heter. Fick svar en gång där någon bemödade sig motivera kårobligatoriet med att det stod så i lagen. Tungt.
Medhåll!
Jag hatade att behöva pynta o gå med i någon jävla kår för å skriva tentor!
Detta är bra! :thumbup:
olle lindblad
2007-02-02, 22:06
Underbart!
Det där är otroligt märkligt. Hur får man det till att en lag som bryter mot en grundlag gäller? I Örebro försöker de iaf motivera avgiften med att de är en kommunikationskanal mellan studenter och universitetsledningen.
petersson
2007-02-02, 22:06
Äh, delar gärna med mig lite. Även om jag själv inte är särskilt aktiv inom kåren eller är intresserad av att leva studentliv i största allmänhet.
Äh, delar gärna med mig lite. Även om jag själv inte är särskilt aktiv inom kåren eller är intresserad av att leva studentliv i största allmänhet.
Ok!
Det där är otroligt märkligt. Hur får man det till att en lag som bryter mot en grundlag gäller? I Örebro försöker de iaf motivera avgiften med att de är en kommunikationskanal mellan studenter och universitetsledningen.
Snarare en kanal mellan öltunnan och munnen på en overall.
Fast ska jag vara seriös så uppskattar jag mycket av det kåren gör om man bortser från all festverksamhet. Det rättfärdigar dock inte alls ett tvång att vara medlem.
Röstade "Bra!", men funderar nu hur dom nu ska sponsra tentavakter och liknande som dom säger att mina kåravgiftspengar går till. Alla ger en femma till vakten vid tentan?
Röstade "Bra!", men funderar nu hur dom nu ska sponsra tentavakter och liknande som dom säger att mina kåravgiftspengar går till. Alla ger en femma till vakten vid tentan?
Va? Är det kåren som betalar tentatanterna? Låter ju jättekonstigt.
Anus. Som någon sa är det bra att det finns en kanal mellan studenter och utbildningen. Det gynnar alla studenter, tror jag. Tyvärr är folk snåla och gnäller över 200:- per termin. Det betalar jag gladeligen.
olle lindblad
2007-02-02, 22:35
Har jag aldrig hört talas om. Däremot betalar ens institution en summa när man skriver tenta. Jag har alltid förutsatt att de pengarna går till avlöning av tentavakter och lokalkostnad.
Va? Är det kåren som betalar tentatanterna? Låter ju jättekonstigt.
Tror inte jag.. Det är ju skolan som får pengar för att vi klarar kurser..
Jag tycker det är ett bra beslut..
Anus. Som någon sa är det bra att det finns en kanal mellan studenter och utbildningen. Det gynnar alla studenter, tror jag. Tyvärr är folk snåla och gnäller över 200:- per termin. Det betalar jag gladeligen.
Det kostar mer än så för mig. 400 tror ajg det var..
petersson
2007-02-02, 22:38
Medhåll!
Jag hatade att behöva pynta o gå med i någon jävla kår för å skriva tentor!
Detta är bra! :thumbup:
Ok!
Det kostar mer än så för mig. 400 tror ajg det var..
Låter mycket, men jag hade gärna betalat det också. Synd att kåren är så dålig på att få ut vad de faktiskt gör.
Låter mycket, men jag hade gärna betalat det också. Synd att kåren är så dålig på att få ut vad de faktiskt gör.
Men vad gör de egentligen? Och kommer det att bli nån form av uppdelning nu, där bara de som betalt får ta del av det som kåren åstadkommer?
Bra! men synd att man hinner bli färdigpluggad innan man blir påverkad.
Det är inte kostnaden som är själva grejen här.
Utan just att det är ett TVÅNG att vara med i kåren.
Det är inte kostnaden som är själva grejen här.
Utan just att det är ett TVÅNG att vara med i kåren.
Men om folk är för dumma för att inse att de behöver kåren? :)
Kåren fungerar väl, som jag förstått det, som ett slags fack för studenter. De ser till att skolorna följer de regler som är uppsatta, bland annat med hjälp av jurister.
Exempel från FFS:
http://www.ffs.gu.se/main.php?id_submenu=152&id_menu=1
Hade du varit med om det inte var tvång?
Men om folk är för dumma för att inse att de behöver kåren? :)
Kåren fungerar väl, som jag förstått det, som ett slags fack för studenter. De ser till att skolorna följer de regler som är uppsatta, bland annat med hjälp av jurister.
Exempel från FFS:
http://www.ffs.gu.se/main.php?id_submenu=152&id_menu=1
Hade du varit med om det inte var tvång?
