Logga in

Visa fullständig version : Hur bra fungerar Homestaging egentligen?

oksiv1
2007-02-02, 14:01
Ska sälja min lägenhet.
Hade hemma en homestagingkonsult igår och idag fick jag förslag på ändringar som skall göras innan fotografering.
Vissa saker är lätt gjorda och något jag tar till mig men är det tex värt att måla om ett rum och liknande saker?
Vad är era erfarenheter?

FreCKo
2007-02-02, 14:05
Ska sälja min lägenhet.
Hade hemma en homestagingkonsult igår och idag fick jag förslag på ändringar som skall göras innan fotografering.
Vissa saker är lätt gjorda och något jag tar till mig men är det tex värt att måla om ett rum och liknande saker?
Vad är era erfarenheter?

Vi hade homestaging hemma hos oss (om någon btw läser den där sketna tidningen man får på SJ-tågen och såg ett reportage om homestaging så var det vår förra lägenhet :D ) och jag tyckte lätt att det var värt det. Det dom gör är ju att dom inreder lägenheten på ett sätt som 1: tilltalar köparen så att dom tänker "så här vill jag ha det när jag köper lägenheten" och 2: ger köparen utrymme att själv bestämma hur dom vill ha det, så att dom tänker "den här inredningen är skitbra och kommer passa kalas med våra möbler". Att dom vill att man ska måla om (gissar på att dom vill att du ska måla om i Stockholmsvitt? ;) ) är för att om man har knallröda väggar så kan köparen bli lite skrämd och inte kunna tänka sig hur dom skulle möblera med sina egna möbler.

Sen kan man lätt måla in sig i ett hörn i sitt eget hem, typ om man har soffan på ett ställe hela tiden så kan man lätt "missa" en större ommöblering inför visningen. Då är det skönt att folk som inte bryr sig om ens möblering kommer in och säger "såhär är mest omtyckt".

Hoppas att du får ut något av mitt babblande :)

oksiv1
2007-02-02, 14:38
Tanken med detta är ju att jag gör samt införskaffar allt själv, hon gav helt enkelt råd.
Så frågan är om jag skall följa dessa till punkt och pricka eller bara göra det som är "lätt"?
Skall det följas till punkt och pricka blir inköpslistan ganska gedigen, dock saker som man får behålla med frågan är om det passar bra i nästa lägenhet.

mini
2007-02-02, 15:29
Det beror lite pa vad vi pratar om for pris pa lagenheten. Har du nagon konstig farg pa vaggen kan det vara vart att mala om. Vad ar det for andringar du inte vill gora?

oksiv1
2007-02-05, 09:46
Nu har jag iaf gjort om hela lägenheten efter homestagingkonsultens önskemål.
Nu är det bara att hoppas att detta ökar värdet ett par hundra tusen :)

Fed up
2007-02-05, 10:05
När vi har sålt lgh så har vi homestageat lite, alltså tagit undan rätt mycket skräp, vi flyttade tex akvariet till min pojkväns föräldrar för det tog sån plats, tog bort överhyllorna på bokhyllorna så det såg luftigare ut. Sen städade vi såklart noga och köpte lite ljusstakar och tulpaner. Den lägenheten var iof lätt för vi hade hyffsat neutrala möbler och mest vita väggar.
När jag sålde min lägenhet målade vi om i ett rum och köket, eftersom jag hade rosa väggar och sånt. Då bodde min syssling där(hyrde i andra hand) så jag fick tillåtelse att möblera om och stöka bland deras grejer, så jag möblerade om på ett mer fördelaktigt sätt, tog ut en soffa och ett soffbord, ställde böckerna ordentligt i hyllorna, satte upp gardiner, lampor, ljustakar, lite grejer på väggarna, mattor och såklart: tulpaner. Vi köpte ett nytt kylskåp också, för det gamla var sjukt skrotigt.

Vi fick rätt rejäla vinster på våra lägenheter och jag tror helt klart att det hjälpte.