Visa fullständig version : Söker lämplig Data-utbildning
Fredszky
2007-02-02, 18:26
Jag funderar på att studera någonting som har med data att göra. Jag tror att mycket inom framtiden har koppling till data på ett eller annat sätt. Frågan är vad som jag ska sikta på; programmering, systemvetenskap, nätverkstekniker, elektroteknik, datasäkerhet, internetteknologi, robotik etc listan kan göras lång. Vilken inriktning stannar i framtiden och öppnar karriärmöjligheter? Vilka områden har karriärsmöjlighter idag?
Om ni vet ett bra forum för data så dela gärna med er.
Kanske föreslår ni en annan bransch som är framtiden och där det finns guld att gräva. Jag funderade ett tag på börsmäklare men läste massa artiklar där det påstods vara ett utdöende yrke pga datorer som tog över deras uppgifter "If you can't beat them - join them".
Pellefant
2007-02-02, 18:35
www.webforum.nu är ett jättebra vuxet datorforum. Ställ gärna samma fråga även där.
Jag tror programmeringsarbeten i sverige tyvärr kommer minska rejält på sikt pga låglöneländer som Indien tar över. Redan idag lägger många svenska företag sina programmeringsuppdrag till bland annat Indien på eftermiddagen och får tillbaka utmärkt strukturerad datakod morgonen därefter till en bråkdel av svenska löner. Fast nog kommer det programmeras även i sverige framöver.
Jag tror mer på dataarbeten där man gärna krävs "på plats" som nätverk mm om man tycker det är roligt.
Systemvetenskap är ju rätt så brett, så kanske kan det passa dig.
Huvudsaken är att du väljer efter intresse.
Turrican
2007-02-02, 18:51
Det går inte att läsa något bara för att det "finns guld att gräva" i en viss branch... Du måste ha intresse för det, annars kommer du ångra dig.
Dels kommer du ha tråkigt på jobbet, och dels går det inte att dölja ett ointresse, vilket gör att du inte smälter in bland kollegorna.
Lär dig iställer dra nytta av det du verkligen tycker är roligt och som du är bra på.
Det går inte att läsa något bara för att det "finns guld att gräva" i en viss branch... Du måste ha intresse för det, annars kommer du ångra dig.
Dels kommer du ha tråkigt på jobbet, och dels går det inte att dölja ett ointresse, vilket gör att du inte smälter in bland kollegorna.
Lär dig iställer dra nytta av det du verkligen tycker är roligt och som du är bra på.
Å andra sidan är det ofta lätt att intressera sig för något man har djupare kunskaper i.
Liten Men Fet
2007-02-02, 18:56
Jag funderar på att studera någonting som har med data att göra. Jag tror att mycket inom framtiden har koppling till data på ett eller annat sätt. Frågan är vad som jag ska sikta på; programmering, systemvetenskap, nätverkstekniker, elektroteknik, datasäkerhet, internetteknologi, robotik etc listan kan göras lång. Vilken inriktning stannar i framtiden och öppnar karriärmöjligheter? Vilka områden har karriärsmöjlighter idag?
Kanske föreslår ni en annan bransch som är framtiden och där det finns guld att gräva. Jag funderade ett tag på börsmäklare men läste massa artiklar där det påstods vara ett utdöende yrke pga datorer som tog över deras uppgifter "If you can't beat them - join them".
Vill du ha allt av det där och möjlighet att inrikta dig mot olika profiler så kan jag rekommendera datavetenkapliga programmet vid LITH (linköping tekniska högskola), en av sveriges bästa datorutbildningar. Väldigt lätt att ta sig in vid också då det inte är speciellt poppis med datorutbildningar nu.
Hög kvalite på kurser och föreläsare.
Vill du inrikta dig mer mot hårdvara så kan du läsa civilingenjör i datorteknik här vid lith också.
Ett av dom negativa sakerna med att plugga datavetenskap är att klasserna är till stora delar bestående av nördar och frånvaron av tjejer är överväldigande.
Jag läser datavetenskap i linköping och har läst kurser inom nästan alla de områden som du räknar upp plus kryptoteknik artificiell intelligens, kognitiv psykologi och en hel del till. Utbudet av kurser kan man inte klaga på.
Tror dom flesta utbildningarna på seriösa högskolor är bra, och seriösa är nog ganska många. Vill du även ha lite "kvalitetsstämpel" på utbildningen (som i sig inte är någon garanti att utbildningen är bäst eller ens bra, jag menar mer vad folk tror om utbildningen), så är väl dom större/kändare högskolorna att rekommendera, dvs Chalmers, KTH, Linköping etc. Finns ett gäng.