Ska maninte få bestämma själv om man anser att man behöver kåren?
Jag har inte betalat avgiften för den här terminen. Mest för att jag inte hittar inbetalningskortet
Ok!
:D
Men delar du med dig bara för att? Just for the sake of sharing?
Frågan är om kåren får in några pengar alls om det inte var obligatoriskt med avgiften..
Tycker personligen att kårens arbete är viktigt, själv kontaktade jag och mina kursare kåren då min skola vägrade låta oss skriva på annan ort (vi var 15 st som pendlade från grannstaden), då tentorna låg så illa att vi inte han med bussen utan var tvugna att sova över.. Kåren fixade så att vi fick skriva i vår hemstad, men fick stå för alla kostnader själva (dvs 150 kr/tenta per person). Utan kåren hade det inte gått (dåvarande högsta hönset gillade inte pendlare).
Ska maninte få bestämma själv om man anser att man behöver kåren?
Jag har inte betalat avgiften för den här terminen. Mest för att jag inte hittar inbetalningskortet
Nej, det tycker jag inte. Skall man få välja om man vill betala skatt?
Jag vet inte vad jag skall skriva här.
Vad är/gör "Kåren" egentligen?:smash:
Vad är/gör "Kåren" egentligen?:smash:
Massor! :)
Det finns folk inom kåren som jobbar med utbildningsfrågor, vissa jobbar med frågor som rör "studiesociala frågor" (t.ex. studentbostäder, arbetsmiljö mm), de finns de som jobbar med jämställdhetsfrågor osv.
Givetvis sysslar de också med nöjen, studentpubar, studentradio osv..
Tyvärr är folk snåla och gnäller över 200:- per termin. Det betalar jag gladeligen.
Du kan få betala min avgift med!
jag tycker det är dumt att det avskaffas.. jämförelsen med om man ska få välja att betala skatt känns faktiskt ganska bra.
Mela: Kul för dig, känns det nödvändigt att plugga utan att skriva tentor? :Virro (Ja, jag såg det vita)
Nej, det tycker jag inte. Skall man få välja om man vill betala skatt?
Förklara gärna den jämförelsen.
jag tycker det är dumt att det avskaffas.. jämförelsen med om man ska få välja att betala skatt känns faktiskt ganska bra.
Mela: Kul för dig, känns det nödvändigt att plugga utan att skriva tentor? :Virro (Ja, jag såg det vita)
Nej, för utan tentor kan man ju INGENTING av det man läst. Doh!
petersson
2007-02-03, 09:15
:D
Men delar du med dig bara för att? Just for the sake of sharing?
Alltså, om det inte skulle finnas nån kåravgift skulle jag nog inte betala pengar till kåren bara för att dela med mig :) Om det vore så skulle jag ju behöva ge bort alla mina pengar till andra hela tiden :)
Men nu när det finns en avgift känner jag mig inte bitter över att betala den.
Igår kom beslutet från regeringen att kårobligatoret skall avskaffas.
Bra eller anus?
Riktigt bra, dock drygt sex år försent...
*cry*
När jag läste på distans en kurs som jag aldrig typ påbrjade (men aldrig avregistrerade mig ifrån) då var jag ändå tvungen att betala kåravgiften. Struntade i det hela terminen men sen ett halvår senare fick jag ännu ett inbetalningskort som jag var TVUNGEN att betala. Det trots att jag inte skulle skriva nån tenta. Så här i Örebro kan det inte handla om att att man inte får skriva tenta om man inte har betalt. Här måste du betala om du inte avregistrerat dig från kursen någon gång under de första te veckorna.
Förklara gärna den jämförelsen.
Jag litar inte på att folk alltid kan ta beslut som gynnar dem i slutändan eftersom folk är dumma jävlar, och ser allt kortsiktigt. Därför måste någon bestämma över huvudet på dem.
Hade folk kunnat välja att skita i att betala skatt, hade många gjort det tror jag. Frågan är om det gynnar den stora massan i slutändan? Jag tror inte det.
Jag litar inte på att folk alltid kan ta beslut som gynnar dem i slutändan eftersom folk är dumma jävlar, och ser allt kortsiktigt. Därför måste någon bestämma över huvudet på dem.
Okey, jag litar inte på att folk alltid kan ta beslut som gynnar dem i slutändan eftersom folk är dumma jävlar, och ser allt kortsiktigt. Därför måste alla ge sina pengar till mig.
Frågan är varför saker och ting ska gynna den stora massan. Är det ditt argument?
