Visa fullständig version : Baka bröd med vassleprotein, vilken maxtemperatur?
Detta har väl varit uppe tidigare men jag hittar inget då jag söker...
Som topic lyder, vilken är maxtempt då man ska baka/laga mat med proteinpulver i? Har för mig att proteinet förstörs vid en viss temperatur så jag tänkte höra här först innan jag sätter igång.
Om någon har några övriga bra tips så är det bara att slänga in dom också!
/Glen
Detta har väl varit uppe tidigare men jag hittar inget då jag söker...
Som topic lyder, vilken är maxtempt då man ska baka/laga mat med proteinpulver i? Har för mig att proteinet förstörs vid en viss temperatur så jag tänkte höra här först innan jag sätter igång.
Om någon har några övriga bra tips så är det bara att slänga in dom också!
/Glen
det finns proteinpulver som tål värme upp till 200˚C...det marknadsförs som bake protein "är ett protein som är speciellt utvecklat för att kunna baka och laga mat"
Han fragar hur manga grader vassle tal inte om det finns nagot annat sorts protein att baka med..
Skulle ocksa garna vilja fa svar pa fragan.
Antagligen inte många eftersom de finns ett specielt protein som lämpar sig för det. *screwy*
Jag har förstått det som att Bake Pro är optimalt (bla för att det är neutralt i smaken), men att det egentligen ska gå med i princip vilket pulver som helst... De är ju ändå gjorda/tillverkade i höga temperaturer...
Lindstein
2007-02-02, 15:37
Exakt vid vilken temperatur aminosyrorna tar skada vet jag inte, jag vet dock att aspartam är ostabilt vid värme, sukralos sötat protein är att rekomendera ifall man ska värma det i högre temperaturer. Hur det är med de olika aromerna, ifall någon av de är känsliga för värme vat jag inte?
Baker Pro, (som tål temperaturer upp till 200 grader) är ett vassle protein konsentrat, troligen är enda skillnaden att detta inte är sötat och inga smakämnen tillsatta...
Genomgräddat bröd brukar hamna kring 90 - 95 grader i kärnan. Ytan, dvs skorpan blir kanske 150 grader. Proteinet på ytan blir givetvis förstört men de andra 95 % klarar sig rätt bra.
Alltså räkna med lite förluster och främst av aminosyran lysin men det spelar ingen roll. Lysin finns i överskott i vassle så det går bra.
Men varför hälla proteinpulver i degen:confused: Finns ingen anledning. Proteinpulvret tillför inga nya egenskaper till brödet. Baka bröd och drick en drink till istället.
Jag använder vilket vassleprotein som helst när jag bakar. I regel något med vaniljsmak.
Ok tack för svaren!
Sverker: Av praktiska skäl, ska ha det med ute då jag jobbar och då är det enklare utan shaker
Det går ju att hälla i Kessella så varför inte ett kaseinpulver ?
erikhudik
2007-02-09, 03:03
Bake Pro funkar jättebra!
SNOTCROW
2007-02-16, 14:09
Antagligen inte många eftersom de finns ett specielt protein som lämpar sig för det. *screwy*
...ett fantastiskt sätt att sälja ytterligare en produkt till högre pris.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.