Sen är varje utbildning vad du gör den till. Visst går det kanske inte helt glida igenom men det kan vara stor skillnad på att verkligen satsa på att lära sig så mycket som möjligt och även fixa kontakter, och att "bara" kalra kurserna men annars vara allmänt ointresserad av vad som händer efteråt. Tror att om du ger det 100 så är nog dom flesta datautbildningarna väldigt bra.
Edit: Du ska egentligen inte välja utbildning efter vad du tror kommer vara populärt om en fem år, sånt är det svårt att sia om. Jag valde IT när det såg rätt taskigt ut, nu verkar det som det kommer finnas en del jobb när jag är klar om förhoppningsvis ca 2.5 år (halvvägs nu), men det är ju klart, det kan vända igen. Jag skulle inte heller vara orolig för att indierna snor programmeringsjobben eller något sånt, datavetenskap är ju ganska brett och inte bara ren kodning :)
Liten Men Fet
2007-02-02, 19:12
Tror dom flesta utbildningarna på seriösa högskolor är bra, och seriösa är nog ganska många. Vill du även ha lite "kvalitetsstämpel" på utbildningen (som i sig inte är någon garanti att utbildningen är bäst eller ens bra, jag menar mer vad folk tror om utbildningen), så är väl dom större/kändare högskolorna att rekommendera, dvs Chalmers, KTH, Linköping etc. Finns ett gäng.
Sen är varje utbildning vad du gör den till. Visst går det kanske inte helt glida igenom men det kan vara stor skillnad på att verkligen satsa på att lära sig så mycket som möjligt och även fixa kontakter, och att "bara" kalra kurserna men annars vara allmänt ointresserad av vad som händer efteråt. Tror att om du ger det 100 så är nog dom flesta datautbildningarna väldigt bra.
Man ska inte tro att man kan glida igenom utbildning här i linköping iallafall, matten är bland dom värsta i landet och resten är nog så svårt. Man måste vara beredd och kämpa annars skiter det sig.
Dumleman
2007-02-02, 19:15
De flesta datautbildningar är av typen gå raka vägen till socialen utan att passera gå eller tag ett städjobb.
Att jobba med systemutveckling är ganska speciellt tror jag, du måste nästan ha det som intresse för att bli tillräckligt duktig. Du lär dig inte att programmera genom att gå några kurser och göra några labbar. Det är ett faktum tyvärr. Man kan ju dock skaffa intresse medan man pluggar eller så kan man försöka glida igenom och få ett jobb/trainee som inte är så svårt eller "hardcore" direkt. Men det är ju en rätt stor chansning.
Vill du bli duktig så måste du bli en "nörd" i den meningen att du är väldigt intresserad. Du får dock klippa dig och klä dig i normala kläder om du vill.
Slutligen skulle jag vilja säga att Dumleman inte har en aning vad han snackar om. Är du hyfsat duktig och relativt rörlig så är det inte så svårt att få jobb, även om det kan vara lurigt direkt efteråt eftersom erfarenhet är enormt mycket. Du kan ju vara löjligt seriös och arbeta på ett open source-projekt medan du studerar om inte annat, det borde se fint ut i ditt CV då de kan kolla din kod också.
Man ska inte tro att man kan glida igenom utbildning här i linköping iallafall, matten är bland dom värsta i landet och resten är nog så svårt. Man måste vara beredd och kämpa annars skiter det sig.
Undrar varför det är alltid Linköpingfolket som skryter om hur tufft det är :) Det är väl omöjligt veta hur svårt det är om du inte pluggat på någon annan skola och läst kurser?
Klart det går att "glida". Bra skillnad på nivån för en trea och en femma. Att få en svag trea innebär i princip att man lökat jämfört med om man satsar på en femma. Det innebär inte att man inte gjort något, men jämfört med tiden man skulle behövt investera för en femma så kan det bli en del fritid :) Det här vet jag av personlig erfarenhet när man satsat på lite olika betyg.,
Arf Pingvin
2007-02-02, 19:53
Undvik systemvetenskap och allt sånt där flum.
Datateknik eller dataingenjör kan du läsa. Välj nåt du är intresserad av.
Undvik systemvetenskap och allt sånt där flum.
Datateknik eller dataingenjör kan du läsa. Välj nåt du är intresserad av.
Varför?
Turrican
2007-02-02, 19:58
Kan ju säga att betyg inte betyder ett dugg egentligen. Har du gått en utbildning så har du. Ytterst få arbetsgivare kräver att få se betygen. Det är inte ens viktigt att man tagit examen.