Det förklarar ett och annat.
olle lindblad
2007-02-03, 10:34
Så resonerade man nog inom fackföreningsrörelsen också när man tvångsanslöt alla medlemmar till socialdemokratin. Har vi föreningsfrihet eller inte?
Okey, jag litar inte på att folk alltid kan ta beslut som gynnar dem i slutändan eftersom folk är dumma jävlar, och ser allt kortsiktigt. Därför måste alla ge sina pengar till mig.
Frågan är varför saker och ting ska gynna den stora massan. Är det ditt argument?
Det förklarar ett och annat.
Tror inte ni att det behövs?
På fullaste allvar, så nej, jag gillar inte tvång av princip. Men i detta fallet tror jag att det är bra att det finns.
Tror inte ni att det behövs?
Att vad behövs?
Att vad behövs?
Att man bestämmer över folks huvuden?
EDIT: Självklart folkvalda som tar besluten. ;)
På fullaste allvar, så nej, jag gillar inte tvång av princip. Men i detta fallet tror jag att det är bra att det finns.
Du tror att det är bra för att människor inte vet vad som är bäst för sig själva (iof håller jag med dig där), men att genom tvång få sin vilja igenom är ganska förlegat. Det brukar man använda när man inte har några vettiga argument för sin sak.
olle lindblad
2007-02-03, 10:43
Varför är tvång bra i detta fall?
Du tror att det är bra för att människor inte vet vad som är bäst för sig själva (iof håller jag med dig där), men att genom tvång få sin vilja igenom är ganska förlegat. Det brukar man använda när man inte har något vettiga argument för sin sak.
Är det tvång om de man i demokratiska val röstat fram tagit besluten? Då har du ju indirekt godkänt vad de beslutar. Gillar du inte politiken som den är är du välkommen att starta ett eget parti. Och nej, jag tror inte att de flesta vet vad som är bäst för dem. Folk är idioter.
EDIT: Olle, se denna post.
Är det tvång om de man i demokratiska val röstat fram tagit besluten? Då har du ju indirekt godkänt vad de beslutar. Gillar du inte politiken som den är är du välkommen att starta ett eget parti. Och nej, jag tror inte att de flesta vet vad som är bäst för dem. Folk är idioter.
Men de som inte är idioter då?
olle lindblad
2007-02-03, 10:49
Men nu har man i riksdagen godkänt en grundlag som säger att vi har föreningsfrihet. Grundlag gäller om någon vanlig lag (den om kårobligatoriet t ex) står i konflikt med den. Hur man då kan hävda att detta obligatorie skall vara kvar övergår mitt förstånd.
Men de som inte är idioter då?
Vad är det med dem?
På vilket sätt är det inte tvång att bestämma vad andra ska göra?
På vilket sätt är det inte tvång att bestämma vad andra ska göra?
Du har sagt vem som skall bestämma över dig? :)
Jag inser att mitt resonemang haltar "lite", men jag vidhåller att folk inte vet sitt bästa. Jag har dock ingen bra idé på hur man löser det problemet. Kåravgiften anser jag dock bör stanna som obligatorisk.
Du har sagt vem som skall bestämma över dig? :)
Jag inser att mitt resonemang haltar "lite", men jag vidhåller att folk inte vet sitt bästa. Jag har dock ingen bra idé på hur man löser det problemet. Kåravgiften anser jag dock bör stanna som obligatorisk.
Jag skulle vilja påstå att det är du som har bestämt vem som ska bestämma över mig.
Helt klart rätt att kåravgiften försvinner. Om man nu anser att man behöver en kår (tveksamt). Det skulle lätt kunna skötas med frivilliga istället för avlöande (avlönade är inte den korrekta benämningen då de inte egentligen får en lön, men pengar får dom iaf).
Jag satt med i Umeås kårkollegie-mumbojumbo (sittande partiet dvs, partier är också en sjuk företeelse) ett tag och kåren sysslade helt enkelt med saker som privata företag eller någon annan kan göra så pass mkt bättre. Liksom hålla på att äga en massa jävla byggnader som kräver underhåll, långsiktig planer und so weiter, det kanske kåren egentligen inte behöver pyssla med? Alla dessa jävla kårpubar kan ju drivas av företag likväl. Sen tycker jag att universitetet bör ta större ansvar för det som idag inhuldas inom kårverksamheten.
Sådana där resonemang är vanliga hos diktaturkramare.
Sen är ju kårverksamheten ofta full av politiska broilers. Jobbiga typer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.