Vad som betyder OTROLIGT mycket mer är vad du har för tidigare arbetslivserfarenhet, samt hur bra du är på att svara på de frågor som ställs, och att du presterar bra på det det prov som du får skriva hos arbetsgivaren om det ges något sånt.
Kan ju säga att betyg inte betyder ett dugg egentligen. Har du gått en utbildning så har du. Ytterst få arbetsgivare kräver att få se betygen. Det är inte ens viktigt att man tagit examen.
Vad som betyder OTROLIGT mycket mer är vad du har för tidigare arbetslivserfarenhet, samt hur bra du är på att svara på de frågor som ställs, och att du presterar bra på det det prov som du får skriva hos arbetsgivaren om det ges något sånt.
Betyg BETYDER något om du söker ett jobb som konsult t ex eller något företag som är mer inriktat mot forskning. Jag har även hört att dom kan använda betygen för att sålla bort vissa i en del fall, men det skulle inte vara vanligt.
Att examen inte spelar roll har jag faktiskt inte hört förut, det är just dte som många klagar på, särskilt inom IT att det är mycket som tittas på papper och inte vad man faktiskt kan, så jag tror dte kan göra en del skillnad. Hoppar du av efter 2.5 år så har du teoretiskt sätt lika stor chans att få jobbet som någon som precis gått ut gymnasiet, så har jag fått höra att det ligger till. Om man har exjobbet kvar så kan man väl disktuera att man kanske kan med lätthet få jobb, men det tror jag inte är någon större fördel heller egentligen.
Självklart är en möjlig intervju väldigt viktig, men det gäller att komma till intverjun, och jag vet personligen att det finns företag som jobbar med mjukvara som inte anställer någon som inte har åtminstone kandidatexamen, dom tittar inte ens på ditt CV och personligt brev. Har man väl kommit till intervjun så håller jag med dig att det är viktigt att göra bra ifrån sig där, och arbetslivserfarenhet är också djävligt viktigt, självklart så länge den är relevant (fast ingen borde ju vara negativ...).
Turrican
2007-02-02, 20:18
Hoppar du av efter 2.5 år så har du teoretiskt sätt lika stor chans att få jobbet som någon som precis gått ut gymnasiet, så har jag fått höra att det ligger till.
Du har hört fel kan jag säga. Så var det 2002...
Du kan ju prova själv, slår vad om att du får gå på intervju på så gott som varenda jobb du skickar ansökan till. Prova.
Nalfaren
2007-02-02, 20:50
Jag skulle satsa på det som du tycker är kul och har som hobby.
När det gäller DATA, programmering, design, databas etc då det
hela tiden utvecklas så måste man i stort sett ha intresset och
orken att fortsätta att privat fortsätta att utbilda sig. att tro
att man kan gå en kurs och sedan tro att det räcker tycker jag
är aningen naivt. Personligen så skulle jag chansa och inte gå
en utbildning just för att i den utbildningen finns jobb, utan gå
en utbildning där du känner att du kan briljera, som du trivs med
och kan växa på egen hand. för att senare bli BÄST och få jobb
på det sättet...
Jag gick media, va helt rätt, men jag kunde det mesta innan,
så gick rätt smidigt, däremot fick man tiden att lära sig andra
saker under lektionstid.
Just nu jobbar jag som egen företagare sedan 1998. Jobbar
inom följande ämnen för att nämna några:
Programmerare CRM, Intranät, webdesign, gym/medlemsprogram etc.
Databas med filemaker, access, mysql, crm och faktueringsprogram etc.
Design, trycksaker, grafiska profiler, pos, skylt/butiksmaterial, hemsidor etc.
Nätverk och sekretess, drar nätverk, hårdvarusupport, mjukvarusupport...
Eu-projekt, projektledning, support,etc...
Svår branch att stå stilla i.. hugg in i allt du kan.
Jag har haft turen, har fått en del höjdarkunder inom design t.ex.
så det har blivit min huvuddel i företaget. Just nu så jobbar jag med
EA, DLINK, SF,THQ för att nämna några...
Liten Men Fet
2007-02-02, 21:28
Undrar varför det är alltid Linköpingfolket som skryter om hur tufft det är :) Det är väl omöjligt veta hur svårt det är om du inte pluggat på någon annan skola och läst kurser?
Klart det går att "glida". Bra skillnad på nivån för en trea och en femma. Att få en svag trea innebär i princip att man lökat jämfört med om man satsar på en femma. Det innebär inte att man inte gjort något, men jämfört med tiden man skulle behövt investera för en femma så kan det bli en del fritid :) Det här vet jag av personlig erfarenhet när man satsat på lite olika betyg.,
Jag vet inte var du har läst eller läser, jag vet heller inte hur svårt det är på andra ställen men jag vet att man inte klarar den utbildningen jag går eller civilingenjörsutbildningarna i linköping utan att anstränga sig. Statistiken för C-programmet säger att 45 % av dom som börjar på C tar en examen, det är lågt. Antingen är alla som börjar dumma eller så är det ganska svåra grejer och det går inte att glida.
Av dom som började samtidigt som mig som försökt glida är det inga kvar, dom har hoppat av eller byt utbildning. Det går inte att glida igenom och få 3:or, man får anstränga sig en hel del för dom också.
Matematiken är svår i linkpöing, idioterna som sitter på matematiska institutionen här är stolta över att dom gör svåra tentor. Läser man matten på andra ställen så är det väldigt svårt att få den tillgodoräknad här i linköping för MAI är extremt anala när det gäller sånt.
Jag vet inte var du har läst eller läser, jag vet heller inte hur svårt det är på andra ställen men jag vet att man inte klarar den utbildningen jag går eller civilingenjörsutbildningarna i linköping utan att anstränga sig. Statistiken för C-programmet säger att 45 % av dom som börjar på C tar en examen, det är lågt. Antingen är alla som börjar dumma eller så är det ganska svåra grejer och det går inte att glida.
Av dom som började samtidigt som mig som försökt glida är det inga kvar, dom har hoppat av eller byt utbildning. Det går inte att glida igenom och få 3:or, man får anstränga sig en hel del för dom också.
Matematiken är svår i linkpöing, idioterna som sitter på matematiska institutionen här är stolta över att dom gör svåra tentor. Läser man matten på andra ställen så är det väldigt svårt att få den tillgodoräknad här i linköping för MAI är extremt anala när det gäller sånt.
Jag skriver ju "glida" av en anledning. Jag menar inte at man inte gör någonting, men det kan vara väldigt stor skillnad på att ta examen och att ta examen om vi säger så, säkerligen oavsett skola. Det är ganska stor skillnad i nerlagt arbete om man har snitt 3.0 och snitt 5.0. Att man inte kommer vidare om man inte gör någonting är dagens sanning, så länge det är någorlunda seriös högskola. Men jag skulle säga att det ändå förmodligen går att ha ganska mycket fritid om man pluggar bara för svaga treor och inte håller på med något vid sidan om.
shut teh face
2007-02-02, 22:21
Nätverkstekniker verkar helt okey. Blir väl överskott av dem snart..
En bekant gick ut nyss och de företag han praktiserat på skrek. De kontaktade honom och sa: säg ditt pris. :)
Nätverkstekniker verkar helt okey. Blir väl överskott av dem snart..
En bekant gick ut nyss och de företag han praktiserat på skrek. De kontaktade honom och sa: säg ditt pris. :)
Läser till Nättekniker på JTH, utbildning har hittills varit kanon... Ration på godkänd/icke godkänd är dock runt 50/50 på Cisco-kurserna så nog krävs det allt en viss nördighet för att man ska fixa det.. :)
Liten Men Fet
2007-02-02, 23:02
Jag skriver ju "glida" av en anledning. Jag menar inte at man inte gör någonting, men det kan vara väldigt stor skillnad på att ta examen och att ta examen om vi säger så, säkerligen oavsett skola. Det är ganska stor skillnad i nerlagt arbete om man har snitt 3.0 och snitt 5.0. Att man inte kommer vidare om man inte gör någonting är dagens sanning, så länge det är någorlunda seriös högskola. Men jag skulle säga att det ändå förmodligen går att ha ganska mycket fritid om man pluggar bara för svaga treor och inte håller på med något vid sidan om.
Absolut, det går att ha massor med fritid. Jag är väldigt glad om jag lyckas plugga 5 timmar effektivt per dag. Men jag satsar inte på 5:or jag försöker klara tentorna så jag får poängen, det räcker för mig.
Men jag jämför lite med en del filfaksutbildningar eller lärarutbildning när jag säger glida, för dom polare jag har som pluggar sånt behöver inte göra många knop för att få ett G.
Jag går första It-arkitektprogrammet på högskolan i gävle nu, rätt så mkt pluggande med framförallt programmeringen. Men de går om man ger sej tusan på att klara det*drool*
Och det är en jävla efterfrågan på det mesta inom ITbranschen nu, så du gör nog inget misstag :P
Turrican
2007-02-17, 20:37
Jag går första It-arkitektprogrammet på högskolan i gävle nu, rätt så mkt pluggande med framförallt programmeringen. Men de går om man ger sej tusan på att klara det*drool*
Och det är en jävla efterfrågan på det mesta inom ITbranschen nu, så du gör nog inget misstag :P
Finns det IT-arkitektprogram nu? Satsa på att bli bra på programmeringen för IT-arkitekt kommer du knappast kunna få jobb som när du är nyutexaminerad sen. En sån tjänst kräver massor med erfarenhet, och de tjänsterna är oftast vikta för dem som redan jobbat väldigt länge som systemutvecklare.
Jag skulle vilja utveckla mitt resonemang lite och faktiskt säga att undvik ingenjörsutbildningar och satsa hellre på systemutvecklingsutbildningar eller liknande. Läste ett väldigt bra blogginlägg om detta och höll med väldigt.
Du lär dig helt enkelt mycket saker som ligger fel i tiden på många ingenjörsutbildningar, om vi räknar att du vill söka de jobb som finns. Är man intresserad av att programmera robotar, kompilatorer etc. Ja då är ingenjör nog det man skall satsa på, men inte annars.
Fokusering på matte, lågnivåspråk och framför allt då de olika delar av hårdvara är inte alls lika användbart som att lära sig patterns, riktig objektorientering, utvecklingsmetodiker och samverkan mellan system.
Du lär dig helt enkelt mycket saker som ligger fel i tiden på många ingenjörsutbildningar, om vi räknar att du vill söka de jobb som finns.Vi skall inte bortse från att en ingenjörsutbildning är lite av en kvalitetsstämpel. Klarar man en sådan så kan man snabbt lära sig nya saker.
Jag tog examen 2000 och på mitt första jobb var det uteslutande, för mig, nya språk som användes.
På företaget där jag jobbade var det ytterst få som arbetade inom det område de hade utbildats. En av nätverksteknikerna hade en tex fil kand i engelska och spanska.
En tjej som hade dubblerat med en fil kand i engelska och en ekonomiexamen arbetade med webbutveckling.
Men förr eller senare står man där och behöver kunna binär aritmetik, vanlig matematik, förstå algoritmers komplexitet, lösa ett matematiskt problem numeriskt etc. Då är det skönt att ha en ingenjörsutbildning i ryggraden.
Vi skall inte bortse från att en ingenjörsutbildning är lite av en kvalitetsstämpel. Klarar man en sådan så kan man snabbt lära sig nya saker.
Jag tog examen 2000 och på mitt första jobb var det uteslutande, för mig, nya språk som användes.
På företaget där jag jobbade var det ytterst få som arbetade inom det område de hade utbildats. En av nätverksteknikerna hade en tex fil kand i engelska och spanska.
En tjej som hade dubblerat med en fil kand i engelska och en ekonomiexamen arbetade med webbutveckling.
Men förr eller senare står man där och behöver kunna binär aritmetik, vanlig matematik, förstå algoritmers komplexitet, lösa ett matematiskt problem numeriskt etc. Då är det skönt att ha en ingenjörsutbildning i ryggraden.
Ja visst är det så. Men det är ju inte så att en systemutvecklingsutbildning totalt ignorerar allt. Att läsa lite diskret matte, lära sig att snabbt se vilken komplexitet en algoritm har etc är ju enbart nyttigt. Men patterns etc är ju minst lika nyttigt. Nu förtiden är det ju inte ofta du faktiskt behöver implementera löjligt avancerade algoritmer i vanliga system, folk har ju redan gjort det förmodligen bättre. Men visst är det bra att kunna. Jag har ju lärt mig olika sökalgoritmer när jag pluggade, t.ex. quicksort etc. Men har ju aldrig behövt använda det. list.Sort() är ju det som används framför allt.
Att strukturera kod rätt är ju däremot väldigt viktigt att kunna göra rätt, varje gång man kodar.
Apropå diskret matematik så är det ett av de mer flummigare saker jag har läst. Vi hade Karl-Johan Bäckström (författaren till läroboken) som lärare. Han ansågs vara den absolut smartaste läraren på högskolan här i Halmstad.
Efter avklarad kurs (jag fixade en 4:a genom att plugga gamla tentor) sprang jag på honom en dag och frågade honom. Hörredu, vad är egentligen diskret matematik?
Han funderade ett tag och svarade: Fri problemlösning.
Bra att kunna. Om någon skulle fråga.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.